Gå til innhold
Hundesonen.no

Forebygge bjeffing


Nina

Recommended Posts

Hvis man har en valp av en rase man vet har lett for å begynne bjeffe i forskjellige situasjoner, bl.a. når det ringer på døra og man får besøk, hvordan forebygger man denne bjeffingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måske få en til at hjælpe dig i træning med at der er en der ringer på døren, så din hund lærer at ignorere ringeklokken, eller lærer at det er ok at sige vov en gang og derefter stop, eller du kan selv ringe på klokken, mens din hund ser på, så den ser det er di til at starte med, så den vil begynde at inorere det, og selvfølgelig ros og give godbidder for den adfærd du vil have fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv tillot ikke bjefifing fra dag 1, innendørs. Da sa jeg NEI, og avledet hunden straks. Så kan man øve på å ringe på mange ganger, og tilfeldig, og belønne når hunden er stille. Jeg har vært veldig kosekvent, og hunden min bjeffer ikke så mye. Innimellom når det ringer på døra, men hun får ikke bjeffe mer enn to ganger, da sier jeg HYSJ, NEI etc. Så ett - to bjeff for å si ifra et OK (når man tross alt har en vakt hund rase) . Ute lar jeg ikke la hunden stå alene, og jeg tar inn hunden med en gang hvis hund bjeffer på noe. (dette gjelder ved flere bjeff enn 1-2) Føler jeg har ganske god kontroll på bjeffinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...