Gå til innhold
Hundesonen.no

Mechelse-X

dualknot

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

På slutten av 90-tallet hadde Oslo politiet og en del folk, blandt annet Geir Marring ved Oslo Hundeskole en "rase" med benevnelsen Mechelse-X.

"Mechelse X er egentlig ikke en egen rase, men en type. Den ble krysset fram på 50- og 60-tallet i

Nederland, og bygger på hunderaser som grand danois, schæfer, hollandsk gjeterhund og malinois. Malinois er

en belgisk rase som også kalles mechelse. Men mechelse X er altså noe annet."

Sitat fra www.db.no den gangen var: Link: http://tinyurl.com/yvcjqu

Er det noen som har kjennskap til denne "rasen/blandingen", og er de fortsatt i bruk her til lands?

Skrevet

Er det

tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Skrevet

Mechelse er malinois, mechelse x er altså bare en blandingshund. Riktignok med mye malinois, men puttet inn litt "andre farger" i form av schäfer og grand danois og litt annet. Hva grunnen måtte være for å putte inn alt det andre i en allerede meget anvendelig brukshund er ikke godt å vite. Men det er vel muligens fra denne "X-faktoren" at maller fra brukslinjer er det de er i dag? Pr. i dag tror jeg neppe politiet, eller andre, har behov for å hente inn uregistrerte blandingshunder for å få brukanes hunder i arbeid.

Fant en link med litt beskrivelse: http://www.x-mechelaars.de/x-Mechelaars/x-mechelaars.html

Skrevet
Litt OT..Fant en video med en 3 mnd Malle-valp, helt sjuuukt å se..

http://www.youtube.com/watch?v=5wjzzpgzTWQ...feature=related

Villt! Den sitter jo som limt i kjeledressen! Jeg syns slikt blir både litt sprøtt men samtidig utrolig facsinerende.. Jeg har respekt for de bikkjene der men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg møtte en sånn løs i skogen med "mini" hundene mine... :)

Skrevet

det blir så langt ifra virkeligheten i mitt rolige familiære hundehold at jeg blir litt sjokkert over slike innslag...hehe

tøff i trynet den lille valpen der da...!

ikke akkurat rugaas metoden dette nei

Skrevet

Ja, Mechelen er det flamske navnet på Malines som er byen som har gitt navn til Malinois. Litt rart at de brukte Mechelse navnet på den første filmen for der snakket de jo fransk :P men men. Imponerende hva de får til, men litt skummelt med skarptrente hunder... En i klubben min som har Malle, han har tidligere drevet med kampsport og er desidert sprø (og så digger han meg, hvorfor, å hvorfor? :) ) Banker kona og ungene liksom, og så skal han ha skarptrent malle? For jeg er ikke i tvil om at det er målet selv om han vel bare driver "vanlig" bruks i klubben.

Hvorfor er det så himla forskjell på belgerne? En Malinois og en Groenendael, liksom...for meg er "alt" forskjellig, gemytt, interesser, stil, ikke bare utseende. Rart.

Om Mecheler X vet jeg ikke no mer, sorry. Hvorfor er du interessert?

Synes ikke den valpefilmen var så himla shocking? Ok, valpen holdt bittet, og det tross kos og skrik, men ? Dulven min va bitoman i 3-månedersalderen, med den forskjellen at han "reposisjonerte" bittet, noe som for ham virker smart, men ikke er det - da ser mor sitt snitt til å røske bort leka. Å lære ham å ikke slippe burde vel ikke være vanskeligere enn å lære valpen nettopp å slippe, å "bytte" mot godbit, noe vi alle gjør, sånn stort sett??

De holdt på lenge uten at han mistet konsentrasjonen, da. Men litt skummelt med sånne halvgale raringer som driver bitetrening.

Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN!! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :)

Skrevet

Husker jeg ikke helt feil, så funderte vel både den ene og den andre litt over de to brave intervjuobjekters uttalelser den gangen... som Dagbladet uten andre kilder brukte denne saken? Der gikk det jo voldsomt ut på å slå ned på schäferen, som fremdeles vel er den mest brukte i politiet på grunn av den allroundrollen den skal ha, og der god tjenestehundavl gir nokså forutsigbare hunder der hele kull går i tjeneste/vekter. Nå har artikkelens andre figurerende person også schäfer, såvidt jeg er orientert, så så veldig ille står det kanskje ikke til?

Og så kommer det jo malinoiser, registrerte sådanne, men de ble jo helt utelatt i denne artikkelen - pussig nok, for argumentene "for" mallen var jo gjerne det samme som for denne krysningen?

Blandingsraser blir jo uforutsigbare lenge, til man har etablert en ny rase av det. Og siden det er mye arbeid å drive frem en god unghund til godkjenning, så vil man jo gjerne vite så godt som mulig at det er noen vits i. Nå har det vel vært snakk om at man også på registrert bruksmalinois har krysset inn andre hunder, pitbull, noen generasjoner tilbake, men vet ikke noe om sannhetsgehalten i dette?

Skrevet

Fikk frysninger av å se den valpen på filmsnutten, ikke på en negativ måte. Jeg syntes det er helt fantastisk å se valper ''utføre'' den jobben de er avlet til. For et utrolig godt bitt på den hunden, solid og stødig, og motet på topp. Helt fantastisk

Guest Per Olav
Skrevet

Informasjonen på nettet var jo ganske sparsommelig da, men etter hva jeg forsto er dette kryssning mellom malinois og andre raser alt etter hvilket formål man ønsket med blandingen. Oftest forekom kryssingen malinois x hollandse herder og malinois x duitse herder som vel er hhv hollandsk gjeterhund og tysk schäferhund?

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Er det
tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Helt OT, men... vet ikke hvor imponert jeg blir over bitearbeidet når hunden snur seg og biter seg fast i eiern/trenern isteden...

Skrevet

Jeg er ikke noe skarptrenfan, det så jeg nå hvertfall. Skal ikke hundene slippe på kommando da? Ja, jeg veit jeg er vel naiv nå - men eller så er de jo faktisk en fare for eieren også. Og må man gi hunden et slag i hodet for å få den til å slippe eieren så er den vel bitefast NOK eller? :)

Skrevet
Sjekk denne da! Valpen kan ikke være mer enn et par mnd!

7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Skrevet
Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :wub:

Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Men jeg er også nysgjerrig på hvorfor trådstarter lurte på disse hundene..?

Skrevet
7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Lurte på det samme. My har et godt grep i leka, men det som er at hun er ikke SÅ full av kamplyst at hun driter i alt av berøring, blikk og kroppskontakt under drakamp. Valpene på filmene er fulle av drifter og jeg antar det er det de lokker frem allerede fra 7 ukersalder og bygger videre på. Tenk at det der er "gjeterhunder" :wub: Jeg hadde ikke turt å la noen teste sin malle på mine sauer ;)

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv driver med tjenestehund, men svært få i min omgangskrets har hørt noe om blandingen. En del maller i gjengen, men ingen denne blandingen. Ble mest nysgjerrig.

Skrevet
Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Sorry :wub:

Hadde nettopp hatt en litt kjip diskusjon ang. min egen blandingshund (som omtrent ble kalt ubrukelig) og den lå nok langt framme da jeg leste innleggene før meg...Mange er så helt kategoriske på at blandingshunder aldri er godt for noe uansett og så blir man litt i forsvarsposisjon...

Ser for øvrig ikke noen grunn til ikke å kjøpe/importere en spesiell hund, blanding eller ikke, til et spesielt bruk, hvis linjene er dokumenterte og viser særskilt gode egenskaper på disse feltene...Men det er jo meg, da :rolleyes:

Skrevet

Tjenestehundfolk blåser vel i om hunden er registrert, men jeg tror FORUTSIGBARHET er et viktig stikkord. Det er vel fremdeles mest vanlig å jobbe med unge hunder/valper, siden politiet etc i Norge driver som de gjør. Tjenestehunder i politiet her forventes jo å fungere på flere felt, inklusive å bo "privat", og det stiller vel litt krav til sosialisering og miljøtrening også, i forhold til alder på hund som tas inn. Å ta inn voksne hunder som har "bevist" seg vil jo dessuten koste mer, antar jeg - blanding eller ikke.

Kjøper du etter dokumenterte linjer og fra folk som har et rykte å ivareta som "leverandører", så får man ofte med mye viten om hvordan valpen og unghunden vil utvikle seg. Husker min gamle oppdretter, som med stor sikkerhet "forutså" hvordan noen kull var tidligere modne, andre tok lenger tid men kom dit, at de hadde "full pakke" og ikke trengte å bli kjørt opp som hunder med litt lavere på visse drifter etc; og gav råd ut fra denne kunnskapen til sine kjøpere.

Idag har man jo kull der flere eller nesten alle går i tjeneste, og det sier jo litt. Nå vil vel det være en sak å mikse to ganske "like" raser som de kontinentale gjeterhundene av bruksavl, og det å dra inn andre raser som ikke er særlig egnet som tjenestehund i seg selv, og hvor langt bak disse siste må ligge for at det skal bli større forutsigbarhet. Det er vel foretatt noen eksperimenter med å parre to svært ulike hunderaser (finner ikke igjen linken), og se hvordan egenskapene mikses eller beholdes videre i generasjonene, og det er interessant lesning.... i forhold til troen på det å lage "nye raser" på rappen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...