Gå til innhold
Hundesonen.no

Toll på valp og omregistrering fra skk til nkk


Aussieglis

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Vurderer å ringe å spørre pent om det der, men om hun ikke syns det høres ut som en lur idè så er det greit å vite hvordan man gjør det isåffal :ahappy:

Et til spørsmål jeg kom på i farta: Jeg har jo blandingshund fra førav og vi venter på svar om at betalingen vår har kommet inn så vi har blitt medlem i en hundeklubb og derfor også NKK om jeg har forstått det rett? Er det bare for meg å sende omregistreringspapirer til dem også før vi er blitt medlem av NKK?

Som sagt, forvirra nordlending!! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare vær klar over at tollerne ikke lenger går på den bløffen om lavere kjøpesum, de vet hva en hund er verd og om du har kvittering på en unormalt lav kjøpesum, vil de nok se kjøpekontrakt for å sjekke hva som er feil med hunden. Det er inmeldingsplikt for svenske kenneler, så i verste fall risikerer oppdretteren en ekkel smell fordi du ønsker å spare 2500 kr i fortolling. Det enkleste er bare å stoppe på grensa gå på rødt og fortolle valpen slik at alt er ok. Du må sende inn den svenske stamtavlen samt kopi av kjøpekontrakten til NKK og betale for omregistrering, dette trenger du ikke å være medlem av en hundeklubb for å gjøre.

Lykke til med valpisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du har vært ute av Norge under 24 timer kan du kun ta med deg verdier for 3000,- (hunden er en vare/verdi)

Har du vært over 24 timer kan du ta med deg varer for 6000,-

Huske at dette gjelder alt du har kjøpt i Sverige. har fu kjøpt kjøtt/smågodt e.l. så er dem inkludert i verdi grensen.

Du er selv forpliktet til å sjekke dette, så det hjelper ikke stå på grensen å si: "Dette viste ikke jeg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og hentet en valp i sørsverige i høst og tok toget fra oslo, fikk valpen i sverige og var der i ca to timer (betalte 12.000 får valpen) og tok toget tilbake... Ikke noe tolling, ingen på toget... Jeg hadde med penger til å tolle, men fant ingen å tolle til hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meen tolleren vet jo ikke om du nettop har kjøpt valpen eller bare hadde den med?? Altså jeg kan jo si at det er min valp bare hadde den med meg fordi den ikke kan være alene? man må jo ikke ha med dokumentasjon fra norge? stemmer det? eller er det feil tankegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig så er man ikke pliktig til å ta med noe slags papirer på hund som man vil ta over grensa sverige/norge men det kan visst være lurt å ta med vaksinasjonskort i tilfelle man treffer på noen kjipe folk.

Hmm... Ja det hadde virkelig ikke gjort noe om vi hadde hatt 2000kr igjen etter valpehentingen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Meen tolleren vet jo ikke om du nettop har kjøpt valpen eller bare hadde den med?? Altså jeg kan jo si at det er min valp bare hadde den med meg fordi den ikke kan være alene? man må jo ikke ha med dokumentasjon fra norge? stemmer det? eller er det feil tankegang?

Du trenger ingen dokumentasjon på å reise mellom Norge og Sverige med hund, men det er ditt ansvar å fortolle hunden å gjøre apirarbeidet slik at innførselen blir helt lovlig, derfor er bevisbyrden også hos deg hvis du skulle bli stoppet. Mao om du blir stoppet og prøver deg på en slik variant, beholder de hunden på grensestasjonen til du har vært hjemme og hentet dokumentasjon på at hunden er norsk eller du betaler fortolling og straffegebyr.. Så det er ikke spes lønnsomt å dra på seg en skrøne nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ingen dokumentasjon på å reise mellom Norge og Sverige med hund, men det er ditt ansvar å fortolle hunden å gjøre apirarbeidet slik at innførselen blir helt lovlig, derfor er bevisbyrden også hos deg hvis du skulle bli stoppet. Mao om du blir stoppet og prøver deg på en slik variant, beholder de hunden på grensestasjonen til du har vært hjemme og hentet dokumentasjon på at hunden er norsk eller du betaler fortolling og straffegebyr.. Så det er ikke spes lønnsomt å dra på seg en skrøne nei.

Vel, grensestasjonen er vel i kun enkelte tilfeller godkjent for å faktisk ha dyr der?

Det er jo faktisk slik at det når det foregår i næring skal godkjennes av mattilsynet ut fra hva jeg har fått med meg. Mangler de slik godkjenning har de ikke lov til å beholde hunden der!

Ellers må jeg si at jeg kjørte rett over grensa med min hund, og "glemte" da å betale mva på ca 2500,-

Jeg "glemte" også å betale mva av alt hundeutstyret jeg hadde med.. (til en verdi av noen tusenlapper)

Risikoen er nok ganske liten, men blir man stoppet må man regne med å deponere en sum tilsvarende varens verdi (altså samme som kjøpssummen for en hund av rasen), pluss at man må betale mva på summen.

PS: Dersom hunden er av rasen Staffordshire Bull Terrier er man også pålagt blodprøve, denne skal tas i landet hunden er fra, IKKE i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du staffordshire bullterrier fra? Jeg skal hente hjem en sort/hvit aussievalp. :ahappy:

8000 x 2 frister lite... Men er det INGEN som har peiling på hvordan tolling utføres når man tar TOG fra sverige og til Norge? Er det tollere på toget eller må man gå av en eller annen plass?

Toget jeg skal ta er forøvrig nabotoget mellom Østersund og Trondheim hvis det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet er klippet fra mattilsynet sine nettsider:

"Fra Sverige: Dyr som oppholder seg lovlig i Sverige kan fritt innføres til Norge."

Dermed ser det ut til at man ikke skal fortolle kjæledyr som importeres fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet er klippet fra mattilsynet sine nettsider:

"Fra Sverige: Dyr som oppholder seg lovlig i Sverige kan fritt innføres til Norge."

Dermed ser det ut til at man ikke skal fortolle kjæledyr som importeres fra Sverige.

Jeg tror Ida har rett. Jeg betalte ikke toll for Symra da jeg hentet henne i fjor sommer. Oppdretteren sa at det var slutt på fortolling av kjæledyr mellom Sverige og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Mattilsynet sikter til handler ikke om fortollingtoll, men om vaksiner osv. Dyr er å anse som varer og skal fortolles på lik linje som "døde" varer. Man er selv pliktig til å sjekke opp hvilke regler som gjelder, OG å kontakte tollvesnet dersom man ikke treffer på noen toller ved grensepassering (man er egentlig også forpliktet til å krysse grensen på overgang man vet er betjent, men de blir det jo bare færre og færre av). Det hjelper ikke unnskylde seg med at man ikke visste og ikke trodde osv.. er man heldig får man bare en bot, i verste fall -hvis man møter på en skikkelig vanskelig toller- kan man risikere å bli fratatt dyret ettersom det å droppe tollen faktisk er å anse som smugling.

Nabotåget passerer grensen ved Storlien. Av og til kommer det tollere på toget på Storlien stasjon, men jeg tror ikke det skjer så ofte. Du kan ta kontakt med tollvesnet å høre hva de har å si, kanskje du kan få forhåndsfortolle, fortolle i etterkant.. Eller du kan ta sjansen på at tollerne er et annet sted den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Mattilsynet sikter til handler ikke om fortollingtoll, men om vaksiner osv.

Hva mener du med dette? Vaksiner??

Jeg tror nok jeg tar med meg penger til tollerne også får de pengene hvis de kommer på toget men der tror jeg at min jobb er gjort. Kommer det ikke tollere på toget ser jeg på det som deres feil, egentlig.. Jeg har bare mulighet til å reise å hente valpen via tog og jeg kan ikke leie meg leiebil og sjofør bare så jeg kan gjøre over grensa en plass hvor man VET at det sitter tollere. Det blir for drøyt...

Skal jeg takle det som ida skrev så syns jeg også det høres ut som det er nettopp det som det står, FRI innførsel av kjæledyr. Litt rart at alt av lover og regler skal skrives så merkelig at det kan tolkes på 150 måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Vaksiner??

at det ikke er spesielle vaksinekrav

må vel legge til at det er kun mva som skal betales, og ikke toll. Er det der forvirringen ligger?

Faktisk så er det forsatt ditt problem selv om det ikke kommer tollere inn på toget, fordi det er din plikt å sørge for at du krysser grensen på betjent overgang. Men selvfølgelig, hvor mange er det som gidder å ta kontakt med tollvesnet i etterkant for å gjøre opp for seg? Mer ingen enn noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sende inn den svenske stamtavlen samt kopi av kjøpekontrakten til NKK og betale for omregistrering, dette trenger du ikke å være medlem av en hundeklubb for å gjøre.

Klippet litt.

Du MÅ ikke være medlem av en hundeklubb for å få omregistert hunden, men jeg vil anbefale det. Fra årsskiftet (?) ble det dobbelt pris på alle tjenester for ikke-medlemmer - som jeg synes er rettferdig, før har det bare vært det å melde på utstilling og å registrere valpekull som har gitt dobbel pris. Nå må eierskifter, omregistreringer osv. også faktureres dobbelt hvis medlemskap mangler. Man tjener fort inn medlemskapet, særlig hvis man skal stille litt, delta i lydighet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på hvor mange det er som faktisk noen sinne er blitt tatt jeg?? Jeg gikk på grønnt på gardermoen en gang med en hund i hånda tollen hilste til og med på henne og synes hun var såå søt. Men ingen ba meg å gå på rødt ingen arresterte meg eller ga meg bot! Denne gangen visste jeg faktisk ikke at jeg skulle gå på rødt jeg hadde bare med meg hundne min ferie og kom hjem så jeg hadde jo ikke kjøpt han da. men ingen visste jo om det?? En annen gang ble jeg stoppet på grensen mens jeg satt på säffle bussen. hadde da akkurat kjøpt den ene hunden min fra ungarn. Hun så på passet hennes og spurte om jeg bare var en tur til sverige og dum som jeg var sa jeg at jeg hadde vert i ungarn. Da scanet de henne og sa at alt var i orden! igjen ingen toll eller noen ting å betale! Så hviss ikke bli tatt i disse situasjonene når da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vel, jeg vet om flere som har blitt stoppet i rutine kontroll på grensen og har blitt bedt om å forevise norske papirer på hunden, når de har sagt at de har kjøpt hunden i sverige så har de fått bot for smugling i tillegg til å måtte betale toll for varen (hunden) Totalt sett så har dette kommet på over 5000 kr i tillegg til kjøpesum. Det er faktisk ditt ansvar og sørge for at du til enhver tid kjenner reglene og overholder disse, gjør man ikke det så har man seg selv å takke.

Noen jeg kjente tok inn hund fra danmark, oppga at den var norsk, hunden ble beholdt på grensestasjonen til norske papirer kunne forevises samme dag, dette kunne de ikke så da ble hunden satt i karantene på nærmeste hundepensjonat for eieres regning til papirene var ordnet opp i . Dette ble heller ingen billig sak.. Jeg hadde ikke giddet å utsette min nye oppdretter for potensielle problemer, så jeg hadde bare fulgt boka og fortollet hunden.. Noe du kan gjøre både før og etter du reiser, må ikke engang stoppe på bemannet grensestasjon, så det er ikke vanskeligere enn det man gjør det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...