Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremgangsmåter til utvalgte "triks"


Mirai

Recommended Posts

Tenkte å lære Mona noen nye triks, bare for skoj. Gjerne ting som kan passe inn i freestylelignende øvelser og momenter. Ikke at vi skal starte med det, men som sagt for gøy. Og da trenger man kreative Hundesonenhjernen til hjelp :D

Tenkte f. eks å trene på at hun skal gå i vanlig marsj, og så at hun strekker frem ett og ett frambein mens hun går (de som har sett hester gjøre denne øvelsen skjønner hva jeg mener). Vil dette være vanskelig å trene inn? Eksempelvis, hvordan? :ahappy: Hun er klikkerklok, og jeg kan nok overføre en target fra bakken opp til noe som kan holdes i hånda og lede henne med det. Tror det er enklere enn å trene med godbit.

Bukke/lekestilling - forslag til fremgangsmåte?

Det er ikke nødvendig at alt blir perfekt, vi kan godt prøve oss frem litt :yes:

Hun kan snurre rundt, det lære jeg inn med shaping/godbit (ja, fy meg - jeg blandet!).

Ellers noen tips til enkle eller morsomme triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukke/lekestilling - forslag til fremgangsmåte?

Jeg tror jeg leste i Hudesport en gang at man skulle klikke når hunden strakk etter at den reiste seg. (når den sover eller har vært i kurven sin) Jeg vet ikke hvor godt det virker.. Tar sikkert litt lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser for meg det jeg også. Ser ikke helt for meg at jeg har godbiter tilgjengelig så ofte jeg hadde trengt for å klare å forsterke det frem til en øvelse, hehe..

Ja, det er en irsk ulvehund forresten. Så slalom mellom beina er ikke det første vi har tenkt å teste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg klikket det fram på 2-3minutter.

Hadde muligens litt flax.

Når jeg skulle bynne å trene passet jeg på at han lå våken og kjedet seg litt, så stilte jeg meg bare opp på gulvet. Når han reiste seg for å se om jeg hadde tenkt på å finne på noe morro så var jeg klar og klikket når han strekte seg for over.

Tror at siden jeg avbrøt han før hen var ferdig å strekke seg så begynte han på nytt å strekke.

Dermed nytt klikk.

Så tok han på seg "tenke utrykket" og stod bom i ro i ca20 sekunder så bukket han :ahappy:

Som sagt tror jeg at jeg hadde litt flaks, men kanskje jeg har vært litt til hjelp :lol:

Vis du går inn på youtube.com og søker på "hund freestyle" så er det noen korte filmsnutter som viser hvordan man lærer hunden noen triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med "Bang!/Pang!" Og hunden legger seg ned og leker død?

'hvordan jeg lærte zorba det:

Pekte på hann akkurat som jeg hadde en pistol i hånda og så BANG!

Første gangen jeg gjorde det ba jeg hann og å legge seg ned, og når hann lå heeelt i ro så jeg BANG! og godbit.

Dette gjentokk jeg flere ganger, nå kan jeg si bang! og peke på hann og han "er skadet" og detter sakte sammen, og til slutt ligger hann helt "død" '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ask bukk ved at jeg klikket like før han la seg, før han fikk rompa i bakken. Gikk kjapt, tre-fire økter så satt det. :ahappy: Forutsetter at du har en hund med foroverdekk og ikke en som smeller i bakken, men er litt treg.

Ellers kan du bruke rygg, ved å klikke for hver bevegelse hunden gjør bakover til og begynne med også øke kravene når den skjønner hva du vil.

Skjønner at det er litt vanskelig med en så stor hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes var ganske morsomt, og forsåvidt barnslig: jeg lærte Casper å lukte seg under halen når jeg spurte om han hadde prompet. Innlæringen foregikk slik: jeg smurte litt av en gammel leppepomade/krem under halen/rett under "hullet" (*host*), og siden han var nysgjerrig på hva det var for noe, snuste han seg selvsagt bak. Da klikket jeg. Fikk jo mange repetisjoner på kort tid, for han ble jo ikke ferdig med å snuse med det første. Etterhvert forsøkte jeg å ikke smøre noe på, bare late som jeg gjorde det, og klikket når han snuste seg bak. Han tok jo ting lynende raskt, da, så det tok vel ikke lange tiden før han snuste seg bak på kommando. Det som er vanskelig er selve atferden "å få de til å snuse seg bak", men det løste vi jo fint med litt krem/leppepomade. Etterhvert ble hunden forsterket av folk som lo når han gjorde det, og han syns det var veldig gøy å vise frem triks.

Jada, jada.. veldig barnslig, men ganske ufarlig, og rimelig enkelt! :ahappy:

Edit: må jo nevne det at Tulla ikke er så glup, så hun tar ikke det trikset sånn i alle fall. Prøvde å lære henne det på samme måte, men hun tror hun er så flink når hun står i ro og får påsmurt diverse og har liksom lært å ikke snuse/slikke etterpå. Så hun står helt i ro når jeg gjør det med henne.. dumme, snille hunden.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...