Gå til innhold
Hundesonen.no

noen med 3 hunder ?


TrineG

Recommended Posts

Guest Gråtass

Vi har tre hunder hjemme fast og perioder med en ekstra så da har vi fire. Det er ikke noe problem hos oss ihvertfall, men vi har noen kjøreregler som følges til punkt og prikke for å unngå noen "feller". Hunder hjemme hos oss har alle arbeidsoppgaver og trenes mye både fysisk og mentalt slik at de er fornøyde hver dag. Vi har strenge foringsrutiner for å unngå konflikter i fb med mat. De har faste sovesteder og får ikke gå i alle rom i huset. Hundene våre er i alderen 2-6 år. Hanner og tisper.

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter så det er nesten bedre å komme med noen konkrete spørsmål som man kan svare utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har to manchester terriere og hvis alt går etter planen,skal vi ha en liten kineser valp til høsten.

så jeg lurer vell egentlig bare på hvordan det er med 3 stk, om det er veldig mye mer arb osv.

jeg for min del, tror det bare blir kos med en liten en til i hus :ahappy: men det er greit å høre litt, fra andre, om hvordan de opplever det å ha 3 hunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det pr dags dato 4 Grønlendere. 3 tisper og en hann. Her har vært oppi 8 stk av begge kjønn samtidig.

Har en hundegård på 85 m2 ca oppdelt i 3 avdelinger. 2 av tispene går samme og ei for seg og hannen for seg.

Dette pga alder og rang. Hannen går for seg selv pga min erfaring med "lure" tisper med hensyn til løpetid og tyvparringer.

Å ha 2 helt jevngamle tisper sammen gående i hundegård behøver ikke være lurt med tanke på rang. Men det kan også gå helt fint avhengig av individuell forskjell i personlighet og type gemytt.

Det er som regel problemfritt nesten å ha flere hanner sammen i forhold til flere tisper eller både hanner og tisper.

Tisper er som oss kvinnfolk masse hormoner og humør i bildet :ahappy: :ahappy: <_< ! Hannene er som mannfolk flest ;) ;) , enklere til sinns...

Så det er mange ting som spiller inn i forhold til å ha 3 eller flere hunder. Det ville nok vært enklere å svare om du skrev mer spesifikt hva du lurer på i den sammenheng.

Når det kommer til aktivisering, så spørs det helt på hvordan du jobber og hva du jobber med med hundene dine.

Til hverdags vil du nok merke en god forskjell på at det nok krever mer tid å ha en tredje hund å jobbe med.

Men på den annen side kan det hende du ikke merker det så mye selv - alt etter som hvordan hundene er av personlighet.

Noen krever mer enn andre, og det må man ta med i betraktningen og ta tak for om man da er istand til å likevel kunne "ta rede på" den på forsvarlig vis. Så det ikke blir ett ork. Da er det plutselig ikke så trivelig lengre med 3 hunder.

Så det er opp til deg som eier også, hva takler du av jobb med hundene dine :) !?

Så dette er ett generellt svar med forbehold om rase, type og individuelle forskjeller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 hunder, 2 blandinger og en ES. Det går for det meste ganske så greit,men av og til merker jeg at jeg bare har to armer:-). Inne er de veldig rolige,men det har jeg vært ekstremt striks på fra alle var små. Har ca 120 kvm inngjerda hage som de bolterer seg på dagtid, jeg går tur med alle tre samtidig,noe som innimellom kan bli litt keitete. Men for det meste går det også greit. Når eldstemann vandrer kommmer jeg aldri igjen til å ha 3 samtidig,syns igrunn det holder med 2. Fram til i fjor sommer hadde jeg 4 og det var mye pes. Du vil merke overgangen fra 2 til 3,for man har som sagt bare to armer og 3 hunder krever faktisk mer enn to. Men alt er jo smak og behag fra person til person. Men til tross for at jeg i mange år har levd med tre hunder,så vil jeg ikke anbefale å anskaffe hund nr 3 med mindre man absolutt er innstilt på det og har tid og energi.Mine er nå i alder fra 2 til 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...