Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny akvariefisk funnet

mowgli

Recommended Posts

• 6 months later...

At jeg synetes den var fin har jo ingenting med at jeg skal ha den :icon_confused:

Hvis den er vanskelig og holde, er det jo ikke sikkert jeg at jeg kan ha en sånn.

Hvis en fisketype blir akvariefisk så kommer den jo mest sansynelig til og leve vil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den lett å holde da? Syns synd i fisk som blir akvariefisk.....
Hva mener du med det? Tror du ikke alle de tusen fiskeartene vi har i våre akvarier verden over, også finnes i naturen? De var ville de også (og er fremdeles det) før de ble brakt inn i akvaristikkens verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Tror du ikke alle de tusen fiskeartene vi har i våre akvarier verden over, også finnes i naturen? De var ville de også (og er fremdeles det) før de ble brakt inn i akvaristikkens verden.

Eh jo. Det er ikke det jeg mener. Jeg mener at det er synd i fisk som må bo i akvarium. Nå må denne rasen også kjede livet av seg i et akvarie fordi folk har oppdaget at den er pen og lett å holde. Samme gjelder burdyr, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo. Det er ikke det jeg mener. Jeg mener at det er synd i fisk som må bo i akvarium. Nå må denne rasen også kjede livet av seg i et akvarie fordi folk har oppdaget at den er pen og lett å holde. Samme gjelder burdyr, også.
Jeg kan være enig med deg i at mange akvariefisker og burdyr ikke holdes under optimale forhold, men synes du greier alle under èn kam når du sier at det er synd i akvariefisker generelt. Hva er det som er så synd når akvariefisker, som er oppdrettet i akvarier (altså ikke VF-fisk), holdes i kar tilsvarende deres naturlige biotop, med dertilhørende riktige vannverdier osv.? For det finnes faktisk akvarister som tar hensyn til den enkelte arts krav til miljøet den lever i.

Noe litt annet er VF-fisk; disse tas fra friheten ved å bli fraktet i små poser med fly fra O'store Amazonas til våre akvarier som sjelden byr på SÅ biotopisk riktige kar som Amazonas selv.

Det finnes dårlige hundeeiere, og det finnes dårlige akvarister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med deg i at mange akvariefisker og burdyr ikke holdes under optimale forhold, men synes du greier alle under èn kam når du sier at det er synd i akvariefisker generelt. Hva er det som er så synd når akvariefisker, som er oppdrettet i akvarier (altså ikke VF-fisk), holdes i kar tilsvarende deres naturlige biotop, med dertilhørende riktige vannverdier osv.? For det finnes faktisk akvarister som tar hensyn til den enkelte arts krav til miljøet den lever i.

Noe litt annet er VF-fisk; disse tas fra friheten ved å bli fraktet i små poser med fly fra O'store Amazonas til våre akvarier som sjelden byr på SÅ biotopisk riktige kar som Amazonas selv.

Det finnes dårlige hundeeiere, og det finnes dårlige akvarister.

Nei jeg syns fortsatt ikke det er rett i det hele tatt. Selv store akvarier er ikke på grensen av hvordan en fisk i det fri har det. Akvarier varieres sjelden og må være utrolig kjedelige for fiskene som lever der. Det er også mye innavl på akvariefisk. Jeg har jobbet i dyrebutikk (noe jeg ikke klarer lenger, selv om denne dyrebutikken var veldig bra i forhold til mange andre), og de fleste som er innom har fisker som lever i maks 1-2 år, og er kjempestolte av det. Dette er fisker som kunne blitt myyye eldre hadde de levd i det fri.

Jeg har som sagt jobbet i dyrebutikk, hatt kaniner og andre dyr i bur, hatt akvariefisk osv, men den tiden er over for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...