Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Dyrlege besøk som ikke gikk helt som forventet...


Recommended Posts

Uff så leit.

Tror alt er bra også blir alt plutselig forandret.

Bessie går på Rimadyl. Hun har fått det for forkalkning i hoftene.

Jeg prøver å begrense bruken da Rimadylen som alle andre legemidler kan gi bivirkninger og skader.

Alikevel gir jeg det når jeg ser hun har vondt.

Merker det har god effekt og Bessie er en annen hund med smertestillende.

Hun blir mye gladere.

Takk for svar.

Det jeg tenker mest på er at dyrlegen vil hun skal gå på dette resten av livet sitt, ikke bare inni mellom...

Jeg vil ikke at hunden min må være avhengig av smertestillende... Ikke p.g.a. at jeg vil ha henne lengst mulig og ikke gi slipp på henne...

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, synes dette er så vanskelig! Men per dags dato så synes ikke jeg det virker som hun er så veldig plaget, utenom å være litt stiv.. Men hun får vondt hvis hun herjer for mye...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Så kjipt å lese! Dette var ikke noe morsomt, nei.. :) Jeg ville uansett ha sjekket ut alternativer. Kiropraktor (er det noe som kan hjelpe her??), homeopat - for å redusere inntaket av tradisjonell medisin, det samme med akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker mest på er at dyrlegen vil hun skal gå på dette resten av livet sitt, ikke bare inni mellom... Jeg vil ikke at hunden min må være avhengig av smertestillende... Ikke p.g.a. at jeg vil ha henne lengst mulig og ikke gi slipp på henne...

Jeg synes det er dumt at du skal være redd for at hunden blir avhengig av smertestillende. Om dette kan gi hunden din et bedre, og smertefritt liv, må vel DET være viktigere enn holdninger om at man ikke LIKER å medisinere seg selv eller dyrene sine. OK - kanskje vil hunden få et noe kortere liv, men den vil sannsynligvis ha tonnevis mer livskvalitet enn om den stadig skal plages med behandlinger som egentlig ikke hjelper mot de smertene hunden har (Rimadyl er veldig effektivt som smerte- og betennelsesdempende middel).

Om du fikk valget: gå og halvveis hangle gjennom livet med smerter som dukker opp til stadighet som man må til behandling for - kontra å spise smertestillende midler som gjør det helt smertefri hele tida ? Hva ville du valgt ?

For MEG ville valget ha vært enkelt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt at du skal være redd for at hunden blir avhengig av smertestillende. Om dette kan gi hunden din et bedre, og smertefritt liv, må vel DET være viktigere enn holdninger om at man ikke LIKER å medisinere seg selv eller dyrene sine. OK - kanskje vil hunden få et noe kortere liv, men den vil sannsynligvis ha tonnevis mer livskvalitet enn om den stadig skal plages med behandlinger som egentlig ikke hjelper mot de smertene hunden har (Rimadyl er veldig effektivt som smerte- og betennelsesdempende middel).

Om du fikk valget: gå og halvveis hangle gjennom livet med smerter som dukker opp til stadighet som man må til behandling for - kontra å spise smertestillende midler som gjør det helt smertefri hele tida ? Hva ville du valgt ?

For MEG ville valget ha vært enkelt... :)

Det jeg sliter med nå er om har hun godt av dette, eller burde hun fått slippe? :)

Jeg vil bare at hun skal ha det best mulig, men er som sagt veeeldig usikker på hva som er best for henne...

Er det det å få medisiner og leve med det? Eller burde hun få slippe og måtte være avhengig av det for å kunne leve et normalt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt at du skal være redd for at hunden blir avhengig av smertestillende. Om dette kan gi hunden din et bedre, og smertefritt liv, må vel DET være viktigere enn holdninger om at man ikke LIKER å medisinere seg selv eller dyrene sine. OK - kanskje vil hunden få et noe kortere liv, men den vil sannsynligvis ha tonnevis mer livskvalitet enn om den stadig skal plages med behandlinger som egentlig ikke hjelper mot de smertene hunden har (Rimadyl er veldig effektivt som smerte- og betennelsesdempende middel).

Om du fikk valget: gå og halvveis hangle gjennom livet med smerter som dukker opp til stadighet som man må til behandling for - kontra å spise smertestillende midler som gjør det helt smertefri hele tida ? Hva ville du valgt ?

For MEG ville valget ha vært enkelt... :)

Amen Siri!!

Heller et kortere liv uten smerter enn langt med smerter :)

Atanone: prater med deg privat, slappe av og ikke få panikk nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig, veldig enig med Siri... Det er vel ingen big deal å gi hunden smertestillende så lenge den funker på det.

Ja, kanskje hun får ett kortere liv, men hun får i hvert fall slippe å ha det vondt... Og HUN vet ikke at hun faktisk er avhengig av medisiner, det er det bare du som vet.

Jeg ville i hvert fall lagt alle "prinsipper" til side om valget hadde vært så enkelt.

Jeg har selv en hund som for øyeblikket går på Rimadyl-behandling. Forhåpentligvis slipper han å gjøre det resten av livet, men når jeg ser hvor fint han funker nå kontra for 14 dager siden hadde jeg ikke nølt ett sekund med å gi han dette daglig om det var behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere, det var trist beskjed å få - men sånn skjer, når man har med levende liv å gjøre. Vi som har vært noen runder med hund har alle vært der, for å si det slik. Hunder lever i øyeblikket, de vil ha det hyggelig her og nå. Det kan vi noen ganger hjelpe dem med - andre ganger ikke.

Hunden din har neppe noe forhold til om det er best å dø nå - og slippe å være avhengig av legemidler. Det er det du som har, som Siri er inne på. Det diskuteres litt i en annen tråd også, om hvor langt man skal gå, og der er man inne på noe av det samme. Min personlige mening, som jeg praktiserer, er heller en kort, hyggelig og smertefri tid - enn det motsatte. Det er meg det ikke er hyggelig for når det blir kort, men det får være.

Jeg hadde funnet en veterinær jeg følte jeg kunne stole på, som også var åpen for alternative behandlingsmåter - for å komplementere behandlingen, ikke erstatte nødvendigvis. Jeg synes det er vanskelig når hunder kan vise så lite smerte, å vite NÅR akupunktur og homeopatmidler gjør like god jobb som smertestillende man vet virker, men de kan jo også virke mot de andre tingene, så jeg blir alltid usikker - og prøver helst "begge deler". I ditt tilfelle er det jo alvorlige greier, som det er vanskelig å prøve seg frem med, synes jeg personlig.

Så hadde jeg tatt prøver for å se hvordan hundens lever/nyrer er, så du har noe å sammenligne med senere. For medikamenter som dette ER en belastning i det lange løp - siden alt som virker, også har en bivirkning gjerne.

Og så hadde jeg fått hjelp av dyrlege til å finne frem til en passende dose smertestillende, latt hunden få ha det hyggelig så lenge som mulig - om det blir et år eller fem - til enten bivirkningene/skadene kanskje melder seg (hvis de gjør det), eller hvis problemene blir så store at dosene må økes eller ikke virker. Vil dyrlegen at hunden skal stå på medikamentet hele tiden, er det gjerne en grunn - det er vel mer enn "bare" smertelindring det er snakk om, men også dette med å få bukt med betennelser som kanskje kan bli kroniske? Det er denne biten jeg lurer litt på, med betennelser og blodansamlinger; hva veterinæren mener de kan få gjort med det?

Kjør på med vektreduksjon i tillegg, hold henne så mager som mulig for å minske belastning. Nei, dette var ikke hyggelig å høre, dere får ha lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med nå er om har hun godt av dette, eller burde hun fått slippe? :)

Jo, jeg skjønner det dilemmaet (også med tanke på den andre diskusjonen som går nå...). Jeg vil foreslå at du tester ut medisinering en stund og se om dette hjelper hunden - og om hun ser ut til å ha det bra sånn, så er det selvsagt ingen grunn til å avlive heller :). Men så snart medisinene ikke lenger virker, evt at bivirkningene blir for store, DA er det kanskje på tide å tenke på å avslutte det hele. Jeg synes IKKE du skal tenke det verste riktig ennå ! Ta tida litt til hjelp og forsøk medisinering og se hvordan dette fungerer på henne :).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar å tar ut tablettene etter jobb, og ser hvordan hun blir med dem...

Men jeg skal også sjekke opp rundt alternative behandlinger, for å se om det kan hjelpe.

Hun har allerede gått veldig mye ned i vekt etter jeg fikk henne(da var hun meget overvektig), men prøver fremdeles å få henne enda mer ned.. Dyrlegen sa også at burde det for å minske belastningen...

Så vi fortsetter med slankeforet som normalt, og får prøve å gå enda mer turer. Nå går vi 1 time om morgenen, 1-2 timer om ettermiddagen og ca 1 time på kvelden... Og i helgene blir det som regel litt mer...

Noen som har tips for å få henne til å gå mer ned i vekt taes gjerne i mot!

Det som gjør meg mest bekymret er det at dette er ikke i perioder, men hele tiden...

Men begynner da med disse tablettene, og prøve å finne en alternativ behandling ved siden av for å se hvordan det virker på henne.

Vi får bare ta en dag av gangen, og kose oss max sammen den tiden vi har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar å tar ut tablettene etter jobb, og ser hvordan hun blir med dem...

Men jeg skal også sjekke opp rundt alternative behandlinger, for å se om det kan hjelpe.

Hun har allerede gått veldig mye ned i vekt etter jeg fikk henne(da var hun meget overvektig), men prøver fremdeles å få henne enda mer ned.. Dyrlegen sa også at burde det for å minske belastningen...

Så vi fortsetter med slankeforet som normalt, og får prøve å gå enda mer turer. Nå går vi 1 time om morgenen, 1-2 timer om ettermiddagen og ca 1 time på kvelden... Og i helgene blir det som regel litt mer...Noen som har tips for å få henne til å gå mer ned i vekt taes gjerne i mot!

Det som gjør meg mest bekymret er det at dette er ikke i perioder, men hele tiden...

Men begynner da med disse tablettene, og prøve å finne en alternativ behandling ved siden av for å se hvordan det virker på henne.

Vi får bare ta en dag av gangen, og kose oss max sammen den tiden vi har! :)

Har du pratet med dyrlegen angående mosjon?

Jeg fikk beskjed om å mosjonere lite men ofte og mest mulig regelmessig.

Jeg merker hun blir stivere når jeg har overdrevet eller mosjonert for lite.

Din hund har jo ryggplager også så hvordan man mosjonerer har vel kanskje litt å si.

Angående Rimadylen er jeg enig med de andre her. Bedre å gi dem det de trenger så livskvaliteten blir god.

Lengden vet vi ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pratet med dyrlegen angående mosjon?

Jeg fikk beskjed om å mosjonere lite men ofte og mest mulig regelmessig.

Jeg merker hun blir stivere når jeg har overdrevet eller mosjonert for lite.

Din hund har jo ryggplager også så hvordan man mosjonerer har vel kanskje litt å si.

Angående Rimadylen er jeg enig med de andre her. Bedre å gi dem det de trenger så livskvaliteten blir god.

Lengden vet vi ikke likevel.

Det har jeg, og fikk da beskjed om at det var bare bra å gå lange turer så hun får bevegd seg litt. Bare passe på at hun ikke herjer så mye.

Sant det, så skal innom apoteket etter jobb, så får vi se om det hjelper :)

Er det noen her som vet hvor lang tid ca. det vil ta før jeg eventuelt vil merke noe på Shiralille at Rimadylen begyner å virke på henne?

*Slo sammen dobbelpost. mod.buhund-jenta.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvor lang tid ca. det vil ta før jeg eventuelt vil merke noe på Shiralille at Rimadylen begyner å virke på henne?

Når makskons. i serum ca. to timer etter at de har spist en tablett.Så da bør det virke maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er en time siden hun fikk den første, men ikke merket noe enda hvertfall...

Men hun fikk den første tabletten nå, så må vel kanskje la det gå noen dager før jeg merker noe veldig til bedring?

Skal virke med første tabletten. Blir jo ikke høyere konsentrasjon etterhvert. Når du har gitt en går det ca. 2 timer før det er maks konsentrasjon i blodet. Så vil konsentrasjonen synke igjen (rimadyl har en halveringstid på ca. 6 timer) slik at den har blitt veldig lav når du gir neste tablett. Så vil ligge på ca. samme nivå hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok jeg av den kyniske typen..

jeg er av den typen som da hadde tatt den vanskelige avgjørelsen med å la hunden min slippe..

av den enkle grunn at jeg ikke er for å medisinere hunden resten av livet, for det første så blir det veldig dyrt, for det andre hunden får dårligee livskvalitet, man blir mer "redd" for hunden..

nei den dagen vet min sier til meg at Toya må gå på smertestillende hver dag resten av livet sitt, da vet min vet svaret hun får.. det er hun meget klar over..

Lykke til, jeg missuner deg ikke avgjørelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal virke med første tabletten. Blir jo ikke høyere konsentrasjon etterhvert. Når du har gitt en går det ca. 2 timer før det er maks konsentrasjon i blodet. Så vil konsentrasjonen synke igjen (rimadyl har en halveringstid på ca. 6 timer) slik at den har blitt veldig lav når du gir neste tablett. Så vil ligge på ca. samme nivå hele tiden.

Oki, jeg må jo spørre da jeg ikke har noe kjennskap til disse tablettene. Men da burde jeg altså merke det på henne om en times tid...

Her er nok jeg av den kyniske typen..

jeg er av den typen som da hadde tatt den vanskelige avgjørelsen med å la hunden min slippe..

av den enkle grunn at jeg ikke er for å medisinere hunden resten av livet, for det første så blir det veldig dyrt, for det andre hunden får dårligee livskvalitet, man blir mer "redd" for hunden..

nei den dagen vet min sier til meg at Toya må gå på smertestillende hver dag resten av livet sitt, da vet min vet svaret hun får.. det er hun meget klar over..

Lykke til, jeg missuner deg ikke avgjørelsen...

Det er egentlig jeg også, og har sagt det samme som deg(trodde jeg hadde uttrykt det tidligere i tråden..). Helt til nå som jeg plutselig står midt oppi det :)

Men jeg vil prøve alternativ behandling for å se hvordan det er på henne.

Men så lenge hun ikke herjer så veldig, eller går mye opp og ned trapper, merker jeg heller ikke stort til at hun har det vondt...

En ting vet jeg hvertfall, dette er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg må jo spørre da jeg ikke har noe kjennskap til disse tablettene. Men da burde jeg altså merke det på henne om en times tid...

Det er egentlig jeg også, og har sagt det samme som deg(trodde jeg hadde uttrykt det tidligere i tråden..). Helt til nå som jeg plutselig står midt oppi det :)

Men jeg vil prøve alternativ behandling for å se hvordan det er på henne.

Men så lenge hun ikke herjer så veldig, eller går mye opp og ned trapper, merker jeg heller ikke noe til at hun har det vondt...

En ting vet jeg hvertfall, dette er ikke lett!

Stemmer det med tablettene.Bør merke det iløpet av ikke så lenge. Rimadyl er utrolig effektivt. Synes absolutt du skal se an. Noen hunder fungerer kjempefint på rimadyl lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok jeg av den kyniske typen..

jeg er av den typen som da hadde tatt den vanskelige avgjørelsen med å la hunden min slippe..

av den enkle grunn at jeg ikke er for å medisinere hunden resten av livet, for det første så blir det veldig dyrt, for det andre hunden får dårligee livskvalitet, man blir mer "redd" for hunden..

nei den dagen vet min sier til meg at Toya må gå på smertestillende hver dag resten av livet sitt, da vet min vet svaret hun får.. det er hun meget klar over..

Lykke til, jeg missuner deg ikke avgjørelsen...

Jeg ville ikke tenkt på å avlive Bessie bare fordi hun må gå på smertestillende.

Hvis hun derimot begynner å vise tegn på at hun ikke er glad og tilfreds lenger så kommer nok tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt på å avlive Bessie bare fordi hun må gå på smertestillende.

Hvis hun derimot begynner å vise tegn på at hun ikke er glad og tilfreds lenger så kommer nok tanken.

når man får beskjeden ut RESTEN av livet.. da skådder det litt for meg...

hadde det vært for en kortere periode, ja da er jeg med, men resten av livet, er i mine øyne at ting går en vei... nedover..

og da vil jeg heller la hunden slippe FØR det blir smertehelvette .

Sorry, så kynisk er jeg.

Det finnes nok av hunder på markedet, og det værste er at man blir like glad i en ny en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gitt smertestillende en sjanse. Dere kan fint få noen gode år på smertestillende, og det er ikke snakk om å la hunden gå gjennom et smertehelvete, man SER om smertestillende funker eller ikke. Når man da har en diagnose så har man også alternativene klare foran seg. Virker ikke smertestillende nok, eller bivirkningene blir for merkbare slik at livskvaliteten senkes, så er valget "enkelt" nok. Hunden vet ikke at den går på smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at hvis min hund hadde fått beskjed om at den trengte smertestillende resten av livet, og denne medisinen faktisk gjorde at hunden fikk et smertefritt liv, så hadde jeg latt den leve på smertestillende.

Kostnaden har INGENTING å si. Så lenge hunden har et smertefritt liv, lever den i nuet, og aner ingenting om den skal dø om 5 år eller om 10...

Og en hund kan leve i mange år på smertestillende og ha det like fint og flott som om den sku være frisk.

jeg satte jo Buffy på kortison "for resten av hennes liv".... Og kortison er mer ødeleggende for kroppen enn rimadyl er. Det var MITT valg å la Buffy slippe når det kom til det, og jeg skulle nok kanskje tatt henne før... Men jeg angrer ikke på at jeg valgte å la hu leve. For hu hadde et godt liv allikevel.

Men, til trådstarter.. Utrolig trist å få en sånn beskjed som du har fått. Men gi hunden din en mulighet til å leve smertefritt noen år til. Med medisin kan det virke. Men dette ser du ved å prøve det en periode. Evnt kan akupunktur også være et alternativ.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo når det virkelige livet innhenter oss vi behøver feedback og refleksjoner rundt vanskelige problemstillinger!

- Så, my 5 cents worth: Jeg hadde avlivet en hund som var så til de grader smertepåvirket pga store skjelettforandringer og livsvarige restriksjoner på mosjon og livsutfoldelse, når ikke "normal" smertelindring gir tydelig tegn til bedring veldig fort. Vi VET jo at hunder kan ha fryktelig vondt (se på løpshunder og fuglehunder som fortsetter å jobbe med brukne bein, f eks...) tilsynelatende uten å vise tegn til smerte.

Hadde jeg hatt en hund som var urolig, engstelig, som ikke turde å forlate meg og på alle andre måter viste at den var utilpass og "lei seg" på grunn av smerter og ubehag, så ville jeg latt den slippe å leve videre med så dårlige prognoser som denne hunden har. Uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å la henne gå på disse tablettene til over påske først og fremst, så får se om jeg merker noe forskjell på lille voffsen min.

Men jeg vil også prøve ut alternativ behandling på henne.

Det at hun hadde en uavnlig oppførsel dagene før vi dro til dyrlegen tror jeg nok bare var p.g.a. at hun reagerte på meg.. For nå er hunden min tilbake til normalen! Koser med andre og jeg kan gå fra henne uten at hun blir hysterisk...

Det er jeg som kjenner min egen hund best, og så lenge hun fremdeles er glad, livlig og tilfreds vil jeg la henne beholde livet.

Men med engang jeg merker bare ørlittegranne til at hun får mer vondt, så skal hun få slippe!

Men jeg vil gi henne en sjanse, med medisiner og alternativ behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...