Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine første utebilder :D


Aussieglis

Recommended Posts

Canon eos 350d :thumbs: Komplett selger kamera med kitlinse og kameraveske til 4000,- ! De ble min redning, og så langt er jeg veldig fornøyd - men jeg ser allerede hva jeg ønsker meg i neste linse!

Speilrefleks er IKKE oppskrytt, det er iallefall sikkert. Men jeg hadde store problemer med å sovne natt til idag, det fløy liksom "ISO", "blender", "lukkertider", "hvitbalanse", "eksponeringsblablabla" ord rundt i hodet hele tiden. :D MYE å lære sette seg inn i ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon eos 350d :thumbs: Komplett selger kamera med kitlinse og kameraveske til 4000,- ! De ble min redning, og så langt er jeg veldig fornøyd - men jeg ser allerede hva jeg ønsker meg i neste linse!

Speilrefleks er IKKE oppskrytt, det er iallefall sikkert. Men jeg hadde store problemer med å sovne natt til idag, det fløy liksom "ISO", "blender", "lukkertider", "hvitbalanse", "eksponeringsblablabla" ord rundt i hodet hele tiden. :( MYE å lære sette seg inn i ja!

Kjempe fine bilder :D Hvor lang tid gikk det fra du bestilt på komplett til du fikk kamera hjem ? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var mer enn 3 dager. Har hørt flere som har fått det etter 2 dager :thumbs: Jeg bor i nord-norge og ofte kan det ta ukesvis før jeg får noe jeg har bestilt over nett så jeg var utrolig fornøyd med komplett da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var mer enn 3 dager. Har hørt flere som har fått det etter 2 dager :thumbs: Jeg bor i nord-norge og ofte kan det ta ukesvis før jeg får noe jeg har bestilt over nett så jeg var utrolig fornøyd med komplett da.. :D

Så bra at går så passa fort. :)Vurdere å bestile kamera fra nettet , men har ikke tålmodighet til å vente lenge på kamera så må velge en butikk så er raske med å sende :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at går så passa fort. :)Vurdere å bestile kamera fra nettet , men har ikke tålmodighet til å vente lenge på kamera så må velge en butikk så er raske med å sende :closedeyes:

Jeg har også akkurat fått det samme kameraet til samme pris som trådstarter, jeg bestilte det i helga og det var i posten på onsdagen, det var laaaange dager, men verdt ventetiden, er kjempe fornøyd med kameraet..

Men akkurat som Annikan&rotta har jeg og tenkt mye på neste linse!

Jeg bestilte ikke på Komplett, men husker ikke navnet der jeg bestilte..............*tenketenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler nå egentlig at jeg BEGYNNER å få det til, men neimen om jeg syns jeg får det HELT til...! Du må bare prøve og prøve og lese manualen X antall ganger du og :)

Det er bare å øve og øve og øve - teste ut litt ulike innstillinger avhengig av hvilken bakgrunn man har, hvordan været er - og ikke minst hvilken hund man fotograferer. Fargen på hunden har jo også litt å si på hvor vellykket resultatet blir. Du vil helt sikkert oppdage at det er mye enklere å ta bilde av den lille voksne, enn av valpen som er sort/hvit f eks ;).

Jeg øver meg fortsatt jeg (eller - kanskje jeg bare unnskylder meg med at jeg øver bare for å kunne forsvare at jeg tar ørtenogfjørti bilder av Babs som løper etter ballen sin på et snødekt jorde.. hehehe) ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Linser vel! Og et stativ hadde ikke vært så ille å fått det heller. :)

Siri: Jeg plages faktisk enormt med å få Emma så klar i fargene som mulig. Hun blir liksom grumsete nesten hele tiden med mindre jeg prøver å ta bilder av henne når hun står delvis i ro som \"portrettbilder\" .. Jeg aner egentlig ikke men jeg tror det kan ha noe med snøen å gjøre? Merker jo også at det er vanskelig å få frem ansiktet på My - ofte blir det liksom bare en svart sak med noe hvitt på ;) Har merket at jeg får mye igjen for å ta bilder i rawformat - da kan man jo stille på så mye før man begynner å redigere \"som vanlig\" i photoshop igjen. Kjempe genialt!

Det eneste er at jeg sjeldent husker hva jeg gjør for å få til de og de bildene men der kommer jo de geniale programmene inn i bildet igjen. Noen av dem viser exif(?) info og da kan man jo iallefall prøve å legge ting på hukommelsen ;)

EDIT: eksempelbilde:

IMG_2442.jpg

SO: 800

Eksponering: 1/4000 sec

Blender: f/9.0

Brennvidde: 55mm

Er det den høye ISO\'en kanskje? Jeg er skikkelig, skikkelig dårlig til å huske på at ISO finnes i det hele og det store.. ;) Den står nesten alltid på 800 har jeg merket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Jeg plages faktisk enormt med å få Emma så klar i fargene som mulig. Hun blir liksom grumsete nesten hele tiden med mindre jeg prøver å ta bilder av henne når hun står delvis i ro som \"portrettbilder\" .. Jeg aner egentlig ikke men jeg tror det kan ha noe med snøen å gjøre? Merker jo også at det er vanskelig å få frem ansiktet på My - ofte blir det liksom bare en svart sak med noe hvitt på :P Har merket at jeg får mye igjen for å ta bilder i rawformat - da kan man jo stille på så mye før man begynner å redigere \"som vanlig\" i photoshop igjen. Kjempe genialt!

Det eneste er at jeg sjeldent husker hva jeg gjør for å få til de og de bildene men der kommer jo de geniale programmene inn i bildet igjen. Noen av dem viser exif(?) info og da kan man jo iallefall prøve å legge ting på hukommelsen :P

EDIT: eksempelbilde:

IMG_2442.jpg

SO: 800

Eksponering: 1/4000 sec

Blender: f/9.0

Brennvidde: 55mm

Er det den høye ISO\'en kanskje? Jeg er skikkelig, skikkelig dårlig til å huske på at ISO finnes i det hele og det store.. :P Den står nesten alltid på 800 har jeg merket :P

Det er ikke alltid så lett å få alt til å klaffe nei :P. På det bildet du la ut nå er det jo skyggen som gjør at det blir litt mørkt - det er ikke så lett å ta bilder i sterkt sollys heller sjø - da blir det ofte skygger som ødelegger et ellers godt bilde. Nå kan man jo, som du sier, justere mye i etterkant da, og bruke shadows/highligts til å gjøre de mørkeste områdene lysere. Det er heller ikke så lett å fotografere i snø, siden den skaper store kontraster som kameraet har vanskelig for å tolke skikkelig. Dersom du har mulighet til å endre lysmåling på kameraet ditt til noe som kalles spot-måling, så måler kameraet lyset på det som er i fokus. Da kan det hende det blir noe bedre når du har snøen som bakgrunn. Ellers kan også eksponeringskompensasjon benyttes for å få bedre lys på bildene (jeg har ofte brukt +1 EV på bildene jeg har tatt i det siste - og det har blitt bra).

Når det er så mye lys ute som det er nå (med sol og snø) så kan du godt bruke laveste ISO-verdi (jeg har en sånn liten regel for meg selv som sier at jeg skal forsøke å bruke så lav ISO som mulig). F/9 er jo ok å bruke (de fleste objektivene er skarpest på verdiene som ligger mellom ytterpunktene - om du skjønner), og med lavere ISO får du jo lengre lukkertid uten at det spiller noen rolle. Jeg har tatt de fleste actionbildene av Babs med en lukkertid på rundt 1/800 - 1/1600.

Det er forøvrig veldig smart å ta bildene i raw - da har man veldig mye større mulighet til å justere litt i etterkant, og det ER ofte nødvendig når man har tatt bilder under vanskelige forhold (som hunder med store kontrastfarger, vanskelig utelys etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også stilt ned lukkerhastigheten litt. Kan fort bli litt uklart om det er på 1/4000. Ute i "fint" vært bruker jeg faktisk bare rundt 400-600, selv om det er i fart.

Men, det jeg egentlig skulle si var jo at det var flotte bilder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...