Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket navn får valper født utenom oppdrett?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Dette er en av de mer absurde trådene jeg har sett på dyresonen - er det noe slags kodespråk? Valper født utenom oppdrett får navn av oppdretterne sine? HÆ?

Skrevet
Dette er en av de mer absurde trådene jeg har sett på dyresonen - er det noe slags kodespråk? Valper født utenom oppdrett får navn av oppdretterne sine? HÆ?

Ja denne er ikke god å forstå...

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det kan være så vanskelig å skjønne hva det handler om jeg, da. Legg godviljen til.

Jeg tenker at det trådstarter lurer på er hva en oppdretter som ikke har registrert kennelnavn kan kalle valpene ved registrering. Hun fikk da i svar at oppdretter kan kalle valpene hva vedkommende selv vil.

Eks: Kennel "Vassbikkja" kaller en valp fra B-kullet for "Vassbikkjas Brinca".

Oppdretter Kari Nordmann har ikke kennelnavn, og kaller en valp fra B-kullet for "Mary Poppins"...

:no:

Guest Dratini
Skrevet

Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn. Flere aksempler finnes på dette:

P-H A(og resten av navnet)

St A(og resten av navnet)

Dette er "prefix" på to kull av min rase som er oppdrettet uten kennelnavn, men siden alle valpene i kullene enten starter på P-H eller St så bokstaven A først i selve navnet, kan dette missoppfattes og andre kan tro at det er kennelnavnet til oppdretteren. Nå har den ene av de oppdretterne fårr registrert ett kennelnavn (som ikke samsvarer i det heletatt med det "prefix" som det første kullet fikk).

Skrevet
Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Garanti for noe som helst? Hva da?

Skrevet

Om man kjøper hund fra oppdrett uten kennelnavn velger man som oftest navnet helt selv, ettersom man ikke har bokstaver eller temaer og tenke på. (Som oftest hvertfall).

Skrevet

Ja nei jeg tenkte ikke på sånn... "det vanlige navnet" - men hundenavnet, stamtavlenavnet heter det vel?

Skrevet

Grunnen til at en oppdretter uten kennelnavn ikke kan gi valpene sine navn med "liksomkennelnavn" i, er vel at de ikke skal snyte kennelklubben for penger?

Skrevet
Ja nei jeg tenkte ikke på sånn... "det vanlige navnet" - men hundenavnet, stamtavlenavnet heter det vel?

Stamtavlenavnet velger man også selv, man kan bruke "det vanlige navnet" som stamtavlenavn eller ha to forskjellige. Ask fx, er født fra oppdretter uten registrert kennel og kennelnavn og heter Ask til vanlig og Ask på papiret. :icon_redface:

Skrevet

Jeg kan gi deg et eksempel jeg også.

Jeg hadde nemlig ikke kennelnavn da jeg registrerte mitt første kull. Dog hadde jeg en plan om å etterhvert få det, og valgte navn som skulle passe inn i "systemet" mitt.

Det ble to registrerte valper i dette kullet, da vi desverre mistet den siste. De heter Andvaka Solaris og Arvakur Sirius (og Saeta og Dino til daglig). De fikk navn på samme forbokstav, men man har ikke lov til å bruke samme navn foran i reg. navnet uten kennelnavn, så jeg kunne ikke bruke fullstendig samme tema som jeg gjør nå med tispas kallenavn foran, derfor ble det sånn.

Mitt B-kull som ble født i januar kommer under mitt kennelnavn og får navnene Eagermind Saeta Blandiora, Saeta Blanditia og Saeta Benigna. Planen er å etterregistrere kennelnavnet på det første kullet også, ettersom de kun var to blir ikke det den store utgiften, og ettersom Saeta går videre i avl og er godt premiert synes jeg det er moro å ha kennelnavnet mitt på henne også.

Poenget mitt er vel at man også kan ha system på navnene uten kennelnavn :icon_redface:

Skrevet
Garanti for noe som helst? Hva da?

At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Guest Dratini
Skrevet
At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Grunnen til at en oppdretter uten kennelnavn ikke kan gi valpene sine navn med "liksomkennelnavn" i, er vel at de ikke skal snyte kennelklubben for penger?

Og det har noe med reglene for å registrere valper uten kennelnavn. Ett enkelt søk på NKK finner jeg dette:

Oppdretter som ikke har kennelnavn, kan ikke registrere kull med navn som kan forveksles med et kennelnavn. F.eks of Maridalen, av Maridalen, Maridalen's. Det kan heller ikke brukes navn før eller etter hundens navn som går igjen på ale valpene. F.eks Golden Susi, Golden Lita, Golden Tine, Lita Tresh, Tim Tresh osv.

Samme navn kan heller ikke gå igjen på flere valper i kullet da dette kan forveksles med kennelnavn.

Underforstått, man får egentlig ikke registrert valpene med "liksom-kennel-navn" og har vel slettes ikke noe med seriøsitet å gjøre? Det er jo bare å se på de tragiske hendelsene med de to kvinnelige oppdretterne (de hadde vel kennelnavn begge to om jeg har forstått rett?). Og for meg personlig er det enklere å holde øye med linjene til hundene om de har kennelnavn (for hvor mange Rex, Fido, Apollo, Lita osv finnes det?)

• 2 weeks later...
Guest Dratini
Skrevet
Når de ikke får de registret med et kennellignende navn som ikke er registrert så er det vel heller ikke et problem?..

Jo faktisk... Iallefall to oppdrettere uten kennelnavn (da valpene ble registrert) har kennellignende navn på hvert sitt kull, noe som kan forvirre og lure folk til å tro at oppdretter har FCI-godkjent kennelnavn. Nå har den ene fått godkjent ett kennelnavn og det ligner ikke i det heletatt på det som ble brukt på det første kullet. Noe som gjør det enda mer forvirrende :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...