Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk vannhund vs Engelsk springer spaniel

Lilleulv

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal ikke ha ny hund med det første. Akkurat nå har jeg hendene fulle med 2 stk aktive hunder, jeg skulle gjerne gått både lydighet, agility, spor og rundering med de begge, men tiden strekker ikke til. Så blir ingen ny valp på en stund :ahappy: Men det er allikevel gøy å tenke på det, og ha en liten plan...

Det jeg tenker i dag er at jeg ville enten hatt en springer eller en portis til. Veldig glad i begge de rasene. Hjelp meg å sammenligne og velge favoritt blant de to :yes: Hva er disse rasenes positive og negative egenskaper? Hvordan er de hvis vi sammenligner de?

Skrevet
Den største forskjellen merker du sikkert best om du sammenlikner dem med hverandre in real life. :blink:

Hehe ja... Men portisen kjenner jeg jo. Springeren tror jeg at er en knallfin hund som hadde passa meg, men jeg kjenner den ikke godt nok :kiss:

Skrevet

Jeg kjenner lite til portisen, men springeren er helt topp! Mangler nok en del fart til å kunne hevde seg i de høyrer agilityklassene, men er full av glede og arbeidslyst, så den er mer enn gjerne med på dette for aktivisering, moro og småkonkurranser!

Beste du gjør er vel å treffe mange individer av springeren og se om du liker den like godt som du liker portisen, som du jo kjenner godt. ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
    • Jeg er interessert i rasene Collie eller Eurasier? Hvordan er de to rasene? Pelsstell? Røyter de mye? Er det mye lyd? Trenbarhet og kan de gå løs ute med lite jakt? 
    • Enig! Heftig lyd er no go for meg også
    • Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...