Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnad for schäfer ?


EliseKathinka

Recommended Posts

Vida er en 4 års gammel schäfertispe i størrelsen 28 kg. Hu spiser ca 500g mat om dagen, og med en kilopris på 30 kr/kg for V&H, havner hun på ca 5500 kroner i året for fôr. Den utgiften varierer jo veldig etter hva du fôrer på, hvor aktiv hunden er mm. I tillegg kommer jo godiser, tyggebein etc. Men jeg trur nok jeg hadde satt meg et budskjett på fôr på 600 kr/mnd på en schäfer i hvert fall.

Forsikringa hennes koster ca 1200 i året i Agria.

Vaksiner er vanlig pris på, og varierer sikkert fra sted til sted. Nå vaksinerer jeg som oftest flere i gangen, eller i andre sammenhenger, så jeg husker ikke helt hva det koster. Ellers kommer det HD/AA rønking.

Utstyr. Vel. Det kan være alt fra noen hundrelapper i året, til ganske mange tusen kroner. Kommer an på hva du skal bruke hunden din til, hvor utstyrfreak du er og slikt. Mye av utstyret er jo en engangsutgift, mens annet er jo ting som må byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !

Er V&H ett hundefor ? Å isåffall er det bra ?

Hvilket for bør hunden ha hvis den skal gå M

Det er et såkalt våtfôr, kjøpes frossent i pølser eller blokker, ligner på kjøttdeig, består av slakteravfall, kjøtt og vom. Noen har kylling i seg, andre fisk, osv. Det finnes flere varianter. Om det er bra? Tja, JEG synes jo det! :) Noen fôrdiskusjon vil jeg ikke ta her, men det er et fôr som jeg har inntrykk av at blir mer og mer populært.. Du kan jo søke på det under Fôring og Ernæring, så ser du massevis av emner om både fôr og V&H. (V&H = Vom Og Hundemat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30kr/kg for V&H?? :wub: Vi betaler 12 (eller 13 hvis vi vil ha det opphogd)..

Nå kjøper jeg 1/2 kg pølser, siden jeg ikke har store nok frysemuligheter til å kjøpe store kvanta... Og betaler 15 kr for ei pølse (eller 150 for 11 pølser...). Kunne sikkert bli billigere om jeg kjørte til Trøgstad, men jeg gidder simpelthen ikke å gjøre det for å hente noen få kg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår schæfer kostet oss... *regne* jevnt over sånn ca

-1000 kr pr år i forsikring (dette var tegnet i Gjensidig i 1999)

-i snitt 1800 kr i året på mat (vom og hundemat, hentet hos leverandør. De første tre årene var vel utgiftene på mat ca 7800 kr på et år)

-ca 500 kr for vanlig og rabies vaksine pr år

I tilegg kom hu på 150.000 i veterinærutgifter (heldigvis hadde vi forsikring, men denne dekket ikke spesialfor, et par av opersajonene, medisiner osv osv)

Og selvfølgelig hundeutstyr, godbiter osv...

Men, det er en grunn til at jeg ikke har schæferhund nå.... med en inntekt på 120.000 i året, så sier det seg selv at 35000 i året i veterinærutgifer i snitt ikke funker så bra...

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...