Gå til innhold
Hundesonen.no

Konfimasjonspengene

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Ja, til neste år kommer jo min tid. Da jeg skal ha konfimasjon. Jeg tenker mye på dette, om jeg skal spare dem til bil, eller kanskje bruke dem til min hund nr. 2.

Mamma sier at jeg selv får bestemme, Tore mener så absolutt at jeg burde bruke dem til bil (han har i tillegg stor interesse for dem, noe som jeg ikke har). Mens pappa har jeg ennå ikke spurt.

Jeg vet, om jeg ikke begynner og røyke eller annet tull så får jeg værtfall serfikatet av pappa. Så det er ikke noe og tenke på (Om ikke jeg begynner da, men det er annen sak. Har dessuten ikke tenkt på det)

Så, hva brukte dere, deres konfirmasjonpenger til eller har dere noen gode tips om hva jeg burde gjøre? (Folkens ikke ta helt av her da :) )

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg invisterte i et kvalitets-stereoanlegg. Jeg er fantastisk fornøyd med det, og nå er det seks år siden jeg konfimerte meg. Dessuten kjøpte jeg hund:) Hund og stereo- blir det bedre enn det?

Guest Christine
Skrevet

Brukte alt på denne saken nedenfor+alt av viktige ting som jeg burde ha. (dvs. vaksiner, nye leker, valpeting og slike ting)

IMGP1771.jpg

Og nei, jeg angrer ikke et sekund!

Skrevet

Eg konfirmerte meg for 2 år sida no, og eg har ikkje rørt et øre av konfirmasjonspengane mine :) Ganske stolt over det! Det er mine sparepenga og eg skal ha dei til når eg skal byrje å studere, for da kan eg tru at pengane går raskt ...

Men då har eg ikkje hatt dei store utgiftene, og mamsen og papsen har sponsa meg mot hjelp på garden. No har eg egen jobb, så da tar eg av dei pengane! :o (Dei skal eg kjøpe hund for! :))

Eg vil absolutt spare pengane, for du har allereie ein hund som du klarar deg med (sant?), ikkje store utgifte, ikkje noko livsnødvendig som du treng no! Eg ville heller spart dei til seinare, for tenk når du skal flytte for deg sjølv, og kanskje har ikkje bortebuar-stipendet komt inn på kontoen enda og du må betale husleige idag! Om du ik har foreldre som vil gje deg pengar, eller om du vil vere på dine eigne bein så er det absolutt lurt å ha pengar i bakhanda. Pengar i bakhanda er det uansett lurt å ha. Så spar dei til når det virkeleg er krise eller om det er noko du virkeleg treng seinare! :P Det er mitt tips da, vil jo ikkje tenke tilbake når du står i den knipa og tenke: Kvifor kjøpte eg den dingse-bomsen, eg trengte jo den eigentleg ikkje! :P

Skrevet

Noe gikk til seng, og nå gikk nettopp noe til sofa. (sånn stor med chaiselong som kan bli sovesofa)

Hadde det ikke vært for at vi har to hunder og jeg deleier den ene hadde de nok gått der.

Skrevet

Hmmm, ja si det! Nå lurer jeg jaggu på hvor det ble av mine konf.penger.. Jeg tror jeg kjøpte stereoanlegg... Eller? hmmm... Ja, det gjorde jeg nok. Nå er dette liksom NOEN år siden da kan man si. Men ellers husker jeg ikke i det hele tatt hva jeg brukte de pengene til! *sende sms til mamma å spørre*

Jeg brukte de IKKE på hverken bil eller førerkort iallefall, for det fikk jeg av mamma pg pappa siden jeg hverken drakk eller røyka før jeg var 18...

Hmmmm..

Kommer sterkere tilbake om mamma husker bedre enn meg jeg :)

Skrevet

Sånn tatt i betraktning at jeg fikk 750 kroner til konfirmasjonen, så husker jeg ikke helt hva jeg brukte dem til? Lurer på om jeg kjøpte noe smykker eller noe ekstrautstyr til bunaden eller noe. Jeg fikk masse annet pent, og synes egentlig det var bedre gaver enn å få penger - smykkene har jeg enda, og beltestakken min elsker jeg.

Jeg stod forøvrig til konfirmasjon i 2000.

Guest Maritus
Skrevet

Å ja, jeg vet allerede hva og hvor mye jeg får av moren min og Tore. Men jeg trur nok jeg heller ønsker meg penger en diverse ting :)

Skrevet

mamma mener jeg kjøpte moped for deler av dem... Men jeg fikk 14000 kr ca. Og la oss si 5000 til anlegg, og 1000 til den flotte mopeden min, så.. hmmm...

Jeg konfirmerte meg vel i 94 eller noe sånt jeg da tror jeg..

Guest Maritus
Skrevet
mamma mener jeg kjøpte moped for deler av dem... Men jeg fikk 14000 kr ca. Og la oss si 5000 til anlegg, og 1000 til den flotte mopeden min, så.. hmmm...

Jeg konfirmerte meg vel i 94 eller noe sånt jeg da tror jeg..

Ja, idet året jeg ble født *Ler* Uff, jeg er litt av en tenker iblant... Puh :rolleyes:

Skrevet
hehe, små barna vettu :o

Høh barn du. Jeg ble konfirmert i 1983! :)

Og jeg husker veldig godt hva jeg kjøpte meg. Jeg fikk 8000 kroner. Og tirsdagen etter konfirmasjonsdagen var det shoppingtur med venninnegjengen til nærmeste by. Der handlet vi et par levi`s-bukser, litt sminke og hver vår sony walkman. Og så dro vi på snack-baren og kjøpte pølse med potetmos og banansplit til dessert. Jeg kjøpte meg en skikkelig diger bærbar kassettspiller, dobbeltdekker med autoreverse av merket Toshiba. Den tynget bra i sekken på senere hytteturer. Men den levde faktisk i 15 år før den tok kvelden.

Til høsten det samme året kjøpte jeg meg hest. Lett-døl ved navn Trampe og han kostet 4000 med utstyr.

Men det er lenge sia nå :)

Guest Maritus
Skrevet
Jeg kjøpte meg hest. :)

Det er noe jeg også har vurdert, siden interessen er stor. Men ikke like stor som hund :)

hehe, små barna vettu :o

Ja, det kan du si :rolleyes::P

Skrevet

Jeg konfirmerte meg i 99, brukte pengene på egen mobil (hehe. 5110 til over 4000kr!) og til lommepenger på språkreisen til England som jeg også fikk i gave. Bare sløsing med andre ord :)

Skrevet

Jeg tørr ikke tenke på hva jeg har brukt dem på. Fikk 40tusen til sammen og jeg vet at 10tusen ble brukt til ny pc, rundt 15tusen på Aron og nesten 8tusen på nye klær. Jeg ville absolutt brukt noe av dem på hund hvis du har tenkt deg ny i fremtiden! :) Jeg driver å spare til hund nr 2 nå. Godt jeg har noen år på meg :) hehe

Guest Maritus
Skrevet
Jeg tørr ikke tenke på hva jeg har brukt dem på. Fikk 40tusen til sammen og jeg vet at 10tusen ble brukt til ny pc, rundt 15tusen på Aron og nesten 8tusen på nye klær. Jeg ville absolutt brukt noe av dem på hund hvis du har tenkt deg ny i fremtiden! :) Jeg driver å spare til hund nr 2 nå. Godt jeg har noen år på meg :o hehe

14.000 ja, det kan jeg nok bare drømme om. Om ikke familien tar en brå vending og ser bort fra alt annet unyttig og gir meg penger istedet... Er jeg bortskjemt?

Jeg brukte pengene på iPod, noen hundekurs, kløv og annet utstyr jeg trengte til vovven :)

Ja, vovve-utsyr blir det nok uansett :P

Det kan forresten hende jeg får Ipod av tante til bursdag. Men det finner jeg ut når jeg kommer hjem te pappa igjen :P Bortsett fra det har jeg fått diverse av dem når jeg tenker meg om: Utenlandstur til Kreta- Chania, tur til Sortland, DS ehm... Ja, masse rart... Jeg kjemmes bort av pappas familie :P

Skrevet

Jeg fikk forresten rundt 8000 i pengegaver, i tillegg til bunad med alt utstyr (eeelsker bunaden min), og et fantastisk vakkert bilde av en ulveflokk. Blyanttegning, en kunstner som jeg akkurat nå ikke husker hva heter, men som er relativt godt kjent i Norge for å lage bilder av de norske rovdyrene.. Jeg elsker ulver, og min yndlingsonkel ga meg altså dette.

Wups, beklager, det var litt OT:p

Guest Maritus
Skrevet
Jeg fikk forresten rundt 8000 i pengegaver, i tillegg til bunad med alt utstyr (eeelsker bunaden min), og et fantastisk vakkert bilde av en ulveflokk. Blyanttegning, en kunstner som jeg akkurat nå ikke husker hva heter, men som er relativt godt kjent i Norge for å lage bilder av de norske rovdyrene.. Jeg elsker ulver, og min yndlingsonkel ga meg altså dette.

Wups, beklager, det var litt OT:p

Det går bra, bare morsomt og høre hva dere andre fikk :) Det var jo halve meningen med denne tråden.

Skrevet
Jeg brukte pengene på iPod, noen hundekurs, kløv og annet utstyr jeg trengte til vovven :)

Signerer denne jeg, i tillegg kjøpte jeg meg kamera og sparte litt.

Skrevet

Fikk vel 24000 utenom alle smykkene og div (ja, det var mange). Betalte en stor del i hesten min, kjøpte sal og alt til ham, sparte de egentlig ganske lenge. Kjøpte meg så klart noen småting her og der, men i det store og hele så gikk de fleste store summene til hesten :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...