Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnad for schäfer ?

EliseKathinka

Recommended Posts

Skrevet

Vida er en 4 års gammel schäfertispe i størrelsen 28 kg. Hu spiser ca 500g mat om dagen, og med en kilopris på 30 kr/kg for V&H, havner hun på ca 5500 kroner i året for fôr. Den utgiften varierer jo veldig etter hva du fôrer på, hvor aktiv hunden er mm. I tillegg kommer jo godiser, tyggebein etc. Men jeg trur nok jeg hadde satt meg et budskjett på fôr på 600 kr/mnd på en schäfer i hvert fall.

Forsikringa hennes koster ca 1200 i året i Agria.

Vaksiner er vanlig pris på, og varierer sikkert fra sted til sted. Nå vaksinerer jeg som oftest flere i gangen, eller i andre sammenhenger, så jeg husker ikke helt hva det koster. Ellers kommer det HD/AA rønking.

Utstyr. Vel. Det kan være alt fra noen hundrelapper i året, til ganske mange tusen kroner. Kommer an på hva du skal bruke hunden din til, hvor utstyrfreak du er og slikt. Mye av utstyret er jo en engangsutgift, mens annet er jo ting som må byttes ut.

Skrevet

Takk for svar !

Er V&H ett hundefor ? Å isåffall er det bra ?

Hvilket for bør hunden ha hvis den skal gå MYE tur ? 3 ganger om dagen og flere overnattingsturer ute i det fri på fjellet :) ?

Skrevet
Takk for svar !

Er V&H ett hundefor ? Å isåffall er det bra ?

Hvilket for bør hunden ha hvis den skal gå M

Det er et såkalt våtfôr, kjøpes frossent i pølser eller blokker, ligner på kjøttdeig, består av slakteravfall, kjøtt og vom. Noen har kylling i seg, andre fisk, osv. Det finnes flere varianter. Om det er bra? Tja, JEG synes jo det! :) Noen fôrdiskusjon vil jeg ikke ta her, men det er et fôr som jeg har inntrykk av at blir mer og mer populært.. Du kan jo søke på det under Fôring og Ernæring, så ser du massevis av emner om både fôr og V&H. (V&H = Vom Og Hundemat)

Skrevet
30kr/kg for V&H?? :wub: Vi betaler 12 (eller 13 hvis vi vil ha det opphogd)..

Nå kjøper jeg 1/2 kg pølser, siden jeg ikke har store nok frysemuligheter til å kjøpe store kvanta... Og betaler 15 kr for ei pølse (eller 150 for 11 pølser...). Kunne sikkert bli billigere om jeg kjørte til Trøgstad, men jeg gidder simpelthen ikke å gjøre det for å hente noen få kg bare...

Skrevet

Vår schæfer kostet oss... *regne* jevnt over sånn ca

-1000 kr pr år i forsikring (dette var tegnet i Gjensidig i 1999)

-i snitt 1800 kr i året på mat (vom og hundemat, hentet hos leverandør. De første tre årene var vel utgiftene på mat ca 7800 kr på et år)

-ca 500 kr for vanlig og rabies vaksine pr år

I tilegg kom hu på 150.000 i veterinærutgifter (heldigvis hadde vi forsikring, men denne dekket ikke spesialfor, et par av opersajonene, medisiner osv osv)

Og selvfølgelig hundeutstyr, godbiter osv...

Men, det er en grunn til at jeg ikke har schæferhund nå.... med en inntekt på 120.000 i året, så sier det seg selv at 35000 i året i veterinærutgifer i snitt ikke funker så bra...

:wub:

Skrevet

vi bruker ca:

4500,- for

1000,- vaksiner

1200,- forsikring

så har du litt som går til snop, det trenger ikke være så mye, og no som går til uforutsette ting som forsikringa ikke dekker.

Det koster å ha den bikkja gett!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...