Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid på pelsstell bruker dere?


Renate A

Recommended Posts

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig?

Ved Vask?

Ved utstilling?

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen?

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere?

Og hvordan børster?

Masse spørsmål, men dette har jeg grublet på en stund siden jeg har nada erfaring med lang pels :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ukentlig bruker jeg vel 2minutter per hund på pelsstell, kanskje 5 minutter på yngstemann da han får litt av hvert i ørehenget sitt og litt floker. Men det er ikke mye.

Bader to dager før utstilling, og da tørker jeg godt med håndklær og bruker en grovtagget kam og greier gjennom flere ganger til han er tørr, slik at pelsen legger seg riktig :thumbs:

Å vaske dem tar vel 3 min per hund, noen få ganger i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma har jo en del pels, eller rettere sagt hår. Men merkelig nok er den utrolig lett å ha med å gjøre.. Hun bades sjeldent om vinteren med tanke på fettlaget i pelsen (ehm, håret) og ellers børster jeg igjennom pelsen noen få ganger i mnd. Det kan gå laang tid mellom hver "pelsøkt" vi har men alikevel har hun aldri fått en eneste knute. Bustete blir hun fort da :D Nytter ikke å børste på henne for å få pelsen til å ligge bedre for hun blir bustetroll igjen 2 sekunder etterpå. :thumbs:

My må nok børstes litt innimellom og stusses på/bak ørene og på halen men bortsett fra det tror jeg hun blir en veldig lettstelt aussie heldigvis. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så mye pelsstell i og med at Mike er klippet ned for øyeblikket. Men når han er fullpelset, så børster jeg ca 10 min hver dag, vasker han ca 2 ganger i måneden. Bruker en shampoo og balsam som jeg fikk av oppdretteren min.

Ca 2 ganger i uken så må jeg ta bort knuter i "armhulene" hans og småknuter i pelsen.

Mike har en veldig krevende pels som tover seg svært fort, derfor blir det mye ekstra med å ha han fullpelset da han har dårlig pelskvalitet, så klipper han somregel ned. Gjør det ca 3-4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig: Nei, det er ikke hver dag vi steller pelsen her i huset, men jeg fjerner sånn øyegugge om det har blitt det da, og om Dronningen mot formodning skulle være dårlig i magen en dag, så dusjer jeg henne "der bak", men ikke mer enn det.

Ved Vask: Dronningen blir ikke vasket sånn veldig ofte heller hun, når jeg kjenner at det lukter så får hun en helvask, men eller blir det stort sett bein og under magen når hun har vært ute i skitten.

Ved utstilling: Jeg vasker heller ikke spesielt før utstilling om hun ikke er direkte skitten. Jeg tar skjegget skikkelig, og bak i rumpa, men ellers har jeg erfart at hennes pels er best når den er litt halvveis skitten faktisk (ja, ikke sånn seig og illeluktende altså). Det er litt mer hold i den da, og på en hund med litt lite underull er det kjekt.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen: Jeg børster alltid gjennom pelsen etter at vi har vært ute og hatt på sele - DA må det gjøres en forebyggende jobb for å unngå at det blir floker. Ellers børster jeg regelmessig en gang i uka (da gjør det det veldig grundig og det er ikke en floke å oppspore etter den behandlingen altså :thumbs:). Dette holder også for å forebygge floker - men er været veldig fuktig og ekkelt, hender det jeg børster gjennom to ganger i uka, men jeg forsøker å holde meg til en gang.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere: Jeg bruker litt hva jeg har for hånden jeg :D. Bare hunden blir rein så er det det viktigste. Jeg har ennå tilgode å se vidundershampoer som gjør underverker med pelsen i forhold til de billigere greiene man får kjøpt. Nå for tida har jeg dog noen shampoer og balsam fra Chris Christensen og en sånn proteinsak fra samme merke. Jeg har dog også brukt Schwartzkopf (for folk) på bein og hale og i rumpa sånn innimellom :(. Balsamspray lager jeg forøvrig også selv som regel, enten av en eller annen pelskrem som blandes i vann, eller jeg tar litt av min egen balsam og blander ut i vann - ellers fungerer også Natusan Barnespraybalsam fint (husker ikke hva den heter sånn eksakt).

Og hvordan børster: Om jeg ikke er så nøye på shampo og balsam, så er jeg desto mer sær på børster. Børster er vel det viktigste hjelpemidlet man har når man har langhåret hund, dermed bruker jeg gjerne litt penger på det. Nå har jeg en Mason & Pearson-børste med naturbust (kjøpt i 1995 og er ennå som ny), og jeg har et par langtinnede børster med ulik gummi-hardhet fra Chris Christensen.

Ja, det var vel sånn kort hva jeg gjør for å ha en pels i utstillingskondisjon på min hund :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster dem ca 2 ganger i uka.. Og da trenger jeg ikke bruke mer enn 5 minutt på hver.

Bruker litt forskjellige børster egentlig. Men mest en sånn tosiders børste.

Når Odin blir bada bruker vi vel ca et kvarter, mye såpe som skal ut.

Har til nå brukt Bio-Groom og Epi-Soothe som shampoo, begge arvet. Så nå videre aner jeg ikke hva jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grer dem veldig sjelden, kun når jeg ser at det begynner å floke seg bittelitt. Det vil si 1-2 ganger i måneden... Dog er jeg veldig heldig med pelsen på mine hunder, den steller seg mye av seg selv. Jeg vet at andre individer av rasen må stelles MYE oftere enn det jeg trenger. Dog aner jeg jo ikke hvordan pelsen til Norma blir når hun blir ordentlig utvokst, men foreløpig virker den lettstelt.

Mine klippes og trimmes ca annenhver måned, litt oftere hvis det er utstillingssesong. Norma har blitt klippet ca hver tredje uke i det siste, på grunn av valpeshow. Orry stilles ikke lenger, så han ser ofte litt bustete ut før han får en omgang med saksen :thumbs:

Jeg bruker ca et kvarter på å bade hver av dem, deretter er det 2-3 timer på lutfttørking. Jeg synes ikke pelsen blir noe fin med føner... Klippingen tar 1-4 timer, avhengig av hvor lenge det er siden forrige klipping og hvor nøye jeg er.

Jeg har brukt mange shampoer, men er mest fornøyd med Biogroom. Da får de flott, myk og blank pels begge to :D

Edit: de bades kvelden før utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om sheltien kvalifiserer til "lang pels", men svarer uansett :thumbs:

Børster en gang annenhver uke tenker jeg vi sier, eller i forb. med kloklipp og annen klipping (under poter og ved ørene). En skikkelig gjennombørsting tar ca. 10-15 min. med mine tisper i pels, de har sjelden floker bortsett fra bak ørene ved røyting. Inkl. klipping tar hele pelsstellet ca. en halvtime.

En vask tar ca. et kvarter med selve vasken, altså væte, shamponere og skylle, bruker ikke balsam. Tørkingen tar litt lenger tid. Da tørker jeg mest mulig med håndkle og føner/børster resten tørt. Alt fra en halvtime til en time avhengig av mengde underull. Skal de ikke stilles og det ikke er minusgrader hender det jeg ikke føner helt tørt. Men skal de stilles må jeg føne/gre midtskillen som danner seg mest mulig vekk.

I utst.sesongen bader jeg ca. 1 gang i mnd. og det hvite dagen før, om vinteren bader vi kanskje annenhver/hver 3. måned, de lukter liksom sjelden vondt (les: hund). Ellers trengs gjerne et bad i forb. med røyting, da slipper pelsen lettere.

Bruker Ring5 eller KW shampo, enten mandelolje eller den for brun pels, og hvit shampo (shampoen er blå) på alt hvitt. Børster dem med min fine Greyhoundbørste med ståltagger og bruker bartekam bak ører og på faner. Ved røyting bruker jeg ofte kam på selve kroppen også, for børster tar ikke spesielt bra på dekkhårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig: Nei, det er ikke hver dag vi steller pelsen her i huset, men jeg fjerner sånn øyegugge om det har blitt det da, og om Dronningen mot formodning skulle være dårlig i magen en dag, så dusjer jeg henne "der bak", men ikke mer enn det.

Ved Vask: Dronningen blir ikke vasket sånn veldig ofte heller hun, når jeg kjenner at det lukter så får hun en helvask, men eller blir det stort sett bein og under magen når hun har vært ute i skitten.

Ved utstilling: Jeg vasker heller ikke spesielt før utstilling om hun ikke er direkte skitten. Jeg tar skjegget skikkelig, og bak i rumpa, men ellers har jeg erfart at hennes pels er best når den er litt halvveis skitten faktisk (ja, ikke sånn seig og illeluktende altså). Det er litt mer hold i den da, og på en hund med litt lite underull er det kjekt.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen: Jeg børster alltid gjennom pelsen etter at vi har vært ute og hatt på sele - DA må det gjøres en forebyggende jobb for å unngå at det blir floker. Ellers børster jeg regelmessig en gang i uka (da gjør det det veldig grundig og det er ikke en floke å oppspore etter den behandlingen altså :thumbs:). Dette holder også for å forebygge floker - men er været veldig fuktig og ekkelt, hender det jeg børster gjennom to ganger i uka, men jeg forsøker å holde meg til en gang.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere: Jeg bruker litt hva jeg har for hånden jeg :D. Bare hunden blir rein så er det det viktigste. Jeg har ennå tilgode å se vidundershampoer som gjør underverker med pelsen i forhold til de billigere greiene man får kjøpt. Nå for tida har jeg dog noen shampoer og balsam fra Chris Christensen og en sånn proteinsak fra samme merke. Jeg har dog også brukt Schwartzkopf (for folk) på bein og hale og i rumpa sånn innimellom :P. Balsamspray lager jeg forøvrig også selv som regel, enten av en eller annen pelskrem som blandes i vann, eller jeg tar litt av min egen balsam og blander ut i vann - ellers fungerer også Natusan Barnespraybalsam fint (husker ikke hva den heter sånn eksakt).

Og hvordan børster: Om jeg ikke er så nøye på shampo og balsam, så er jeg desto mer sær på børster. Børster er vel det viktigste hjelpemidlet man har når man har langhåret hund, dermed bruker jeg gjerne litt penger på det. Nå har jeg en Mason & Pearson-børste med naturbust (kjøpt i 1995 og er ennå som ny), og jeg har et par langtinnede børster med ulik gummi-hardhet fra Chris Christensen.

Ja, det var vel sånn kort hva jeg gjør for å ha en pels i utstillingskondisjon på min hund :P.

Jøss, jeg trodde det skulle myye myye mer til for å holde den pelsen så fin som hun har... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell?

Daglig?

Ved Vask?

Ved utstilling?

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen?

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere?

Og hvordan børster?

Masse spørsmål, men dette har jeg grublet på en stund siden jeg har nada erfaring med lang pels :D

Sølve bades m/såpe en gang i uka, men det er kun fordi han tisser seg på magen i sine forsøk på å markere :rolleyes: Normalt badet jeg Sophus hver 3 uke.

Foreløpig har Sølve valpepels så han trenger ikke å børstes hver dag, men ca annen hver dag for å forebygge evnt floker. Sølve "sparer" til valpeløve så det er viktig å være nøye. Hvis jeg klipper han kort blir det mye mindre floker, men han skal kanskje stilles og da må pelsen være lang.

Ansikt, poter og halerot skal klippes ca 1 gang i uka, men der slurver jeg. Klipping skal ikke være tortur så dette øver jeg på, så jeg klipper litt hver dag for å trene. (Han ser derfor litt møllspist ut, men sånn er det bare..) Ørene nappes bittelitt hver dag. Jeg steller pelsen til daglig og drar til hundefrisør til spesiell anledninger. Pelskvalitet har mye å si med tanke på floker, hvite pudler floker veldig lett, sort, brun, sølv og aprikos ikke så lett, selv om det også kommer ann på pelskvaliteten hos individet. Med tanke på pelstellet til Sophus og pelstellet til Sølve så er det en himmelvid forskjell, nå tar pelsstell kjempe liten tid! Til tross for at Sophus var kort klipt kunne en vaske seanse fort bli en 2 timers affære, med Sølve tar det knapt 3 kvarter så er han ren, børstet og fønet., men så er han bitteliten og Sophus var stor..

Produktene vi bruker er Dogstuff shampo og balsam i et, Humilac hårkur, Chris Christensen karde og puddelkam. Andis klipper, Oster finisher, "Gullsaksa" fra Rose Line og vanlig føner.

Lurer du på å kjøpe en pelsstellsrase Renate? Husk tiden vi bruker på pelsstell er tiden andre hundeeiere bruker på å støvsuge og plukke hår fra gensere og sofaer.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid dere som har hunder med lang pels bruker på pelsstell? - Vet ikke helt hvor lang tid jeg bruker egentlig..

Daglig? Grer igjennom begge hver dag (prøver hvertfall). Bruker alt fra 5-15 min på de hver. Vi har små kosestunder da vi skjønner du:)

Ved Vask? På Franklin bruker jeg ca halvannen til to timer på vask. Goldie ca litt over en time.

Ved utstilling? Stiller de ikke ut.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen? Jeg børster hver dag, og da pleier knutene å holde seg unna. Likevel hender det at de kommer, og da bruker jeg aom regel en karde og en vanlig hundekam + natusan kids balsamspray. Av og til bruker jeg flokekutteren, men hvis knuten er veldig lei å få ut for meg, og vond for hunden, klipper jeg den av med saksa og lager "hentesveis" hvis det er nødvendig.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere? For tiden bruker jeg DogStuff mild shampo og balsam. Før brukte jeg produkter fra Hery men de fikk så fet pels av den.

Og hvordan børster? Bruker en karde, en "rullekam" og en slags underullskam.

Masse spørsmål, men dette har jeg grublet på en stund siden jeg har nada erfaring med lang pels :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig?

He, he - er fornøyd om jeg gidder å ta en skikkelig gjennombørst på dem hver 3-4 uke.... Da tar det ca 1-2 timer å få hunden fullstendig flokefri.

Men ja - øyegufs ("Ole Lukkøye-bærsj") fjernes hver dag.

Ved Vask?

Skikkelig - skikkelig helbad: kanskje et par/tre ganger i året, men mye utstillinger gjør at ben og barter (og evt. rumpe og beheng på siden) blir tatt mange, mange ganger i løpet av utst. sesongen.

Ved utstilling?

Gjennombørst i løpet av uka' før utstillingen, bad kvelden før, lufttørke i løpet av natten - og så en gjennombørsting på utstillingen.

Hva gjør dere for å forebygge mot knuter og hvor ofte må dere børste og stelle pelsen?

Bare en måte å forebygge knuter og det er å børste oftere..

For å ha show-pels på en bearded collie MÅ man være forsiktig når man børster (og hvor ofte) - de aller fleste "nye" eiere børster/kammer faktisk ofte for mye, og hunden står igjen som et ribbet juletre..

Kjekt for eieren og hunden i det daglige livet, men for utstillingenes del hadde det kanskje vært en fordel med LITT mere pels.

Hvordan shampo, balsam, og balsamspray bruker dere?

Shampo: stort sett det jeg har hjemme (varierer endel).

Men for tiden har jeg sånne store kanner (4 liter) av BioGroom Protein Lanolin shampo for kroppspelsen, og Groomers Edge Midnight White for den hvite pelsen.

På skikkelig, skikkelig møkkete hunder bruker jeg grønnsåpe (oppblandet med vann), da de blir super-rene av det.

På "dårlig-mave" pels (dvs bak) bruker jeg det billigste (og mest parfymeluktende) jeg har..

Balsamspray: Natusan Kids (den gule) - bruker kanskje halvparten av flasken, fyller opp med vann og bruker resten.

Hvis hunden er veldig flokete når jeg bader den, bruker jeg en sånn super-kjip balsam fra Smart-club - kliner det inn og lar det stå noen minutter før jeg skyller ut mesteparten..

På utstilling prøver jeg å klare meg med kun vann på en sprayflaske, men det kommer an på hvor statisk pelsen er om det i seg selv er tilstrekkelig.

Og hvordan børster?

Mason and Pearson alle varianter (for forskjellige pelser), et par stålbørster (Greyhound-børsten er formidabel og en som heter "Maxi Pin" et eller annet), den røde, lille, Universal karden på floker og "ullete områder", og tre str. med metallkammer.

Saks for å klippe håret på ømfintlige områder (på magen, rundt kjønnsorgan, "under armene"), og av hygieniske årsaker (stumpen), mellom tredeputene (hvis det er klumper der).

Trimmesaks (effileringssaks) hvis pelsen på føttene blir alt for lang.

Klotang, tannskrape og peang (for ørehår)... Og det var vel det, tror jeg...

(Kan ikke skjønne hvorfor utst.kofferten da likevel veier 4-5 kilo...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over å lese hvor lite tid folk faktisk bruker på de pelsdottene!

Selv bruker jeg 2-5 min i uka på min staff..

Dette med trimmesten som jeg drar gjennom pelsen noen ganger for å fjerne flass og løse hår.

Men så slipper jeg å støvsuge ofte også, har ikke støvsugd på mange uker nå, og det er lite av løse hundehår her :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Vask: Dronningen blir ikke vasket sånn veldig ofte heller hun, når jeg kjenner at det lukter så får hun en helvask, men eller blir det stort sett bein og under magen når hun har vært ute i skitten.

Nå sier jeg på ingen måte at det gjelder deg og Dronningen, men jeg har god grunn til å mistenke enkelte eiere av raser med lang og/eller feit pels å bli litt immun mot lukta av egen hund. I alle fall vil jeg råde alle eiere av slike hunder å gi dem en helvask like før de kjenner at det lukter av dem... :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jeg på ingen måte at det gjelder deg og Dronningen, men jeg har god grunn til å mistenke enkelte eiere av raser med lang og/eller feit pels å bli litt immun mot lukta av egen hund. I alle fall vil jeg råde alle eiere av slike hunder å gi dem en helvask like før de kjenner at det lukter av dem... :thumbs:

Jeg synes alle inneboende hunder burde vaskes langt oftere jeg. Jeg har hatt gleden av å hilse på både Nuffer, Rottweilere, Labradorer, Schäfere og Dalamantinere med feit stinkende pels som faktisk har gjort hendene mine seige og gråbrune... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ja jeg er også imponert over hvor lite pelsstell det ser ut til at disse pelsrasene trenger

Selv børster jeg vel Bridie MINST en gang i uka, gjerne hver dag i røyteperioder. Noen ganger tar vi det skikkelig grundig med å børste gjennom all pels med kam. Andre ganger bare drar jeg kjapt gjennom med en børste.

Bade gjør vi ca 1 g pr mnd, men oftere om hu ruller seg i noe dritt. Jeg bruker menneskeshampo og balsam. det funker helt fint.

Jeg tror jeg har alle mulige børster, og jeg har enda ikke helt funnet ut hvilken jeg syns funker best. savner fortsatt en vidunder børste på røytende aussie pels.

Nå har Bridie forholdsvis lite pels med tanke på rasen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle inneboende hunder burde vaskes langt oftere jeg. Jeg har hatt gleden av å hilse på både Nuffer, Rottweilere, Labradorer, Schäfere og Dalamantinere med feit stinkende pels som faktisk har gjort hendene mine seige og gråbrune... :thumbs:

Tror nok det er store rasemessige forskjeller her. Flere av de rasene du nevner, har jeg også reagert på ofte lukter stramt. Jeg har også møtt en del collier og BCer som ikke akkurat har lukta blomstereng. Pussig nok har de pudlene jeg har kjent hatt en særegen, mild duft, selv om de jo er en "vannrase" som burde ha feit pels, og selv om de ikke har blitt badet særlig ofte (ikke akkurat utstillingspudler jeg har kjent, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsta vel Aro (Collie) en gang i mnd. Gikk over med støvsugeren (rareste hunden) i røyteperioden og børsta litt oftere. Knuter bak øra måtte jeg ta annenhver uke omtrent om jeg skulle holde det knutefritt. Stussing av ører tok jeg når jeg gadd.

Bading tok år og dag. Først måtte han gjennombørstes skikkelig, så shamponeres og balsameres i en altfortrang dusj, så fønes så og si tør, helst med kaldluftsføner, og så børstes igjen. Det gikk kjapt et par timer og en stk. korsrygg i den prosessen. Bada han bare et par - tre ganger i året, resten av året holdt det med spyling av bein og buk og eventuelt bak om han var dårlig i magen.

Av børster så var underullsraken uvurderlig i røyteperioden. Ellers en grovtannet kam og en børste med metalltenner, samt karde til beinpelsen.

Av såpe så ble det stort sett en dyr fancy en med jojoba, prøvde "menneske"shampo ved en anledning eller to, men syns ikke pelsen hadde noe godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har langhårsbelger og syns jeg bruker bemerkelsesverdig lite tid på stell av pels. Mulig jeg bare er lat :D

Men, seriøst. Jeg bader hunden 1 gang, max 2 ganger i året. Men hun er ekstremt renslig og "fin" av seg, og finner på lite tull a`la bade i sølepytter og sånn. Hun er ikke av de mest velpelsede belgerne og jeg bruker svært liten tid på børsting. Børster kun i røyteperiodene (de feller 2 ggr i året) da pelsen lett floker seg da.

Kunne sikkert med fordel børstet pelsen baki rumpa litt oftere, men glemmer liksom av det siden hun krever så lite pelsstell ellers :thumbs:

Men summasummarum: relativt lite pelsstell på langhårbelgere tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster Phoebe annenhver uke, i sammenheng med kloklipp. Trenger vel egentlig ikke så lang tid, men Phoebe nyter det..så da kan jeg jo like godt gjøre det skikkelig :thumbs:

Vaksing/bading gjør jeg når det trengs, eller når jeg har lyst :D Gjør det alltid før en utstilling..

Det tar vel også rundt en halvtime vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er store rasemessige forskjeller her. Flere av de rasene du nevner, har jeg også reagert på ofte lukter stramt. Jeg har også møtt en del collier og BCer som ikke akkurat har lukta blomstereng. Pussig nok har de pudlene jeg har kjent hatt en særegen, mild duft, selv om de jo er en "vannrase" som burde ha feit pels, og selv om de ikke har blitt badet særlig ofte (ikke akkurat utstillingspudler jeg har kjent, da).

Rasemessige forskjeller er et poeng gitt. Jeg glemmer ikke verdens søteste Golden som vi desverre kjente lukten av før vi den og som hadde verdens seigeste hale.. *grøss*

Skitne pudler har jeg møtt, men de aller aller fleste puddeleiere vet at en puddel bades regelemssig, og bader derfor hunden sin oftere enn gjennomsnittshundeieren likevel.. tror jeg.

Apropo hundevask, jeg kan ikke fatte at mange ikke vasker hunden sin oftere? Det er jo så kos med en nybadet og ren hund, og i røyteperioder hjelper et bad på å få pelsen til å slippe raskere, også hjelper det jo på inneklima :thumbs:

Det er ikke så slitsomt å bade en hund at det kun bør forbeholdes 17 mai og jul, synes jeg. Det er tross alt de færreste som bruker shampo og balsam og hårkur og som gjennombørseter pelsen før og etter bading og blåse og børste den tørr igjen. De fleste shamponerer og skyller ut, hiver den løse pels som samler seg i sluket og that's it. Det er jo ikke vanskelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jeg på ingen måte at det gjelder deg og Dronningen, men jeg har god grunn til å mistenke enkelte eiere av raser med lang og/eller feit pels å bli litt immun mot lukta av egen hund. I alle fall vil jeg råde alle eiere av slike hunder å gi dem en helvask like før de kjenner at det lukter av dem...

Hehhehehe... det tror jeg nok du har helt rett i :lol:. Det er mange hunder det lukter forferdelig av, men jeg har inntrykk av at det fortrinnsvis gjelder hunder med pels a la nuffe, golden etc... jeg har tilgode å kjenne direkte vond lukt av beardiser og briarder f eks (de vaskes nok naturlig oftere enn to ganger i året liksoM). Men det er klart det LUKTER, men det er gjerne egenlukten av hundene tror jeg. Jeg la merket til at det var stor forskjell i lukta på mor og datter her i huset f eks... datra lukter ikke like godt som hennes mor gjorde faktisk :).

Apropo hundevask, jeg kan ikke fatte at mange ikke vasker hunden sin oftere? Det er jo så kos med en nybadet og ren hund, og i røyteperioder hjelper et bad på å få pelsen til å slippe raskere, også hjelper det jo på inneklima

Ja, det er trivelig med en nyvasket hund som det lukter roser og fioler av :), men det jeg ser på min rase er at når de er nyvasket så mister pelsen den vannavstøtende funksjonen den skal ha, den mister rett og slett sin riktige struktur for en periode, og DET er selvsagt også noe å ta i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ikke skulle bade hunden ofte er jo pga fettlaget, man husker jo at hundens naturlige fettlag holder den varm på vinteren.

Det vi glemmer er jo at hunden ikke lenger bor ute på vinteren, men inne.

Så de har jo ikke behov for dette fettlaget i samme grad!

Når de er ute er de jo aktive, likevel er det jo også overgang fra inneklima til uteklima, fettlag eller ikke.

Så jeg bader når hunden lukter!

Peico er en terrier, han er langhåret om vinteren og korthåret om sommeren.

Jeg bruker trimkniv fra Mars og Pearson når jeg trimmer pels.

Han er jo ung, så jeg trimmet han hver uke fram til november, brukte 30 min i uka. Hendte jeg hoppet over en uke også! Men 15 til 30 min i gjennomsnitt brukte jeg.

Nå som han hadde full vinterpels brukte jeg en time ganger 3 dager fordelt på 2 uker, så var han ferdig i sommerpels.

Det er egentlig kos, ikke vanskelig, ikke slitsom.

Igjen sitter jeg med en stue som sjeldent må støvsuges for hår (helt til golden er på besøk) Hunden er ren og tørr etter skogstur på myra da han tørker fort og ikke drat noe sand og skitt med hjem. Så sofaen er ikke full av sand. (Hadde lhasa apso før, sofaen så ut som en sandkasse etter henne)

på våte dager som nå med eksos i våt snø blir han litt seig på beina på tur, men tørke med håndkle så er han like fin.

Så det er mange fordeler med terrier og hunder som har nappepels, de er vannavstøtende nærmest.

Når han dusjer er han tørr etter en tørk med lite håndkle.

Børster bartene hver uke, klipper klør, tørker øyne daglig og sjekker ørene.

Så er han egentlig fin hele tiden!

Da han hadde vinterpels floket det ikke, børstet innimellom fort. Med sommerpels er han myk, med vinterpels mer stri.

Jeg er overrasket hvor lett det var med en Irsk Terrier sin pelsstell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...