Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til katt?


¤renate¤

Recommended Posts

Nå sitter jeg her og vrir hjernen min, Nussipusen er allergisk, og vi har kun funnet 2for hun ikke reagerer på, det ene er et spesialfor for allergikatter, problemet er at hun ikke spiser det og sultet seg faktisk nesten ihjel for ikke lenge siden, så et kattungefor fra butikken(friskies eller noe slikt) ble kjøpt inn, og det fungerer hun fint på, men ei voksen, sterilisert katt kan jo ikke gå på dette foret i evigheter, spesielt siden hun faktisk blir feit av det tilslutt.

Vi har også tidligere hatt hell med friskies voksenfor, men nå har hun jammen meg begynt å reagere på det også, vi har prøvd ut de fleste av de dyre veterinærforene, og hun reagerer på alt sammen.

(Og JA, jeg VET at butikkforene ikke er bra, men man prøver det meste når man har ei katt man snart ikke kan gi mat til i det heletatt fordi hun blir syk.)

Så nå tenker jeg på å sette henne på en rå diett, enklest ville jo vært om jeg kunne brukt vom og hundemat foret, men jeg vet ikke om det fungerer til katter? Er det noe som mangler i det som vi kan tilsette slik at hun får alt hun trenger? Eller er eneste utvei full BARF'ing? Finnes det kanskje noen andre muligheter enn det jeg har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er for katter også? De selger jo et eget kattetørrfor vet jeg, men har ikke hørt at råforet er for katter og.

Eneste jeg tenker på er om det f.eks inneholder taurin, som jo er livsviktig for katter. Eller hvordan jeg isåfall kan tilsette dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er ikke et fullfor for katter. Hunder og katter har ullike næringsbehov, blant annet trenger katten taurin, hvilket hunden kan bli blind av...

Hmhm...Nå har jeg sjekket rundtom ei stund, og utifra hva jeg kan finne om taurin finnes dette i alle animalske næringsmidler, vil ikke det da si at det finnes taurin i kjøtt, altså, hunder skal jo helst ha kjøtt, hvorfor er ikke da alle bikkjer i denne verden blinde?

Og utifra dette svaret, fra en av ekspertene hos canis så TRENGER faktisk hunder taurin:

"Taurin er sammen med argirin de to mest sentrale aminosyrene hunden trenger."

Så nå lurer jeg, for all info jeg finner sier egentlig at turin ikke er farlig for hund, og at det faktisk kan være bra for de. ;)

Æsj, ernæring er vaaanskelig ;)

Men uansett, hvis v&h ikke er et komplett fullfor for katter, kan jeg da tilsette de tingene som mangler på annet vis? Og hvilke ting er det helt konkret som faktisk mangler(eller er for lite av) i hundefor for ei katt?

SoppenCamilla: Ja, å gi noe tørrfor i tillegg til v&h kunne jo vært et alternativ, tror jeg, nå vet jo jeg så lite om ernæring at jeg vet ikke helt om det fungerer.

Noen andre som vet? Kan jeg gi v&h som basisfor med det ene tørrforet hun tåler(Whiskas sitt kattungefor forresten, ikke friskies som jeg sa tidligere) som tilleggsfor, hvis hun da virkelig trenger tillegg av noen ting som ikke finnes i v&h burde jo dette finnes i tørrforet, og dermed vil det vel være en ok måte å fore på?

De to andre alternativene blir vel å fortsette jakten på et tørrfor hun tåler, er vel noen for jeg ikke har prøvd ennå, eller å sette sammen en rådiett selv, selvom sistnevnte er dyrt og komplisert og jeg derfor helst vil finne en litt "enklere" metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmhm...Nå har jeg sjekket rundtom ei stund, og utifra hva jeg kan finne om taurin finnes dette i alle animalske næringsmidler, vil ikke det da si at det finnes taurin i kjøtt, altså, hunder skal jo helst ha kjøtt, hvorfor er ikke da alle bikkjer i denne verden blinde?

Og utifra dette svaret, fra en av ekspertene hos canis så TRENGER faktisk hunder taurin:

"Taurin er sammen med argirin de to mest sentrale aminosyrene hunden trenger."

Så nå lurer jeg, for all info jeg finner sier egentlig at turin ikke er farlig for hund, og at det faktisk kan være bra for de. ;)

Æsj, ernæring er vaaanskelig ;)

Men uansett, hvis v&h ikke er et komplett fullfor for katter, kan jeg da tilsette de tingene som mangler på annet vis? Og hvilke ting er det helt konkret som faktisk mangler(eller er for lite av) i hundefor for ei katt?

SoppenCamilla: Ja, å gi noe tørrfor i tillegg til v&h kunne jo vært et alternativ, tror jeg, nå vet jo jeg så lite om ernæring at jeg vet ikke helt om det fungerer.

Noen andre som vet? Kan jeg gi v&h som basisfor med det ene tørrforet hun tåler(Whiskas sitt kattungefor forresten, ikke friskies som jeg sa tidligere) som tilleggsfor, hvis hun da virkelig trenger tillegg av noen ting som ikke finnes i v&h burde jo dette finnes i tørrforet, og dermed vil det vel være en ok måte å fore på?

De to andre alternativene blir vel å fortsette jakten på et tørrfor hun tåler, er vel noen for jeg ikke har prøvd ennå, eller å sette sammen en rådiett selv, selvom sistnevnte er dyrt og komplisert og jeg derfor helst vil finne en litt "enklere" metode.

Altså hunden min tåler ikke bare tørrfôr, så han må få blanding av tørrfôr og VogH. Det kan hende at katten din har noe av det samme, eller at (dersom du fôrer på både VogH og tørrfôr at de "nøytraliserer" hverandre slik at katten tåler det. Det kattetørrfôret som den tålte med ikke likte kan jo til og med smake godt, dersom du har VogH oppi. Ellers, lykke til med jakten på riktig fôr, og husk å ikke bytte for ofte, for dersom du bytter i hytt og pine og ikke lar magen og tarmene venne seg til fôret så kommer den jo aldri til å tåle noen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hunden min tåler ikke bare tørrfôr, så han må få blanding av tørrfôr og VogH. Det kan hende at katten din har noe av det samme, eller at (dersom du fôrer på både VogH og tørrfôr at de "nøytraliserer" hverandre slik at katten tåler det. Det kattetørrfôret som den tålte med ikke likte kan jo til og med smake godt, dersom du har VogH oppi. Ellers, lykke til med jakten på riktig fôr, og husk å ikke bytte for ofte, for dersom du bytter i hytt og pine og ikke lar magen og tarmene venne seg til fôret så kommer den jo aldri til å tåle noen. ;)

Hmm...Det har jeg ikke tenkt på før..

Men da tror jeg nesten jeg skal prøve meg litt frem med v&h+tørrfor jeg.

Takk for hjelpen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med hundemat til katter, er at det inneholder lite proteiner i forhold. Kattedyr trenger taurin i fôret fordi de ikke klarer å produsere dette selv. Det klarer hunder. Dermed kan hunder spise proteiner fra planteriket, mens det vil katter få mangelsykdom av. Ved å spise hundemat vil altså katter risikere å få mangel på taurin. Det er jo forøvrig bare å sende en mail til produsenten og høre hvor mye av proteinet i V&H som kommer fra dyreriket, så er jo saken biff. Hvis man skal gi hundemat til katt, så må jo V&H være det aller beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med katte-tørrforet til v&h?

Tja, det er et alternativ hvertfall, om foring v&h+spesialforet hennes ikke fungerer(Har bestemt at jeg begir meg ikke ut på den evigvarende tørrfor prøvingen igjen før jeg har testet ut dette først, litt fordi jeg ønsker å fore bikkjene på v&h, så da hadde det vært så greit å kunne fore katta litt likt, latskapen lenge leve ;) )

Jeg har vært innom den eneste dyrebutikken i byen som selger v&h og hentet en 1kg pølse med kyllingvarianten, så nå blir det spennende å se hvordan det går, om hun tåler det, men jeg ser jo at innholdet er litt forskjellig fra et kattefor, mindre proteiner og mindre karbohydrater ser jeg det er i v&h i forhold til kattefor(sammenlignet med et hills kattefor, tok bare en rask titt dog)

Så det ser vel ut til at fullforing med v&h ikke er optimalt(Uten at jeg vet hvor mye av hverken proteiner eller karbo de faktisk trenger regner jeg med det er en grunn til at % er høyere i kattefor)

Hun likte hvertfall v&h, så da er vi over et hinder i det minste.

Og mens jeg nå har en v&h tråd, noen som kan fortelle med hva OE står for?

Det står under næringsstoffer, eks:

OE % fra protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...