Jump to content
Hundesonen.no

Nikon D40KIT

Iago

Recommended Posts

Posted

D40 er den nye versjonen av D50. Forskjellen er i hovedsak at D40 ikke har motor i kamerahuset og krever objektiv med motor for å få autofokus.

Ellers er jeg usikker på om man kan kvalifisere D50 som bedre? Hvorfor det?

Posted

I de fleste speilreflekskamera, med untak av nikon D40 (og muligens noen andre jeg ikke kjenner til) så finnes det en motor i kamerahuset som driver autofokusen i objektivet. Altså det som gjør at du har autofokus. På D40 finnes ikke denne motoren, så da må du ha objektiv med egen autofokusmotor. Hvis du setter på objektiv uten autofokusmotor på nikon D40 så må du fokusere manuelt. Det produseres stadig nye objektiver med motor, så med mindre du har en haug med gamle bra objektiver liggende, eller er utstyrsjunkie og skal ha alt av objektiver og sånt, så skal det ikke være noe problem å finne hverken bra nikon eller sigma/tamron linser som passer kameraet.

Har selv hatt D40, bytta det ut av litt forskjellige grunner. Men D40 er et veldig fint nybegynnerkamera, så det kommer litt an på behovet.

Nå vet ikke jeg om de har endra kitlinsa som følger med men om det er 18-55mm så vil du nok antakeligvis ønske å bytte den ut ganske fort.

Posted

400D er bra kamera. Kjenner ikke til kit-linsa der, så der må noen canonkjennere komme på banen med tips.

Med mindre du har planer om å bli proff fotograf så holder nikon sitt D40 lenge. Men canon sitt 400D er nok en klasse eller to høyere.

Posted

400D kamerahus, så kommer det an på bruksområdet ditt. Liker du å ta profilbilder, kjøper du Canon 50mm f/1.8. Ellers om du tenkte å bruke en tusenlapp på zoomobjektiv, ville jeg gått for Tamron 70-300mm. Om du vil legge litt mer penger i kassa, anbefaler jeg Canon 70-200mm f/4.

Jeg tror uansett en nybegynner vil bli skuffet over kitobjektivet til Canon (18-55mm). Jeg synes faktisk ikke det objektivet er så verst, men lær deg heller kameraet først, før du fyrer løs på det. Så tenk over bruksområdet ditt før du kjøper kamera med kit, kanskje det heller var det lureste å kjøpe bare kamerahuset, og legge til et annet objektiv selv. :D

Posted

Nå ble jeg veldig usikker, så KIT er dårligere en uten KIT?

Uansett blir det en stund til speilrefleks, men det er for hobby bilder, bra bilder av hunden min, kaninen min og sånn. Bra bilder fra bakken (Hafjell) osv..

Posted

Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Posted
Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Ja

Posted

Men det sies jo at Canon sin kit-linse er dårligere enn nikon sin kit-linse.

Jeg har Nikon D40x og jeg er veldig fornøyd. Det ligger godt i hånda (mi) og tar bra bilder. Det er et flott nybegynnerkamera ja, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det. Som noen andre har sagt her så ligger motoren til autofokus i linsa, og ikke i kamerahuset, men det har jeg så langt ikke hatt noe problem med.

Posted

Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Posted
Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Mja, spørs hvordan man ser det og hvor man kjøper. Jeg kjøpte D40 da det var rimelig nytt, og sa at jeg ikke ville ha kitlinsa med, så fikk en grei deal på D40 med 17(?)-135mm i stede. Fikk drøye tusen kr i avslag på det, enn om jeg skulle kjøpt kitt og så den andre utenom.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...