Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gjøre bildene mindre...


Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

Finnes det ingen enklere måte man kan forandre størrelsen på flere bilder på en gang f.eks? Nå bruker jeg re-size greia i photoshop elements og det tar laaang tid å forminske bare èt bilde jo..

Guest Dratini
Skrevet

Jeg bruker ikke Photoshop Elements men Photoshop og jeg bruker "crop" og så "resize".

Skrevet
Jeg bruker ikke Photoshop Elements men Photoshop og jeg bruker "crop" og så "resize".

Er det jeg og gjør, og det tar jo kjempe lang tid, spesielt hvis bildene enda er ganske store etter å ha blitt croppet. Man må bla opp og ned, justere bildet mindre, bla opp, justere bildet enda mindre osv.

Sliiitsomt!

Skrevet

Vet ikke om knappen er i elements, men i 'image size' taster du inn ønsket str den ene eller andre veien. Så er det bare å lagre(der bruker jeg save for web)

Guest Dratini
Skrevet

Knappen ser slik ut i Photoshop

Og den har vært lik i alle andre billedbehandlingsprogram jeg har brukt tidligere. Elements har jeg ikke startet på enda (er veldig fornøyd med Photoshop enn så lenge) :blink:

Er det jeg og gjør, og det tar jo kjempe lang tid, spesielt hvis bildene enda er ganske store etter å ha blitt croppet. Man må bla opp og ned, justere bildet mindre, bla opp, justere bildet enda mindre osv.

Sliiitsomt!

Hvor store da? Jeg tar bilder som ligger på rundt 5Mb pr stk og sliter lite med det, men kanskje problemet er at du egentlig skulle ha hatt mer RAM på maskina di? (sånn i forhold til hvor lang tid det tar)

"Bla opp og ned"? Du har jo sikkert en %-visning av bildet? da er det jo bare å endre dette?

Skrevet

men den image minimizer saken er ikke for Vista, er den vel?

Jeg bruker et program som heter FastStone Image Viewer jeg.. der kan man minimere x antall bilder samtidig. Funker helt greit så lenge den "minimizer" saken jeg hadde på XP før, ikke funka på Vista...

Edit: Ser at det er kommet en for Vista nå.. :blink:

Skrevet

Om jeg har en haug med bilder jeg vil forminske slik at de f eks kan sendes på mail, evt legges på nett, så kjører jeg dem gjennom det som kalles Automate i Photoshop. File --> Automate --> Web Photo Gallery. Der kan du velge både størrelse og oppløsning (alle bildene får da enten samme bredde, samme høyde og samme oppløsning ut fra hva du velger). Jeg vet ikke om dette er en funksjon i Elements, men.... Det produseres da et webalbum, der de forminskede bildene blir lagt i en egen katalog. Derfra kan jeg hente dem og sende på mail/legge på web etc.

Det er forøvrig lurt å ha gått gjennom bildene først for å beskjære og rette dem opp litt - og med det samme man gjør det går det jo forsåvidt fort å forminske dem manuelt også da - når man har fått treninga på det :angry:.

Skrevet

Det går an å legge inn actions som du kan velge, slik at du med ett trykk f. eks: "auto color + auto contrast + image size". Hvilke ting du vil ha med i actionen velger du selv.. Kan jo f. eks bare ha størrelse og oppskarping.. På den måten slipper du å gå innom menyen manuelt på alle punktene for hvert eneste bilde!

Skrevet

du kan kjempe lett gjøre det på paint også :P du bare trykker på "bilde" som står i kontrollpanelet øverst. så velger du "strekk og forsyv" hvis du skal ha bildene på sonen bær du velge 20 vanrett og 20loddrett, da blir de mindre og du kan bare lagre de :flowers:

Skrevet
*klippe*

Jeg bruker et program som heter FastStone Image Viewer jeg.. der kan man minimere x antall bilder samtidig. Funker helt greit så lenge den "minimizer" saken jeg hadde på XP før, ikke funka på Vista...

*klippe*

Hvordan gjør du det med FastStone? Bruker den jeg også, men har ikke funnet ut hvordan jeg forminsker flere bilder samtidig ...

Skrevet
Hvordan gjør du det med FastStone? Bruker den jeg også, men har ikke funnet ut hvordan jeg forminsker flere bilder samtidig ...

hmm, skal prøve å forklare

Åpne FS og finn mappa med bilder du vil minimere

Marker de bildene du vil minimere

trykk på konvolutten oppe på verktøylinja (den email saken)

Velg størrelse på bilder, om du vil ha ramme, navn osv og trykk COPY TO

Velg mappe du vil lagre bildene i og klikk COPY

Da har du fått en minimert kopi i den valgte mappa :lol:

Håper du skjønte denne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...