Gå til innhold
Hundesonen.no

Menn og hannhunder


ToneS

Recommended Posts

Kom i snakk med noen her i dag, og jeg lurer på hva dere syns/tror... ?

Behandler menn hannhunder annerledes enn de behandler tisper?

Forventer de mer av hannhunder enn de gjør av tisper?

Er de strengere til hannhunder enn til tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant fråga!!

Jag har aldrig tänkt tanken själv förut och jag är väldigt nyfiken på vad folk kommer att svara här.

Jag kan faktiskt inte själv ge nåt rakt svar trots att jag ju har en del insider-fakta som man. :-)

Min spontana tanke var att det var ett löjligt påstående, men sen när jag började fundera mer på det hela så kunde jag inte direkt säga nej. Men jag säger inte ja heller..som sagt, en intressant fråga som krävs lite funderande.

Men jag undrar ändå inte om det får bli ett nej på frågan..däremot ställer jag nog större krav på min egen hund än om jag passar andras hundar..

Men då måste jag ju komma med motfrågan. Är kvinnor annorlunda mot tikar än hanhundar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinner veldig snare til å generalisere om menn?

Ja, alle sammen! :rolleyes:

Jeg har ingen tro på at menn - eller kvinner for den saks skyld - oppfører seg annerledes eller forventer andre ting av hannhunder enn tisper. Noen gjør kanskje det, men da har det med personlighet å gjøre - ikke ens eget kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en mann som var veldig tålmodig med ei tispe som han hadde..

Når hun gjorde noe feil var det: "Nei, ikke gjør det da." men når han fikk seg hannhund senere var det mer sånn: "Nei" Ikke gjør sånn!"

Det kan godt hende at damer er annerledes mot tisper, og jeg prøver ikke å generalisere menn, men jeg snakket med noen om en bestemt person, som tilfeldigvis var mann.. :| Også er det jo selvfølgelig ikke alle menn som er sånn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke menn behandler en hannhund/tispe anderledes!

MEN det jeg tror på er at hvis det er mannfolket i huset som skal bestemme kjønn, så velger han en hannvalp i 90 % av tilfellene.

Det stemmer iallefall her- det er jeg som trumfer gjennom tispene etter å ha hatt to hannhunder ... Men det som er litt rart er at min mann, som er en skikkelig machofyr egentlig, har falt totalt for lille sheltie-frøken. Hun kan snurre han rundt fingeren, får ligge med hodet på puten hans om natten ( :rolleyes: ) og han er generelt veldig sjarmert av henne. Han krever mer av BCdamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke menn behandler en hannhund/tispe anderledes!

MEN det jeg tror på er at hvis det er mannfolket i huset som skal bestemme kjønn, så velger han en hannvalp i 90 % av tilfellene.

Her i huset er det helt motsatt. Samboeren min hadde en tispe fra før av da vi ble ilag. Og når Kita skulle flytte inn så var det han som virkelig forelsket seg i henne under prøvetiden og overtalte meg (det var ikke så vanskelig).

Selv valgte jeg en han hund. Av en eller annen grunn så er det lettere for meg å trene dem. Har lenge lurt på hvorfor, men kan ikke forklare det. :|

Edit: rettet noen av skrive feilene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tanke - og det kan godt hende det er noe i det. Kan dessuten være det er noe som gjelder kvinner også det her? Hvis noen/endel menn faktisk behandler hunder forskjellig vil jeg tro at også kvinner (noen/endel) gjør det. Jeg er generelt litt mer sjarmert av hannhunder enn av tisper, synes vi får bedre kontakt på et eller annet vis, at de er stødigere og mer rett på sak og ikke så mye om og men, men mye er jo individbasert og ikke en kjønnshistorie, da. Nå har jeg bare hatt hannhunder i nær familie, så det kan jo også ha noe med det å gjøre ?

Uansett er det jo klart at hannhunder behandler menn og kvinner forskjellig (det er det vel ingen som trenger eksempler på?), (vet ikke hvordan det er med tisper, men de blir vel gjerne litt ekstra myke i forhold til menn?) Uansett, å avfeie at det skulle kunne gå andre veier også, er litt søkt, synes jeg.

Og når det gjelder menn som velger hannhund...Den skriver jeg under!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Hannhunder og tisper er jo egentlig forskjellige i væremåten. Man ser vell ut fra individet hvordan man behandler hunden. Noen trenger jo en fastere hånd en andre.

Slik som en litt roligere hund, behandler man finere enn en vilter?

Derfor må man jo nesten forandre væremåte etter hva slags kjønn hunden er. Eller i grunnen etter hva slags individ hunden sånn sjennerelt er.

Det gjør man jo med folk også. Noen folk krever mer opmerksomhet enn andre. Altså gutter er ofte viltrere og man snakker annerledes med dem.. Føler jeg i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer så er det nok oftere at menn velger hannhunder framfor tisper. Men vet at det også er noen menn som velger tisper for å drive med avl. Men om de oppfører seg annerledes mot kjønnene tror jeg svært lite på i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer det samme av hunder, Hannhund eller Tispe: Total forståelse for at jeg bestemmer og at de må innrette seg deretter. Kjønn har ingenting med saken å gjøre.

Blir irritert av denne generaliseringen av både menn og kvinner. Kjønn er irrelevant, noen biologiske forskjeller må det nødvendigvis være, og noen er kanskje flinkere enn andre på noen områder, men å ta alle under en kam blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir irritert av denne generaliseringen av både menn og kvinner. Kjønn er irrelevant, noen biologiske forskjeller må det nødvendigvis være, og noen er kanskje flinkere enn andre på noen områder, men å ta alle under en kam blir for dumt.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jag må ju bara svara på denhär..

när jag har varit nere i byn så har jag sett mye skillnad på hur män behandlar han hundar och tisper..

ett tex är American Staffordshire Terriern.

Jag har sett många män som går med tisper av den rasen och dom blir behandlade som helt vanliga hundar.

Men sen har jag gått förbi män som har haft hanhundar av den rasen och då ska det vara ett tjock länkhalsband (helst sånt som man sätter fast båtar i, dvs riktigt tjock) och så helst länkbånd...

har oxå sett en mann med både tispa och hane.. och dom vart olika behandlade :/ hundarna drog åt varsitt håll, tispen vart det bara ett litet ryck i båndet med och ett snällt: kom hit.. medans med hanhunden så drog han och slet i båndet och skrek åt hunden. Även fast dom drog exakt lika mye :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jaa..

men det är nått speciellt med dom som har amstaff, speciellt utländska män, dom ska ha så tuffa hanhundar som möjligt..

jag känner många som hellre har hanhundar en tisper.. bara för att tisper har löpetid?! :ahappy:

en tispe är "horny" 2-3 gånger per år.. men en hanhund går runt hela tiden och luktar och ska leta jenter :ahappy:

det är ju oftast nån tispe som har löpetid så det luktar ju alltid gott nånstanns för en hanhund..

så själv så har jag en tispe som blör 2-3 ggr per år än en hanhund som är horny hela livet ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke tro en mann behandler hannhunder og tisper forskjellig.. det tror jeg kommer mer ann på denne personens syn på hunder i det store og det hele.

Vi har jo både hannhund og tispe, og min mann behandler dem så likt det er mulig med 2 forskjellige individer.. Altså sissi gjør jo sjelden noe ramp feks. stjæler sjelden, og vil stort sett bare sitte på fanget . Mens Doffen finner man ofte både på border eller med snuten gravd ned i søppla, så klart det ofte blir mer NEI i strengere toneleie til han da :rolleyes:

Tisper kan jo i mange tilfeller være litt mykere så kanskje derfor noen menn snakker mykere til dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaa

neej jag tänkte inte så, men jag har sett mye utlänningar med amstaff som ska ha hanhund och behandlar dom tuffare för dom är större.. med andra hundar har jag inte sett noe speciellt, men med dom männ som har amstaff har jag sett mye rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sett noen av disse mannfolk som velger seg en hannhund av en stor eller kraftig rase.. vil tro neon av dem velger seg en slik hund av samme grunn noen kjører store motorsykkler og biler med store motorer... osv-. Må ha noe og bryske seg med kanskje hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag må ju bara svara på denhär..

när jag har varit nere i byn så har jag sett mye skillnad på hur män behandlar han hundar och tisper..

ett tex är American Staffordshire Terriern.

Jag har sett många män som går med tisper av den rasen och dom blir behandlade som helt vanliga hundar.

Men sen har jag gått förbi män som har haft hanhundar av den rasen och då ska det vara ett tjock länkhalsband (helst sånt som man sätter fast båtar i, dvs riktigt tjock) och så helst länkbånd...

har oxå sett en mann med både tispa och hane.. och dom vart olika behandlade :/ hundarna drog åt varsitt håll, tispen vart det bara ett litet ryck i båndet med och ett snällt: kom hit.. medans med hanhunden så drog han och slet i båndet och skrek åt hunden. Även fast dom drog exakt lika mye :whistle:

Ja, det var det jeg så også. Eller noe lignende i alle fall. En mann hadde ei tispe (fuglehund), og når den døde og han fikk seg hannhund, var han mye krassere og forventet like mye av den hunden som han hadde forventet av den avdøde tispa. Men det er vel kanskje fordi han var veldig glad i den tispa, og jeg tror at siden tispa døde er det ingen som har vært god nok, eller like god som henne.

(Men jeg tror ikke dette er en generallisering av menn, bare noen indivder...)

Nei, vil ikke tro en mann behandler hannhunder og tisper forskjellig.. det tror jeg kommer mer ann på denne personens syn på hunder i det store og det hele.

Vi har jo både hannhund og tispe, og min mann behandler dem så likt det er mulig med 2 forskjellige individer.. Altså sissi gjør jo sjelden noe ramp feks. stjæler sjelden, og vil stort sett bare sitte på fanget . Mens Doffen finner man ofte både på border eller med snuten gravd ned i søppla, så klart det ofte blir mer NEI i strengere toneleie til han da :rolleyes:

Tisper kan jo i mange tilfeller være litt mykere så kanskje derfor noen menn snakker mykere til dem også?

Det kan godt hende, tenkte ikke på det på de måten. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jaa

neej jag tänkte inte så, men jag har sett mye utlänningar med amstaff som ska ha hanhund och behandlar dom tuffare för dom är större.. med andra hundar har jag inte sett noe speciellt, men med dom männ som har amstaff har jag sett mye rart..

For min del som har en stor hund syntes jeg det er morro å ha en hund som tåler å bli herjet med. En stor hund tåler å bli klappet litt hardere, faktisk så liker de det - klapper jeg min hund som jeg klapper min katt vil han bare forsvinne og syntes det var stusslig med stell han fikk :) Dette har ingenting med å være mann eller kvinne å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...