Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelaget ørerens?


Vala

Recommended Posts

Nå virker det som om Sofus har noe i øret som plager ham. Jeg har tittet, luktet og kjent på dem og det ene øret er litt varmere enn det andre.

Uansett, "problemet" er at jeg nettopp har kastet den ørerensvæsken jeg har hatt til ham tidligere (gått ut på dato). Men kan jeg koke noe vann eller mekke sammen noe annet som kan egne seg for å dryppe nedi? Jeg er litt usikker på dette her, så før jeg går i gang med noe- så må jeg jo høre med dere.

Kom med en oppskrift hvis det er noe som "finnes" og seff, hvis det går an og er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok prøve på at undgå at få fugt i øret, da det kan gøre det værre, specielt hvis det er en form for svamp/mide i øret, som hunde med hængeører er mere udsatte for at få.

Hellere ring til dyrlægen og få en recept på noget fucidinsalve(hvis det er et lægemiddel der bliver brugt her eller noget lignende).

Tendenser til ørebetændelse/svamp/mider er ofte at de får varme ører og begynder at rødme i dem, og de begynder at klø sig mere i øret.

En god ide når hunden har hængeører er at sørge for at vende øret engang imellem så de kan få luft ind i øregangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok prøve på at undgå at få fugt i øret, da det kan gøre det værre, specielt hvis det er en form for svamp/mide i øret, som hunde med hængeører er mere udsatte for at få.

Hellere ring til dyrlægen og få en recept på noget fucidinsalve(hvis det er et lægemiddel der bliver brugt her eller noget lignende).

Tendenser til ørebetændelse/svamp/mider er ofte at de får varme ører og begynder at rødme i dem, og de begynder at klø sig mere i øret.

En god ide når hunden har hængeører er at sørge for at vende øret engang imellem så de kan få luft ind i øregangene.

Fucidin salve? Det har jeg jo faktisk i skuffen på badet.

Han klør endel, men det er hovedsaklig hoderisting som er det store issuet for tiden! Litt varmere er det ene enn det andre (ikke så mye idag, men i går var det endel). Når det kommer til rødfarge, så ser jeg heller ikke den store forskjellen mellom ørene. Og som sagt, det lukter ikke "feil" av noen av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ! For all del - IKKE bruk fucidin hvis du ikke vet hva du driver med! Du kan gjøre ting verre, og bare litt fucidin nå og da gjør bakterier resistente. Det er tross alt antibiotika i det, og det er heller ikke noe særlig å putte i bikkja i tide og utide.

Hvis du skal behandle hunden med noe, TA PRØVER før du begynner å mekke trylleformler...

Hjemmelaget ørerens er lett: 50/50 vann/eddik (7%). Bland i egnet flaske. Rens som du vanligvis gjør. Dette gjør miljøet i øret surt, og det er bra. Ellers er det viktig å holde øret tørt, hvis du får det til så prøv å luft ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ! For all del - IKKE bruk fucidin hvis du ikke vet hva du driver med! Du kan gjøre ting verre, og bare litt fucidin nå og da gjør bakterier resistente. Det er tross alt antibiotika i det, og det er heller ikke noe særlig å putte i bikkja i tide og utide.

Hvis du skal behandle hunden med noe, TA PRØVER før du begynner å mekke trylleformler...

Hjemmelaget ørerens er lett: 50/50 vann/eddik (7%). Bland i egnet flaske. Rens som du vanligvis gjør. Dette gjør miljøet i øret surt, og det er bra. Ellers er det viktig å holde øret tørt, hvis du får det til så prøv å luft ørene.

*ler* Huldra da! Trodde du virkelig at jeg løp avgårde til badeskuffen og hentet frem Fucidinen??? Det er tross alt en grunn til at det kommer på resept.

Neida, slapp av. Jeg kommer nok heller til å forsøke din blanding og vurdere om dette er noe å ta ham med til vet for. Hadde det virkelig luktet vondt eller vært veldig rødt, så hadde jeg vært hos vet iløpet av dagen idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha's ene øre er varmt, og skikkelig dårlig. Det har det vært siden vi fikk henne. Hun har hatt sopp, betennelse og går nå på fucidin før vet'n har bestemt om de skal operere øregangen hennes. Vi må rense det ofte flere ganger i uka, men det blir jo sårt og rødt av det. Hun stikker av og gjemmer seg med en gang hun ser fucidinen, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Huldra da! Trodde du virkelig at jeg løp avgårde til badeskuffen og hentet frem Fucidinen??? Det er tross alt en grunn til at det kommer på resept.

Neida, slapp av. Jeg kommer nok heller til å forsøke din blanding og vurdere om dette er noe å ta ham med til vet for. Hadde det virkelig luktet vondt eller vært veldig rødt, så hadde jeg vært hos vet iløpet av dagen idag ;)

Uff og uff! Jeg var nok stygt redd for det ja! :):o Tenkte at dette ble nok et eksempel på at uvitende folk følger velmenende råd som gis over forum.. :rolleyes: Godt å høre at du fremdeles har fornuften i behold, og fucidinen også for den saks skyld! :o

Min lille "trylleformel" fant jeg i Spanielboken, så den er det i alle fall flere som har prøvd, og det er jo ikke noe medisin i den sånn sett. Håper den funker! :P

Og sånn apropos øreproblemer og dyrlege og medisin: Tulla hadde i vinter problemer med et øre, hvor hun klødde mye og av den grunn, eller kanskje var det derfor hun klødde (høna eller egget liksom) så var det i alle fall et sår der. Tur til dyrlegen, og prøver ble tatt (for en gangs skyld), som påviste sopp av resistent type. Spesielle dråper ble skrevet ut på resept, og hunden ble frisk og fin. Men så, så kommer det hersens såret tilbake igjen. Og det fristet lite med ny tur til dyrlegen. Jeg renset og styrte på, luftet og ordnet. Men såret forsvant ikke, og det er vanskelig å be en hund om å la være å klø seg når hun klør.. <_< Av en eller annen grunn tenkte jeg at jeg skulle prøve sinksalve. Fant en i skapet (utgått var den, men kanskje effekten var større nå?), og smurte på et tynt lag. Det tok to dager og såret var borte, og øret har aldri luktet så godt som nå! Eller, dvs; det lukter ingen verdens ting! Masse penger og antibiotika spart, og ny sinksalve er kjøpt inn.. Men jeg sitter igjen med noen spørsmål selvsagt; hvor syk ER hun hvis det kan kureres med god gammeldags sinksalve? Og hvorfor tyr dyrleger "alltid" til antibiotika? Er det RART at bakterier blir resistente??! (Og for ordens skyld, grunnen til at jeg tror det var samme greia, var fordi såret var på akkurat samme sted som sist, samme kløe osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff! Jeg var nok stygt redd for det ja! :D;) Tenkte at dette ble nok et eksempel på at uvitende folk følger velmenende råd som gis over forum.. :rolleyes: Godt å høre at du fremdeles har fornuften i behold, og fucidinen også for den saks skyld! ;)

Min lille "trylleformel" fant jeg i Spanielboken, så den er det i alle fall flere som har prøvd, og det er jo ikke noe medisin i den sånn sett. Håper den funker! :P

Og sånn apropos øreproblemer og dyrlege og medisin: Tulla hadde i vinter problemer med et øre, hvor hun klødde mye og av den grunn, eller kanskje var det derfor hun klødde (høna eller egget liksom) så var det i alle fall et sår der. Tur til dyrlegen, og prøver ble tatt (for en gangs skyld), som påviste sopp av resistent type. Spesielle dråper ble skrevet ut på resept, og hunden ble frisk og fin. Men så, så kommer det hersens såret tilbake igjen. Og det fristet lite med ny tur til dyrlegen. Jeg renset og styrte på, luftet og ordnet. Men såret forsvant ikke, og det er vanskelig å be en hund om å la være å klø seg når hun klør.. <_< Av en eller annen grunn tenkte jeg at jeg skulle prøve sinksalve. Fant en i skapet (utgått var den, men kanskje effekten var større nå?), og smurte på et tynt lag. Det tok to dager og såret var borte, og øret har aldri luktet så godt som nå! Eller, dvs; det lukter ingen verdens ting! Masse penger og antibiotika spart, og ny sinksalve er kjøpt inn.. Men jeg sitter igjen med noen spørsmål selvsagt; hvor syk ER hun hvis det kan kureres med god gammeldags sinksalve? Og hvorfor tyr dyrleger "alltid" til antibiotika? Er det RART at bakterier blir resistente??! (Og for ordens skyld, grunnen til at jeg tror det var samme greia, var fordi såret var på akkurat samme sted som sist, samme kløe osv.)

Hvilken sinksalve er dette? Jeg har jo to hunder som sliter med ørene i perioder, og jeg synes egentlig det blir verre og verre for hver gang de får disse "fantastiske" greiene fra veterinær. Orry er i en ond sirkel med dette her, og vil så langt det er mulig skåne Norma for det samme <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sinksalve er dette? Jeg har jo to hunder som sliter med ørene i perioder, og jeg synes egentlig det blir verre og verre for hver gang de får disse "fantastiske" greiene fra veterinær. Orry er i en ond sirkel med dette her, og vil så langt det er mulig skåne Norma for det samme <_<

Helt vanlig sinksalve. Finnes det flere? :D Kjøpes på dagligvaren, i babyhylla. Eller på apoteket. Den trenger sikkert ikke å være utgått heller..! ;)

Jeg var i alle fall veldig overrasket over virkningen. Joda, jeg hadde et lite håp om at såret ville forsvinne, men ikke at øret skulle bli helt 100% friskt! Jeg har aldri sett et så bra springerøre noen gang, jeg.. ;)

Et lite sår i ytre øre kan man vel prøve å få bort med litt sårsalve, men jeg håper som Huldra at folk ikke begynner å putte diverse salver og styr inn i øret på hundene!

Nei, det kommer jo litt an på HVA det er snakk om! Jeg er generelt skeptisk til antibiotika, men jeg har jo ingen problemer med å rense øret til Tulla med eddikvann. Og da kommer jo det så langt inn det er mulig.. Men medisinrester i skap og skuffer holder jeg meg langt unna! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig sinksalve. Finnes det flere? :sleep: Kjøpes på dagligvaren, i babyhylla. Eller på apoteket. Den trenger sikkert ikke å være utgått heller..! :drool:

Jeg var i alle fall veldig overrasket over virkningen. Joda, jeg hadde et lite håp om at såret ville forsvinne, men ikke at øret skulle bli helt 100% friskt! Jeg har aldri sett et så bra springerøre noen gang, jeg.. :lol:

Takk, da kan vi i hvert fall prøve det. Har ikke sett sinksalve noe sted jeg, så måtte spørre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da kan vi i hvert fall prøve det. Har ikke sett sinksalve noe sted jeg, så måtte spørre :ahappy:

Jeg trodde alle visste hva det var, men så kom jeg på at jeg har arbeidet på steder hvor det ble flittig brukt, så det kan jo ha noe med det å gjøre.. :lol:

Men tilbake til dumme ører: Jeg hadde klipt Tulla i/på ørene rett før helga, og så begynte hun å klø endel. Tenkte det nok var bittesmå hår som hadde falt inni under klippingen (og alle som har vært hos frisør og fått hår i ørene vet hvor mye det klør!). Men så tenkte jeg at jeg skulle rense de og forhåpentligvis få ut hårene. Brukte samme som jeg alltid bruker; Optima pH og siste rest av bomullsdottene (altså noen vi har brukt mye før, ikke en ny type). Tenker ikke noe mer over saken, og drar på kurs på fredag. Da ser jeg at det ene øret, som hun aldri har hatt problemer med, nå er rødt og nesten litt hovent. Men hovent i prikke-mønster liksom.. Det andre øret, som nettopp har blitt så fint av sinksalven er også veldig rødt, men ikke så hovent. :( Dagen etter er hun ikke så rød, og det ene øret ser nesten bra ut i dag. Men det øret hun aldri har hatt problemer med før, er fremdeles ikke helt fint. Det lukter litt av det, og det er litt "gugge" inni der; nesten som et tynt, tynt lag med noe gul-aktig noe. Ligner på mini-mini skorper.. Uff, så kjedelig! Nå tør jeg nesten ikke rense heller, fordi jeg er redd for å gjøre ting verre inni der; raspe opp mer liksom (så mye som bomull kan raspe).. Er det noen som har noen tips? Aller helst har jeg lyst å smøre på sinksalve..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også ta 1 ts matolje og helle i øret. Deretter masserer du det godt inn og i løpet av kort tid når hunden rister seg vil du se at om det er noe drit som skal ut så kommer det da..

Var det til meg eller trådstarter? Hvis det var til meg, trenger jeg ikke å tørke ut av rest-oljen? Blir det ikke veldig klissete inni der etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle visste hva det var, men så kom jeg på at jeg har arbeidet på steder hvor det ble flittig brukt, så det kan jo ha noe med det å gjøre.. :ahappy:

Men tilbake til dumme ører: Jeg hadde klipt Tulla i/på ørene rett før helga, og så begynte hun å klø endel. Tenkte det nok var bittesmå hår som hadde falt inni under klippingen (og alle som har vært hos frisør og fått hår i ørene vet hvor mye det klør!). Men så tenkte jeg at jeg skulle rense de og forhåpentligvis få ut hårene. Brukte samme som jeg alltid bruker; Optima pH og siste rest av bomullsdottene (altså noen vi har brukt mye før, ikke en ny type). Tenker ikke noe mer over saken, og drar på kurs på fredag. Da ser jeg at det ene øret, som hun aldri har hatt problemer med, nå er rødt og nesten litt hovent. Men hovent i prikke-mønster liksom.. Det andre øret, som nettopp har blitt så fint av sinksalven er også veldig rødt, men ikke så hovent. :( Dagen etter er hun ikke så rød, og det ene øret ser nesten bra ut i dag. Men det øret hun aldri har hatt problemer med før, er fremdeles ikke helt fint. Det lukter litt av det, og det er litt "gugge" inni der; nesten som et tynt, tynt lag med noe gul-aktig noe. Ligner på mini-mini skorper.. Uff, så kjedelig! Nå tør jeg nesten ikke rense heller, fordi jeg er redd for å gjøre ting verre inni der; raspe opp mer liksom (så mye som bomull kan raspe).. Er det noen som har noen tips? Aller helst har jeg lyst å smøre på sinksalve..! :)

Mine hunder har hatt de symptomene du nevner når de har hatt sopp... Spesielt med tanke på de gule "skorpene" og at det er hovent. Mine har da alltid blitt behandlet med Canesten Liniment (reseptfritt på apotek), men det er kanskje dumt å prøve det om man ikke vet at sopp faktisk er problemet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har hatt de symptomene du nevner når de har hatt sopp... Spesielt med tanke på de gule "skorpene" og at det er hovent. Mine har da alltid blitt behandlet med Canesten Liniment (reseptfritt på apotek), men det er kanskje dumt å prøve det om man ikke vet at sopp faktisk er problemet? :ahappy:

Tja.. ikke sikker jeg. Det er jo ikke antibiotika i alle fall, men jeg vet så lite om hva som er i canesten og om virkninger osv. I dag ser jeg forresten at de gule skorpene flasser av, som om et ørtynt lag gul hud faller av.. og det lukter ikke helt normalt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. ikke sikker jeg. Det er jo ikke antibiotika i alle fall, men jeg vet så lite om hva som er i canesten og om virkninger osv. I dag ser jeg forresten at de gule skorpene flasser av, som om et ørtynt lag gul hud faller av.. og det lukter ikke helt normalt nei.

Dersom ørene lukter, er det mer eller mindre bombesikkert at noe er galt. Jeg tviler på at det er farlig å bruke Canesten med tanke på at den er reseptfri, og du merker veldig fort om den har effekt eller ikke. Veterinæren sa til meg at jeg kunne bruke litt Canesten dersom jeg så lignende symptomer som sopp, og begge blir bedre etter et par dager. Sist Orry hadde sopp hadde han masse gule skorper og verk i øret, som flasset av. Han klødde i tillegg MYE, og øret så generelt irritert ut.

Dersom du prøver Canesten heter den Canesten Liniment (tror jeg), og er en bitteliten flaske med rød kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ørene lukter, er det mer eller mindre bombesikkert at noe er galt. Jeg tviler på at det er farlig å bruke Canesten med tanke på at den er reseptfri, og du merker veldig fort om den har effekt eller ikke. Veterinæren sa til meg at jeg kunne bruke litt Canesten dersom jeg så lignende symptomer som sopp, og begge blir bedre etter et par dager. Sist Orry hadde sopp hadde han masse gule skorper og verk i øret, som flasset av. Han klødde i tillegg MYE, og øret så generelt irritert ut.

Dersom du prøver Canesten heter den Canesten Liniment (tror jeg), og er en bitteliten flaske med rød kork.

Hmm, da kan jeg jo prøve den. Litt lukt vil det jo nesten alltid være av store, tunge ører, men denne lukten er ganske annerledes ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ørene lukter, er det mer eller mindre bombesikkert at noe er galt. Jeg tviler på at det er farlig å bruke Canesten med tanke på at den er reseptfri, og du merker veldig fort om den har effekt eller ikke. Veterinæren sa til meg at jeg kunne bruke litt Canesten dersom jeg så lignende symptomer som sopp, og begge blir bedre etter et par dager. Sist Orry hadde sopp hadde han masse gule skorper og verk i øret, som flasset av. Han klødde i tillegg MYE, og øret så generelt irritert ut.

Dersom du prøver Canesten heter den Canesten Liniment (tror jeg), og er en bitteliten flaske med rød kork.

Tusen takk for tipset! Typen har nå vært og kjøpt inn, så nå skal vi prøve!

Edit: hvor lenge drypper du ørene med det? Det står litt forskjellig på pakningsvedlegget, men kanskje du har fått andre instrukser av dyrlegen din?

jojo...selvfølgelig skal du tørke bort det som eventuelt kommer opp og det som er overflødig olje.. Det blir litt fettete, men det virker hvertfall..

Matoljen får jeg evt prøve senere. Hva skal den egentlig være godt for? Er det som rens, for å løse opp, eller ved sopp eller infeksjon eller betennelse? Eller bare generelt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Typen har nå vært og kjøpt inn, så nå skal vi prøve!

Edit: hvor lenge drypper du ørene med det? Det står litt forskjellig på pakningsvedlegget, men kanskje du har fått andre instrukser av dyrlegen din?

Vanligvis har jeg fått beskjed om å dryppe i 7-10 dager, da burde det ha blitt merkbart bedre dersom det er sopp. Dog er det ikke farlig å dryppe lenger enn det, men min erfaring er i hvert fall at øret er helt fint innen en uke :)

Krysser fingrene for at det hjelper! Det høres veldig ut som sopp i hvert fall; kløe, litt vondt, gult "verk", lukt osv. Lykke til!

Edit: jeg har forresten pleid å dryppe to ganger daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matoljen får jeg evt prøve senere. Hva skal den egentlig være godt for? Er det som rens, for å løse opp, eller ved sopp eller infeksjon eller betennelse? Eller bare generelt bra?

Her får jeg svare da :) Matolje har vel samme funksjon på hunder som på mennesker. Altså for å bløte opp evt rester av ørevoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra, hvordan går det med ørene?

Jo, det ser ut til å gå bedre. Har vært mye borte i dag, så jeg har ikke fått fulgt noe særlig med på atferden. Men inni ørene ser det bedre ut. Det ene øret som ikke var så ille, er nå blitt nokså blekt igjen, men hun har noen småsår her og der, merkelig nok. Syns det er rart hun ikke er mer rød i øret når hun har småsår.. og så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med de. Har jo så god erfaring med sinksalve, men vet ikke om det går greit å kombinere det med dråpene? Tror ikke det skal være noe problem egentlig..

Det andre øret, som var verst, er fremdeles verst. Det er veldig rødt og varmt. Men flassingen har gitt seg, og det gule holder på å forsvinne. Hun har småsår i det øret også, og det ser ut som om det kunne trenge en rens, for det ligger endel guffe (gammel sopp?) som sikkert bør fjernes. Innbiller meg at Optima pH er så surt at det kan gjøre vondt i småsårene og den såre huden, og har derfor mer lyst å prøve olje. Samtidig lurer jeg på om olje er så lurt å putte nedi der når hun har sopp? Tenker at olje kanskje er bedre grobunn for mer sopp enn hva Optima'en er..? Samtidig som jeg tror den lindrer mer enn Optima'en, den tror jeg kanskje kan bli litt i "overkant", hvis du skjønner?

Ikke greit å vite syns jeg, men Canesten Liniment har i alle fall begynt å virke! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det ser ut til å gå bedre. Har vært mye borte i dag, så jeg har ikke fått fulgt noe særlig med på atferden. Men inni ørene ser det bedre ut. Det ene øret som ikke var så ille, er nå blitt nokså blekt igjen, men hun har noen småsår her og der, merkelig nok. Syns det er rart hun ikke er mer rød i øret når hun har småsår.. og så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med de. Har jo så god erfaring med sinksalve, men vet ikke om det går greit å kombinere det med dråpene? Tror ikke det skal være noe problem egentlig..

Det andre øret, som var verst, er fremdeles verst. Det er veldig rødt og varmt. Men flassingen har gitt seg, og det gule holder på å forsvinne. Hun har småsår i det øret også, og det ser ut som om det kunne trenge en rens, for det ligger endel guffe (gammel sopp?) som sikkert bør fjernes. Innbiller meg at Optima pH er så surt at det kan gjøre vondt i småsårene og den såre huden, og har derfor mer lyst å prøve olje. Samtidig lurer jeg på om olje er så lurt å putte nedi der når hun har sopp? Tenker at olje kanskje er bedre grobunn for mer sopp enn hva Optima'en er..? Samtidig som jeg tror den lindrer mer enn Optima'en, den tror jeg kanskje kan bli litt i "overkant", hvis du skjønner?

Ikke greit å vite syns jeg, men Canesten Liniment har i alle fall begynt å virke! :lol:

Nei, sånt er vanskelig... Fint at det ser bedre ut da i hvert fall, det tar ofte et par dager før det har full effekt :P Det jeg ville gjort er kanskje å bruke bare dråpene noen dager til, og deretter prøve å rense ørene forsiktig for å få vekk gammel "guffe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...