Gå til innhold
Hundesonen.no

dumme canis hundeskole!!!

MarieR

Recommended Posts

nå er jeg passe irritrt da! skulle melde ask på grunnkurs gjennom canis, men det var i vinterferien, så det gikk ikke, så skulle jeg melde på innkallingskurs, men der står det: på dette kurset benytter vi klikkertrening!

hva f**en hadde de tenkt at vi som ikke trener klikk skal finne på da?? ååhh, det værste av alt var at på lydighetskurset som jeg også kunne ha meldt på, så stod det også, at dette kurset er for den som vil bli bedre i klikkertrening.

:D jeg vil på kuuurs!! noen andre forslag til hundeskoler i tr,heim med kursstart i begynnelsen av november/desemper eller 2006, som IKKE kun baserer seg på klikking??nordenstam har jo ikke avdeling her så...

PS: jeg har ikke noe i mot klikkertrening som metode men synns det blir for dumt for en så seriøs hundeskole og basere så mange av kursene på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim Hundeskole. De bruker positiv forsterkning og negativ straff, men utenom klikkertreningskursene bruker de ikke klikker. Tinka og jeg gikk hverdagslydighetskurs der i vinter, og er kjempefornøyd. Skal komme meg avgårde på flere kurs i høst tenker jeg. Trondheim Hundeskole trener forresten bare et par minutter med bil unna Statoilbygget. www.trondheim-hundeskole.no

At Canis baserer alle kursene sine på klikkertrening er jo ikke så rart da, siden Canis tross alt er de ledende innenfor klikkertrening på alle områder (bøker/kurs/tidsskrift/nettbutikk/forum) her i Norge. :wink:

EDIT: Nidaros Brukshundklubb har sikkert også kurs. www.nidarosbhk.no er vel adressen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har sett en del på de to der.må sjekke litt på trondheim hundeskole.

skulle sende innmelding til nidaros sist uke, men det gikk ikke, søknaden om plass på kurs ble ikke sendt til dem... :?

vi kan jo melde oss på samme kurs, bare får å ødelegge for alle andre??

eller ikke.... :D

EDIT:trur jeg skal melde han på hverdagslydihet som har kurstrart om noen uker..må snakke med pappa først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg passe irritrt da! skulle melde ask på grunnkurs gjennom canis, men det var i vinterferien, så det gikk ikke, så skulle jeg melde på innkallingskurs, men der står det: på dette kurset benytter vi klikkertrening!

hva f**en hadde de tenkt at vi som ikke trener klikk skal finne på da?? ååhh, det værste av alt var at på lydighetskurset som jeg også kunne ha meldt på, så stod det også, at dette kurset er for den som vil bli bedre i klikkertrening.

:D jeg vil på kuuurs!! noen andre forslag til hundeskoler i tr,heim med kursstart i begynnelsen av november/desemper eller 2006, som IKKE kun baserer seg på klikking??nordenstam har jo ikke avdeling her så...

PS: jeg har ikke noe i mot klikkertrening som metode men synns det blir for dumt for en så seriøs hundeskole og basere så mange av kursene på det! ;)

Jeg har en kjempefin dressurguide som Sverre Theodorsen har skrevet. Den koster kr 50,- og den kan trene etter. Sverre Theodorsen er en offisiell lydighetsdommer som sikker mange kjenner til her. Han har vært dommer på flere av mine kurs. Han er selvsagt en sheltie eier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har sett en del på de to der.må sjekke litt på trondheim hundeskole.

skulle sende innmelding til nidaros sist uke, men det gikk ikke, søknaden om plass på kurs ble ikke sendt til dem... :?

vi kan jo melde oss på samme kurs, bare får å ødelegge for alle andre??

eller ikke.... :D

EDIT:trur jeg skal melde han på hverdagslydihet som har kurstrart om noen uker..må snakke med pappa først :D

Vi kunne gått grunnkurs i lydighet sammen da. Altså ikke hverdagslydighetskurs, men lydighetskurs som går mer på lydighetsøvelsene. De kan ikke arrangere bronsemerkeprøve siden Trondheim Hundeskole foreløpig ikke er en hundeklubb, men de kan legge opp kurset slik at man kan ta bronsemerkeprøven et annet sted om man vil det.

I tillegg har de jo innkallingskurs, gå pent i bånd og hilsetrening er det vel. Helgekurs altså. Dette er tre forskjellige kurs, men jeg tror det er noe sånt som at hvis du melder deg på to kurs så får du rabatt eller noe sånt. I tillegg får man vel 20% rabatt på andre kurs om man går et grunnferdighetskurs tror jeg. Husker ikke det der helt.

Men så er det det at jeg vil gå trikskurs, klikkerkurs og agility også. Skjønner ikke åssen jeg skal få tid til alt. Og nå får Tinka løpetid snart også. Så da er hun et ******* å trene med. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: jeg har ikke noe i mot klikkertrening som metode men synns det blir for dumt for en så seriøs hundeskole og basere så mange av kursene på det! ;)

helt enig med deg... men hvor bor du? kan se om det er noen Nordenstam instruktører i området for deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke ha lært inn klikkeren, men bruke treningsprinsippene. Fange atferd, operant læring, positiv forsterkning og negativ straff...

for oss funker ikke og overse...og kontakten mellom meg og bikkja er lik null når det er andre hunder tilstede, med mindre jeg går ett stykke unna..

vicky: bor itr.heim vettu...trukke det er noen her ;) men du kan jo sjekke :D

ingvild: du får det travlet jah! agility kurs hadde ikke vært meg imot heller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet? :?

Canis er jo kjent som "klikkerskole". Da kan man tross alt ikke vente seg noe annet. Det er jo som med Nordenstam. Der driver man heller ikke klikker, ikke sant? Allle hundeskoler praktiserer jo ikke likt. Og akkurat Canis og Nordenstam, er de som trener med klarest målsetning og klarest prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet? :?

Canis er jo kjent som "klikkerskole". Da kan man tross alt ikke vente seg noe annet. Det er jo som med Nordenstam. Der driver man heller ikke klikker, ikke sant? Allle hundeskoler praktiserer jo ikke likt. Og akkurat Canis og Nordenstam, er de som trener med klarest målsetning og klarest prinsipper.

huska ikke at canis var ledende innen klikking når jeg skrev innlegget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hadde vært noen vits å gå på Canis kurs heller hvis man ikke bruker/ vil bruke klikkertrening.. Hovedvekten er jo på å forbedre hundeførerens klikkertreningsferdigheter der. Så da får man jo ikke noe ut av undervisningen/ veiledningen..

Syns det er bra at det blir opplyst klart og tydelig på forhånd jeg :D Har hørt motsatt fall et par steder, folk som har fått overraskelser og sluttet etter dag 1 fordi de er totalt imot ideologien, men ikke visste om den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, ble irritert jah :D huska ikke at canis var ledende innen klikking.

Ikke helt at jeg skjønner hvorfor du ble irritert heller da men ;) hehe.. Det skader vel kke å være med på et klikker-kurs? Så kan du prøve og se om det er noe for Ask? Jaja.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikking hadde sikkert funka, i seg selv, men delen med å overse det som er "galt", og aldri en gang si nei til hunden, den biten funker ikke for oss :D

jeg ble irritert forde canis er en veldig seriøs hundeskole, og da synns jeg de kan åpne for andre ting enn klikking, slik som det var for et par år tilbake. men siden canis er ledende på klikking, er det jo logisk at de bare har klikker-metode kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Hanne Bolgnes, 73 93 58 79 og hør med henne om det er noen lydighetskurs som hun vet om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden canis er en rein klikerskole blir det jo litt rart å si at de burde ha noe annet.. Det blir jo nesten som å si til en oppdretter av aussie: Du som er en så seriøs oppderter, du burde jo begynne med dalmatiner!

Det er jo helt forskjellig liksom.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden canis er en rein klikerskole blir det jo litt rart å si at de burde ha noe annet.. Det blir jo nesten som å si til en oppdretter av aussie: Du som er en så seriøs oppderter, du burde jo begynne med dalmatiner!

Det er jo helt forskjellig liksom.

:D

hehe ;)

Men buhund jenta.. :D Det kan jo hende klikke-kurs hadde gitt mersmak etterhvert ;) Du får jo lov å avbryte uønsket adferd der (står jo ikke å venter til han er ferdig liksom..), bare ikke å brøle og herje med hunden og sånn.. Går grunnferdighetskurset der med fjortis-hanhunden min nå ;) Som ikke har vært på kurs siden valpekurs fra 3 til 4mnd gammel... ehmm.. :roll: Morro og lærerikt. Han hadde jo ikke tid til "sånt" (trene) i nærheten av tursti med fine vove-damer og sånn først, men stor endring på konsentrasjonen allerede til gang 2 Jippi! =D> Uten kjeft, men med Frolic :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ;)

Men buhund jenta.. :D Det kan jo hende klikke-kurs hadde gitt mersmak etterhvert ;) Du får jo lov å avbryte uønsket adferd der (står jo ikke å venter til han er ferdig liksom..), bare ikke å brøle og herje med hunden og sånn.. Går grunnferdighetskurset der med fjortis-hanhunden min nå :P Som ikke har vært på kurs siden valpekurs fra 3 til 4mnd gammel... ehmm.. :roll: moro og lærerikt. Han hadde jo ikke tid til "sånt" (trene) i nærheten av tursti med fine vove-damer og sånn først, men stor endring på konsentrasjonen allerede til gang 2 Jippi! =D> Uten kjeft, men med Frolic ;)

har da prøvd og ikke kjefte, si nei og lignende, og så lenge det ikke er andre hunder i nerheten fuker det, men er det det får jeg ikke kontakt i det hele tatt, samme hva jeg gjør. skal jeg ha kontakt når det er andre hunder tilstede, må han enten ha løpt fra seg eller være sliten. og da hører han, kun fordi han i øyeblikket er sliten, i bånd og et stykke unda de andre hundene. ;) jeg kjenner han godt nok til å vite at med den treningen han har fått til nå(melomting klikk og N) så vil ikke det og plutselig gå over til å overse ,ikke korrigere og aldri snakke strengt funke. for oss vil ikke det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da prøvd og ikke kjefte, si nei og lignende, og så lenge det ikke er andre hunder i nerheten fuker det, men er det det får jeg ikke kontakt i det hele tatt, samme hva jeg gjør. skal jeg ha kontakt når det er andre hunder tilstede, må han enten ha løpt fra seg eller være sliten. og da hører han, kun fordi han i øyeblikket er sliten, i bånd og et stykke unda de andre hundene. ;) jeg kjenner han godt nok til å vite at med den treningen han har fått til nå(melomting klikk og N) så vil ikke det og plutselig gå over til å overse ,ikke korrigere og aldri snakke strengt funke. for oss vil ikke det gå.

Ok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...