Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks - det man IKKE burde gjøre?

Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

Nå snøøør det i haugevis ute, type store tunge snøflak som allerede har lagt seg i et tykt lag overalt. Jeg fikk lyst til å prøve å ta bilder, men et kamera tåler vel kanskje ikke å få snø på seg? :ahappy: Er det noe man kan ta utenpå, kjøpe eller noe som gjør at man kan ta kamera med seg utendørs selv om det er snø/regn i lufta?

Skrevet

I lett snø/regn kan du tre en plastikkpose utpå kameraet, og feste en strikk utenpå kanten av objektivet. Når jeg gjør det pleier jeg å tre dobbelt lag med plastposer, sånn at det ikke skal lekke noe vann inn. Bør ikke brukes i noe mer enn lett regn/snø, og du må tørke godt av kameraet når du kommer inn.

Det andre du må tenke på når du bor i så kalde områder er kondens. Dersom du har vært ute med kameraet i kulda må du ikke ta det rett inn i varmen, da kulda kan kondensere inni kameraet. Oppbevar det i et rom som ikke er like kaldt som ute og ikke like varmt som inne i stua til det har fått opp temperaturen litt.

Skrevet

Kondens har jeg motvirket ved å la kameraet stå i gangen (kaldeste rommet i leiligheta) en god stund før jeg tar det inn i stua. :P

Plastposer med strikk på var lurt! Det skal prøves ut! Må bare kjøpe inn brødposer(?) først. Takk for tipset!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har hatt med kameraet ut i både regn og snø uten tildekning - og det har gått bra :P. Jeg har også tatt det rett inn fra kulda uten at det har gitt problemer pga kondens faktisk - men jeg TROR kanskje jeg har vært litt heldig også, og jeg vil ikke akkurat anbefale å gjøre det sånn *flir*. Forresten går det an å kjøpe regntrekk til å bruke utenpå kameraet (jeg har et sånt, men har ikke testet det ut ennå) - plastpose gjør nok samme nytten vi jeg tro - og det er myyye billigere :P.

Det jeg har hørt noen gjør, er å pakke kameraet inn i en plastpose når man tar det inn etter å ha vært ute i kulda. Da vil kondensen sette seg utenpå posen i stedet for på kameraet - men også en akklimatisering i kaldere rom kan være en løsning selvsagt :P.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...