Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks - det man IKKE burde gjøre?

Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

Nå snøøør det i haugevis ute, type store tunge snøflak som allerede har lagt seg i et tykt lag overalt. Jeg fikk lyst til å prøve å ta bilder, men et kamera tåler vel kanskje ikke å få snø på seg? :ahappy: Er det noe man kan ta utenpå, kjøpe eller noe som gjør at man kan ta kamera med seg utendørs selv om det er snø/regn i lufta?

Skrevet

I lett snø/regn kan du tre en plastikkpose utpå kameraet, og feste en strikk utenpå kanten av objektivet. Når jeg gjør det pleier jeg å tre dobbelt lag med plastposer, sånn at det ikke skal lekke noe vann inn. Bør ikke brukes i noe mer enn lett regn/snø, og du må tørke godt av kameraet når du kommer inn.

Det andre du må tenke på når du bor i så kalde områder er kondens. Dersom du har vært ute med kameraet i kulda må du ikke ta det rett inn i varmen, da kulda kan kondensere inni kameraet. Oppbevar det i et rom som ikke er like kaldt som ute og ikke like varmt som inne i stua til det har fått opp temperaturen litt.

Skrevet

Kondens har jeg motvirket ved å la kameraet stå i gangen (kaldeste rommet i leiligheta) en god stund før jeg tar det inn i stua. :P

Plastposer med strikk på var lurt! Det skal prøves ut! Må bare kjøpe inn brødposer(?) først. Takk for tipset!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har hatt med kameraet ut i både regn og snø uten tildekning - og det har gått bra :P. Jeg har også tatt det rett inn fra kulda uten at det har gitt problemer pga kondens faktisk - men jeg TROR kanskje jeg har vært litt heldig også, og jeg vil ikke akkurat anbefale å gjøre det sånn *flir*. Forresten går det an å kjøpe regntrekk til å bruke utenpå kameraet (jeg har et sånt, men har ikke testet det ut ennå) - plastpose gjør nok samme nytten vi jeg tro - og det er myyye billigere :P.

Det jeg har hørt noen gjør, er å pakke kameraet inn i en plastpose når man tar det inn etter å ha vært ute i kulda. Da vil kondensen sette seg utenpå posen i stedet for på kameraet - men også en akklimatisering i kaldere rom kan være en løsning selvsagt :P.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...