Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Retriever vs Labrador


Lilleulv

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Nå har ikke jeg hatt noen av dem, men ut i fra de individene jeg har kjent og kjenner så er intrykket at labradoren er hakket mer aktiv og lettmotiverbar (om ikke annet ekstremt glad i mat :D ). Jeg syns ofte labradorene har et høyere tempo og intensitet i alt de gjør. Men dette kan igjen variere veldig etter hvilke linjer du får hund fra. Jeg har også et inntrykk av at det er mange hannlabradorer som er noe overseksuelle :) , det har jeg bare sett hos en golden jeg kjenner.

Men, dette er bare inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha kjent mange og møtt enda flere av de to rasene. Det er på ingen måte noen fasit på sånn er det. På enkelte individer av rasene kan det jo være helt motsatt, og som sakt varierer det en del etter linjer på begge raser. Begge raser er også delt i utstillings og jaktlinjer og noen oppdrettere som satser på begge deler.

Ellers er jo dette raser som ligger ganske nærme hverandre i både gemytt, hvor mye den krever og innehar av arbeidsevne og -vile. Begge raser røyter mye, men goldenen har jo litt lenger pels og den er også litt større (selv om jeg syns jeg har sett flere bra store labradorer også i det siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt begge rasene. I forhold til de hundene vi har hatt, så er labradoren mye mer livlig. Og i vårt tilfelle vanskeligere å oppdra;) Ja, også røyter labradoren mer. Ellers er de ganske like gemyttmessig, veldig glad i tur og å være sammen med familien sin. Supre raser begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her kan jeg også bare snakke utifra min erfaring med egne hunder. Går mye på individ også. Men min erfaring er at labrador er hakket mere sta både positivt og negativt og trenger litt mer. Golden er litt mykere.

Labradoren vi hadde eide ikke grenser når det kom til jobbing og vi måtte selv stoppe han når han f.eks trakk pulk til tunga ble blå. Mens goldengutta mine hadde litt mer styring over seg selv:)

Motivasjonsmessig synes jeg de var veldig like og de var alltid like klare til å jobbe igjen hvis jeg spurte, selv om de akuratt hadde kommet inn fra trening. De holdt alle ut lenger enn meg for å si det sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at denne tråden kom akkurat i dag :)

Men den gjør meg ikke noe klokere, selv om de fleste postene her utpeker golden som en "bedre" kandidat.

Jeg tror begge rasene er helt knall jeg! Om det er noe trøst så savner jeg noe mer motor i golden-frøkna mi... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbisen er vel litt mer vilter enn goldenen vertfall. Men det er jo dette med linjer også da. Golden fra jaktlinjer er vertfall supre hunder. Masse motor, fart og mange egenskaper. Har inntykk av at golden fra utstillingslinjer er vanskeligere å motivere og er ellers ganske rolige og avslappet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at denne tråden kom akkurat i dag :)

Men den gjør meg ikke noe klokere, selv om de fleste postene her utpeker golden som en "bedre" kandidat.

Tja, det kommer an på øyet som ser? Jeg kunne i alle fall ikke tenke meg å ha en daffere hund enn Tinka, tvert i mot...

Jeg syns også labradoren generelt sett er mer intens og aktiv. Min erfaring er dessuten også at labradorer har en del kjønnshormoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at denne tråden kom akkurat i dag :D

Men den gjør meg ikke noe klokere, selv om de fleste postene her utpeker golden som en "bedre" kandidat.

hehe, jeg fikk helt anderledes innrykk av deg.. utifra posten her fikk jeg mye mer lyst på labbis enn golden :) så kommer nok an på øyet som ser ja.

Min erfaring med golden og labbis, er at labbisen er mye mer aktiv og leken. De golden retrieverne jeg kjenner er noen late dråg som for det meste ligger i ro, har faktisk aldri sett dem leke.. :) Men de elsker selvsagt tur da, og er noen flotte hunder. Utrolig snille med barn, og ja, snille tvers igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Golden, og den var absolutt ikke noe "lat dråg" men tvert imot full av futt og fart! :) Men samtidig en fantastisk trivelig hund og topp turkamerat! Og hvis jeg ville ta det helt med ro, lese eller se på TV, så tok hun det med ro hun også! Har noen venner som har Labrador, og den er nok mere "voldsom" enn Golden ja! Skulle jeg hatt en Retriever igjen hadde det utvilsomt blitt en Golden, til tross for MASSE hår under røyteperiodene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg liker at denne tråden kom akkurat i dag :)

Men den gjør meg ikke noe klokere, selv om de fleste postene her utpeker golden som en "bedre" kandidat.

Det kommer jo an på hva du vil ha. Skulle jeg noen gang hatt en av de rasene hadde labradoren stilt sterkest nettopp fordi den er hakke mer aktiv, litt mer fart osv. Ellers er det viktig å finne en oppdretter som avler hunden av den typen du er ute etter. Som nevnt flere ganger er både lab og golden ganske variable ettersom hvilke typer linjer du kjøper fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høyst uhøytidlig sammenligning:

Hvis en hund plutselig kommer brasende gjennom hekken og buldrer i vei og skremmer vannet av intetanende forbipasserende for deretter å kreve dem for en godbit til belønning - ja så er det mest sannsynlig en Labb! Hvis det ligger en hund rett ut og sperrer veien der folk skal gå og svarer på anmodninger om å flytte seg med å velte seg over og forlange å bli klødd på magen, da er det nok en Golden!

Labradoren er både mykere og mer bajas enn Golden. Labben kan være bråkjekk og brautete og høyrøstet, men samtidig veldig var for signaler fra andre hunder og fra mennesker og er svært tilpasningsdyktig og evig optimist. Golden virker mer laidback og sær og påståelig. Av mennesker vil den vil helst ha kos, mens Labben vil leke. Labben røyter vegg til vegg teppe, Golden i dotter.

Labradoren går med snuta i bakken og bykser avsted, gjerne i veldig variabelt tempo. Golden har rankere holdning og ser staselig ut og skrider avsted i udiskutabelt perfekt tempo!

ps: Det er variasjoner innen rasen, men når det gjelder Labradoren er variasjonene mest i fysikken, gemyttet er ganske likt da temperamentet er en essensiell del av rasebeskrivelsen. Labrador er først og fremst en måte å være hund på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer meget an på hvor man får golden fra, sådan som Golden bliver beskrevet her, er slet ikke hvad jeg har været vant til, jeg har selv haft en labrador(formel1) og min gamle nabo har golden, de linjer den kom fra var absolut aktive og letlærte, ikke store tunge hunde som jeg ser her der helst vil ligge og sove. Men der er jo som jeg har set en generel forskel i en del af hunderacerne her i forhold til hvad jeg har været vant til fra Danmark, og det er i fysikken eller udseendet på nogle af racerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Einstein & Charlie! Jeg kjenner heller ikke igjen den dorske, late Golden som beskrives her! Som jeg skrev lengre opp i denne tråden, min Golden var det futt og fart i, helt til hun ble alvorlig syk i en alder av nesten 11 år! Har en venninde som hadde Golden samidig som meg, og den var også en aktiv utgave av arten! Har sikkert med linjer osv. å gjøre, men det blir feil å si at "alle" Golden er late og sære, selv om jeg er helt enig i at Labradoren generelt sett er mere aktiv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Einstein & Charlie! Jeg kjenner heller ikke igjen den dorske, late Golden som beskrives her! Som jeg skrev lengre opp i denne tråden, min Golden var det futt og fart i, helt til hun ble alvorlig syk i en alder av nesten 11 år! Har en venninde som hadde Golden samidig som meg, og den var også en aktiv utgave av arten! Har sikkert med linjer osv. å gjøre, men det blir feil å si at "alle" Golden er late og sære, selv om jeg er helt enig i at Labradoren generelt sett er mere aktiv. :)

Det er jo mange late dråg som får golden fordi "den ikke trenger så mye mosjon og er en koselig hund". Om du derimot stimulerer din golden mentalt og fysisk får du en helt annen hund. Ja, det ligger i linjene også, men det er utrolig hvor mye som ligger i miljø. Bare fordi en golden (eller labrador) kommer fra showlinjer skal de ikke være feite late dråg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert helt rett i! Jeg har så aldri på min Golden som en lat hund som trengte lite mosjon. Vi var på mange og lange turer i skog og mark sammen med andre hunder og eierne deres. Hun var slank og veltrenet, så det er nok som du sier, blir en Golden godt stimulert både fysisk og psykisk, vil den bli en aktiv hund på alle måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det har du sikkert helt rett i! Jeg har så aldri på min Golden som en lat hund som trengte lite mosjon. Vi var på mange og lange turer i skog og mark sammen med andre hunder og eierne deres. Hun var slank og veltrenet, så det er nok som du sier, blir en Golden godt stimulert både fysisk og psykisk, vil den bli en aktiv hund på alle måter!

Selvfølgelig er det også et viktig aspekt. Golden er jo født både barnevennelig og lydig, og trenger derfor selvfølgelig ikke morsjon og aktivitet heller bare den får kos av familiens barn. *ironi*. Men man kan ikke legge under en stol at en del golden er ganske late av seg uansett, så vil man ha en aktiv golden så må man være oppmerksom på hvilke linjer man kjøper fra. Ei jeg trente agility og lydighet med før hadde en golden. Nydelig slank sak som fikk masse aktivitet og morsjon. Men den hunden ville rett og slett aldri øke tempoet sitt over trav. Den ble med på alt, men til tross for iherdig jobbing med motivasjon fikk hun aldri mer enn et par skritt i gallopp. Men fantastisk snill og pen hund var det. Den var bare fryktelig treig av seg. Jeg sier det ikke for å være negativ til golden, det er flotte hunder, men for å vise forskjellene og at man bør være oppmerksom på hva man vil ha hvis man skal kjøpe golden. Det er store variasjoner. Også har vi jo jaktgolden helt i andre ytterkanten. Men man kan helt klart finne mange vanelige golden med mye mer fart i seg enn den jeg trente med. Jeg sier bare at man bør være oppmerksom på forskjellene og velge linjer alt etter hva man vil ha. Jeg kjenner goldener i alle spekter av skalaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter labrador mer enn golden? :ahappy: Det må være slitsomt :lol: Ei vennine av meg hadde golden, og det var jo hår overalt!

Jeg føler også at golden er litt mykere og roligere (?) enn labbisen. Herlige raser begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg labrador retrieveren bedre enn golden retrieveren. Har fått inntrykk av at labrador er en mer samarbeidsvillig og stabil hund i forhold til golden. Det er tross alt forskjellige raser, og genetisk ligger de ikke så nærmt hverandre som mange tror, golden er for eksempel ikke en langhåret labrador og omvendt, så klare ulikheter mellom rasene er det.

Dette blir naturligvis helt subjektivt, men synes det kan virke som om golden retrieveren har generelt dårligere nervekonstitusjon enn labradoren, mens den på sin side er hakket mer hormonproppet og noe mer aktiv.

Røyter labrador mer enn golden? :ahappy: Det må være slitsomt :lol:

Tviler på at dette stemmer, begge raser røyter MYE, når de røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til røyting så er min erfaring at golden sin røyting er litt mer praktisk fjernbare/håndterbare hvis jeg skal kalle det noe. Fikk litt vondt i hjertet mitt av å kalle røyting for praktisk men :ahappy: Det legger seg i små dotter i hjørner rundt omkring og med en sånn rulle til klær er goldenhår lettere å fjerne. Labrador hår "stikker" seg fast overalt og er nesten umulig å få vekk sammenlignet. Har man tepper kan man bare gjøre seg innstillt på en kamp som ender opp med galskap :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...