Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! min valp biter


HippiPippi

Recommended Posts

Det er veldig veldig vanlig, og det er forskjellige ting som fungerer på forskjellige valper. Du kan prøve å hyle, sånn som en annen valp ville gjort- det forstår de fleste valper. Noen slutter da, og da belønner du masse med rolig kosing eller en leke den kan tygge på. Andre skjønner hva du mener, men bryr seg ikke om det (sånn var min), og da må du kanskje gå "hardere" til verks. Jeg måtte enten fjerne henne fra meg eller meg fra henne (valpegrind i stua), eller holde henne kjempe, kjempeforsiktig rundt snuten mens jeg roet henne ned. Men min var helt ekstrem på det området, og det ble "folk" av henne også. Jeg ville ikke kjeftet, et bestemt, men vennlig nei, og å fjerne valpen fra deg/deg fra den pleier å være mer enn nok. Det er jo en naturlig prosess for valpene, det å bite og lære seg hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg prøver først med ett bestemt nei. hvis han ikke gir seg setter jeg han ned på gulvet eller fjerner han fra meg.. Men kort tid etter kommer han tilbake og ser så snill ut. Da tar jeg han opp på nytt, og det hele starter om igjen ;9 osv. osv :brr: håper det går over snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg prøver først med ett bestemt nei. hvis han ikke gir seg setter jeg han ned på gulvet eller fjerner han fra meg.. Men kort tid etter kommer han tilbake og ser så snill ut. Da tar jeg han opp på nytt, og det hele starter om igjen ;9 osv. osv :brr: håper det går over snart :P

Går nok over i tannfellingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har en helt normal valp :brr:

Det er helt normalt at en valp biter mye, det er rett og slett en måte å lære seg hvor grensene går..

Bitehemmingen er noe av det viktigste en hund lærer seg, og her kan du være til stor hjelp!

Pip fælt når det gjør vondt, da slipper sannsynligvis hunden..

Jeg hadde noen uker med biting selv, til tider var hendene mine ganske vonde, det var en del blødende sår de første ukene..

Så ga det seg etter få uker, og begynte igjen under tannfellingen.

Etter tannfellingen har det gitt seg nesten helt, det eneste han vil bite nå er jakkeermet.. Gir jeg han hånda istedet forsøker han så godt han kan å komme seg unna, for han vil ikke bite i den lenger :P

Min valp er nå i overkant av 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å si "au!" eller hyle når den biter for hardt. En annen metode er at med en gang valpen biter for hardt, da er leken slutt. Gå og sett deg i sofaen og ignorer den fullstendig. Da lærer den etterhvert at biting egentlig ikke er så gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden oppfører seg som en pyraya med rakkett i rompa: Det er viktig at du forholder deg rolig. Jeg ville holdt bestemt grep rundt snuten på hunden (ikke mose til da...) og holdt helt hunden roet seg ned. Du skal ikke kjefte mens du gjør dette, for da klarer ikke hunden å roe seg. Bare være helt stille eller si rolig neeeeiiiiii. Hvis hunden glefser til med en gang du slipper gjentar du prosessen osv. IKKE GI DEG, men bli heller ikke sint, voldsom eller begynn å skirke. Gjør alt du kan for å roe situasjonen ved å være bestemt, selvsikker og trygg på det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å si "au!" eller hyle når den biter for hardt. En annen metode er at med en gang valpen biter for hardt, da er leken slutt. Gå og sett deg i sofaen og ignorer den fullstendig. Da lærer den etterhvert at biting egentlig ikke er så gøy.

Slik gjorde jeg når min hund var valp. Han tok pointe med en gang, og da ble det selvsagt masse lek + drakamp med en sokk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulere med valp =) mange bra råd her.. har de samme jeg.. når min bet skrek jeg au/klynka liksom, etterhvert bet den løsere og løsere.. Når den hoppet opp og bet/nappet bare snudde jeg meg rolig, og evt foldet armene. når den bet på andre gjennstander sprayet jeg det inn med en sånn vond smak en får kjøpt i dyreforetning bla. eller så ristet jeg på en boks med steiner og og da forbant hun med at å bite på dørstokk kom det en dum lyd.

Om hu var veldig ivrig og hoppet opp og nappet og bet så tok jeg en rolig øvelse. en øvelse vi lærte på valpekurset, som at hunden bare skal sitte og så kan man stryke den og si rolig.. så når den hoppet opp satte jeg hu ned og sa rolig.. da hun var rolig belønnet jeg med lek, og så gikk jeg over til "passiv" igjen og rolig.. sånn fortsatte jeg og får en veldig bra av og på knapp om hun blir for ivrig her i lek eller med besøkende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å holde rundt snuten?

Mye bedre å bare vise valpen at hvis den biter, vil jeg ikke være sammen med deg. Og å lære den hva som er lov å bite på:wub: Så mye mindre styr også da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å holde rundt snuten?

Mye bedre å bare vise valpen at hvis den biter, vil jeg ikke være sammen med deg. Og å lære den hva som er lov å bite på:wub: Så mye mindre styr også da:)

helt enig med deg =))) Hva er vitsen å gå inn med fysisk makt/staff hvis man har andre muligheter å bruke først? En valp vet ikke bedre, det er jo dette den har gjort i sin lille levetid ovenfor leking med bla søsken sine.. Vi går da ikke inn å fysisk "straffer" ett barn med å slå den f.eks på hånden om den gjør noe galt... ikke ute etter noe debatt, bare det jeg mener.. at fysisk straff burde være ett siste alternativ... legger ikke fysisk straff ordet i hard banking o.l. =) men f.eks snutegrep, biting tilbake o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først få gratulere deg med valp!

Håper du ikke følger noen av de rådene du får her. Du må aldri straffe en valp på 8 uker.

Her er en lint til et svar Turid Rugaas ga i en lignende sak, vet ikke om den er til hjelp?

Her er linken

Mitt råd er at du søker hjelp andre steder enn på et forum, du kan risiker å få mange rare svar. Det ligger mye god informasjon ute på internett også men å investere i noen gode bøker er en fin start. Gjør du feil med din hund når den er så ung kan den bli ødelagt for resten av livet. Så mitt råd er at du snart som mulig begynner på et valpekurs.

Ønsker deg lykke til fremover, valpetiden er fin tid men den går så alt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først få gratulere deg med valp!

Håper du ikke følger noen av de rådene du får her. Du må aldri straffe en valp på 8 uker.

Her er en lint til et svar Turid Rugaas ga i en lignende sak, vet ikke om den er til hjelp?

Her er linken

Mitt råd er at du søker hjelp andre steder enn på et forum, du kan risiker å få mange rare svar. Det ligger mye god informasjon ute på internett også men å investere i noen gode bøker er en fin start. Gjør du feil med din hund når den er så ung kan den bli ødelagt for resten av livet. Så mitt råd er at du snart som mulig begynner på et valpekurs.

Ønsker deg lykke til fremover, valpetiden er fin tid men den går så alt for fort.

Ehh.. hva er vitsen med mange av trådene her på hundesonen da??? når man ikke skal ta i mot råd som blir gitt her.. selvsagt er ikke alt like opptimalt, det er jeg klart enig i! Men, folk er da ikke helt på jordet heller. Folk klare å tenke litt selv, og sette sammen det de mener er riktig og eliminere bort annet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først få gratulere deg med valp!

Håper du ikke følger noen av de rådene du får her. Du må aldri straffe en valp på 8 uker.

Her er en lint til et svar Turid Rugaas ga i en lignende sak, vet ikke om den er til hjelp?

Her er linken

Mitt råd er at du søker hjelp andre steder enn på et forum, du kan risiker å få mange rare svar. Det ligger mye god informasjon ute på internett også men å investere i noen gode bøker er en fin start. Gjør du feil med din hund når den er så ung kan den bli ødelagt for resten av livet. Så mitt råd er at du snart som mulig begynner på et valpekurs.

Ønsker deg lykke til fremover, valpetiden er fin tid men den går så alt for fort.

Hehe.. straff og straff...

En mor med valper "straffer" valpene sine når de biter for mye eller for hardt. Jeg vet at vi ikke kan erstatte denne rollen, men en valp tar på ingen måte skade av å bli satt litt på plass, så lenge valpen ikke blir redd. Det er ingen her som har sagt at man skal ta valpen hardt på noen måte eller rope/kjefte slik at den blir redd/urolig. Det hele har vært snakk om å roe ned situasjonen.

Mine hunder har full tillitt til meg og jeg til dem, selv om de kan blir straffet noen ganger. Slik er det her i verden, man trenger å bli satt på plass noen ganger. Dette gjelder oss mennesker i mellom, og forhold mellom mennesker og dyr. MEN man skal ikke skremme og man må ha motpartens tillitt før man kan gå inn med en negativ forsterker.

Du skal få lov å ha din mening og jeg er ikke HELT uenig, men jeg synes blandt annet Rugaas er hysterisk i forhold til staff. Når jeg leser om hennes forhold til staff faller det meg inn at straff for henne er noe HELT annet enn straff for meg...

La henne få mange forskjellige ting hun får love å bite i, og tar hun noe du ikke liker at hun tar så må IKKE si nei, og bli sint ! Du lærer henne rett og slett bare til å bli redd for å ta noe i munnen, og det kan du få mange problemer med senere.

Det er korrekt at man ikke skal bli sint. Man må si i fra før man blir sint, slik at man har kontroll på det man gjør og klarer å gjøre det på en kontrollert og betryggende måte for hunden slik at den forstår hva du mener.

Jeg har aldri latt hundene mine bite på alt den kommer over for å lære seg hvordan bordbein smaker o.l. Jeg har sagt strengt "Nei!" og når jeg har morsk stemme (ikke hysterisk, men dominant), forstår hunden at jeg ikke er fornøyd med det den gjør. Når den avslutter atferden belønner jeg med en godbiter eller liknende, slik at hunden lærer at når jeg sier nei, er det helt korrekt å avslutte atferden og heller ta kontakt med meg. :icon_redface: Nå skal det også sier at jeg har hunder som apporterer meget godt og har drakamp der få klarer å riste hunden av leken. Allikevel går de ikke rundt å smaker på stolbein eller føtter, for de har lært at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visst en sak mange er uenige om...

jeg håper bare det går over. Det kan jo ende i katastrofe senere i livet hvis det ikke blir en slutt på det. Men nå så stresser jeg ikke med det. Han har jo ikke vært her en uke engang.. :icon_redface:

Theo har lært seg komandoen sitt. Det er han kjempe stolt over. så hvis han holder på å bite. sier vi "sitt" å da slipper han alt han driver med å setter seg ned :blink: da roser vi masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visst en sak mange er uenige om...

jeg håper bare det går over. Det kan jo ende i katastrofe senere i livet hvis det ikke blir en slutt på det. Men nå så stresser jeg ikke med det. Han har jo ikke vært her en uke engang.. :blink:

Helt sant :D Det er en god innstilling. Det viktigste er bare at du ikke hisser deg opp, men bare forholder deg rolig! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg synes blandt annet Rugaas er hysterisk i forhold til staff.

Dette kom vel ikke som en bombe akkurat…. :rolleyes:

Kan jeg spørre hvorfor det er så bra å holde over snuten på en valp? Du skriver også noe om at en mor straffer valpene sine osv. Du glemmer kanskje en vesentlig del her da, valpene har kjent sin mor i hele sitt korte liv. For de som ikke fikk med seg starten på denne tråden så er det snakk om en VALP 8 UKER, som har kjent sin nye eier i noen dager (går jeg ut i fra). Så mitt spørsmål er om det ikke er bedre å skape tillitt i stede for å straffe? Det er mulig jeg tar feil?

Råder fortsatt til å søke profesjonell hjelp i form av valpekurs, det er ofte vel anvendte penger.

Så må jeg få ønske dere en fortsatt god påske! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder fortsatt til å søke profesjonell hjelp i form av valpekurs, det er ofte vel anvendte penger.

Så må jeg få ønske dere en fortsatt god påske! :icon_redface:

Men nå har det seg slik at vi allerede har vært på kurs. Og jeg føler det blir vanskelig å få med seg ting og spørre om ting når det sitter over 20 andre mennesker, alle med forskjellige problemer.

kurset var ganske bra, men tok seg av generelle ting gjenom en hunds liv. Og hvorfor hunder er som de er. Han gikk ikke så mye inn på hvordan man skal håndtere en valp.

Betalte 900for det kurset. jeg tar ikke sjans på å dra på enda ett "generellt" hundekurs.

Da blir det kanskje bedre å kjøpe inn ett par bøker :blink:

Og god påske til alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor det er så bra å holde over snuten på en valp? Du skriver også noe om at en mor straffer valpene sine osv. Du glemmer kanskje en vesentlig del her da, valpene har kjent sin mor i hele sitt korte liv. For de som ikke fikk med seg starten på denne tråden så er det snakk om en VALP 8 UKER, som har kjent sin nye eier i noen dager (går jeg ut i fra). Så mitt spørsmål er om det ikke er bedre å skape tillitt i stede for å straffe? Det er mulig jeg tar feil?

Straff er er skummelt ord. Antagelig tenker du at straff er å bli sint på valpen og klype den over snuten slik at den for vondt og det er IKKE det jeg mener. Når jeg sier straff mener jeg at hunden ikke skal få lov til å belønne seg selv ved å bite. Jeg har også sagt at man ikke kan straffe hunden slik at man bryter tillitten! Man må opptre rolig slik at valpen forstår at "mor har kontroll". Når valpen slutter, kan man gjerne belønne. Dermed lærer hunden raskt at den bør ta kontakt med eier i steden for å bite. Det har i hvertfall fungert på alle hundene mine, men treningsmetoder er individuellt. Når jeg har valper bruker jeg hele døgnet på å bevisst bygge opp tillitt ved å legge med ned på gulvet og la hunden herje rundt og jeg belønner alt som er riktig. Når det da vil være behov for å stoppe en atferd (intens biting) har jeg mulighet til å gjøre dette på en mild måte fordi jeg allerede har tillit.

Men det er sant som du sier, at man MÅ ha mye tillitt til valpen og at dette er MYE viktigere enn å begynne å straffe. En valp på 8 uker må man være forsiktig med, men det er heller ikke farlig å sette grenser, så lenge man er tydelig, mild, behersket og ikke går inn med noe som kan være smertefullt for hunden (=tap av tillitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har det seg slik at vi allerede har vært på kurs. Og jeg føler det blir vanskelig å få med seg ting og spørre om ting når det sitter over 20 andre mennesker, alle med forskjellige problemer.

kurset var ganske bra, men tok seg av generelle ting gjenom en hunds liv. Og hvorfor hunder er som de er. Han gikk ikke så mye inn på hvordan man skal håndtere en valp.

Betalte 900for det kurset. jeg tar ikke sjans på å dra på enda ett "generellt" hundekurs.

Da blir det kanskje bedre å kjøpe inn ett par bøker :icon_redface:

Og god påske til alle sammen :blink:

hmm.. bare lurer... Over hvor mange ganger har dette kurset gått og hva slags kurs var det du gikk ??? du startet innlegget den 19.3 om jeg ikke tar feil, da hadde du en valp på 8 uker.. når har du tatt kurset da, og hvor gammel var evt valpen da du fikk den????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...