Gå til innhold
Hundesonen.no

Dverg Border Collie

jeanette-k

Recommended Posts

Kom over noe på en side. Hun hevdet at hun hadde en Dverg Border Collie. Jeg har aldri hørt om denne rasen før og tviler egentli på at den finnes. Fant heller ikke noe når jeg googlet den. Er det noen som har hørt om den? Eller er det bare at hennes Border Collie er liten i størrelsen, siden hun kaller den det? (sto ikke noe om det på siden) Håper noen kan svare meg på denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen godkjent rase som heter dverg border collie. Men borderen er en rase med stor utbredelse og med mange eksteriørmessige ulikheter, både med tanke på størrelse, fasong, hårlag og farge. Det kan jo også være at vedkommende rett og slett er i besittelse av en blandingshund, eller eventuelt en border collie av dvergvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collier kan ha ulik kroppsbygning, pels og farger.

Men har ikke hørt om dverg border collie, og jeg har lest en god del om rasen.

Men da jeg reiste med tog en gang kom det på ei dame med den minste border collien jeg hadde sett noen gang. Og jeg tenkte som så at det måtte være en valp i allefall en unghund. Men det viste seg at tispa var 6 år gammel.. Ble sittende å prate med eieren hele veien, og det viste seg at halvparten av kullet på 6 var så små...

Irriterende at jeg ikke huska å ta bilde av tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det i enkelte miljø bevisst avles fram mindre border collies, slik at de kan delta i mellomklasse i agility. Med dverg ser jeg for meg noe som er halvert i forhold til opprinnelig størrelse, men bc kommer jo i et variert spekter, så det kan jo hende den er av de mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en Dverg Gordon Setter en gang i langeskogen, den var utrolig søt, jeg trodde det var valp jeg, men var visst en voksen hund med en genfeil slik at den hadde dvergvekst. Kan jo ha vært noe sånt kanskje?

Ellers så finnes det vel Dverg Aussier borte i USA, mulig noe sånt hun hadde bare en BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en Dverg Gordon Setter en gang i langeskogen, den var utrolig søt, jeg trodde det var valp jeg, men var visst en voksen hund med en genfeil slik at den hadde dvergvekst. Kan jo ha vært noe sånt kanskje?

Ellers så finnes det vel Dverg Aussier borte i USA, mulig noe sånt hun hadde bare en BC?

Tror dvergvekst er relativt vanlig hos gordon setter (eller var det en annen settertype), i forhold til hos andre raser. Mener å ha lest det et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er vel kjent for å avle fram mye rart....

Som flere nevner, så kommer jo BCen i alle fasonger og variasjoner. Min egen hannhund er ca 60 cm høy, mens kullsøstrene hans er 43-45 cm høy. Så variasjonen er stor, selv innen et kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om småvokste, forøvrig friske eksemplarer? "Ekte" dvergvekst forkommer hos mange raser, og disse valpenme blir ikke særlig gamle. Sammen med dverggenet får de også en rekke sykdommer, og har et ganske så usselt liv. De kan sikkert være søte, men er altså ingenting å trakte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dvergvekst er relativt vanlig hos gordon setter (eller var det en annen settertype), i forhold til hos andre raser. Mener å ha lest det et sted.

ok, interessant! Søkte litt på det nå, og fikk flest treff på irsk setter og dvergvekst. Det sto også at hundene levde et helt normalt liv, med mindre de utviklet missdannelser i beina. Noen få av dvergene fikk disse missdannelsene.

Hunden jeg møtte hadde like proporsjoner som en normal GS, men så veldig valpete ut i fjeset. Den beveget seg også mindre klumsete i mine øyne, syns mange settere ser klumsete ut i bevegelsene.. Eller klumsete er kanskje feil ord, men de ser lange og treige ut i vendingene :) Var veldig fin i alle fall, og ble ikke hemmet i noen grad av hennes dvergvekst. I følge eiere var hun normal i hodet også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Heisann dere :)

det er meg dere prater om ?

zita er faktisk en dverg border collie.

Dyrlegen har sagt det, så det er ike noe jeg bare går rundt og sier :banana:

just telling :)

Buhund jenta:

vor var dette ?

kan hende det var min du så ;) fordi jeg har vært på en del skoler me hun :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod faktisk Dverg Aussie aventert på blocket.se her nå....

Heisann dere :banana:

det er meg dere prater om ?

zita er faktisk en dverg border collie.

Hvor høy er Zita? Og hvor mye veier hun? sånn bare for å sammenligne med andre liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.... Hvorfor gjøre det så himla tungvindt?

Jeg har en Border Collie av dverg vekst, den er mindre enn alle andre... Hvorfor ikke bare kalle det en Dverg BC da? Hva er galt med det? Selv om det blir kaldt en Dverg BC, så er det ikke dermed sagt vedkommende påstår det er en egen rase?

Jeg har hørt om Dverg Schæfer også.. Men ingen som har klaget på at det blir kaldt nettopp det? Samme med "miniature Aussie" som dem blir kaldt. Og avlet på, for den del.

Vi sier jo også "langhårs schæfer", det er jo kun en genfeil det også, men ingen kommenterer jo det? Og det er ingen som påstår at Langhårs schæfer er en egen rase, selv om det blir kaldt det osv..

Snakker om å bry seg med mye rart da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...