Gå til innhold
Hundesonen.no

Levealder på Leonberger?

LeneG

Recommended Posts

Når jeg fikk Bessie hadde jeg lest masse om rasen Leonberger men

av en eller annen grunn aldri fått med meg hvor gamle de ble.

Når hun fikk konstantert HD for ikke lenge siden så søkte jeg litt rundt etter informasjon

om det. Da kom jeg over en artikkel hvor det sto at de hadde en levealder på 7-9 år.

Jeg ble litt satt ut fordi jeg inbildte meg at hunder levde til de var 12-15 år.

Har aldri tenkt over at det var forskjell på rasene.

Bessie blir jo snart 8.

Er det noen som vet om dette stemmer eller om det er mange som lever lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store og tunge rasene, som leonberger, nuffe, st.bernard osv sliter ofte med leddproblemer som gir dem nedsatt levetid. Mener jeg også ha hørt 7-9 år. Raser som ikke er plaget med dette eller andre plager og sykdommer har jo en levetid på 12-15. De store tunge rasene har hvertfall i mange tilfeller kortere levetid enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store og tunge rasene, som leonberger, nuffe, st.bernard osv sliter ofte med leddproblemer som gir dem nedsatt levetid. Mener jeg også ha hørt 7-9 år. Raser som ikke er plaget med dette eller andre plager og sykdommer har jo en levetid på 12-15. De store tunge rasene har hvertfall i mange tilfeller kortere levetid enn andre raser.

Signerer denne. Det er nok slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Leonberger, og selv om det er en stund siden nå så husker jeg at gjennomsnittsalderen for rasen lå rundt 9-10 år i det miljøet jeg var i (Hadde hyppig kontakt med oppdretter og hennes valpekjøpere). Men jeg kjenner mange som har levd til de har vært 11-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at de tallene dere kommer opp med her sannsynlig vis er gjennomsnittlig levealder. Da regnes som oftest alle hunder med, også de som dør svært tidlig. Dvs. at innenfor rasen kan alderen variere veldig avhengig av individ. Store raser kan også bli gamle, men det er sikkert flere individer av store raser som dør i tidlig alder på grunn av f.eks. belastningsskader eller leddproblemer. Så hunder som dør i en alder av 5 år regnes også med i statistikken liksom. Sannsynlig vis. Så hunden din kan helt sikkert bli eldre enn det gjennomsnittsalderen er, hvis den er frisk og fin. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at de tallene dere kommer opp med her sannsynlig vis er gjennomsnittlig levealder. Da regnes som oftest alle hunder med, også de som dør svært tidlig. Dvs. at innenfor rasen kan alderen variere veldig avhengig av individ. Store raser kan også bli gamle, men det er sikkert flere individer av store raser som dør i tidlig alder på grunn av f.eks. belastningsskader eller leddproblemer. Så hunder som dør i en alder av 5 år regnes også med i statistikken liksom. Sannsynlig vis. Så hunden din kan helt sikkert bli eldre enn det gjennomsnittsalderen er, hvis den er frisk og fin. :ahappy:

Takk for oppmuntringen.

Hun er jo ikke helt frisk og fin. Har jo HD men kan forhåpentligvis leve lenge alikevel :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun skulle gå bort sånn plutselig bare fordi at gjennomsnittsalderen for rasen er lav, er vel heller usannsynlig.. Så lenge hun er fornøyd og har det bra :ahappy: Den dagen det måtte skje noe er helt umulig å forutse uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen.

Hun er jo ikke helt frisk og fin. Har jo HD men kan forhåpentligvis leve lenge alikevel :ahappy:

Det er godt at være optimistisk, det er jeg også selv :drool:

genemsitsalderen er jo 7-9 år og som er lavet på statistikker over alle de hunde der dør tidligere og senere, en del af dem lever jo til 12 års alderen eller mere.

Så det er at sige til sig selv(som jeg også gør), at hunden har det godt, og den lever til den er mindst 11-12 år.

Nu er jeg til store hunde og vælger at have det igen, men har valgt en opdrætter der selv har ført statistik over sit afkom i over 30 år, og fået en del priser af forbundet for sin indsats for bedre helbred og levetid på disse hunde, da hun har opnået en gennemsnits alder 12 år, hvorimod den stadig er 7-9 år på andre individer af samme race, men fra andre avlere.

Så de kan leve længe :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store blir jo ikke så gamle som de mindre rasene, forventet levetid for en nuffe er 10-12 i følge diverse hundebøker, men gjennomsnittelig levealder er vel ca 6-8 år. besteforeldre til ungene har hattt 4 nuffer og av dem passerte 9 år, den 3 er nylig fylt 9 og er sprek som få mens den siste er bare 4 år nå.

Noen i tromsø har en nuffe på 13 år!! Så alt er mulig, så lenge hunden ikke har store plager verken med HD eller andre sykdommer kan dem jo bli riktig så gamle

Ikke ta sorgene på forskudd, nyt tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Mange raser som er betegnet som store kan leve lenge (faktisk veldig lenge). For tiden er det skjeldent at Pyreneerhundene blir over 10 år, mens jeg kjenner flere som har blitt 12-13 år. Hovawarten er jo en forholdsvis storvokst rase, lite sykdommer og lite hd. En hund i Tyskland jeg vet om ble 17 år og 4 mnd. I Nederland er det mange hoffer som blir rundt 14 år. Vi hadde selv en grønnlandshund som ble 12,5 år.

At en hund har hd er ikke ensbetydende med at den ikke kan bli gammel. Pass på vekt og mosjon så vil dere nok ha mange fine år foran dere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...