Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av sjampo og balsam


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har en portugisisk vannhund. Hun har løveklipp, og har altså lang, bølgete pels foran. Pelsen blir ganske lett flokete, og jeg må børste ofte (og bade ofte). Har liksom alltid vært på jakt etter den perfekte sjampoen, prøvd KW, Groomer's edge og espree. Vil ha en sjampo og balsam som i tillegg gjør pelsen ren, myk og lett og gre gir glans og ikke et matt og fett utseende.

Jeg sliter litt med disse sjampoene som skal blandes ut. Jeg synes liksom ikke det blir bra nok hvis jeg blander den så mye ut som det står på flaska, så resultatet blir at sjampoene blir udrøye og ganske dyre i innkjøp... Flere av balsamene synes jeg gir et matt resultat.

Når jeg så bilder fra Vikingskipet ble jeg nesten flau over pelsen hennes, for hun så utrolig kjip ut synes jeg :ahappy: Kanskje jeg gjør noe feil også?

Hvilken sjampo og balsam anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker (og har brukt i årevis) BioGroom Protein Lanolin shampo. For min rase (bearded collie) blir pelsen dog kanskje litt for bløt (myk), men det oppveies av at den blir lett å stelle + "fresht" utseende på pelsen etterpå.

På de hvite tegningene dere finnes det dog ingen bedre shampo enn Hund-1's "Midnight White" (Groomers Edge).

Jeg blander heller ikke ut så mye som det står på flaskene - i alle fall ikke disse 10:1 og sånt.. Men tar det på øyemål - en "dæsj" (kanskje en dl eller noe slikt) shampo i en gammel Zaloflaske - og fylle opp med vann.

På barter og nederst på føttene bruker jeg ofte konsentrert shampo - en teskje eller noe slikt som "gnugges" skikkelig inn.

Jeg fukter hunden skikkelig, har på shampo, skyller lett over, masserer mere (evt. har på litt mere shampo så det skummer skikkelig) - og så en evigvarende utskylling etterpå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den der... John Paul Pet eller noe greier de ytterst få gangene bikkja dusjer. Helt grei.

http://www.jppet.com/

Vel, nå lurte vel trådstarter på hvilken shampo som er mer enn bare "grei"..

Jeg har selv slitt litt med det samme; jeg finner ingen shampo jeg blir 100% fornøyd med. Og den hvite pelsen er veldig forskjellig fra den brune, sånn for å gjøre ting enda mer komplisert. Og noen steder vil jeg ha volum (brystet), mens andre steder vil jeg at tyngdekraften skal gjøre sitt inntog (ryggen, for å forhindre krøller/bølger). I tillegg vil jeg selvsagt at pelsen skal skinne som sola.. Da holder det ikke med en "helt grei" shampo, altså..! :rolleyes:

Nå bruker jeg en 50/50 blanding mellom KW's minkoljeshampo og mandeloljeshampo, og blander ut med vann. Volum får vi, overalt dessverre, og pelsen "legger seg" ikke før det har gått to-tre uker. Og dessverre er shampoen såpass dårlig at da er det nesten på tide å vaske på nytt igjen..! :ahappy: Har balsamen fra Hèry, som de skrøt sånn over, men der merker jeg ikke engang at jeg har brukt balsam! Har prøvd Espree sine også (noen av de), men de er heller ikke helt topp. Virkningen varer lenge, men jeg finner ingen balsam som klarer å legge ned den ryggpelsen.. Det blir jo litt spesielt i forhold til beardis, siden de har lang pels på ryggen, mens en springer egentlig er nokså korthåret på ryggen, og har ikke noe tyngde som drar den ned. Kom gjerne med tips til meg også! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det varierer litt, men "PCL Dog&Cat" sine shampoer (gjerne den med lavendellukt om de har "godtet" seg i lukter (les dyre-bajs) ute i skogen). Og etter at hundene er håndkletørket (ikke helt tørr) bruker jeg "PCL Dog&Cat Spraybalsam". Produktene kan du se her.

Har jeg ikke den shampoen bruker jeg en fra LR (kjøpt den på en stand på en utstilling), den er også bra synes jeg. Har prøvd mange forskjellige, men havner tilbake på disse to som jeg synes fungerer bra på mine hunder. På begge de fargevariantene som vi har også, så vi slipper å ha forskjellig shampo til den blonde i forhold til de to "smt".

Edit: Jeg bruker å klemme ut en ca 10 cm lang strime av den første shampoen i en hel bøtte med vann, er de skikkelig skitne, bruker jeg mer shampo. Den andre bruker jeg 4-6 sprut oppi en bøtte. Spraybalsamen skal ikke skylles ut, mens den andre shampoen skyller jeg ikke helt ut (ikke skum igjen, men litt "såpe"), dette fordi shampoen er av aloe vera og ekstrakter fra "beem"-treet (vet ikke det norske ordet for dette treet), pelsen blir utrolig fin og blank. Samt at den holder knott og andre insekter unna (for en stund). Ikke "fluffy" hverken av den ene eller den andre shampoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er super fornøyd med Dogstuff produktene. I perioder har jeg prøvd KW, Bio Groom og div andre, men jeg ender alltid opp med å kjøpe Dogstuff shampo og først da er jeg ordenlig fornøyd med pelsen, og jeg blander shampoen ganske mye ut.. Dogstuff passer som sagt best til mine pudler, og det til stross for at Sophus hadde tykk ullete pels, men Sølve (foreløpig) har en tynn lett valpepels.

Min favoritt er Dogstuff Shampo m/kondisjonering, pelsen blir ren og pen og jeg slipper å shamponere og skylle og så ta i balsam, la det virke og skylle igjen.. (Latskapen lenge leve.. :ahappy: ) For å få ekstra blank, flokefri og myk pels bruker jeg Humilac, en oljefri hårkur, som ikke skal skylles ut. Den er super. :yes:

... Jeg har selv slitt litt med det samme; jeg finner ingen shampo jeg blir 100% fornøyd med. Og den hvite pelsen er veldig forskjellig fra den brune, sånn for å gjøre ting enda mer komplisert. Og noen steder vil jeg ha volum (brystet), mens andre steder vil jeg at tyngdekraften skal gjøre sitt inntog (ryggen, for å forhindre krøller/bølger). I tillegg vil jeg selvsagt at pelsen skal skinne som sola.. Da holder det ikke med en "helt grei" shampo, altså..! :rolleyes:

Hva med å bruke spraybalsam evnt Humilac der hvor du trenger balsam, kan hende det hjelper med å "tynge" pelsen ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Chris Christensen, og er KNALLFORNØYD!

(By the way.... på kritikken i går så ble det kommentert: Velstelt og glansfull pels av god lengde...)

Selges på www.hiawata.no (eller com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Chris Christensen på Chessea.. Pelsen tørket bokstavelig talt inn! SKal aldri prøve den sjampoen igjen.. :S

Jeg har best erfaring med Groomers Edge og KW citronshampo. Jeg ser jo du har prøvd Groomers før, men her er mine er faringer:

Spesielt godt liker jeg Groomer's Edge Balsamen som heter Keri-Cot. Den er helt fantastisk når det kommer til floker, og fungerer veldig bra på den tørre pelsen til tuppa. Men jeg bruker den akkurat som jeg bruker egen balsam. Allikevel føler jeg liksom at flaska aldri blir tom, og det er jo en fordel. Pelsen blir ikke matt, men veldig myk og god.

Når det gjelder sjampo, så bruker jeg "Grimeinator" fra Groomers. Den er helt rå på møkk og skitt! Alt renner av uten særlig anstrengelse når det kommer til å massere sjampoen inn i pelsen. Jeg har den minste flaska, og den har jeg hatt siden sommerferien. Den er ca. halvfull.

Og ikke minst; det lukter sååå godt.

Crystal bruker KW og Bio-Groom tror jeg.. Du kan jo høre med henne hva hun liker best også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tar en dert i hånda og gnir inn, jeg. Blander det vel egentlig ikke ut. Det er sikkert fy-fy, men det fungerer veldig bra her altså.. Enkelte ganger har jeg blandet med vann, men da lager jeg en relativt sterk blanding. Halo likso, ca. halvparten av sjampoen forsvinner jo før den når inn til huden uansett, så litt må man jo bruke :blink: Chessea har jo ull, ikke pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lang pels syns jeg det er mye lettere å fordele sjampoen når den er tynnet ut med vann. Blander det i en tom sjampoflaske, spruter/tømmer det over pelsen og masserer det inn. Og når det er lettere å få fordelt sjampoen blir det også mindre floker av badingen fordi jeg ikke må gni pelsen like mye. Men det er sikkert ulike teknikker som fungerer for ulike hunder og ulike hundebadere :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering i denne tråden... :hmm: Jeg har bestemt meg for å prøve meg på Groomer's edge igjen. Keri-Cot balsam som jeg fikk anbefalt her, ikke helt sikker på hvilken sjampo enda... hmmm.

Jeg bruker faktisk Bio Groom til Goldenen min, og synes den er kjempegod! Hun har bare en sånn valpe-sjampo-sak... Men kunne vært interessant å prøvd en Bio Groom til Portugiseren også, for den valpesjampoen virker kjempebra synes jeg. Hun er jo myk som en liten fløyelsklump når hun er bada :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...