Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2?


ingervildesaua

Recommended Posts

Jeg har aldri skrevet at hun burde la være å få en hund til... Jeg ser bare ikke helt poenget med å skaffe seg en til akkurat nå, når hun har en ung hund som hun har GOD tid til å utvikle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet at hun burde la være å få en hund til... Jeg ser bare ikke helt poenget med å skaffe seg en til akkurat nå, når hun har en ung hund som hun har GOD tid til å utvikle videre.

Hun sier jo å at hadde vært fint for den ander hunden å ha litt selvskap da..

Hvis hun vet hun kan klare det skjønner jeg ikke helt problemet hvorfor hun ikke burde gjøre det. Hun har jo hatt erfaring meg å ha to hunder før. og som jeg skjønnte er det jo ikke akuratt som hun skal hente valpen i morgen.

Hun har begynt å tenke ut hund nr to.. prøve å finne en annen rase i større str som kan passe henne. og det betyr jo ikke at hun har valgt rase nr 1 feil fordi man vil ha hund nr 2 litt større... Mange har flere raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje golden hadde vært noe? Aner ikke hvordan de er i agility da. Det er kjempegøy å planlegge rase, synes jeg. Er jo så MANGE forskjellige raser å velge i. Du kan jo kjøpe et sånn raseleksikon? Jeg digger å sitte å bla i sånne bøker og lære om de forskjellige rasene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg var kjempeheldig når valpen kom i hus, men nå skal det sies at gamlemor var 7 år gammel.

De var perlevenner fra dag 1, delte seng helt til valpen ble for stor.

Gamlemor har vært en super oppdrager for valpen.

Det eneste jeg vil råde deg til er å vente til den du har er litt eldre, ferdig med puberteten osv.

Hva med en jakt-golden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg var kjempeheldig når valpen kom i hus, men nå skal det sies at gamlemor var 7 år gammel.

De var perlevenner fra dag 1, delte seng helt til valpen ble for stor.

Gamlemor har vært en super oppdrager for valpen.

Det eneste jeg vil råde deg til er å vente til den du har er litt eldre, ferdig med puberteten osv.

Hva med en jakt-golden da?

Ja, har vurdert de :wub: Men det jeg tenker er at vis jeg venter til han er litt opp i åra, kan han vel bli mer sjalu når valpen kommer? Da har han jo vært alene med meg i noen år og er vant til det. Nå er han litt mindre vant til at det bare er han og meg vis du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt hva du mener, jeg også frykta sjalusi, men valgte å ta sjansen.

Hvis du venter til han er 3 år, så er jo mye gjort i forhold til pubertet osv.

Du kan jo med jevne mellomrom passe andre sine hunder, så han blir vant til å dele deg med andre, jeg har ofte passa en annen hund og det gikk også veldig bra.

Min er også vant til å måtte dele meg med unger også fra tid til annen, da jeg må være snill tante og passe nieser og nevøer :wub: .

Hvis du jobber bevisst med dette i tida fram til du får en valp i hus, så vil jeg tru det ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert de :wub: Men det jeg tenker er at vis jeg venter til han er litt opp i åra, kan han vel bli mer sjalu når valpen kommer? Da har han jo vært alene med meg i noen år og er vant til det. Nå er han litt mindre vant til at det bare er han og meg vis du skjønner hva jeg mener :)

Det er nok ikke sånn det fungerer.. En ung hund har ikke mye "livserfaring" som en eldre hund på f.eks 7 år. En ung hund er mer "usikker" på ting i livet enn en på 7 år er. Uansett hvor trygg og veloppdratt en hund virker, så ER de ikke voksne når de er 1 år. De har ikke alt de skal ha med seg fra livet i en slik alder. De har ikke all "kunnskapen" som en eldre hund har på en måte.. Og det er jo ikke så rart, for de er jo bare såvidt begynt å bli voksne. Vi mennesker er ikke så veldig 100% i ungdomstiden vi heller.. Iallefall jeg har gått mye opp og ned, hit og dit, frem og tilbake - og ikke minst vært veldig usikker! Jeg sammenligner min eldste hund med en som er nesten like gammel som meg på en måte.. Og da får jeg et litt annet perspektiv på ting. Jeg er 18 og ikke fullvokst jeg heller, og jeg er absolutt ikke "trygg" på alt i verden. Ikke ville jeg vært noen god "rollemodell" nå heller om du skjønner?? Jeg kunne liksom ikke fått barn nå, for jeg er ikke klar.. Emma burde kanskje ikke blitt tvunget til å dele hus med en valp enda, men slik ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Vilde har lyst på en hund til.

Det høres nesten ut som om det er dere andres avgjørelse om hun skal få det eller ikke.

Vel har dere erfaring i å ha to hunder og det er fint å få høre bakdelene ved det men jeg synes dere

er litt vel belærende.

Det er tross alt hennes avgjørelse. Synes dere burde ha respekt for det.

Flott at noen gir beskjed :wub: Trådstarter skal vel ikke ha ny hund før om 2 år ca, og da er jo hennes 3 år. Dette var mer som en tråd hvilken rase hun kan lese om og finne mer ut av, finne gode oppdrettere ol. Hun skreiv ikke at hun skulle få seg ny hund i morgen liksom. Skulle heller tro at spørsmålet hennes var; Bør jeg skaffe meg hund nr 2 i morgen? *ironisk latter*

Som flere andre har sagt i denne tråden; synes golden fra jaktlinjer kan passe til deg. Er det en hund med passelig aktivitetsnivå eller vil du ha en rase som trenger mer/mindre aktivitet en golden fra JL ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke et problem å få en til hund nå, da blir papillonen mer søsken med den nye hunden vil jeg tro.

Hvis hun venter i 2-3 år blir de vel mer konkurrenter og papillonen er da mer vant til å være alene hele tiden.

Støtter deg i det med en til hund inger vilde. Vet at Arwen liker kjempe godt å være ilag med min hund Kaiza. Da er han glad hele tiden. Tror det hadde vært fint for han med en lekekamerat hele tiden. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert de :) Men det jeg tenker er at vis jeg venter til han er litt opp i åra, kan han vel bli mer sjalu når valpen kommer? Da har han jo vært alene med meg i noen år og er vant til det. Nå er han litt mindre vant til at det bare er han og meg vis du skjønner hva jeg mener :)

Da vi fikk hunden vi har nå, var gamlefar 10 år. Litt murring en uke eller to, og så var de perlevenner. Eldstemann fungerte som klatrestativ, og ørene fikk sveitserosttendenser etter valpebiting :wub: Tror ikke du skal tenke at du må "skynde" deg med å få valp fordi den eldste blir gammel og gretten. (Satt litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har hatt en flat boende hos oss noen helger, og fant ut at jeg ikke har tid til en slik krevende hund. Jeg vil ha en hund med middels aktivitetsbehov og sterk kropp til kløv og trekk :wub:

så hovedprioriteten er kløv og trekkhund? De er ofte kraftige i kroppen og ikke de raskeste hundene, men med bra utholdenhet da. De skal kunne gå langt, trekke mennesker og bære forskjellig liksom. Hvis du har store planer for agility ville jeg nok valgt en rask, kvitt, smidig og slank hund. Kanskje ikke så stor og tung liksom. Du må bare bestemme deg hva du vil bruke den mest til. Går jo ann å kjøpe en hund som kan brukes til alt, men da bør du ikke forvente at den gjør det supert i alt liksom. Du bør velge en hund som du vet passer til det du skal konkurrere/ trene med den i :) Alle store hunder passer vel greit til kløv og trekk, spes hvis det er bare å bære noe opp til hytten din som ved ol, eller trekke deg på ski feks. Bør være en litt stor hund da, funker ikke med papillon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nja, har hatt en flat boende hos oss noen helger, og fant ut at jeg ikke har tid til en slik krevende hund. Jeg vil ha en hund med middels aktivitetsbehov og sterk kropp til kløv og trekk :icon_confused:

Men er jaktgolden så mye mindre krevende enn en flat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...