Gå til innhold
Hundesonen.no

Min bildetråd

starlight

Recommended Posts

Skrevet

Da har jeg gått til anskaffelse av et Olympus e-410 speilreflekskamera. Har to zoomlinser, ei vanlig 14-42mm og ei 40-150mm.

Disse er de første utebildene:

speilrefleks301.jpg

speilrefleks306.jpg

speilrefleks224.jpg

speilrefleks143.jpg

speilrefleks056.jpg

speilrefleks285.jpg

speilrefleks041.jpg

speilrefleks001.jpg

speilrefleks003.jpg

speilrefleks232.jpg

Skrevet

Olympus! Det er ikke det kameraet hvor man kan sikte med skjermen? *nysgjerrig*

Kjempe fine bilder av nydelig hund! Sheltier ser såå snille og gode ut, -din var intet unntak!

Skrevet
Olympus! Det er ikke det kameraet hvor man kan sikte med skjermen? *nysgjerrig*

Kjempe fine bilder av nydelig hund! Sheltier ser såå snille og gode ut, -din var intet unntak!

Hehe jo man kan velge å "sikte" med skjemen som på vanlig digitalt kamera ja :) Er superfornøyd med kameraet i alle fall :)

Skrevet

Åh så moro å se bilder tatt med det kameraet. :)

Har du peiling på hvordan det er med linsene osv. på det kameraet? Er det vanskeligere å finne linser som passer til Olympus enn canon f.eks?

Skrevet
Åh så moro å se bilder tatt med det kameraet. :)

Har du peiling på hvordan det er med linsene osv. på det kameraet? Er det vanskeligere å finne linser som passer til Olympus enn canon f.eks?

Jeg kjøpte kameraet med et zoomkit, altså 14-42mm og ei 40-150mm. Disse fungerer veldig bra til mitt bruk, i tillegg til at kameraet har masse bra funksjoner! I følge selger var også dette kameraet bedre enn Canons bestselger faktisk. Jeg tenkte egentlig å kjøpe Canon selv :) I og med at det var med to linser på Olympusen, og at det kostet like mye som Canon med en linse, ble valget enkelt. Det var også bedre garantiordninger på Olympus. I følge selger kan utvalget linser være litt større til Canon, men det er overhodet ikke stor forskjell, og det finnes mer enn bra nok linseutvalg til Olympus for oss vanlige dødelige ;)Tenker du på å kjøpe Olympus?

Skrevet

Må innrømme jeg ble fristet nå ja! Hva betalte du for hele pakken din da? (kamerahus + to linser?)

Tror jeg må tråle nettet og oppdatere meg litt på prisen på dette kameraet rundt omkring. Nå har jo akkurat dette kameraet vært ute i butikkene en stund også så det går vel kanskje enda litt mer ned i pris etterhvert?

Hvordan er størrelsen på kamerahuset btw? Hvordan er det holde i for små hender?

Skrevet

Det var visstnok markedets minste :P Veldig godt å holde i, og ikke tungt!

Selve kameraet med to linser kostet 5500,-, men jeg har jo med en sekk til 900, forsikring på 900 og minnekort på 400,-. Kjøpte det på expert jeg da, de har veldig bra garantiordninger på dette kameraet, egen avtale med Olympus :P

Skrevet

Fant kameraet med 14-42 linsa til 4000,- :P Hmm. Det blir nok enten dette kameraet eller canons 350d.

Hvordan er den 14-42 linsa? Hva passer en slik linse best til? *sorry for dumme spm* :P

Skrevet
Fant kameraet med 14-42 linsa til 4000,- :P Hmm. Det blir nok enten dette kameraet eller canons 350d.

Hvordan er den 14-42 linsa? Hva passer en slik linse best til? *sorry for dumme spm* :P

Den linsa er helt grei, som de fleste på den størrelsen vil jeg tro. Jeg bruker nesten bare den større linsa som er med, da jeg synes den er bedre. Men for all del, den "lille" tar bra bilder altså :lol:

Bilde 5, 7, 8 og 9 er tatt med den "lille", resten med den største :P

Flott hund :P . Jeg likte den godt.

Takk :P

• 3 weeks later...
Skrevet

Det var jammen steike bra til å være første bildene! Jeg knota skikkelig da jeg prøvde å ta mine første utebilder, men så er jeg også under gjennomsnittet dum, da.. :)

Skrevet
Det var jammen steike bra til å være første bildene! Jeg knota skikkelig da jeg prøvde å ta mine første utebilder, men så er jeg også under gjennomsnittet dum, da.. :)

hehe takk :) Ble faktisk overraska selv, hadde jo bare tatt noen bilder på stua :) Jeg hadde jo veldig hjelp av det herlige været og lyset også da *ler* I tillegg hadde jeg lest brukerhåndboken flere ganger (ikke det at jeg husker stort av slikt), også har jeg tatt mye bilder med vanlig digitalt og gamle kamera, min far har hatt speilrefleks og tatt bra bilder før i tiden, så han kan fortelle meg litt, i tillegg til at jeg har for vane å trykke og prøve alt som er. Man lærer mye bare av å prøve seg fram :)

Skrevet

Kan jeg spørre deg om en ting? Da du gikk for å kjøpe kamera, gikk du i en butikk og sa at du har sett og lest en del om Canon, og at du vil kjøpe det hvis det ligger godt i hånda? Eller gikk du rundt i mange forskjellige butikker? For da jeg skulle kjøpe kamera sjekket jeg de forskjellige kameraene på internett og så gikk jeg først til en butikk hvor jeg fikk anbefalt Olympus. Deretter gikk jeg i en del andre butikker, og jeg ble anbefalt både Nikon, Canon og Pentax. Det ble til slutt Nikon siden det var det som lå best i hånda (og jeg likte ikke formen, menyen osv på Olympus).

Uansett... Kan se ut som du får ganske så bra bilder :ahappy:

Skrevet

Jeg sjekka flere butikker, snakka med flere + at min far kan en god del om speilrefleks og fotografering. Jeg fikk anbefalt det jeg kjøpte framfor Canon, men folk har forskjellige meninger. Jeg er i alle fall fornøyd med mitt. Det er også kjempegodt å holde i! :ahappy:

Skrevet
hehe takk :ahappy: Ble faktisk overraska selv, hadde jo bare tatt noen bilder på stua ;) Jeg hadde jo veldig hjelp av det herlige været og lyset også da *ler* I tillegg hadde jeg lest brukerhåndboken flere ganger (ikke det at jeg husker stort av slikt), også har jeg tatt mye bilder med vanlig digitalt og gamle kamera, min far har hatt speilrefleks og tatt bra bilder før i tiden, så han kan fortelle meg litt, i tillegg til at jeg har for vane å trykke og prøve alt som er. Man lærer mye bare av å prøve seg fram :lol:

Ja, det tenkte jeg jeg skulle si - at det var flotte bilder, men det er jo tydelig at du ikke er noen nybegynner bak kameraet da ;). Brukerhåndboken er ofte gull verdt (*kremt*... "noen" fant ut nye ting i dag mht fokus f eks..), og det er lurt å ta godt vare på den :P. Ikke minst dette med å prøve ut alt mulig - man kan jo ikke gjøre feil liksom, så da er det bare å trøkke i vei (vel - jeg fikk panikk her en dag da alle bildene mine ble veldig lys og rare og alt for overeksponert... det gikk flere dager før jeg endelig fant ut hva jeg hadde gjort galt - jeg hadde vært borti eksponeringskompensasjonsknappen uten at jeg var bevisst det - og fikk noe helt syke bilder.. hehehe).

Skrevet
Ja, det tenkte jeg jeg skulle si - at det var flotte bilder, men det er jo tydelig at du ikke er noen nybegynner bak kameraet da :ahappy:. Brukerhåndboken er ofte gull verdt (*kremt*... "noen" fant ut nye ting i dag mht fokus f eks..), og det er lurt å ta godt vare på den :). Ikke minst dette med å prøve ut alt mulig - man kan jo ikke gjøre feil liksom, så da er det bare å trøkke i vei (vel - jeg fikk panikk her en dag da alle bildene mine ble veldig lys og rare og alt for overeksponert... det gikk flere dager før jeg endelig fant ut hva jeg hadde gjort galt - jeg hadde vært borti eksponeringskompensasjonsknappen uten at jeg var bevisst det - og fikk noe helt syke bilder.. hehehe).

Hehe, jeg synes jeg er ganske så nybegynner jeg, men takk likevel :ahappy: Hadde aldri tatt i et speilrefleks før faktisk. Men har tatt mye bilder med digitalt. Selv om det riktignok framstår som kjedelig etter at man har kjøpt speilrefleks ;)

Hehe, jeg hadde fått panikk om bildene hadde blitt rare, hadde sikkert ikke funnet ut hva jeg hadde gjort galt *ler* Instruksjonsboken har jeg faktisk med meg i kamerasekken, hele tiden ;)

Skrevet
Virkelig nydelig hund du har. Søteste sheltien jeg har sett noen gang :ahappy:

Tessa hilser og sier tusen takk, hun blir helt rørt her hun ligger :ahappy: Men Starlight føler seg litt oversett da *ler*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...