Gå til innhold
Hundesonen.no

Konfimasjonspengene

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Ja, til neste år kommer jo min tid. Da jeg skal ha konfimasjon. Jeg tenker mye på dette, om jeg skal spare dem til bil, eller kanskje bruke dem til min hund nr. 2.

Mamma sier at jeg selv får bestemme, Tore mener så absolutt at jeg burde bruke dem til bil (han har i tillegg stor interesse for dem, noe som jeg ikke har). Mens pappa har jeg ennå ikke spurt.

Jeg vet, om jeg ikke begynner og røyke eller annet tull så får jeg værtfall serfikatet av pappa. Så det er ikke noe og tenke på (Om ikke jeg begynner da, men det er annen sak. Har dessuten ikke tenkt på det)

Så, hva brukte dere, deres konfirmasjonpenger til eller har dere noen gode tips om hva jeg burde gjøre? (Folkens ikke ta helt av her da :) )

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg invisterte i et kvalitets-stereoanlegg. Jeg er fantastisk fornøyd med det, og nå er det seks år siden jeg konfimerte meg. Dessuten kjøpte jeg hund:) Hund og stereo- blir det bedre enn det?

Guest Christine
Skrevet

Brukte alt på denne saken nedenfor+alt av viktige ting som jeg burde ha. (dvs. vaksiner, nye leker, valpeting og slike ting)

IMGP1771.jpg

Og nei, jeg angrer ikke et sekund!

Skrevet

Eg konfirmerte meg for 2 år sida no, og eg har ikkje rørt et øre av konfirmasjonspengane mine :) Ganske stolt over det! Det er mine sparepenga og eg skal ha dei til når eg skal byrje å studere, for da kan eg tru at pengane går raskt ...

Men då har eg ikkje hatt dei store utgiftene, og mamsen og papsen har sponsa meg mot hjelp på garden. No har eg egen jobb, så da tar eg av dei pengane! :o (Dei skal eg kjøpe hund for! :))

Eg vil absolutt spare pengane, for du har allereie ein hund som du klarar deg med (sant?), ikkje store utgifte, ikkje noko livsnødvendig som du treng no! Eg ville heller spart dei til seinare, for tenk når du skal flytte for deg sjølv, og kanskje har ikkje bortebuar-stipendet komt inn på kontoen enda og du må betale husleige idag! Om du ik har foreldre som vil gje deg pengar, eller om du vil vere på dine eigne bein så er det absolutt lurt å ha pengar i bakhanda. Pengar i bakhanda er det uansett lurt å ha. Så spar dei til når det virkeleg er krise eller om det er noko du virkeleg treng seinare! :P Det er mitt tips da, vil jo ikkje tenke tilbake når du står i den knipa og tenke: Kvifor kjøpte eg den dingse-bomsen, eg trengte jo den eigentleg ikkje! :P

Skrevet

Noe gikk til seng, og nå gikk nettopp noe til sofa. (sånn stor med chaiselong som kan bli sovesofa)

Hadde det ikke vært for at vi har to hunder og jeg deleier den ene hadde de nok gått der.

Skrevet

Hmmm, ja si det! Nå lurer jeg jaggu på hvor det ble av mine konf.penger.. Jeg tror jeg kjøpte stereoanlegg... Eller? hmmm... Ja, det gjorde jeg nok. Nå er dette liksom NOEN år siden da kan man si. Men ellers husker jeg ikke i det hele tatt hva jeg brukte de pengene til! *sende sms til mamma å spørre*

Jeg brukte de IKKE på hverken bil eller førerkort iallefall, for det fikk jeg av mamma pg pappa siden jeg hverken drakk eller røyka før jeg var 18...

Hmmmm..

Kommer sterkere tilbake om mamma husker bedre enn meg jeg :)

Skrevet

Sånn tatt i betraktning at jeg fikk 750 kroner til konfirmasjonen, så husker jeg ikke helt hva jeg brukte dem til? Lurer på om jeg kjøpte noe smykker eller noe ekstrautstyr til bunaden eller noe. Jeg fikk masse annet pent, og synes egentlig det var bedre gaver enn å få penger - smykkene har jeg enda, og beltestakken min elsker jeg.

Jeg stod forøvrig til konfirmasjon i 2000.

Guest Maritus
Skrevet

Å ja, jeg vet allerede hva og hvor mye jeg får av moren min og Tore. Men jeg trur nok jeg heller ønsker meg penger en diverse ting :)

Skrevet

mamma mener jeg kjøpte moped for deler av dem... Men jeg fikk 14000 kr ca. Og la oss si 5000 til anlegg, og 1000 til den flotte mopeden min, så.. hmmm...

Jeg konfirmerte meg vel i 94 eller noe sånt jeg da tror jeg..

Guest Maritus
Skrevet
mamma mener jeg kjøpte moped for deler av dem... Men jeg fikk 14000 kr ca. Og la oss si 5000 til anlegg, og 1000 til den flotte mopeden min, så.. hmmm...

Jeg konfirmerte meg vel i 94 eller noe sånt jeg da tror jeg..

Ja, idet året jeg ble født *Ler* Uff, jeg er litt av en tenker iblant... Puh :rolleyes:

Skrevet
hehe, små barna vettu :o

Høh barn du. Jeg ble konfirmert i 1983! :)

Og jeg husker veldig godt hva jeg kjøpte meg. Jeg fikk 8000 kroner. Og tirsdagen etter konfirmasjonsdagen var det shoppingtur med venninnegjengen til nærmeste by. Der handlet vi et par levi`s-bukser, litt sminke og hver vår sony walkman. Og så dro vi på snack-baren og kjøpte pølse med potetmos og banansplit til dessert. Jeg kjøpte meg en skikkelig diger bærbar kassettspiller, dobbeltdekker med autoreverse av merket Toshiba. Den tynget bra i sekken på senere hytteturer. Men den levde faktisk i 15 år før den tok kvelden.

Til høsten det samme året kjøpte jeg meg hest. Lett-døl ved navn Trampe og han kostet 4000 med utstyr.

Men det er lenge sia nå :)

Guest Maritus
Skrevet
Jeg kjøpte meg hest. :)

Det er noe jeg også har vurdert, siden interessen er stor. Men ikke like stor som hund :)

hehe, små barna vettu :o

Ja, det kan du si :rolleyes::P

Skrevet

Jeg konfirmerte meg i 99, brukte pengene på egen mobil (hehe. 5110 til over 4000kr!) og til lommepenger på språkreisen til England som jeg også fikk i gave. Bare sløsing med andre ord :)

Skrevet

Jeg tørr ikke tenke på hva jeg har brukt dem på. Fikk 40tusen til sammen og jeg vet at 10tusen ble brukt til ny pc, rundt 15tusen på Aron og nesten 8tusen på nye klær. Jeg ville absolutt brukt noe av dem på hund hvis du har tenkt deg ny i fremtiden! :) Jeg driver å spare til hund nr 2 nå. Godt jeg har noen år på meg :) hehe

Guest Maritus
Skrevet
Jeg tørr ikke tenke på hva jeg har brukt dem på. Fikk 40tusen til sammen og jeg vet at 10tusen ble brukt til ny pc, rundt 15tusen på Aron og nesten 8tusen på nye klær. Jeg ville absolutt brukt noe av dem på hund hvis du har tenkt deg ny i fremtiden! :) Jeg driver å spare til hund nr 2 nå. Godt jeg har noen år på meg :o hehe

14.000 ja, det kan jeg nok bare drømme om. Om ikke familien tar en brå vending og ser bort fra alt annet unyttig og gir meg penger istedet... Er jeg bortskjemt?

Jeg brukte pengene på iPod, noen hundekurs, kløv og annet utstyr jeg trengte til vovven :)

Ja, vovve-utsyr blir det nok uansett :P

Det kan forresten hende jeg får Ipod av tante til bursdag. Men det finner jeg ut når jeg kommer hjem te pappa igjen :P Bortsett fra det har jeg fått diverse av dem når jeg tenker meg om: Utenlandstur til Kreta- Chania, tur til Sortland, DS ehm... Ja, masse rart... Jeg kjemmes bort av pappas familie :P

Skrevet

Jeg fikk forresten rundt 8000 i pengegaver, i tillegg til bunad med alt utstyr (eeelsker bunaden min), og et fantastisk vakkert bilde av en ulveflokk. Blyanttegning, en kunstner som jeg akkurat nå ikke husker hva heter, men som er relativt godt kjent i Norge for å lage bilder av de norske rovdyrene.. Jeg elsker ulver, og min yndlingsonkel ga meg altså dette.

Wups, beklager, det var litt OT:p

Guest Maritus
Skrevet
Jeg fikk forresten rundt 8000 i pengegaver, i tillegg til bunad med alt utstyr (eeelsker bunaden min), og et fantastisk vakkert bilde av en ulveflokk. Blyanttegning, en kunstner som jeg akkurat nå ikke husker hva heter, men som er relativt godt kjent i Norge for å lage bilder av de norske rovdyrene.. Jeg elsker ulver, og min yndlingsonkel ga meg altså dette.

Wups, beklager, det var litt OT:p

Det går bra, bare morsomt og høre hva dere andre fikk :) Det var jo halve meningen med denne tråden.

Skrevet
Jeg brukte pengene på iPod, noen hundekurs, kløv og annet utstyr jeg trengte til vovven :)

Signerer denne jeg, i tillegg kjøpte jeg meg kamera og sparte litt.

Skrevet

Fikk vel 24000 utenom alle smykkene og div (ja, det var mange). Betalte en stor del i hesten min, kjøpte sal og alt til ham, sparte de egentlig ganske lenge. Kjøpte meg så klart noen småting her og der, men i det store og hele så gikk de fleste store summene til hesten :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...