Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine kriterier til hund


kakao

Recommended Posts

Som overskriften sier, hvilken kriterier har du for din hund vis vi sier du skal skaffe hund nå? Mosjon? Pelsstell? Aktiviteter? Av og på knapp? Sett opp en liste med dine kriterier.

-Hvilken rase har du evnt. nå?

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Helst ingen diskusjon i denne tråden. Gjør det heller i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? -Middels til mye, men må kunne ha en dag hvor den ikke får så mye mosjon uten at den klikker i veggen.

Har tilgang til både svømmebasseng og vanntredemølle, så alternativ trening får hundene mine også.

Pelsstell? -Vil ha minimalt med pelsstell, greit å gre litt,men orker ikke timesvis med stell.

Aktiviteter? -Turer i skogen, LP, Agility, spor (kun for hobby alle tre), stallhund og kose boff

Av og på knapp? -Jepp den må være installert og virke, men det er jo mitt ansvar å på se at den fungerer.

-Hvilken rase har du evnt. nå? -Blanding (50% flat, 25% BC og 25% Sib Husky), verdens beste blanding og vil gjerne ha tilnærmet lik blanding igjen

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Blandinger som jeg nevnte ovenfor + Labrador, Golden, Welsh Springer, Corgi og Whippet er raser jeg sikler ekstra på, men skal innrømme at jeg har også veldig lyst på Langhåret Vorster, men jeg driver ikke med jakt og vet ikke om den kan bli for aktiv for meg??

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? -Usj det blir vanskelig å plukke ut noen eksakte raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? - Middels mye. Minst 1 times tur til dagen, i skog og mark hvor hunden får løpe fritt.

Pelsstell? -Det betyr egentlig ikke så veldig mye, liker å dulle med pelsen. Men ville helst ikke sittet i timesvis å klippe eller nappe.

Aktiviteter? -Turer i skog og mark, lydighet, utstilling, agility og freestyle

-Hvilken rase har du evnt. nå? -Shetland sheepdog

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Sheltie, collie, flat coated retriever. Drømmer om riesenschnauzer- selv om den egentlig ikke passer helt til kriteriene mine. Det samme gjelder schæfer.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? -Jaktraser (for mye jaktinnstinkt og for aktive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? Ja, den må være aktiv og energisk og virkelig KREVE sitt, men samtidig må den tåle en dag eller to uten så veldig mye aktivitet uten at den går i gardinene.

Pelsstell? Noe pelsstell er greit; litt børsting og klipping/napping. Men siden jeg allerede har en rase som krever sitt på den fronten (engelsk springer), vil jeg ha en som ikke er fullt så krevende hvis jeg skulle hatt en til. Men det hadde gått bra med to springere også..

Aktiviteter? Alt mulig jeg har lyst å prøve. Mest av alt må den være morsom å trene, dvs den bør ha en forkjærlighet for mat eller lek eller begge deler og gjerne samtidig gi endel utfordringer hvor jeg må tenke mye for å "få den til". Jeg liker å prøve mye rart, og vil ha en hund jeg i det minste på hobby-basis kan trene i lydighet, agility, spesialsøk, spor, apport, feltsøk, freestyle/triks, trekk (av meg gående, eller på spark, og kanskje ski og sykkel), kanskje kløv. En allsidig hund med andre ord.

Av og på knapp? Det bør alle hunder ha.

Sett opp en liste med dine kriterier.

Bortsett fra det jeg har nevnt, så vil jeg ha en hund som er er rimelig glad i folk, mer glad i folk enn en spaniel; en som gjerne "kaster seg i armene" på fremmede. Jeg vil ha en hund som er mer aktiv enn den springeren jeg har. Jeg vil ha en hund som har framdrift, og jeg vil ha en hund jeg liker utseendet på. Jeg vil ha en hund som er noe vanskelig å trene, i alle fall mer vanskelig enn en springer (og dermed faller schäfer ut har jeg hørt :P ), men likevel sånn at det er mulig å "nå inn" til den på et vis. Den skal kreve sitt i form av mosjon, og den skal være leken med andre hunder, og generelt veldig omgjengelig med andre hunder. Pelsen bør helst ikke kladde mye om vinteren, men den kan være noe langhåret. Den bør være glad i, eller ha potensiale til, å like å bade. Den skal ikke være veldig vaktsom eller mistenksom, den skal være nysgjerrig og vennlig innstilt til omverden. Den skal helst tro at verden er et nydelig sted å være, og ha en veldig positiv innstilling til omverdenen. Den skal være ca like stor som en springer, fra 15-30 kg går bra. Forutsatt trening, bør den kunne gå løs på passende steder. Jeg kan likevel leve med om den trenger inngjerdet område for å løpe løs, noe jeg også har mulighet til.

-Hvilken rase har du evnt. nå? Engelsk springer spaniel.

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? (Jakt)golden/labrador, welsh/engelsk (jakt) springer, schäfer, flatcoat, toller, aussie, cocker, field spaniel (disse to siste kan bli litt for små), noen settere kan fungere til endel av tingene litt avhengig av typen, puddel, vorsteh, (riesen)schnauzer, doberman (de to siste for vaktsomme?), ++

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Harehunder, elghund, husky, malamute, selvstendige raser "som ordner opp på egen hånd" med massevis av instinkter (enten jakt eller annet), beagle, dogger, mastiffer, de fleste små selskapshunder ++

Det finnes nok flere raser, både av de som passer og de som ikke passer, og noen ville kanskje byttet om på hvor rasene står opppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? Ja det er greit at de er litt aktive og lekne, og som holder ut litt hvis man ønsker det, men heller ikke for hyper.

Pelsstell? Helst så lite som mulig

Aktiviteter? Det blir så mye variert som mulig, ikke bare tur gåing. Men kløving, svømming, trekking, vognkjøring, lydighet, lek osv.

Av og på knapp? Ja takk

-Hvilken rase har du evnt. nå? en dobermann

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Det er nok ganske mange vil jeg tro. Men personlig tror jeg mine ønskeraser vil passe ganske bra, slik som dalmatiner, greyhound, pincher osv.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Tror nok de fleste raser kunne ha hatt det bra hos meg, men jeg selv har nok gapet over mer enn jeg kunne svelge, med å velge en feks. malle, aktiv jakthud, stor vokterrase av mastifftypen, bordercollie osv. De rasene som ofte betegnes som krevende. Har jo en dobermann selv, og jeg tror de fleste raser hadde gått okei å ha, men det er med tanke på arbeidet jeg selv ønsker å legge i det, hvor mye tid og hund jeg egentlig vil ha. Dobermann er på grensen og jeg har jo nå erfart en aktiv rase og vet hva det vil si, så derfor vil jeg nok ønske meg en ikke fullt så aktiv rase neste gang. For min egen del rett og slett. Jeg vil ha en litt mer laidback type aller helst. Ikke for høyt stressnivå,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? Den skal tåle en skikkelig tur og en skikkelig treningsøkt, men den skal helst ikke ødelegge huset om jeg er syk og rolig en dag.

Pelsstell? Sheltien er egentlig mye mindre krevende i pelsstellet enn man skulle tro, så jeg foretrekker at pelsstellet er sånn cirka som det jeg har nå.

Aktiviteter? Agility, lydighet, lek & moro, kanskje freestyle? og litt spor for moro skyld (kanskje mer om hunden hadde hatt bra nese). Hadde jeg hatt en større hund ville jeg kanskje prøvd litt kløv osv.

Av og på knapp? Ja.

Sett opp en liste med dine kriterier.

Mye nevnt over, men ville kanskje hatt en hund som hadde vært litt mindre skeptisk til folk. Ville likevel ikke hatt en som var "setterglad" i folk :P Den ikke ha krøllepels, strihåret eller ha barter. Skal være en intelligent rase, være lettlært, glad i å trene og naturlig førerorientert.

-Hvilken rase har du evnt. nå? Shetland sheepdog.

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Sheltien, Collie, BC, Golden, Flat, Aussie, Finsk lapphund. (Noen mer, noen mindre).

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Hunder som jobber veldig på egenhånd, de som har sterke drifter. Settere, husky, mynder samt voktsomme raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha skaffet hund NÅ:

Mosjon? En hund som er aktiv og tåler mye, men som også tåler rolige dager.

Pelsstell? Litt børsting er greit. Ekstreme pelshunder hadde jeg nok klippet kort (altså type bearded collie - en hund med pels som MÅ gres og holdes i orden hele tiden).

Aktiviteter? Skulle jeg kjøpt meg hund nå, ville det først og fremst blitt en kompishund, temmelig likt det jeg bruker Tinka til i dag - dvs en hund som må regne med alt fra 30 til 150 minutter med aktivisering hver dag, og kan regne med å få aktivisering i form av tur, hundetreff, lydighetstrening, spor, triks osv osv. Jeg ville hatt som mål å starte i lp (agility blir umulig å trene for meg som ikke har bil), men hadde ikke giddet å satse superseriøst på det. Ellers så hadde det også vært moro med en hund som egner seg litt bedre til utstilling enn hun jeg har nå gjør.

Av og på knapp? Selvsagt, det bør alle hunder ha.

Sett opp en liste med dine kriterier. (i tillegg til det som er nevnt ovenfor)

- Ikke for stor. Min lille labbis ville vært maksstørrelse, rett og slett av praktiske hensyn (kollektivtransport osv osv). Seinere vil jeg ha større hunder igjen.

- Tilpasningsdyktig. Livet mitt framover kommer til å bli varierende og uforutsigbart, og hunden må tåle å henge på det livet jeg har.

- En hund med mye fart, iver og påfunn - en litt "tøff" og frampå sak.

- En hund som kan forsterkes med lek.

- En hund uten for mye instinkter når det gjelder f.eks. fugl

- En relativt omgjengelig hund uten for mye vokting.

- "Mye hund i liten kropp"

-Hvilken rase har du evnt. nå?

Nå har jeg en labrador. :P Det blir det ikke neste gang, og sannsynligvis ikke seinere heller.

-Hvilke raser mener du passer best til disse kriteriene?

Jeg er litt usikker på den selv, egentlig, men jeg tror staffordshire bull terrier, lancashire heeler, parson russel terrier og jack russel terrier kunne ha passet ganske bra.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Vel, først blir det alle raser over 50 cm - og da har jeg også plukket ut en del av de som ikke passer av andre grunner. Deretter er det f.eks. en del mindre hunder i gruppe en som jeg tror kan bli for aktive og kanskje også litt for "pinglete" i væremåte. Jeg må ha en litt robust hund, liksom. Schnauzere + en haug av terrierne går bort fordi jeg ikke liker dem, det samme med dvergpinscheren. :P Så er det en del gruppe ni-hunder som er små, men som jeg syns blir for små, eller for fislete, eller for kjedelige. Og da står jeg ikke igjen med så mange, tror jeg? Corgi, vestgötaspets, basenji og whippet? Basenjien ser jeg for meg at ikke er så tilpasningsdyktig som jeg er avhengig av at jeg må ha hunden. Spetsen tror jeg lager en del lyd, corgien... tja. Whippet kunne kanskje ha gått an, men jeg syns liksom det mangler noe hos den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Mosjon? - Middels mye. alt fra 30 min til ett par timers tur. Pluss agility trening 1-2 ganger i uken. Men kan ikke ha en hund som ikke tåler ett par dager uten mye aktivitet.

-Pelsstell? - Nå har jeg puddel men vil ikke ha noe som krever noe mer enn det. Ellers er det ikke så nøye så lenge det ikke er napperaser.

-Aktiviteter? Agility og utstilling. Og selvfølgelig hverdagslydighet.

-Av og på knapp? - Ja, det burde alle hunder ha.

-Hvilken rase har du evnt. nå? Puddel

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? - Jeg vil ha en liten til middels stor hund. Ikke over 40 cm, men ikke så liten som chihuahua osv. Jeg er egentlig veldig usikker på hva som passer meg best, og derfor (og av andre grunner) blir det ikke ny hund før om en stund.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? - Mynder (selv om jeg elsker dem), de fleste terriere, alt av store hunder osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier, hvilken kriterier har du for din hund vis vi sier du skal skaffe hund nå?

Mosjon? Hunden skal være aktiv, energisk, tåle en støyt, den skal virkelig kreve å bli mosjonert ! Men den skal også tåle å ha en fri dag eller to uten å tørne. Jeg vil rett og slett ha en action dog :P

Pelsstell? Fra middels til mye. Har tid til pelsstell, men om jeg skulle hatt en skikkelig pelshund hadde jeg klippet den ned av og til.

Aktiviteter? Først og fremst bestevenn og familie hund. Men den skal også være med på kurs, og jeg ønsker at den skal ha et ønske om å lære/jobbe. Ville ha prøvd med i agility, gått lydighets kurs, hundetreff og hatt den med på jobben som stallhund. Vært med på hyttetur og ikke minst lange koselige turer i skog og mark, evnt også kløv.

Av og på knapp? Ja.

-Hvilken rase har du evnt. nå? Har ikke hund nå jeg :P .

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Aussie, Boxer, Toller, Stor puddel, Alaskan husky, Dalmatiner

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Schæfer, Collie, Mops, Akita, Fuglehunder (setter, vorseth osv)....... Mange egentlig.

Og legger til... I gemyttet, skal hunden være modig, men ikke dumdristig. Den skal være sosial, men ikke masete/pågående. Sammendrag: Den skal være smart, lettlært og veldig sprek. Modig, men ikke bisk, sosial men ikke innpåsliten. Leken, og alltid klar for morro !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier, hvilken kriterier har du for din hund vis vi sier du skal skaffe hund nå?

Mosjon? Hunden skal være aktiv, energisk, tåle en støyt, den skal virkelig kreve å bli mosjonert ! Men den skal også tåle å ha en fri dag eller to uten å tørne. Jeg vil rett og slett ha en action dog :P

Pelsstell? Fra middels til mye. Har tid til pelsstell, men om jeg skulle hatt en skikkelig pelshund hadde jeg klippet den ned av og til.

Aktiviteter? Først og fremst bestevenn og familie hund. Men den skal også være med på kurs, og jeg ønsker at den skal ha et ønske om å lære/jobbe. Ville ha prøvd med i agility, gått lydighets kurs, hundetreff og hatt den med på jobben som stallhund. Vært med på hyttetur og ikke minst lange koselige turer i skog og mark, evnt også kløv.

Av og på knapp? Ja.

-Hvilken rase har du evnt. nå? Har ikke hund nå jeg :P .

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Aussie, Boxer, Toller, Stor puddel, Alaskan husky, Dalmatiner

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Schæfer, Collie, Mops, Akita, Fuglehunder (setter, vorseth osv)....... Mange egentlig.

Og legger til... I gemyttet, skal hunden være modig, men ikke dumdristig. Den skal være sosial, men ikke masete/pågående. Sammendrag: Den skal være smart, lettlært og veldig sprek. Modig, men ikke bisk, sosial men ikke innpåsliten. Leken, og alltid klar for morro !

Okey, OT, men hvor passer schäferen IKKE inn i dette? Du beskriver jo en Schäfer jo *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mosjon?

Ja, hunden kan gjerne ha middels høye til høye krav til mosjon. :P Jeg liker og aktivisere bikkjer jeg.

- Pelsstell?

Ikke masse pelsstell. Moderat pelsstell er greit.

- Aktiviteter?

Å jada, både LP, freestyle, trekk, kløv, familiehund og bestevenn. :P

- Av og på knapp?

Selvfølgelig.

-Hvilken rase har du evnt. nå?

Norsk buhund.

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

Buhund, labrador, flat, kelpie, golden, belger++

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Miniatyrhundene, nuffe, st.bernard osv, mynder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mosjon: middels, den skal klare å gå tur i fjellet, men ikke kreve det hver uke :P

pelsstell: lite

aktiviteter: trenger ikke å være så veldig aktiv

av og på knapp: ja, det skal ikke være for mye herjing inne

hvilken rase har du eventuelt nå: engelsk bulldog og newfoundlender.

hvilken rase mener du passer best til disse kriteriene: engelsk bulldog, fransk bulldog, engelsk mastiff og oeb

hvilken rase mener du passer dårligst til disse kriteriene: settere, terriere og ellers aktive raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon?

Middels. Kjenner meg selv såpass.

Pelsstell?

Minst mulig

Aktiviteter?

Tur, gjerne løs. Kan nok finne på å aktivisere hundene med leker og små triks - mest for deres del, jeg er ikke så interessert...

Av og på knapp?

Ja takk

-Hvilken rase har du evnt. nå?

Whippet og lundehund

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

De jeg har passer veldig fint! Mulig noen andre mynderaser hadde passet fint også, og kanskje puddel? Familien hadde en puddelblanding da jeg var barn, og en som henne hadde jeg gjerne hatt igjen.

Det er også et absolutt krav for meg at hunden kan gå godt overens med andre hunder, da jeg helst vil ha mer enn en hund, og da av samme kjønn (som mange sikkert skjønner, er jeg for bedagelig til å orke stresset med løpetid og hanhund samtidig).

-Hvilke raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Store, aktivitetskrevende raser: dalmatiner, riesenschnauzer, dobermann, flat, bc etc., etc. Dessuten hunder med tendens til aggressjon mot andre hunder av samme kjønn. Hunder med ekstrem utferdstrang, spesielt støvere (som jeg ellers er veldig svak for). Hunder med voldsomt pelsstell - afghaner er dessverre utelukket her i gården (men en taigan hadde kanskje vært noe...).

...og dessuten må rasen ha en eller annen (mer eller mindre definerbar) kvalitet som gjør at jeg fascineres av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? Middels til mye, må kunne tåle lange turer og mye trening, men også klare være i ro hvis jeg f.eks skulle bli syk eller dårlig form noen dager.

Pelsstell? Lite relevant.. Synd å unngå evt en fin rase pga pelsstellet.

Aktiviteter? -Turer i skogen, LP, spor

Av og på knapp? - Ja takk :P

-Hvilken rase har du evnt. nå? Engelsk cocker

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Cocker, Amerikansk cocker, springer, Clumber spaniel, Labrador.. Er jo hauger av raser som passer til mitt kriterie egentlig.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Tja.. er vel ingen spesifik rase som passer dårlig vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterier:

Middels stor el. stor rase, førerorientert, intelligent og lettlært, god familiehund, turkamerat som tåler litt vær, og som trives like godt i skiløypa og på turer i fjellet som inne på sofaen sammen med familien, omgjengelig, middels aktivitetsnivå, hund som ikke blir gærn og destruktiv hvis det ikke skjer noe en dag, samme for meg hva slags ting vi driver med, men jeg synes jo LP er moro da. ellers så kunne jeg tenke meg spor, rundering, agility etter som hva hunden hadde trives med. Ikke for myk. Pels og pelsstell er uvesentlig.

-Hvilken rase har du evnt. nå?

Portugisisk vannhund og golden retriever

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

Portugisisk vannhund og kanskje engelsk springer spaniel (flere jeg ikke har tenkt på?)

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

små selskapshunder og hunder som ikke er førerorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterier til eventuell ny hund:

Mosjon?

Aktiv, energisk hund. Skal være velegnet til å trekke og bære litt tungt - naturligvis i all slags vær. Men den må tåle å kunne å "ta seg fri" en dag eller to, uten å gå på veggene.

Pelsstell?

Lite til middels. Steller ganske ofte pelsen på hundene mine, men ønsker ikke mer pelstell enn mine nåværende hunder krever.

Aktiviteter?

Bruks og lydighet. Trekke og kløve.

Av og på knapp?

Ja, viktig.

Hvilken rase du evnt. har nå?

Schäferhund og border collie.

Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

Må vel bli schäferen det gitt :P

Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Regner med at i hvert fall en del fuglehunder, harehunder, terriere og spisshunder faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? - sånn akkurat passe:) alt fra en times båndtur til flere timer på fjellet,eller bare herjing langs stranda (noe vi driver MYE med) :P

Pelsstell? -Et par gjennombørstinger for uka holder.

Aktiviteter? -blodspor,litt enkel lydighet og masse sofakos :P

Av og på knapp? -Absolutt!!

-Hvilken rase har du evnt. nå? -Verdens hærligste schæfergutt :P

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? schæfer...såklart :P

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Hvilken rase som passer dårlig til disse kriteriene vet jeg ikke,men har aldri kunne tenkt meg noen form for jakthund(ikke at de ikke er flotte,men heller mer mot vakt/gjeterhunder selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon: Ja det må den takle:) Middels til mye. Foretrekke hodebry/oppgaver fremfor løpe flere mil.

Pelsstell: nja, blir litt dårlig med det. Blir et bad til jul og børsting mer for kosens/håndteringens skyld, evt klippe bort det som har endt opp som floker:) (Guri malla, jeg hørtes ut som en dårlig eier)

Aktiviteter: En hund som kan brukes til alt. Trekk, kløv, agility, lydighet, spor, søk, "språkhund" i slipp med andre hunder.

Utseende: Har litt å si med tanke på at planen er å få hunden godkjent innen dyreassistert terapi. evt reddningshund. Så en rase med godt "rykte" og utseende teller litt.

Av og på knapp: Ja, også gjerne et par knapper til:) (kalles "gir" på andre kjøretøy,hehe)

Andre kriterier: Rase som er avlet til å jobbe tett med mennesker (førerorintert), Leken, middels til stor, lite vokting, myk men samtidig tåle en del, tåle vær og vind, kjent for å ha en okay lunte med andre hunder, hmm...kom ikke på mer i farta.

Hvilken rase har du evnt. nå: Toller

Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene: Må bli gjeterhunder og apporterende fuglehunder .... og siden jeg har bestemt meg for rase så kan jeg jo si at den som gikk av med seieren var Golden retrieveren. Skulle gjerne tenkt meg å prøvd en labradoodle, men er ikke helt fan av den prisen oppdrettere skal ha for de. De er jo tross alt blandingshunder i norge enda:)

Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier: Alle raser som er avlet til å jobbe mye selvstendig (type drivende, stående fuglehunder, terriere) + små raser. Og dissa tyngste og kanskje litt baloo rasene som jeg kaller det (ta livet som det faller seg) Bullmastiff, Grand danois osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kriterier:

Liten til medium størrelse, maks størrelse er Sheltie størrelse.

Middels til stort aktivitetsnivå. Vil ha en hund med stor lekelyst, og som er veldig aktiv og spretten.

Skal kunne brukes til Agility og lydighet. Vil ha en hund som er førerorientert, og som liker å jobbe.

Lite pelstell. Helst så lite som mulig, kan dille mye med pelsen, men vil HELST unngå raser som trenger klipping og napping.

Normal kroppstype. Normalt bygget, sterk og robust, evne til å løpe og bevege seg svært raskt.

Lite roppslukt. Helst ingenting (Kanskje litt sært å ha det på listen, men jeg vil ikke ha en hund som stinker den typiske hundelukten)

Gjerne litt reservert. For all del ikke redd eller nervøs! Men vil ha en hund som ikke bryr seg om andre mennesker, og ikke gidder å hilse på dem, men som holder seg til meg.

Den rasen som passer best er Dvergpinscher, og det er også den rasen jeg har i dag. Det er kun to andre raser jeg også kunne tenkt meg, og det er Chinese Crested og Sheltie. Chinese Crested har en del pels og stelle arbeid, og Sheltien har også mer pelsarbeid enn det jeg er vandt til med Dvergpinscheren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? Middels til mye. Har en ambisjon om jogge/sykkel-kamerat på sikt. Lange turer i skogen i helgen, kanskje agility, pluss generelt lek og moro. Men viktig at hunden ikke blir stresset hvis den får en eller to litt roligere dager.

Pelsstell? Minimum. Lite røyting, mellomlang myk pels som ikke floker vilt og ser ok ut uten mye stell.

Aktiviteter? Tur, jobb- og hjemmekamerat. Litt hundekontakt /div kurs og treninger, det tar vi som det kommer. Lærevillighet er viktig, men hunden må ikke være helt propell.

Av og på knapp? Ja.

Størrelse: mellomstor/stor.

Utseende: Heeelt subjektivt, noe jeg finner pent :P

-Hvilken rase har du evnt. nå? Blanding med mest BC

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Min egen lille spesialblanding passer perfekt :rolleyes: Tror nok flere fårehunder hadde passet greit, kanskje en lærevillig retriever...manger raser jeg ikke kjenner så godt :P

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Settere/fuglehunder og andre med MYE jaktinnstinkt, småhunder generelt, mastiffer og dogger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vakker

Våken

Lærevillig

Aktiv

På nett

Middels stor/stor

Langhåret

Rød eller sort

Allrounder

Belger er det og belger forblir det - ingen over, ingen ved siden - og nei - det finnes ingen andre raser i hele verden jeg vil ha. Jovisst, kan nok synes at noen raser er mer tiltalende enn andre - men ingen er i nærheten av belgeren. Kanskje med ett unntak - springer spaniel. Men jeg vil nok aldri ha det igjen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterier til eventuell ny hund:

Mosjon?

Middels, det blir gjerne et par timer om dagen med mosjon og hjerneaktivitet for oss.

Pelsstell?

Minimalt, kun noen minutter pr. uke.

Aktiviteter?

Her går det bare i hverdagslydighet, min hund er først og fremst en kompis, men jeg vurderer å begynne med agility etterhvert.

Av og på knapp?

Ja, inne er man i ro, ute kan man herje som man vil :P

Hvilken rase du evnt. har nå?

Staffordshire Bull Terrier

Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene?

Staffordshire Bull Terrier, og Amerikansk Staffordshire Terrier er ihvertfall to av rasene jeg mener passer bra, det er mange andre også..

Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Jeg liker å ha en hund som er selvstendig og vet hva han vil, gjeterhunder er utelukket, det samme med apporterende hunder, og hunder med sterke jaktdrifter.

Altså er det mange hunder som utelukkes..

Hunder med høyt aktivitetsnivå er også utelukket, akkurat som hunder med sterkt vaktinstinkt..

Så vi kan starte:

Alle gjeterraser

Alle retrievere

Alle settere

Alle vakthunder, og en haug av andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg ser etter skal være; veldig førerorienterte, våkne, raske, kvikke, hunder som kan brukes til alt innen hundesport.

Mosjon? Hund nr 2, skal være en hund som trenger masse mosjon og hjernetrim. En hund som virkelig gleder seg til å komme ut for å få nye arbeidsoppgaver, uansett vær.

Pelsstell? Vil ikke ha raser som må nappes eller trenger mye klipping.

Aktiviteter? Målet må være å konkurrere i LP og AG. Vil også ha en hund som kan gjøre det bra innen bruks (feks feltsøk, spor, rundering) slik at jeg kan konkurrere der en gang når jeg har fått nok info. og kurs om bruks. IPO er også noe jeg synes virker spennende, så det må være en "biteglad" hund.

Av og på knapp? Hunden jeg har nå har en perfekt av/på knapp. Han hviler/sover/er rolig inne, slik sparer han alt energien sin til å bruke opp ute :thumbs:

-Hvilken rase har du evnt. nå? Papillon

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Jeg tror en av Belgerne kan passe meg flott. Har ikke plass nå, derfor jeg har liten hund. Så må nok vente med neste hund til jeg har funnet meg skikkelig til rette med egen leilighet ol.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier?

Feks Settere. (Hvis jeg en gang begynner med jakt er dette den første rasen jeg skal skaffe meg. Synes de er nydlige, men passer ikke helt til kriteriene mine) og hunder med sterk trang til å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...