Jump to content
Hundesonen.no

Mechelse-X

dualknot

Recommended Posts

Hei.

På slutten av 90-tallet hadde Oslo politiet og en del folk, blandt annet Geir Marring ved Oslo Hundeskole en "rase" med benevnelsen Mechelse-X.

"Mechelse X er egentlig ikke en egen rase, men en type. Den ble krysset fram på 50- og 60-tallet i

Nederland, og bygger på hunderaser som grand danois, schæfer, hollandsk gjeterhund og malinois. Malinois er

en belgisk rase som også kalles mechelse. Men mechelse X er altså noe annet."

Sitat fra www.db.no den gangen var: Link: http://tinyurl.com/yvcjqu

Er det noen som har kjennskap til denne "rasen/blandingen", og er de fortsatt i bruk her til lands?

Er det

tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Mechelse er malinois, mechelse x er altså bare en blandingshund. Riktignok med mye malinois, men puttet inn litt "andre farger" i form av schäfer og grand danois og litt annet. Hva grunnen måtte være for å putte inn alt det andre i en allerede meget anvendelig brukshund er ikke godt å vite. Men det er vel muligens fra denne "X-faktoren" at maller fra brukslinjer er det de er i dag? Pr. i dag tror jeg neppe politiet, eller andre, har behov for å hente inn uregistrerte blandingshunder for å få brukanes hunder i arbeid.

Fant en link med litt beskrivelse: http://www.x-mechelaars.de/x-Mechelaars/x-mechelaars.html

Litt OT..Fant en video med en 3 mnd Malle-valp, helt sjuuukt å se..

http://www.youtube.com/watch?v=5wjzzpgzTWQ...feature=related

Villt! Den sitter jo som limt i kjeledressen! Jeg syns slikt blir både litt sprøtt men samtidig utrolig facsinerende.. Jeg har respekt for de bikkjene der men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg møtte en sånn løs i skogen med "mini" hundene mine... :)

Ja, Mechelen er det flamske navnet på Malines som er byen som har gitt navn til Malinois. Litt rart at de brukte Mechelse navnet på den første filmen for der snakket de jo fransk :P men men. Imponerende hva de får til, men litt skummelt med skarptrente hunder... En i klubben min som har Malle, han har tidligere drevet med kampsport og er desidert sprø (og så digger han meg, hvorfor, å hvorfor? :) ) Banker kona og ungene liksom, og så skal han ha skarptrent malle? For jeg er ikke i tvil om at det er målet selv om han vel bare driver "vanlig" bruks i klubben.

Hvorfor er det så himla forskjell på belgerne? En Malinois og en Groenendael, liksom...for meg er "alt" forskjellig, gemytt, interesser, stil, ikke bare utseende. Rart.

Om Mecheler X vet jeg ikke no mer, sorry. Hvorfor er du interessert?

Synes ikke den valpefilmen var så himla shocking? Ok, valpen holdt bittet, og det tross kos og skrik, men ? Dulven min va bitoman i 3-månedersalderen, med den forskjellen at han "reposisjonerte" bittet, noe som for ham virker smart, men ikke er det - da ser mor sitt snitt til å røske bort leka. Å lære ham å ikke slippe burde vel ikke være vanskeligere enn å lære valpen nettopp å slippe, å "bytte" mot godbit, noe vi alle gjør, sånn stort sett??

De holdt på lenge uten at han mistet konsentrasjonen, da. Men litt skummelt med sånne halvgale raringer som driver bitetrening.

Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN!! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :)

Husker jeg ikke helt feil, så funderte vel både den ene og den andre litt over de to brave intervjuobjekters uttalelser den gangen... som Dagbladet uten andre kilder brukte denne saken? Der gikk det jo voldsomt ut på å slå ned på schäferen, som fremdeles vel er den mest brukte i politiet på grunn av den allroundrollen den skal ha, og der god tjenestehundavl gir nokså forutsigbare hunder der hele kull går i tjeneste/vekter. Nå har artikkelens andre figurerende person også schäfer, såvidt jeg er orientert, så så veldig ille står det kanskje ikke til?

Og så kommer det jo malinoiser, registrerte sådanne, men de ble jo helt utelatt i denne artikkelen - pussig nok, for argumentene "for" mallen var jo gjerne det samme som for denne krysningen?

Blandingsraser blir jo uforutsigbare lenge, til man har etablert en ny rase av det. Og siden det er mye arbeid å drive frem en god unghund til godkjenning, så vil man jo gjerne vite så godt som mulig at det er noen vits i. Nå har det vel vært snakk om at man også på registrert bruksmalinois har krysset inn andre hunder, pitbull, noen generasjoner tilbake, men vet ikke noe om sannhetsgehalten i dette?

Fikk frysninger av å se den valpen på filmsnutten, ikke på en negativ måte. Jeg syntes det er helt fantastisk å se valper ''utføre'' den jobben de er avlet til. For et utrolig godt bitt på den hunden, solid og stødig, og motet på topp. Helt fantastisk

Guest Per Olav

Informasjonen på nettet var jo ganske sparsommelig da, men etter hva jeg forsto er dette kryssning mellom malinois og andre raser alt etter hvilket formål man ønsket med blandingen. Oftest forekom kryssingen malinois x hollandse herder og malinois x duitse herder som vel er hhv hollandsk gjeterhund og tysk schäferhund?

Guest Snusmumrikk
Er det
tro? (de er ikke tamme de på filmen akkurat!)

Mechelse herder kaller de den overalt på nett.. Eller er det kanskje malinois på et annet språk? *dum* Syns hunden var noe lik en malle men jeg syns jeg ser så utrolig stor variasjon på mallene utseendemessig så jeg kunne nok aldri blitt sikker..

Noen som vet??

Helt OT, men... vet ikke hvor imponert jeg blir over bitearbeidet når hunden snur seg og biter seg fast i eiern/trenern isteden...

Jeg er ikke noe skarptrenfan, det så jeg nå hvertfall. Skal ikke hundene slippe på kommando da? Ja, jeg veit jeg er vel naiv nå - men eller så er de jo faktisk en fare for eieren også. Og må man gi hunden et slag i hodet for å få den til å slippe eieren så er den vel bitefast NOK eller? :)

Sjekk denne da! Valpen kan ikke være mer enn et par mnd!

7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Og hvorfor politi og andre ikke skulle bruke blandingshunder??? Hjelpemeg, Har en hund gode egenskaper, så BRUK DEN! Uansett hvem som var tanta, farmora eller oldefaren! GRRR :wub:

Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Men jeg er også nysgjerrig på hvorfor trådstarter lurte på disse hundene..?

7 uker står det..

Ser det er litt samme greia de driver med som med den på nesten 4 mnd. Lurer på om man kan få hvilken som helst hund til å henge på den måten bare man trener sånn fra starten av..? :rolleyes:

Lurte på det samme. My har et godt grep i leka, men det som er at hun er ikke SÅ full av kamplyst at hun driter i alt av berøring, blikk og kroppskontakt under drakamp. Valpene på filmene er fulle av drifter og jeg antar det er det de lokker frem allerede fra 7 ukersalder og bygger videre på. Tenk at det der er "gjeterhunder" :wub: Jeg hadde ikke turt å la noen teste sin malle på mine sauer ;)

Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv driver med tjenestehund, men svært få i min omgangskrets har hørt noe om blandingen. En del maller i gjengen, men ingen denne blandingen. Ble mest nysgjerrig.

Ble litt forvirret over det utbruddet her. Ingen som sier noe annet enn at politiet og andre gjerne må bruke uregistrerte og blandinger, men fra det til å IMPORTERE dem blir vel litt jalla så lenge vi har registrerte raser som vi vet hva er gode for, både når det gjelder arbeidskapasitet, forfedre og ikke minst helse.

Sorry :wub:

Hadde nettopp hatt en litt kjip diskusjon ang. min egen blandingshund (som omtrent ble kalt ubrukelig) og den lå nok langt framme da jeg leste innleggene før meg...Mange er så helt kategoriske på at blandingshunder aldri er godt for noe uansett og så blir man litt i forsvarsposisjon...

Ser for øvrig ikke noen grunn til ikke å kjøpe/importere en spesiell hund, blanding eller ikke, til et spesielt bruk, hvis linjene er dokumenterte og viser særskilt gode egenskaper på disse feltene...Men det er jo meg, da :rolleyes:

Tjenestehundfolk blåser vel i om hunden er registrert, men jeg tror FORUTSIGBARHET er et viktig stikkord. Det er vel fremdeles mest vanlig å jobbe med unge hunder/valper, siden politiet etc i Norge driver som de gjør. Tjenestehunder i politiet her forventes jo å fungere på flere felt, inklusive å bo "privat", og det stiller vel litt krav til sosialisering og miljøtrening også, i forhold til alder på hund som tas inn. Å ta inn voksne hunder som har "bevist" seg vil jo dessuten koste mer, antar jeg - blanding eller ikke.

Kjøper du etter dokumenterte linjer og fra folk som har et rykte å ivareta som "leverandører", så får man ofte med mye viten om hvordan valpen og unghunden vil utvikle seg. Husker min gamle oppdretter, som med stor sikkerhet "forutså" hvordan noen kull var tidligere modne, andre tok lenger tid men kom dit, at de hadde "full pakke" og ikke trengte å bli kjørt opp som hunder med litt lavere på visse drifter etc; og gav råd ut fra denne kunnskapen til sine kjøpere.

Idag har man jo kull der flere eller nesten alle går i tjeneste, og det sier jo litt. Nå vil vel det være en sak å mikse to ganske "like" raser som de kontinentale gjeterhundene av bruksavl, og det å dra inn andre raser som ikke er særlig egnet som tjenestehund i seg selv, og hvor langt bak disse siste må ligge for at det skal bli større forutsigbarhet. Det er vel foretatt noen eksperimenter med å parre to svært ulike hunderaser (finner ikke igjen linken), og se hvordan egenskapene mikses eller beholdes videre i generasjonene, og det er interessant lesning.... i forhold til troen på det å lage "nye raser" på rappen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Fikk meg nettopp en liten støkk av den 12 uker "lille" riesenschnauzer valpen. Han hadde så fin bitehemming fra morens harde korrigeringer i valpekassen. Ikke noe trykk, bare la tennene på armen. Forrige hunden min, vi hadde en greie der hun gjorde det når hun ville ha kos og nærhet. Bare holdt hånden min forsiktig i munnen. Det var koselig. Jeg har derfor latt Ede få tanne på meg, fordi han ikke brukte noe press, bare berørte forsiktig. Det har kommet gradvis mer trykk på, though, hvor jeg har avgitt uærlige smertehyl der jeg synes det har blitt for mye trykk ifht bare berøring. Han har sluppet hver gang, men mulig han har gjennomskuet uærligheten min? At det ikke egentlig gjorde vondt, jeg bare latet som og løy om det. Han beit plutselig såpass hardt nå at det gjorde faktisk vondt, og ikke bare en gang. Han ga seg ikke da jeg hylte, repeatedly. Dette ble nytt. Bad dream come true. Valpehyl har alltid fungert for meg på alle valper unntatt en som ble tent av det og gikk hardere på. Jeg har siden fryktet en ny sånn, fordi det er så mye mer tidkrevende og vanskelig å få den til å slutte.  Shit just got real again. Så mange har så lenge snakket så mye om at positive metoder ikke strekker til på "den typen hund". Det er en riesenschnauzer, ikke en spaniel.  Påvirket av alle som er kritiske til rene positive metoder og vissheten om at adferd som potensielt kan bli farlig og forvolde skader på folk eller fe må tas med en gang. Faktisk. Men hvordan? Ikke bare de forholdsvis erfarne og ganske lærde, de faktiske ekspertene strides. De virkelig erfarne er uenige. Det er et dilemma for en som er mindre erfaren enn de er. Hvem av dem skal en lytte til når de er like erfarne og har samme nivå av suksess, men er rykende uenige om enkelte prinsipper? ..og nå har jeg "en sånn type hund." I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke mye. En må handle.  Klynkehylene mine virket ikke, så jeg BRØLTE til Ede fordi den bittstyrken der var langt over grensen for akseptabel tanning fra en stor valp. Det tente ham, ga ham et fandenivoldsk uttrykk og han gikk i dominans maktkamp med meg. Stirret meg i øynene og bet hardere. Jeg brølte høyere, sintere og mer skingrende. Ubehagelig nok til at han slapp, men så gikk det en jævel i han og gikk på meg igjen, oppsatt på å vinne. Jeg tuller ikke. Ikke noen italiensk mynde. Søte og snille og myke lille valpen var plutselig en skikkelig røff gruppe 2 dominant hannhund - på bare 12 uker - og mot MEG!  Ubehagelig høye og skingrende brøl hadde altså ikke ønsket effekt det heller, han ble tent av det og ville virkelig sloss. I øyeblikkets hete valgte jeg lytte til den andre gruppen eksperter - de bøse og harde - som HAR suksess og meritter å vise til de også - i likhet med den skolen jeg kommer fra - som er 100% positiv. To ulike verdener av grunnleggende prinsipper, men også en generell trend av like ulike raser de trener og jobber med.  I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke twice, en må handle når det kommer til fullstendig uakseptabel adferd som kan bli farlig. Jeg valgte vike fullstendig fra alle mine tidligere valgte prinsipper, holde ham igjen over snuten med makt, stirre han inn i øynene, løfte leppa og knurre alvorlig til ham, hvorpå han absolutt ikke backet ned slik de bøse og harde fra den skolen der, de med den typen hund mener burde skje. Dette tente ham nemlig bare enda mer. Han var like sint og oppsatt på å stadfeste sjefsrollen som jeg var.  Så tok jeg råd fra en (annen) oppdretter om å vri armen min så leppa ble dratt over tennene hans, så han bet seg selv. Den sved. Den fungerte. ..der og da. Oppnådde en midlertidig pause i bitinga, men han var ikke blid. Fandenivoldsk uttrykk i ansiktet. Knurret sint. Alvorlig, ikke lek. Den holdningen han satte opp og hans vilje til å ta en dominans maktkamp med MEG?! NÅ? Kan bli festlig i puberteten hans ^^   Quick change of scenes med å forflytte oss i rommet og han var myke lille søte valpen igjen. Pustet lettet ut for now og roste og berørte ham behagelig. Samlet alle tyggeleker foran ham, men han hadde allerede glemt og så ikke noen sammenheng i det, var bare glad til for å sitte der og eie en haug med sine egne greier som han straks tok til å tygge på.  Etter å ha fått noen minutter til gjennomgang og analyse av situasjonen, så beveger jeg meg tilbake til positive og hjemmebrente metoder igjen. Den hjemmebrente delen av strategien er å vise at jeg er SÅRET og besviken. Vise at jeg er virkelig lei meg og skuffa. Ikke lest eller hørt noen fortelle at de bruker den der, så jeg kaller den hjemmebrent. Den bøse leiren av trenere med den typen hund kommer sikkert til å skjelle meg ut for å vise svakhet og underdanighet. Skal forklare hvorfor jeg velger det lenger ned. Den andre delen av metoden er textbook negativ straff. Forlate rommet eller trekke meg opp i loftssengen utenfor rekkevidde, med all godisen og alle tyggeleker og gjøre det klart at han kan få vinne den kampen der mot meg med tennene, men det har den typen kjipe konsekvenser at godterisjappa og tivoliet stenger. Hvorfor velger jeg vise at jeg er såret og skuffet og lei meg? Det er å vise svakhet. - Hunden kommer til å fullstendig overkjøre deg! Du gir hunden alfa posisjon og mister lederskapet. Du mister kontroll! Vel, noen fysisk dominans maktkamp med den typen hund fører IKKE frem. Den vinner jo lett om jeg går i duell med den på den måten. Det er en situasjon jeg ikke er tjent med.  Heldigvis har jeg pløyet gjennom det som ble gitt ut på Canis Forlag og mer innen samme skole og har erfaring med at det virker, så jeg trenger bare minne meg selv om at ekspertene faktisk er uenige. Jeg kan velge å ha tillit til meg selv angående hvem av dem jeg skal lytte til og hvilke metoder jeg har tillit til og er komfortabel med å bruke. Å lytte til de bøse old school om: "Men med denne typen hund..", det blir helt feil for meg med nettopp denne typen hund, fordi den er ASSERTIVE og den vil ikke backe ned om jeg går i sånne konflikter med den på den måten, det vil bare ødelegge relasjonen mellom oss og forsure hele hundeholdet med dårlig stemning, høye skuldre og endeløse maktkamper. Det er ikke sånn en best håndterer store dyr.  Tenker de bøse machofolka burde få prøve seg på løver og elefanter, eller selv hester, der enkelte kan være veldig assertive. Hva gjør du når det oppstår en interessekonflikt med en assertive hest eller elefant? Myke dyr, men prøv å dominere den med truende ansikt og kroppsspråk og fysisk makt og se hvordan det går, ikke bare der og da, men over tid.  Positive metoder for the win. Quick reminder to self om å gå med bitepølsa på lomma innendørs også.  Bite this instead.   
    • Mm, #metoo har en sånn "den typen hund". Gruppe 2. Hopper over til dagboken i Min Hund subforumet for å fortelle noe om akkurat det, fordi det blir en avsporing her. 
    • Jeg har veldig respekt for hunden jeg har og ser selv at jeg ikke har noen cocker spaniel. Hun har en enorm styrke og ser at hun er kapabel til å forårsake skade dersom hun virkelig hadde ønsket det. Hun har jo et driv og en intensitet fra disse rasene hun er blandet med. Hun er en drøm å ha inne. Her ligger hun stort sett i hundesenga og snorker, eller kryper opp til meg for kos.  Som du skriver. Jeg tar ikke noe sjanse på å gå med henne løs. De to gangene jeg har hatt henne løs var inngjerdet barnehage hvor hun kunne være litt hund.  Jeg vil ikke være den som har en "skummel" hund, eller skape en unødvendig ubehagelig situasjon. Jeg vil ha full kontroll på henne til enhver tid.  Jeg er også typen som undersøker dersom jeg er usikker på noe. Det er derfor jeg poster her. Jeg tar hundeholdet veldig seriøst. Jeg er heller ikke redd for å be om hjelp dersom jeg trenger det. 
    • Kanskje ikke så dumt. ..men det enkle er ofte det beste og billigste. Av den blandingen der ville jeg selv antatt at den plutselig en dag kan finne på å skade eller drepe en annen hund, tilsynelatende uten av det blå, selv om hun er snill og trygg overfor en mengde hunder i mange år. Det har skjedd eiere av "den typen hund" før, og alle er like sjokkerte hver gang, fordi hunden ikke viste noen tegn til annet enn å være super godmodig og snill. Selv hunder som bor sammen og er bestevenner kan plutselig en dag brake sammen i en kamp på liv og død over en tilsynelatende fillesak de ikke har brydd seg om før. Skjedde med ei her på forumet for mange år siden, tispe og hannhund på liv og død.  Det smalt plutselig over en interessekonflikt som skulle vært en bagatell for de to. Genetikk er genetikk.  Virker som du har god kontroll og evner forhindre at sånt skjer med en fremmed forbipasserende da. Selv hadde jeg ikke turt ha hunden løs utenom inngjerdet område med full kontroll, fordi jeg selv har mistet kontrollen på løs hund jeg trodde hadde sikker innkalling og det KUNNE gått ille gærnt. 
    • Ja, vi unngår hilsing i bånd. Det skaper unødig ekstra stress og som du sier ikke noe hun bør forholde seg til. Jeg har heller ikke behov for å hilse på fremmede hunder i gata.  Jeg skulle gjerne visst intensjonen hennes bak disse to møtene. Hun har som sagt ikke skadet noen, men bare bykset mot, nesten for å skremme de litt vekk. Det ser mer ut som et ønske om avstand enn noe annet. Når jeg da har holdt henne igjen er hun helt rolig igjen og kan fortsette turen. Hun blir fort ferdig med ting. Eieren til den lille hunden var heldigvis forståelsesfull og spurte tilogmed om de skulle hilse i etterkant da de hadde roet seg, men da sa jeg nei.  Det hadde kanskje vært fornuftig å få noen som har mer ekspertise til å se på dette. Jeg får følge med på utviklingen. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...