Jump to content
Hundesonen.no

Nikon D40KIT


Iago

Recommended Posts

Posted

D40 er den nye versjonen av D50. Forskjellen er i hovedsak at D40 ikke har motor i kamerahuset og krever objektiv med motor for å få autofokus.

Ellers er jeg usikker på om man kan kvalifisere D50 som bedre? Hvorfor det?

Posted

I de fleste speilreflekskamera, med untak av nikon D40 (og muligens noen andre jeg ikke kjenner til) så finnes det en motor i kamerahuset som driver autofokusen i objektivet. Altså det som gjør at du har autofokus. På D40 finnes ikke denne motoren, så da må du ha objektiv med egen autofokusmotor. Hvis du setter på objektiv uten autofokusmotor på nikon D40 så må du fokusere manuelt. Det produseres stadig nye objektiver med motor, så med mindre du har en haug med gamle bra objektiver liggende, eller er utstyrsjunkie og skal ha alt av objektiver og sånt, så skal det ikke være noe problem å finne hverken bra nikon eller sigma/tamron linser som passer kameraet.

Har selv hatt D40, bytta det ut av litt forskjellige grunner. Men D40 er et veldig fint nybegynnerkamera, så det kommer litt an på behovet.

Nå vet ikke jeg om de har endra kitlinsa som følger med men om det er 18-55mm så vil du nok antakeligvis ønske å bytte den ut ganske fort.

Posted

400D er bra kamera. Kjenner ikke til kit-linsa der, så der må noen canonkjennere komme på banen med tips.

Med mindre du har planer om å bli proff fotograf så holder nikon sitt D40 lenge. Men canon sitt 400D er nok en klasse eller to høyere.

Posted

400D kamerahus, så kommer det an på bruksområdet ditt. Liker du å ta profilbilder, kjøper du Canon 50mm f/1.8. Ellers om du tenkte å bruke en tusenlapp på zoomobjektiv, ville jeg gått for Tamron 70-300mm. Om du vil legge litt mer penger i kassa, anbefaler jeg Canon 70-200mm f/4.

Jeg tror uansett en nybegynner vil bli skuffet over kitobjektivet til Canon (18-55mm). Jeg synes faktisk ikke det objektivet er så verst, men lær deg heller kameraet først, før du fyrer løs på det. Så tenk over bruksområdet ditt før du kjøper kamera med kit, kanskje det heller var det lureste å kjøpe bare kamerahuset, og legge til et annet objektiv selv. :D

Posted

Nå ble jeg veldig usikker, så KIT er dårligere en uten KIT?

Uansett blir det en stund til speilrefleks, men det er for hobby bilder, bra bilder av hunden min, kaninen min og sånn. Bra bilder fra bakken (Hafjell) osv..

Posted

Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Posted
Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Ja

Posted

Men det sies jo at Canon sin kit-linse er dårligere enn nikon sin kit-linse.

Jeg har Nikon D40x og jeg er veldig fornøyd. Det ligger godt i hånda (mi) og tar bra bilder. Det er et flott nybegynnerkamera ja, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det. Som noen andre har sagt her så ligger motoren til autofokus i linsa, og ikke i kamerahuset, men det har jeg så langt ikke hatt noe problem med.

Posted
Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Posted
Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Mja, spørs hvordan man ser det og hvor man kjøper. Jeg kjøpte D40 da det var rimelig nytt, og sa at jeg ikke ville ha kitlinsa med, så fikk en grei deal på D40 med 17(?)-135mm i stede. Fikk drøye tusen kr i avslag på det, enn om jeg skulle kjøpt kitt og så den andre utenom.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...