Gå til innhold
Hundesonen.no

Studere uten VGS?


Lollipopp

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det er noe som heter realkompetanse som du kan søke om hvis du er over 25 år og har jobba i minst fem år sammenhengende. Da kan du komme inn på studier som krever studiekompetanse uten å ha gått videregående. Hos samordna opptak kan du lese mer om realkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det koster så mye hundemassasjestudiet... Og jeg trur ikke man kan søke om lån til lånekassen heller. Vurdere selv å ta det neste år. Om det lar seg gjøre.

Hvor mye koster dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23000 for hele året.. Sånn ca. Personlig tenker jeg at det er en overkommelig pris. 2000 i mnd. er mindre enn det jeg ville tjent om jeg jobbet ved siden av liksom.

Det er forøvrig bare en godkjent hundemassasjeskole.. "Nordisk heste- og hundemassasje skole" - http://www.nordiskhms.no/

Dette studiet gir forøvrig 60 sp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria:

I og med at det er 60 sp bør det jo gå å få dekt det av lånekassen. Hmmm... Må sjekke opp det gitt. Ta en telefon til lånekassen i morgen tru. Og bruke opp heeeeele kontantkorte på det. Dem er veldig treig med å ta telefonen.

TrudeM:

Koster kurset mye der, og hvordan er det lagt opp med tanke på undervisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har ikke VGS og har ikke tenkt til å ta det med det første heller, men lurte på om det er noen som vet om noe man kun studere/ ta kurs i uten å ha VGS?

Hva er det du er interessert i? Hva kunne du tenkt å gjøre fremover?

Ser at du ikke er interessert i å gå på VGS no. Men det er mye tyngre å ta det når man er eldre. Du er sikkert klar over at det er mulig å kun slite seg gjennom to år med skole, og deretter jobbe som lærling. Det er greit å ha videregående i bakhånd.

Du har ikke vurdert folkehøyskole?

Kjenner ei venninne av meg som er 27 år, og enda ikke tatt fullført videregående. Hun har problemer med å finne seg arbeid den dag i dag.

Men hovedsaken er at du finner noe du kan tenke deg å trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du er interessert i? Hva kunne du tenkt å gjøre fremover?

Ser at du ikke er interessert i å gå på VGS no. Men det er mye tyngre å ta det når man er eldre. Du er sikkert klar over at det er mulig å kun slite seg gjennom to år med skole, og deretter jobbe som lærling. Det er greit å ha videregående i bakhånd.

Du har ikke vurdert folkehøyskole?

Kjenner ei venninne av meg som er 27 år, og enda ikke tatt fullført videregående. Hun har problemer med å finne seg arbeid den dag i dag.

Men hovedsaken er at du finner noe du kan tenke deg å trives med.

Jeg har gått på folkehøyskole allerede :)

Som satgt over(og neder ser jeg :)) vil jeg ike jobbe med hets og hund for jeg har dårlig erfaring fra å jobbe med en hobby.

Jeg kunne godt tenke meg å ta vidregående før jeg er 25 som privatist, men det er enda 7 år til, og jeg har ikke den riktige motivasjonen som trengs til det enda..

Men hvis det er et studie som "fenger" meg vil intr. og motivasjonen fo å gå på skole bli mye større.

Vurderte en nstund å blir flyvertnne, men de fleste vil ha folk over 21, og flere og flere krever vgs. Så da er det lagt på hyllen et par år.

Men jeg vet at man f.eks kan bli makeup artist, advokat sekritær osv. Og lurer på flere muligheter i de sjangrene :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna venninne av meg startet på vg1 i to ulike retninger, og fant ut i fjor at hun ville jobbe innen turistnæringen. Resepsjonist trur æ det var. Og karakterene fløy til værs :rolleyes: Og hun stortrives. Til høsten begynner hun med praksisperioden sin, og får til og med brukbart betalt for det.. Og det er motiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna venninne av meg startet på vg1 i to ulike retninger, og fant ut i fjor at hun ville jobbe innen turistnæringen. Resepsjonist trur æ det var. Og karakterene fløy til værs :rolleyes: Og hun stortrives. Til høsten begynner hun med praksisperioden sin, og får til og med brukbart betalt for det.. Og det er motiverende.

Trenger man ikke spesilet mye skole for dete?

Er noe sånt jeg er intr. i og.

Vet du hvor hun gikk på skole? Var det vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på folkehøyskole allerede :)

Som satgt over(og neder ser jeg :)) vil jeg ike jobbe med hets og hund for jeg har dårlig erfaring fra å jobbe med en hobby.

Jeg kunne godt tenke meg å ta vidregående før jeg er 25 som privatist, men det er enda 7 år til, og jeg har ikke den riktige motivasjonen som trengs til det enda..

Men hvis det er et studie som "fenger" meg vil intr. og motivasjonen fo å gå på skole bli mye større.

Vurderte en nstund å blir flyvertnne, men de fleste vil ha folk over 21, og flere og flere krever vgs. Så da er det lagt på hyllen et par år.

Men jeg vet at man f.eks kan bli makeup artist, advokat sekritær osv. Og lurer på flere muligheter i de sjangrene :hmm:

Det er en stor fordel å finne seg noe man trives med ja. I og med at man skal gjerne ut i et tilsvarende arbeid. Selv har jeg kun fokusert på hobbyen min; dyr i alle former. Men det hadde vært gøy og spennende å valgt noe annet sprøtt :rolleyes: Men det har ikke blitt sånn.

Trenger man ikke spesilet mye skole for dete?

Er noe sånt jeg er intr. i og.

Vet du hvor hun gikk på skole? Var det vgs?

Går på skole i Nord-Trøndelag, og jeg er sikker på at den linja er på flere skoler.

Hun har to år på skole, og to år som lærling meine æ det var. Kan høre med henne når hun er å treffe på msn.

Går vel andreåret på skolen no, og det er visst mye praksis det året.

Edit:

Og en ting er ganske så sikkert. De årene på skolen kommer til å gå lynraskt. Det er mye nytt det første året, og man treffer mye folk. Og det gjør at tiden går raskt unna. Og er man positiv er det utrolig hvor raskt tiden går. Da jeg gikk på videregående var jeg ferdig før jeg rakk å snu meg. Føles sånn i allefall, og årene på høyskolen gikk enda raskere. Det var så mye nytt og spennende, men skal ikke legge skjul på at det var noen utfordringer også.

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria:

Venninna mi har vært veldig skolelei, og utsatte vgs. Hun begynte i fjor på salg og service (tror det var der) for hun ville bli noe reisegreier (husker ikke hva) reiseleder kanskje.. Hun trives hvertfall der, og har bedre karakterer enn hun noen gang har hatt før. Dette er på Malakoff.

TrudeM:

Koster kurset mye der, og hvordan er det lagt opp med tanke på undervisningen?

Ta en titt her: www.axelsons.no

Der står det om priser, undervisning osv. Bare spør hvis det er noe annet du lurer på:hmm:

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på folkehøyskole allerede :)

Som satgt over(og neder ser jeg ;)) vil jeg ike jobbe med hets og hund for jeg har dårlig erfaring fra å jobbe med en hobby.

Jeg kunne godt tenke meg å ta vidregående før jeg er 25 som privatist, men det er enda 7 år til, og jeg har ikke den riktige motivasjonen som trengs til det enda..

Men hvis det er et studie som "fenger" meg vil intr. og motivasjonen fo å gå på skole bli mye større.

Vurderte en nstund å blir flyvertnne, men de fleste vil ha folk over 21, og flere og flere krever vgs. Så da er det lagt på hyllen et par år.

Men jeg vet at man f.eks kan bli makeup artist, advokat sekritær osv. Og lurer på flere muligheter i de sjangrene :)

Jeg går på linjen Advokatsekretær ( fra neste år heter det Juridisk sekretær,) opptakskrav er 3.årig videregående.Det er fordi det er godkjent som en fagskole (altså nivået mellom v.g.s og høyskolen) Linja koster i overkant av 45 000kr.

For make up artist bør du ha en f.eks hudpleier eller frisørutdannelse i bunnen. Frisør er 4 års utdannelse 2år på skolen og 2 år i lære, grunnen til at jeg vet det ,er at det er fra Frisør jeg omskolerer meg nå. Det meste av privat skoler krever 3.årig videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på linjen Advokatsekretær ( fra neste år heter det Juridisk sekretær,) opptakskrav er 3.årig videregående.Det er fordi det er godkjent som en fagskole (altså nivået mellom v.g.s og høyskolen) Linja koster i overkant av 45 000kr.

For make up artist bør du ha en f.eks hudpleier eller frisørutdannelse i bunnen. Frisør er 4 års utdannelse 2år på skolen og 2 år i lære, grunnen til at jeg vet det ,er at det er fra Frisør jeg omskolerer meg nå. Det meste av privat skoler krever 3.årig videregående.

Har 1 venninde av meg som har gått advokat sekretær uten vgs og en som har gått make-up aartist uten vgs da

Begge uten erfaring i noen av fanene, og begge har jobb inenen dtete nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 venninde av meg som har gått advokat sekretær uten vgs og en som har gått make-up aartist uten vgs da

Begge uten erfaring i noen av fanene, og begge har jobb inenen dtete nå!

Man kan komme inn på realkompetanse.dette kan du lese om på www.utdanningshuset.no (praktisk info)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tenkt å gå hundemassasje så anbefaler jeg Nordiskhms på det høyeste.

Jeg gikk grunnkurs på Axelsson, men var ikke helt fornøyd (av flere grunner), da jeg tok grunnkurs på Nordiskhms så var det helt forskjellig, man lærer MYE mer på Nordisk :)

Dere burde også ha en plan over hva dere vil gjøre etter massasjekurset, det er ikke nok marked for å kun være massør hvis man skal jobbe med det på fulltid, desverre.

(man kan jo være det på fulltid, men jeg tror nok at man vil merke at det er lite kunder til kun massasje og da vil jo inntektene være deretter :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tenkt å gå hundemassasje så anbefaler jeg Nordiskhms på det høyeste.

Jeg gikk grunnkurs på Axelsson, men var ikke helt fornøyd (av flere grunner), da jeg tok grunnkurs på Nordiskhms så var det helt forskjellig, man lærer MYE mer på Nordisk :)

Dere burde også ha en plan over hva dere vil gjøre etter massasjekurset, det er ikke nok marked for å kun være massør hvis man skal jobbe med det på fulltid, desverre.

(man kan jo være det på fulltid, men jeg tror nok at man vil merke at det er lite kunder til kun massasje og da vil jo inntektene være deretter :icon_redface: )

Jeg begynte på nordisk hundemassasje, men var ikke helt fornøyd så byttet over til axelsons og likte det mye bedre :)

Kursmateriellet på nordiskhundemassasje var mye bedre enn axelson. Men likevel syntes jeg att jeg fikk mer ut av axelson enn nordisk hundemassasje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på nordisk hundemassasje, men var ikke helt fornøyd så byttet over til axelsons og likte det mye bedre :icon_redface:

Kursmateriellet på nordiskhundemassasje var mye bedre enn axelson. Men likevel syntes jeg att jeg fikk mer ut av axelson enn nordisk hundemassasje :)

Hvorfor det? Bare lure siden jeg vurderer å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på nordisk hundemassasje, men var ikke helt fornøyd så byttet over til axelsons og likte det mye bedre :no:

Kursmateriellet på nordiskhundemassasje var mye bedre enn axelson. Men likevel syntes jeg att jeg fikk mer ut av axelson enn nordisk hundemassasje :D

Du gikk vel kun det første kurset hos Nordisk?

Det første grunnkurset er et ganske enkelt som også er ment for de som kun vil lære massasje til "husbruk" og ikke gå videre.

De neste kursene lærer man mye mer og de går dypere og har mer innhold enn hos Axelsson, Carmen som driver Nordisk har jo vært lærer hos Axelsson i mange år og har bygget opp Nordisk som et mye dypere studie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...