Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs

LeneG

Recommended Posts

Skrevet

Fant en artikkel på Manimal. En link Akela la ut her i en annen tråd.

Der står det om valpekurs:

Valpekurset bør være for valper som er i

omtrent samme alder og så unge som mulig.

Gjerne helt nede i 8-12 ukers alder. Her er

valpene så unge at det er sjeldent det blir

noen konflikter mellom dem. De er fortsatt i

sosialiseringsperioden og kan dra betydelig

større nytte av kurset enn om valpen kom

når den er 16 uker.

Er det noen som har erfaring med dette?

Leter febrilsk etter valpekurs som starter i riktig periode.

Skrevet

Normalt så begynner man på valpekurs ved 3 mnd`s alder. Å begynne på kurs når valpen er ca 8 uker er litt tidlig, man har jo så vidt fått valpen da...

Skrevet

Kali begynte også når hun var rundt 11 uker, den yngste på kurset. Det ble litt kluss med de store rasene som var rundt 4-5 mnd når kurset begynte. De lekte mer røft noe som gjorde at Kali ble løpt ned noen ganger, så vi fant ut at det beste var å ha yngre og små hunder sammen og de eldre og store hundene sammen. Da gikk det mye bedre. Med de store hundene ble det jo bare negative opplevelser for henne, ikke positive slik som det skulle være.

Sånn treningsmessig synes jeg det var en bra alder å begynne, i tilegg kan du spørre instruktørene om andre ting du lurer på slik at du får en god start på valpeperioden :icon_redface:

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg er og litt usikker på dette.

Pga. matilsynet og sånn får jeg ikke valpen min før den er 3 mnder. (er og besøker den hos oppdretteren her i danmark da), og det er jo også midt i sommerferien, kanskje vanskelig å finne valpekurs. Oppdretter sa at jeg skulle begynne når han var 4 mnd gammel, men det er tydelig forskjellige oppfattelser av dette?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg følger med på lynkart hver gang men det kan snu fort. Og det tar ett stykke å kjøre hjem om jeg ser det er ille. Det er også ofte det er meldt torden og Lyn og jeg blir hjemme med hundene også kommer det ikke torden og Lyn i det hele tatt.
    • Det er så dumt fordi man aldri vet hvor mye torden og Lyn som kommer akkurat her jeg bor. Vanskelig å vite hvor heftig det er meldt. Går det an å se det ett sted? Jeg kan dessverre ikke ta dem med meg i bilen da de hører det enda bedre i bil. 
    • Det kommer vel litt an på hvor heftig det er meldt. Min totalt skuddtrygge hund ble redd for raketter og andre høye lyder (typisk ryggelyd fra lastebil o.l.) etter at naboen sprengte stein på tomta mens hundene var alene hjemme. Vi var ikke varslet. Så hvis det er meldt fare for lyn og torden akkurat der du er ville jeg nok vurdert å tatt dem med meg eller blitt hjemme. Men "kanskje et lyn i stort område" i løpet av dagen er nok ikke så farlig. Du kan jo også følge litt med på lynkart.no.
    • Det høres ut som du har vært gjennom mye. Jeg håper du får hjelp til å håndtere dette, og at det hjelper å dele. Jeg tenker at å ha en hund ved siden av seg, uansett størrelse, i slike situasjoner er verdifullt.  Fint å høre at ting begynner å løse seg!
    • De fleste steder i Norge nå er det nok ikke for varmt. Prøv å gå barbent selv?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...