Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachs


SaraS

Recommended Posts

Jeg har en venninne (med en flat fra før) som ønsker seg en Dachs langhår over alt i verden.

Problemet(?) er at de veldig ofte er på hyttetur på fjellet. Turen inn til hytta er lang (kanskje 6 km) og veldig ulent oppover i fjellet.

Venninna mi ser for seg at det blir vanskelig for en så kortbent rase, særlig om vinteren da det er mye snø i området.

Noen som har erfaring med dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs er en jakthund og vil nok klare det bra hvis den er normalt trent, også når det er snø. Det skal ikke så mye skare til for å holde ”oppe” en dachs. Men hvis det er så mye løs snø at det er vanskelig for den å komme seg frem, er den jo så liten at den får plass i en pulk o.l (har vel kanskje det siden hytta er så langt innover?).

Utrolig hvor de kommer seg frem. Tror ikke det skal bli noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan langhårs dachs er, men hadde ei venninne med korthår, og den var med på mye lengre turer enn 6 km (er det langt??). Og da var det vinter og snø. Den gikk løs, og hoppet i våre spor hvis det ble for tungt å gå utenom. Grunnen til at jeg er usikker på langhår, er pga snøballer i pelsen. Selv min "store" hund har problemer med å ta seg frem hvis pelsen er full av snøballer, og det er 40 cm snø.. Men tar man hensyn til det og finner en dress/spray som løser problemet, så går det sikkert bra. De er jo som andre påpeker, i utgangspunktet jakthunder, det er IKKE en daff rase, de har mye energi og skal tåle såpass. Men med den ryggen de har, så er det kanskje greit å passe litt ekstra på i forhold til raser med mer normal rygg? Med tanke på hopping og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen vet hva den klarer :P Rasen har imponert meg med sin vanvittige arbeidslyst og sist men ikke minst-energi.

Hadde med en på fjelltur for 2 år siden sammen med en riesen og en malle, selvsagt var tempoet lavere men vi slapp å vente på ovnsrøret. Den var hele tiden foran og rundt meg, og den var vel ikke spesiellt godt trent men turen tok nærmere 5 timer.

Så det er vel store sjanser for at det er eieren som blir først sliten.

God tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dachene tar seg fint frem i terrenget, og er utholdende aktive hunder. Men, i løssnø har ihvertfall de (få) jeg kjenner hatt mer problemer med å ta seg frem enn hunder med lengre bein i forhold til kroppslengden (men i oppkjørte løyper har jeg møtt folk som snørekjører med dach i full fart langt ine på fjellet, selv om trekkraften kanskje ikke er så stor er vilja det). Steinur og annet hardt terreng er som nevnt også litt krunglete med så korte bein. Jeg ville ikke valgt den rasen hvis jeg skulle brukt den på lange turer i ulendt terreng. Jeg hadde valgt en rase med lengre bein. Men, til å være en rase med så korte bein og så lang rygg er de veldig utholdende og flinke til å ta seg frem i terrenget. Det er jo egentlig jakthunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...