Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne maten for å vise hvem som er sjefen


TollerRetriver

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg har hørt at en skal gjøre det motsatte, jeg.. Altså aldri ta fra valp eller unghund mat/tyggebein e.l. fordi det vil gjøre at den utvikler matforsvar. Helt ærlig kan jeg ikke se nytta med å ta fra en hund maten dens. Uansett grunn. Jeg syns de skal få spise i fred. "Lederskap" kan en få de til å skjønne i andre situasjoner, og ser hunden på deg som sin sjef eller leder eller overordnede eller hva du nå vil kalle det tror jeg ikke det synet endrer seg bare fordi du ikke har tatt vekk matskåla dens når den var liten...

Her får bikkja spise i fred. Han må vente med å ta maten til jeg sier det er greit og han sitter alltid og venter tålmodig. Hvis han tygger på bein som jeg av en eller annen grunn må ta bort bytter jeg det mot en annen godbit, men ved vanlige måltider får han spise i fred. Ser på det som rett og rimelig, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Bessie måtte jeg mate henne med kjøttdeig fra hånda mi for i det hele tatt å få i henne noe mat så vi har ett utmerket forhold når det gjelder maten.

Pus derimot, får ett kraftig BOFF når han nærmer seg matskålen. Må le litt. Katta hopper en halvmeter bakover hver gang men gir seg ikke på kølsvarte livet.

Måtte le litt av denne :)

Emma driter i hva alle tobeinte gjør når hun spiser. Kommer noen for nært eller kommer brått på går hun i værste fall unna maten og går tilbake når "matsonen" er fri til hennes bruk :o Andre hunder derimot blir møtt med sure blikk og dype knurr som hun henter nederst i magen. Nesten så man ser hele hunden dirrer når hun forteller hvem sin mat det er :rolleyes:

Bein beskytter hun desverre mot meg og. Det er ingen andre enn min egen feil siden jeg begynte å ta fra henne bein på soverommet en stund når hun var rundt 9mnd og i en "kritisk" bli-voksen-periode. Hun ble nok usikker på meg i den settingen og føler ikke at hun kan stole på at hun får ha beina sine ifred der lengre. Jeg angrer sånn... Men det er ikke værre enn at alle i huset har fått beskjed om å ikke plage Emma når hun først får bein og la henne være ifred. Skal man ta fra henne beinet kan man bare be henne om å komme bort til oss med det og gi henne en godbit i bytte mot beinet. Hun er veldig god på sånne bytteleker - og jeg merker hun blir glad når jeg ber henne om å komme med noe "ulovlig" istedenfor å røske det fra henne.

My er utrolig matgal og elsker mat over alt i verden så med henne har jeg pilla litt nedi skåla, lagt nedi litt kjøttdeig når jeg har gått forbi osv. men det jeg gjør mest av alt er å la henne spise ifred. :) My er utspekulert da, - hun kaster i seg sin egen mat i 200km/t før hun løper bort til Emma for å prøve å stjele hennes mat. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle mine hunder har jeg trent de med å ta fra de maten og gi den tilbake.. jeg klapper de litt mens de spiser og dulter litt botti de og ja ha litt kontakt med hunden mens de spiser.. gjør enda det innimellom... ikke ofte da... Jeg har valgt å gjøre det da vi har en del barn i familien. og man vet aldri om de kunne plutselig dulte bottil eller gå å klappe hunden. Forklarer jo alltid til de at de må ha den være i fred.. men f eks fetteren min hender gir hundene mat og sitter litt å ser på da så de får i seg maten..

Da synes jeg det er greit at hunden ikke viser noe aggressjon når den spiser.. Selv om du ber en unge ikke gjøre noe er det jo ikke alltid de husker det 5 min etterpå... selv om jeg alltid passer på..

Føler ikke jeg er SLEM som tar fra hunden maten.. den får ros og nå vet de at de får maten tilbake..

Gjør det samme med gobiter som f.eks strupe, grise ører , leker osv..

Hadde en valp inne på jobben en gang.. hunden var kankje rundt 6 mnd liten blanding.. Den hadde fått tak i en plastikk bit.. Da jeg skulle ta den fra valpen satt han i hånda mi ja.. spisse tenner ass.. au au au... det var skikkelig aggressiv ikke bare lek der nei... ( tok fra plasikk biden da den ikke var bra for hunden å tygge på eller sette i halsen.. eller svelge for den saks skyld)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri "trent" noe på å kunne ta fra hundene mat jeg. Jeg bare tar den hvis jeg trenger. Hvis jeg glemmer fiskeoljen f.eks tar jeg opp skålen og heller oppi(de får alltid en liten eplebit eller noe smått når jeg tar den, men det ser ikke ut til at de bryr seg noe særlig uansett) . De bryr seg ikke om jeg tar i fra dem "delikatesser" på tur eller mat. Jeg hadde liksom ikke helt fått med meg at man skulle trene på det :) Selvom jeg har noen matvrak av noen hunder.

Sånne tilskudd som jeg glemmer skjer ikke ofte, men Oscar er veldig glad i "delikatesser" han finner på tur så der er det veldig greit å kunne ta det fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle mine hunder har jeg trent de med å ta fra de maten og gi den tilbake.. jeg klapper de litt mens de spiser og dulter litt botti de og ja ha litt kontakt med hunden mens de spiser.. gjør enda det innimellom... ikke ofte da... Jeg har valgt å gjøre det da vi har en del barn i familien. og man vet aldri om de kunne plutselig dulte bottil eller gå å klappe hunden. Forklarer jo alltid til de at de må ha den være i fred.. men f eks fetteren min hender gir hundene mat og sitter litt å ser på da så de får i seg maten..

Da synes jeg det er greit at hunden ikke viser noe aggressjon når den spiser.. Selv om du ber en unge ikke gjøre noe er det jo ikke alltid de husker det 5 min etterpå... selv om jeg alltid passer på..

Hvor er logikken i dette?? Du "trener" hunden ved å fjerne maten mens den spiser, dulte borti den og klappe den. Fetteren din ser på hundene når de spiser og gir de mat mens de spiser. Sånn rent logisk sett, burde du ikke heller trene på det, da? Å gi hunden mat mens den spiser altså..? HVIS hunden din noen gang blir aggressiv rundt mat, så er det slett ikke fetteren din sin skyld, men heller din..

Det er helt greit at unger har dårlig hukommelse, og at de ikke alltid handler rasjonelt, men som voksen bør man klare å gjøre nettopp det.

Har man en unge i hus som kan finne på å ta bort maten til hunden, så bør man som voksen klare å holde ungen unna hunden akkurat mens den spiser, eller kanskje heller gi den oppgaven å gi hunden godis som dessert etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller motsatt, at hunden en dag vil si ifra at den vil ha maten sin i fred.

Jeg legger heller oppi noen pølsebiter osv når jeg går forbi osv..

Skjønner tanke gangen din...

Men tror ikke de plutselig vil vokte maten slik en dag.. For det er trent opp på en posetiv måte med belønning. Så sant man ikke sulter hunden eller den får for lite mat ... da kan jeg faktisk skjønne at den gjør det. Men utenom det har metoden funket i alle år jeg har hatt hund.. Men man skal selvf passe på.

Hunden til tanta mi kunne alle gå bort til mens den spiste uten om den ene kusina mi.. De var bestevenner, men maten voktet han.. Så hvis det er slik som folk mener at hunder har rang stiger.. så virket det som om den tok kusina mi i samme rang nyvå som han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tanke gangen din...

Men tror ikke de plutselig vil vokte maten slik en dag.. For det er trent opp på en posetiv måte med belønning. Så sant man ikke sulter hunden eller den får for lite mat ... da kan jeg faktisk skjønne at den gjør det. Men utenom det har metoden funket i alle år jeg har hatt hund.. Men man skal selvf passe på.

Hunden til tanta mi kunne alle gå bort til mens den spiste uten om den ene kusina mi.. De var bestevenner, men maten voktet han.. Så hvis det er slik som folk mener at hunder har rang stiger.. så virket det som om den tok kusina mi i samme rang nyvå som han..

Dette med rang har faktisk ingenting å si når det gjelder mat. Alle, uansett rang, har lov å forsvare mat ovenfor alle andre, uansett rang. I praksis vil det si at en liten valp har lov å forsvare maten sin ovenfor en eldre, ranghøy hund.

At en hund som "ikke har voktet før" heller ikke kan begynne å vokte er bare tull. Man kan fint trene opp en hund til å bli skeptisk til at mennesker eller andre nærmer seg maten dens. Det gjør man når man fjerner maten til hunden, og man setter fortgang i det hvis man i tillegg straffer hunden for da å vise at den ikke likte det. Hunden tror da at du kom og knabbet maten, og deretter begynte å slåss med den for å få beholde noe som opprinnelig var hundens. Skikkelig dum ting å gjøre, med mindre du vil ha en hund som vokter maten selvsagt.. :rolleyes: Min hund vokter ikke maten sin for meg, men jeg hadde fint kunnet trent henne til å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at mat har mye med rang å gjøre.

Min valp stjal beinet til en eldre hund (som vi var på besøk hos) Den eldre hunden sa ingenting og satt siklende å så på at min valp spiste beinet.

Mulig hun var så grei pga at min hund var valp?

Vi ser jo ofte på tv om ville dyr (også ulv) at de som står lavere på rangstigen har matforsvar over andre over dem i flokken.

Ser ikke poenget i å ta fra hunden maten sin jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at barn på besøk skal være et så stort problem jeg da - enten så sier du fra så du blir hørt av ungen, eller så får du rydde bort godsaker det kan bli "krangel" om når du har barn på besøk. Det er liksom ikke verre enn som så.

Å fjerne mat for å vise hvem som er sjefen - det må da være den enkelste måten å trigge matforsvar på vel? Jeg hadde ihvertfall blitt ordentlig forbanna om noen dreiv og nappa bort middagsmaten min bare for å bevise noe.. Og sjefen ville da ikke tatt fra "undersåttene" sine maten, vel? Folk har en litt rar oppfatning av dette med rang og mat, altså.

Begge mine tisper har matforsvar (i varierende grad) ovenfor hverandre. De kan fint få godbiter og bein og sånne ting ved siden av hverandre, men matskålene sine vil de ha i fred - da er det lov å komme så nær, men ikke lenger. Og eldstefrøkna respekterer yngstefrøkna, selv om hun er "dronning i heimen" - matforsvar har ikke så mye med rang å gjøre.

De har allikevel ikke matforsvar ovenfor oss menneskene, de har aldri opplevd at vi har tatt noe av de - særlig ikke barna! Er det noe som MÅ fjernes, så er det jeg som gjør det, ungene får lov å bytte, men ikke tvinge hunden til å gi opp noe (hverken mat, bein eller leker faktisk). Ikke fordi at det ER et problem, men for å UNNGÅ å få et problem.

Jeg har aldri trent noe på matsituasjoner i det hele tatt, jeg gir de mat og de får stå i fred å spise den. Spiser de noe de ikke får lov til å spise på, så har jeg bare tatt det fra dem - det er ikke noe jeg har diskutert med de, for å si det sånn - det har ikke slått meg at de skal ha problemer med det heller. De får stort sett en godbit i bytte, men har jeg ikke det tilgjengelig, så får de heller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tanke gangen din...

Men tror ikke de plutselig vil vokte maten slik en dag.. For det er trent opp på en posetiv måte med belønning. Så sant man ikke sulter hunden eller den får for lite mat ... da kan jeg faktisk skjønne at den gjør det. Men utenom det har metoden funket i alle år jeg har hatt hund.. Men man skal selvf passe på.

Hunden til tanta mi kunne alle gå bort til mens den spiste uten om den ene kusina mi.. De var bestevenner, men maten voktet han.. Så hvis det er slik som folk mener at hunder har rang stiger.. så virket det som om den tok kusina mi i samme rang nyvå som han..

Jeg tenker ikke så mye over de rang greiene jeg .. Derfor jeg skriver så HVIS det er slik at folk mener at hunder har rang..

Jeg bruker min trening fordi jeg mener det kan være greit.. jeg føler at jeg blir litt sikker på reaksjonen til hunden hvis noen skomper botti den og jeg tar fra de maten... Og de får posetiv belønning så hunden vil ikke se det som noe negativt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye over de rang greiene jeg .. Derfor jeg skriver så HVIS det er slik at folk mener at hunder har rang..

Jeg bruker min trening fordi jeg mener det kan være greit.. jeg føler at jeg blir litt sikker på reaksjonen til hunden hvis noen skomper botti den og jeg tar fra de maten... Og de får posetiv belønning så hunden vil ikke se det som noe negativt..

Hvorfor quoter du deg selv? Det er jo helt umulig å skjønne hva du svarer på! :)

Men HVIS hunder har rang, ja hva da? Rang er jo, som flere har prøvd å si, uten betydning i dette tilfellet. Og da har det fint lite å si OM hunder har rang seg imellom eller ikke. Og sånn apropos "din trening"; jeg bruker "min trening" fordi JEG blir sikrer på min hunds reaksjon dersom noen er så uheldig å skumpe borti henne når hun spiser, eller, gudforby, ta fra henne maten. Det er min oppgave å sørge for at ingen tar fra henne maten når hun spiser, og det er en oppgave jeg hittil har klart utmerket, og som faktisk også er mye enklere enn å holde på å ta fra henne maten i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor quoter du deg selv? Det er jo helt umulig å skjønne hva du svarer på! :)

Men HVIS hunder har rang, ja hva da? Rang er jo, som flere har prøvd å si, uten betydning i dette tilfellet. Og da har det fint lite å si OM hunder har rang seg imellom eller ikke. Og sånn apropos "din trening"; jeg bruker "min trening" fordi JEG blir sikrer på min hunds reaksjon dersom noen er så uheldig å skumpe borti henne når hun spiser, eller, gudforby, ta fra henne maten. Det er min oppgave å sørge for at ingen tar fra henne maten når hun spiser, og det er en oppgave jeg hittil har klart utmerket, og som faktisk også er mye enklere enn å holde på å ta fra henne maten i tide og utide.

jeg Quotet meg selv for å vise i den at jeg skrev et eksempel på en hennesle.. der folk har ment at det var på grunn av rang denne hunden reagerte på denne måten mot henne ene når det kom til mat. Jeg tenker ikke så mye over rang uansett når det kommer til hund jeg. Jeg har jo ikke sakt at rang er i betydning i dette tilfelle..

Og jeg bare foklarte hvordan jeg gjør det.. jeg har ikke sakt.. ja sånn gjør jeg det og det er rikitg måte å gjøre det på..

Alle gjør jo ting på forskjellig måte.. den andre gangen jeg skrev det så var det svar på ei som trodde hunden ville bli aggressiv en dag hvis du tok fra den maten..

Men glem det samme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha satt meg oppi matskåla om jeg hadde fått plass og hadde jeg hatt lyst så kunne jeg ha tygget på grise øret hennes uten at hun hadde brydd seg en plass...Jeg kan gnuholde rundt min hund når hun spiser,og jeg har aldri trent på hverken det ene eller det andre,her bruker vi kun sunn fornuft og pure love som metoder og det virker min hund eier ikke matforsvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia er litt rar p ådet punktet. jeg kan rote og styre så mye jeg vil oppi matskåla... Men hun liker ikke å bli tatt på.. da gjør hun alt for å ikke få hender på seg. og om hun får noe ekstra godt ja da må katter holde seg unna... iallefall til hun er mett.. da kommer det ett lite boff.. og når hun er mett setter hun seg ned og ser kattene spiser opp resten. Men hun er også av den typen som går vekk fra matskåla om jeg roter i den og kommer tilbake når jeg har slutta. ikke noe problem og stå vedsiden av og se på. Men har opplevd når hun var litt mindre at hun fløy på skapet pga hun trodde skapet skulle ta maten:p da lo jeg godt. Og godbiter kunne vi sikkert ha tygd på samtidig uten at det hadde gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg Quotet meg selv for å vise i den at jeg skrev et eksempel på en hennesle.. der folk har ment at det var på grunn av rang denne hunden reagerte på denne måten mot henne ene når det kom til mat. Jeg tenker ikke så mye over rang uansett når det kommer til hund jeg. Jeg har jo ikke sakt at rang er i betydning i dette tilfelle..

Og jeg bare foklarte hvordan jeg gjør det.. jeg har ikke sakt.. ja sånn gjør jeg det og det er rikitg måte å gjøre det på..

Alle gjør jo ting på forskjellig måte.. den andre gangen jeg skrev det så var det svar på ei som trodde hunden ville bli aggressiv en dag hvis du tok fra den maten..

Men glem det samme det...

Hvis du vil qoute flere, trykker du på sitèr på de innleggene du vil svare på, så er det enklere for folk å skjønne at du ikke bare har en samtale med deg selv. :)

Og jeg er vel kanskje "hun" som mente at hunden ble aggressiv av at man fjernet maten, for ja, i ytterste konsekvens så mener jeg det. At din hund ikke har blitt det enda kan ha sine forklaringer, men hvis man skulle ha prøvd å trent frem matforsvar hos hund, så er nettopp dette med å fjerne maten den lureste tingen å gjøre.. Da handler det ikke lenger om at det er "greit" å gjøre det på forskjellige måter, da handler det om å vite hva man gjør, og hvorfor, og hva det eventuelt gjør med hunden. Og der mener jeg du tar feil, og jeg har rett, hehe.. :rolleyes: Og det er jo ikke samme sak.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er vel kanskje "hun" som mente at hunden ble aggressiv av at man fjernet maten, for ja, i ytterste konsekvens så mener jeg det. At din hund ikke har blitt det enda kan ha sine forklaringer, men hvis man skulle ha prøvd å trent frem matforsvar hos hund, så er nettopp dette med å fjerne maten den lureste tingen å gjøre.. Da handler det ikke lenger om at det er "greit" å gjøre det på forskjellige måter, da handler det om å vite hva man gjør, og hvorfor, og hva det eventuelt gjør med hunden. Og der mener jeg du tar feil, og jeg har rett, hehe.. :rolleyes: Og det er jo ikke samme sak.. :)

hehe... Du har rett og jeg feil.jaha..... Jeg tror helt sikkert at man kan trene hunden til å bli aggressiv på den måten å.. Men Når du belønner hunden posetivft.. akuratt som du lærer hunden når den skal sitte liksom... Og tar ikke fra hunden.... nei du får ikke mer mat.. og er ikke slik at man gjør det hele tiden..

Du har rett jeg og feil opplegget er jo bare patetisk.. hehe men du får bare mene det.... jeg sier heller ikke at jeg har rett.. men jeg har brukt den metoden.. og forklaringen var jo at jeg gjør det ikke for å vise hvem som er sjefen.. Noe som Topic person lurte på...

Det har jo noe med hunden stoler på deg å.. Så nei jeg tror ikke noen av hundene mine kommer til å bite pågrunn av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Du har rett og jeg feil.jaha..... Jeg tror helt sikkert at man kan trene hunden til å bli aggressiv på den måten å.. Men Når du belønner hunden posetivft.. akuratt som du lærer hunden når den skal sitte liksom... Og tar ikke fra hunden.... nei du får ikke mer mat.. og er ikke slik at man gjør det hele tiden..

Du har rett jeg og feil opplegget er jo bare patetisk.. hehe men du får bare mene det.... jeg sier heller ikke at jeg har rett.. men jeg har brukt den metoden.. og forklaringen var jo at jeg gjør det ikke for å vise hvem som er sjefen.. Noe som Topic person lurte på...

Det har jo noe med hunden stoler på deg å.. Så nei jeg tror ikke noen av hundene mine kommer til å bite pågrunn av det...

Okei, for det første er det fryktelig vanskelig å skjønne hva du mener når du skriver så mange ... og stopper midt i setninger og.. hehe.. Men det lille jeg skjønte var at du mener man kan trene hunden til å takle at folk håndterer matfatet etter at den har fått det servert, på flere måter. Og "din" måte er å fjerne maten til hunden mens den spiser, mens "min" måte er å gi hunden noe godt mens den spiser. I tillegg kaller du den siste metoden for "positiv" og sammenligner den med treningsmetoder for å lære hunden andre ting, som sitt.

Og jo, jeg mener fremdeles du er på villspor, og jeg sier det faktisk så rett ut, beklager om det støter deg.

For trening handler ikke nødvendigvis om at "hunden stoler på meg" eller ikke. Jeg kan også fjerne maten til min hund, men jeg ser ikke vitsen med å gjøre det. For det er nemlig ikke trening, det er en test. En test på om den treningen man har (eller i ditt tilfelle ikke har) lagt ned i at hunden skal takle nettopp det å få maten fjernet. Du kan kalle det akkurat så patetisk du bare vil for min del, jeg tar meg ikke så nær av dine påstander som du tydeligvis gjør av mine.. kanskje noe som stikker et sted?

Ved å fjerne maten, som hunden allerede har fått og står og spiser av, så lærer man den nøyaktig HVA mener du?

Målet vårt er jo det samme; å ha en hund som godtar at folk ferdes rundt den mens den spiser, og at det ikke er noen krise om man en sjelden gang er nødt å fjerne maten av en eller annen grunn, eller i det hele tatt å flytte på matskålen. Vi er vel enige om at det er målet?

Så da spør jeg igjen; HVA lærer hunden av at du fjerner maten, og HVORFOR lærer den akkurat det? Jeg forventer et skikkelig svar, så kan jeg heller komme med min betraktning etterpå, siden jeg mistenker at dette ikke er særlig gjennomtenkt. :)

Og om jeg tror hunden din kommer til å bite? Tja, lar du det gå så langt, så beviser vel det kun min teori? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for det første er det fryktelig vanskelig å skjønne hva du mener når du skriver så mange ... og stopper midt i setninger og.. hehe.. Men det lille jeg skjønte var at du mener man kan trene hunden til å takle at folk håndterer matfatet etter at den har fått det servert, på flere måter. Og "din" måte er å fjerne maten til hunden mens den spiser, mens "min" måte er å gi hunden noe godt mens den spiser. I tillegg kaller du den siste metoden for "positiv" og sammenligner den med treningsmetoder for å lære hunden andre ting, som sitt.

Og jo, jeg mener fremdeles du er på villspor, og jeg sier det faktisk så rett ut, beklager om det støter deg.

For trening handler ikke nødvendigvis om at "hunden stoler på meg" eller ikke. Jeg kan også fjerne maten til min hund, men jeg ser ikke vitsen med å gjøre det. For det er nemlig ikke trening, det er en test. En test på om den treningen man har (eller i ditt tilfelle ikke har) lagt ned i at hunden skal takle nettopp det å få maten fjernet. Du kan kalle det akkurat så patetisk du bare vil for min del, jeg tar meg ikke så nær av dine påstander som du tydeligvis gjør av mine.. kanskje noe som stikker et sted?

Ved å fjerne maten, som hunden allerede har fått og står og spiser av, så lærer man den nøyaktig HVA mener du?

Målet vårt er jo det samme; å ha en hund som godtar at folk ferdes rundt den mens den spiser, og at det ikke er noen krise om man en sjelden gang er nødt å fjerne maten av en eller annen grunn, eller i det hele tatt å flytte på matskålen. Vi er vel enige om at det er målet?

Så da spør jeg igjen; HVA lærer hunden av at du fjerner maten, og HVORFOR lærer den akkurat det? Jeg forventer et skikkelig svar, så kan jeg heller komme med min betraktning etterpå, siden jeg mistenker at dette ikke er særlig gjennomtenkt. :)

Og om jeg tror hunden din kommer til å bite? Tja, lar du det gå så langt, så beviser vel det kun min teori? :rolleyes:

Hvis du ikke tåler ... får du heller stoppe å lese innleggene mine ......................................

Jeg sier jo ikke at måten din å gjøre på er noe galt.. jeg gjør det på min måte.. Det er ikke noe fasit på Du har riktig jeg feil.. Det er flere måter å gjør det på. Og hvis jeg gjør så feil. hvorfor funker det for meg da..?

Sorry meg for at jeg ikke er verdens mester med ordlegging og forklare ting.

Jeg lærer hundene med å ta fra de maten er f. eks hvis fetteren min har lyst til å gi hunden min mat så kaster de seg ikke over maten.. Jeg har å vent de til at de ikke bryr seg hvis noen går forbi og uheldighvis skumper bottil.. Jeg bruker å samme metode på f eks godis og leker.. Jeg gjør det å hvis det kommer en sitasjon der jeg må ta fra til maten, godis, leker osv.

Det er faktisk ikke slik at jeg tar fra hunden maten hver dag hele tiden.. Det er sjelden jeg gjør det.. Gjør det nesten ikke nå lengre.. Jeg gjorde det mer når de var yngre. Jeg har å sett i jobben min at det er mange hunder som blir aggressive hvis jeg tar fra de ting. Derfor mener jeg at metoden min funker. For jeg har ta fra hunden min ALT uten at den viser noe som helst aggresjon...

Og du er jo ganske naiv når du sier rett ut DU HAR FEIL, JEG HAR RETT. . hehe hvor patetisk er ikke det.. Alle har forkjellig hunde hold og trener på forkjellig måter.. jeg er INGEN hunde ekspert. Jeg trener hundene min etter hvordan jeg leser hunder og i mitt hode etter hvordan jeg oppfatter hunden så vil jeg ikke fremvise aggressjon ved å gjøre det. Og hvis den er så gal måte hvorfor skjer ikke det du mener jeg trener frem i hunden ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tåler ... får du heller stoppe å lese innleggene mine ......................................

Jeg sier jo ikke at måten din å gjøre på er noe galt.. jeg gjør det på min måte.. Det er ikke noe fasit på Du har riktig jeg feil.. Det er flere måter å gjør det på. Og hvis jeg gjør så feil. hvorfor funker det for meg da..?

Sorry meg for at jeg ikke er verdens mester med ordlegging og forklare ting.

Jeg lærer hundene med å ta fra de maten er f. eks hvis fetteren min har lyst til å gi hunden min mat så kaster de seg ikke over maten.. Jeg har å vent de til at de ikke bryr seg hvis noen går forbi og uheldighvis skumper bottil.. Jeg bruker å samme metode på f eks godis og leker.. Jeg gjør det å hvis det kommer en sitasjon der jeg må ta fra til maten, godis, leker osv.

Det er faktisk ikke slik at jeg tar fra hunden maten hver dag hele tiden.. Det er sjelden jeg gjør det.. Gjør det nesten ikke nå lengre.. Jeg gjorde det mer når de var yngre. Jeg har å sett i jobben min at det er mange hunder som blir aggressive hvis jeg tar fra de ting. Derfor mener jeg at metoden min funker. For jeg har ta fra hunden min ALT uten at den viser noe som helst aggresjon...

Og du er jo ganske naiv når du sier rett ut DU HAR FEIL, JEG HAR RETT. . hehe hvor patetisk er ikke det.. Alle har forkjellig hunde hold og trener på forkjellig måter.. jeg er INGEN hunde ekspert. Jeg trener hundene min etter hvordan jeg leser hunder og i mitt hode etter hvordan jeg oppfatter hunden så vil jeg ikke fremvise aggressjon ved å gjøre det. Og hvis den er så gal måte hvorfor skjer ikke det du mener jeg trener frem i hunden ved å gjøre det.

Jeg tåler ..... utmerket godt, så jeg kommer nok til å fortsette å lese innleggene dine. :thumbsdown:

Grunnen til at jeg mener du tar feil med måten å trene på, er fordi du ikke lærer hunden at det er noe positivt som skjer når du nærmer deg den når den spiser. Tvert imot vil den skjønne at når du nærmer deg, og bøyer deg ned mot skålen, så er sjansen stor for at skålen og maten kan forsvinne. Det er jo ikke målet med treningen din; målet er jo at hunden skal godta at du nærmer deg og er rundt den når den spiser, og ikke at den ser på deg som en trussel. Jeg trener derfor på det: at hunden skal skjønne at jeg ikke er noen trussel mot den. Jeg gjør det ved å ikke ta fra hunden maten den allerede har fått lov å spise (noe som stemmer helt overens med hvordan hunder oppfører seg mot hverandre, uansett rang). Jeg prøver også å skape en forbindelse hos hunden som går på at den forbinder det at jeg nærmer meg den når den spiser, med noe ekstra godt. Derfor legger jeg heller oppi noe ekstra godis i skålen. Skjønner du forskjellen? Eller i det hele tatt: skjønner du AT det er en forskjell der? Altså sett fra hundens synspunkt? I stedet for å være redd for at maten skal forsvinne, håper den heller på å få mer godt, og har derfor heller ikke noen som helst grunn til å ville forsvare maten sin ovenfor meg.

Jeg sier ikke at din hund garantert kommer til å få matforsvar ovenfor mennesker. Men jeg sier at måten du trener på, er helt feil hvis matforsvar ovenfor mennesker er målet med treningen. Ja, det KAN gå helt greit å gjøre det på "din" måte, men hadde du hatt en annen hund, eller gjort det oftere, eller litt annerledes, så hadde du kanskje fått problemer. Hadde du derimot gjort det på "min" måte, så hadde du mest sannsynlig ikke fått problemer. Og hvis du er interessert, så kan jeg skrive en hel regle for hvordan jeg ville gått frem for å trent bort matforsvar hos hund som allerede har det, utifra hvor ille det i utgangspunktet er. Og da kan jeg også garantere deg at din metode ikke ville fungert, den ville gjort ting verre faktisk. Såpass med hund skjønner jeg. :frantics: Hvis du anbefaler andre å gjøre det på din måte, og de hører på deg, så kan det faktisk ødelegge mye hos noen hunder. Det kan gjøre at eieren får et mye større problem enn de noen gang har hatt, og det synes jeg er kjipt for deres del. Grunnen til at det går greit med din hund, kan ha flere årsaker; rase - og dermed hvilke terskler den har for å vise forsvar, tidligere erfaringer (læring), hvordan du gjør det (andre kan gjøre det annerledes og trigge andre ting), og hvor ofte du gjør det. Som jeg har prøvd å forklart noen ganger nå; hvis man hadde fjernet maten til hunden ofte, og gjerne på en litt utrivelig måte, så vil man etterhvert få en hund som forsvarer maten sin. Er man litt "ille ute" med timingen, og ikke helt vet hva man ser etter så kan man også komme til å forsterke trussel-signaler fra hunden, og dermed har man det gående; man er godt på vei til å bygge opp forsvar hos hunden.

Grunnen til at jeg syns det er litt viktig å få det frem, er fordi det kan komme folk og lese hva du skriver, og tro det er en god idè å gjøre med en hund. Det er det ikke. Det er faktisk ikke en ting man bør anbefale til folk, og jeg prøver å få frem hvorfor det ikke er lurt, og jeg prøver å nyansere det litt.

Sånn for ordens skyld: jeg trener ikke på dette med min hund, men HVIS det hadde vært et problem, så hadde jeg trent på "min" måte, ved å gi hunden noe godt i stedet for å ta fra den skålen. Jeg kunne også ha trent på at jeg skal få lov å ta bort skålen, men da hadde jeg trent på samme måte som jeg alltid gjør, nemlig ved at det hadde gagnet hunden, dvs at jeg hadde lært den at når jeg fjernet skålen vil den få noe godt i den eller fra hånden før den fikk fortsette å spise maten sin.

Og for andre gang: hva er likheten mellom at du fjerner maten mens hunden spiser, og at fetteren din gir hunden mer mat/godis mens den spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld: jeg trener ikke på dette med min hund, men HVIS det hadde vært et problem, så hadde jeg trent på "min" måte, ved å gi hunden noe godt i stedet for å ta fra den skålen. Jeg kunne også ha trent på at jeg skal få lov å ta bort skålen, men da hadde jeg trent på samme måte som jeg alltid gjør, nemlig ved at det hadde gagnet hunden, dvs at jeg hadde lært den at når jeg fjernet skålen vil den få noe godt i den eller fra hånden før den fikk fortsette å spise maten sin.

Og for andre gang: hva er likheten mellom at du fjerner maten mens hunden spiser, og at fetteren din gir hunden mer mat/godis mens den spiser?

er bra du tåler ...... for er en vane og ja... :thumbsdown:

Jeg skjønner jo måten du tenker på jeg. Og jeg har ikke sakt at jeg bare tar fra hunden maten.. jeg belønner den akuratt slik so du gjør med noe godt i bytte med skåla opplegg.. Jeg har valgt å gjøre det på den måten for har en pappa som kan være litt vimsete.. så han forer hundene også glemmer f eks hvis den ene hunden skal ha medesin i maten.. da kan jeg ta fra hunden maten og den får belønning, den VET at den får maten tilbake og den får medesinen sin... Det er jo ikke alltid jeg tar bort maten heller.. men legger noe oppi hvis jeg får forbi som flere sier her...

Jeg har IKKE sakt at jeg ville brukt samme metode på hunder som allerede har agrressjon når det gjelder mat..

Det med fetteren min mener jeg med hel het hvorfor jeg gjør hundene mine vant til dette. Han er jo litt engasjert så han kan stå nærme å se på hunden spise noen sek. eller hvis noen skulle kommer bottil hunden mens de spiser og slik... så lærer de ikke bare opp med å ta fra de skålen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bra du tåler ...... for er en vane og ja... ;)

Jeg skjønner jo måten du tenker på jeg. Og jeg har ikke sakt at jeg bare tar fra hunden maten.. jeg belønner den akuratt slik so du gjør med noe godt i bytte med skåla opplegg.. Jeg har valgt å gjøre det på den måten for har en pappa som kan være litt vimsete.. så han forer hundene også glemmer f eks hvis den ene hunden skal ha medesin i maten.. da kan jeg ta fra hunden maten og den får belønning, den VET at den får maten tilbake og den får medesinen sin... Det er jo ikke alltid jeg tar bort maten heller.. men legger noe oppi hvis jeg får forbi som flere sier her...

Jeg har IKKE sakt at jeg ville brukt samme metode på hunder som allerede har agrressjon når det gjelder mat..

Det med fetteren min mener jeg med hel het hvorfor jeg gjør hundene mine vant til dette. Han er jo litt engasjert så han kan stå nærme å se på hunden spise noen sek. eller hvis noen skulle kommer bottil hunden mens de spiser og slik... så lærer de ikke bare opp med å ta fra de skålen...

Nå virker det som om du går litt tilbake på det du har skrevet? Før skrev du at du fjernet maten, men nå skriver du at du gir de noe mens de spiser..?

Jeg synes uansett det er ganske vanskelig å skjønne hva du egentlig mener, men jeg føler jeg har fått frem poenget mitt nå, så det kan bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...