Gå til innhold
Hundesonen.no

Mechelse-X


dualknot

Recommended Posts

Hei.

På slutten av 90-tallet hadde Oslo politiet og en del folk, blandt annet Geir Marring ved Oslo Hundeskole en "rase" med benevnelsen Mechelse-X.

"Mechelse X er egentlig ikke en egen rase, men en type. Den ble krysset fram på 50- og 60-tallet i

Nederland, og bygger på hunderaser som grand danois, schæfer, hollandsk gjeterhund og malinois. Malinois er

en belgisk rase som også kalles mechelse. Men mechelse X er altså noe annet."

Sitat fra www.db.no den gangen var: Link: http://tinyurl.com/yvcjqu

Er det noen som har kjennskap til denne "rasen/blandingen", og er de fortsatt i bruk her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det

tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mechelse er malinois, mechelse x er altså bare en blandingshund. Riktignok med mye malinois, men puttet inn litt "andre farger" i form av schäfer og grand danois og litt annet. Hva grunnen måtte være for å putte inn alt det andre i en allerede meget anvendelig brukshund er ikke godt å vite. Men det er vel muligens fra denne "X-faktoren" at maller fra brukslinjer er det de er i dag? Pr. i dag tror jeg neppe politiet, eller andre, har behov for å hente inn uregistrerte blandingshunder for å få brukanes hunder i arbeid.

Fant en link med litt beskrivelse: http://www.x-mechelaars.de/x-Mechelaars/x-mechelaars.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT..Fant en video med en 3 mnd Malle-valp, helt sjuuukt å se..

http://www.youtube.com/watch?v=5wjzzpgzTWQ...feature=related

Villt! Den sitter jo som limt i kjeledressen! Jeg syns slikt blir både litt sprøtt men samtidig utrolig facsinerende.. Jeg har respekt for de bikkjene der men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg møtte en sånn løs i skogen med "mini" hundene mine... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mechelen er det flamske navnet på Malines som er byen som har gitt navn til Malinois. Litt rart at de brukte Mechelse navnet på den første filmen for der snakket de jo fransk :P men men. Imponerende hva de får til, men litt skummelt med skarptrente hunder... En i klubben min som har Malle, han har tidligere drevet med kampsport og er desidert sprø (og så digger han meg, hvorfor, å hvorfor? :) ) Banker kona og ungene liksom, og så skal han ha skarptrent malle? For jeg er ikke i tvil om at det er målet selv om han vel bare driver "vanlig" bruks i klubben.

Hvorfor er det så himla forskjell på belgerne? En Malinois og en Groenendael, liksom...for meg er "alt" forskjellig, gemytt, interesser, stil, ikke bare utseende. Rart.

Om Mecheler X vet jeg ikke no mer, sorry. Hvorfor er du interessert?

Synes ikke den valpefilmen var så himla shocking? Ok, valpen holdt bittet, og det tross kos og skrik, men ? Dulven min va bitoman i 3-månedersalderen, med den forskjellen at han "reposisjonerte" bittet, noe som for ham virker smart, men ikke er det - da ser mor sitt snitt til å røske bort leka. Å lære ham å ikke slippe burde vel ikke være vanskeligere enn å lære valpen nettopp å slippe, å "bytte" mot godbit, noe vi alle gjør, sånn stort sett??

De holdt på lenge uten at han mistet konsentrasjonen, da. Men litt skummelt med sånne halvgale raringer som driver bitetrening.

Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN!! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil, så funderte vel både den ene og den andre litt over de to brave intervjuobjekters uttalelser den gangen... som Dagbladet uten andre kilder brukte denne saken? Der gikk det jo voldsomt ut på å slå ned på schäferen, som fremdeles vel er den mest brukte i politiet på grunn av den allroundrollen den skal ha, og der god tjenestehundavl gir nokså forutsigbare hunder der hele kull går i tjeneste/vekter. Nå har artikkelens andre figurerende person også schäfer, såvidt jeg er orientert, så så veldig ille står det kanskje ikke til?

Og så kommer det jo malinoiser, registrerte sådanne, men de ble jo helt utelatt i denne artikkelen - pussig nok, for argumentene "for" mallen var jo gjerne det samme som for denne krysningen?

Blandingsraser blir jo uforutsigbare lenge, til man har etablert en ny rase av det. Og siden det er mye arbeid å drive frem en god unghund til godkjenning, så vil man jo gjerne vite så godt som mulig at det er noen vits i. Nå har det vel vært snakk om at man også på registrert bruksmalinois har krysset inn andre hunder, pitbull, noen generasjoner tilbake, men vet ikke noe om sannhetsgehalten i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk frysninger av å se den valpen på filmsnutten, ikke på en negativ måte. Jeg syntes det er helt fantastisk å se valper ''utføre'' den jobben de er avlet til. For et utrolig godt bitt på den hunden, solid og stødig, og motet på topp. Helt fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Informasjonen på nettet var jo ganske sparsommelig da, men etter hva jeg forsto er dette kryssning mellom malinois og andre raser alt etter hvilket formål man ønsket med blandingen. Oftest forekom kryssingen malinois x hollandse herder og malinois x duitse herder som vel er hhv hollandsk gjeterhund og tysk schäferhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er det
tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Helt OT, men... vet ikke hvor imponert jeg blir over bitearbeidet når hunden snur seg og biter seg fast i eiern/trenern isteden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe skarptrenfan, det så jeg nå hvertfall. Skal ikke hundene slippe på kommando da? Ja, jeg veit jeg er vel naiv nå - men eller så er de jo faktisk en fare for eieren også. Og må man gi hunden et slag i hodet for å få den til å slippe eieren så er den vel bitefast NOK eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne da! Valpen kan ikke være mer enn et par mnd!

7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :wub:

Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Men jeg er også nysgjerrig på hvorfor trådstarter lurte på disse hundene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Lurte på det samme. My har et godt grep i leka, men det som er at hun er ikke SÅ full av kamplyst at hun driter i alt av berøring, blikk og kroppskontakt under drakamp. Valpene på filmene er fulle av drifter og jeg antar det er det de lokker frem allerede fra 7 ukersalder og bygger videre på. Tenk at det der er "gjeterhunder" :wub: Jeg hadde ikke turt å la noen teste sin malle på mine sauer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er også nysgjerrig på hvorfor trådstarter lurte på disse hundene..?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv driver med tjenestehund, men svært få i min omgangskrets har hørt noe om blandingen. En del maller i gjengen, men ingen denne blandingen. Ble mest nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Men jeg er også nysgjerrig på hvorfor trådstarter lurte på disse hundene..?

Sorry :wub:

Hadde nettopp hatt en litt kjip diskusjon ang. min egen blandingshund (som omtrent ble kalt ubrukelig) og den lå nok langt framme da jeg leste innleggene før meg...Mange er så helt kategoriske på at blandingshunder aldri er godt for noe uansett og så blir man litt i forsvarsposisjon...

Ser for øvrig ikke noen grunn til ikke å kjøpe/importere en spesiell hund, blanding eller ikke, til et spesielt bruk, hvis linjene er dokumenterte og viser særskilt gode egenskaper på disse feltene...Men det er jo meg, da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestehundfolk blåser vel i om hunden er registrert, men jeg tror FORUTSIGBARHET er et viktig stikkord. Det er vel fremdeles mest vanlig å jobbe med unge hunder/valper, siden politiet etc i Norge driver som de gjør. Tjenestehunder i politiet her forventes jo å fungere på flere felt, inklusive å bo "privat", og det stiller vel litt krav til sosialisering og miljøtrening også, i forhold til alder på hund som tas inn. Å ta inn voksne hunder som har "bevist" seg vil jo dessuten koste mer, antar jeg - blanding eller ikke.

Kjøper du etter dokumenterte linjer og fra folk som har et rykte å ivareta som "leverandører", så får man ofte med mye viten om hvordan valpen og unghunden vil utvikle seg. Husker min gamle oppdretter, som med stor sikkerhet "forutså" hvordan noen kull var tidligere modne, andre tok lenger tid men kom dit, at de hadde "full pakke" og ikke trengte å bli kjørt opp som hunder med litt lavere på visse drifter etc; og gav råd ut fra denne kunnskapen til sine kjøpere.

Idag har man jo kull der flere eller nesten alle går i tjeneste, og det sier jo litt. Nå vil vel det være en sak å mikse to ganske "like" raser som de kontinentale gjeterhundene av bruksavl, og det å dra inn andre raser som ikke er særlig egnet som tjenestehund i seg selv, og hvor langt bak disse siste må ligge for at det skal bli større forutsigbarhet. Det er vel foretatt noen eksperimenter med å parre to svært ulike hunderaser (finner ikke igjen linken), og se hvordan egenskapene mikses eller beholdes videre i generasjonene, og det er interessant lesning.... i forhold til troen på det å lage "nye raser" på rappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...