Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det best å få valpen hentet eller tilkjørt?

Red Merle

Recommended Posts

Jeg skal kanskje få ny hund.

Men så er det litt problemer ang transport, det er mulig jeg skal hente den selv. Men oppdretteren har tilbydd seg å frakte valpen hit... Men da tenker jeg, at det er vel mer stress for valpen å bli forlatt, enn det er å bli "kidnappet" ?

Hva er best, å få den hentet, eller tilkjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sutret aldri. Vi hentet henne, bar henne ut i tøyburet i bila, kjørte hjem og hun lagde ikke en lyd. Hun kom hjem her, sutra fortsatt ikke, og sov hele første natta (og alle andre). Aldri merka noe til at hun syntes det var fælt å flytte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sutret aldri. Vi hentet henne, bar henne ut i tøyburet i bila, kjørte hjem og hun lagde ikke en lyd. Hun kom hjem her, sutra fortsatt ikke, og sov hele første natta (og alle andre). Aldri merka noe til at hun syntes det var fælt å flytte :P

hadde akkuratt samme opplevelse med min, og vi flytet jo langt fra danmark(kanskje inegn betydnine:P) og han hadde det flott der hasn var før ¨å.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer på er det vanlig at valpene "suterer" når de bytter hjem?

Jeg ordla meg litt feil. Hunden "kan" sutre litt. Nemo sutret heller ikke, men noen "kan" jo bli litt urolige med en gang de kommer hjem. Jeg mente at det spiller nok ingen rolle om den blir forlatt eller kidnappet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man kjører å henter valpen!

Da har man enda tid til å ombestemme seg om man ikke liker det man blir møtt av.

1. Man får møte oppdretteren

- Se hvordan vedkommede bor

- Man får ett overblikk over hva valpene kommer fra, liker man ikke det man ser så bør man dra igjen

2. Man får møte oppdretterens andre hunder

- Er de sunne og friske

- Er de trivelige

- Er hundene reine og ser generelt velstelte ut

3. Man får møte moren til valpen

- Er hun hyggelig

- Er hun i god form

4. Man får møte kullsøsken

- Hvordan er din valp i forhold til resten

- Hvordan oppfører den seg rundt andre valper og andre hunder

Det finns sikkert 100 gode grunner til å reise til oppdretter for å hente valp, og så sant man har anledning så bør man selv reise å hente valpen.

Dersom oppdretter er motvillig til å la deg komme å hente og enten vil kjøre valpen til deg eller møte deg ett sted - så ville jeg bare sagt at det er uaktuelt å kjøpe hund. Da er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du var uheldig med forrige hunden.. STYR UNNA denne oppdretteren, det er mitt beste råd. Hvis du synes oppdretteren virker useriøs synes jeg du burde bruke litt tid på heller å finne en som virker seriøs og flink, med ordentlige hunder. Så slipper du sannsynligvis de samme problemene som useriøse oppdrett ofte fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er den snakk om. Men vi har bestemt oss, vi skal ikke ha hund fra denne oppdretteren.

Virket som at h*n ville bli kvitt valpene så fort som mulig, fordi h*n skal på ferie i påsken. Og da er valpen 6 uker, og for ung til og reise fra mor og søsken. Så vi har takket nei, og er på jakt etter en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ha dalmatiner ja, men det ble kluss med oppdretter og det ble ikke noe av.

Dette er en privat sak mellom meg og oppdretteren, så ønsker ikke å uttale meg om det.

Misty, ble avlivet den 14/02-2008.

Gunnen var hennes angst problemer, som utviklet seg aggressivt. Da hun nesten gikk i nakken på et barn, var det nok.

Dette orker jeg ikke å skrive mer om, sorgen er fremdeles for nær.

Så, nå er vi uten hund, men på jakt etter ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tydeligvis det samme. Men det beste er å hente selv.

Men jeg vet ikke om det blir denne valpen, da oppdretteren vikrer litt smålig usæriøs :S

veldig god grunn til å styre unna valpen! Om du føler allerede nå at oppdretter er useriøs så ikke ta valpen!

EDIT: ser dere styrte unna dette ja, bra :) Lykke til med valg av ny valp i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...