Gå til innhold
Hundesonen.no

wannabe Lassie


siljestokka

Recommended Posts

Noen som husker hvordan Lassie pleier å stå på slutten(?) av episoden? Der hvor han hadde labben litt sånn opp. Stod han, eller satt han :blink: ? Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg fikk så lyst til å lære bikkja mi det :P . Og så kalle trikset for "wannabe Lassie" . (Inspirert av Bush trikset til Amira).

Fritidsproblem... Jeg nei :D

Visst noen har noe andre/ kule originale triks, så er jeg veldig interrisert. Ikke sånn vanlig "sitt bamse" opplegg. Kan sikkert være det også. Bare at man kaller trikset noe kulere og mer originalt.

Takker for alle svar ;)

EDIT:

http://graphics8.nytimes.com/images/2006/0...ssie.large1.jpg

Fant et bilde, som i grunnen sier det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma kan :blink:

DSCF0369.jpg

Jeg lærte dette in som Vinke, gikk fram på samme måten som gi labb, bare at jeg klikket(jeg klikkertrente dette in) ikke for at hun la labben på handen, men når denvar i luften, tok oss vel 5-10 min å lære :D

Donny kunne også dette, men da under komando Har du låkt i foten?( låkt= vondt på sunnmørsk ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør hunden "Hva gjør jentene i .... " (sett inn et valgfritt stedsnavn), og så får du han til å legge seg på ryggen og sprike med bakbeina. Et ganske barnslig tricks det og da... :D

Jeg ler så jeg griner... Burde ikke være noe vanskelig å lære skræve-hunden min.. Hun ligger jo sånn stadig vekk. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg klikker også inn enkelte ting. Ikke fordi jeg klikkertrener, men fordi det er mye enklere å lære inn atferder som hoppe over beinet f.eks. Klikker jo når bikkja er i lufta, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nevner Kongen i en eller annen setning, f.eks "Hva gjør vi når Kongen kommer?" eller "Kommer Kongen?", så kneler/bukker hunden min :blink: Veldig søtt!

Hvordan lærer man hunden å bukke i grunnen? Uten å liksom "pushe" han ned. Tenker jo at man belønner hunden mens han er litt nede... Så forsetter man å forme adferden mer og mer...

Det der med klikkertrening... Kan man kombinere klikkertrening og vanlig trening. Eller er det slik at når man først begynner å klikkertrene, så må man bare klikkertrene. Kanskje litt dumt spørsmål, men i med at jeg aldri har "trent trent" hunden min, så vet jeg ikke. Har alltid bare vært kosehund. Så sånn konkuransegreier har jeg aldri vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerfolket vil sikkert daue, men jeg klikker inn der jeg finner det mest hensiktsmessig og bruker "bra" ellers. Jeg glemmer jo dingser og kan ikke være avhengig av det for å jobbe. Både bra og klikk er jo en betinget forsterker som etterfølges av godbit, så det er bare timingen som gjør klikkeren mer presis. Når jeg setter sammen atferdskjeder, bruker jeg ball som sluttforsterker og da er det uaktuellt med klikker. Hunden gjør jo gjerne en ti femten delatferder før forsterkeren kommer.

EDIT: Fordelen med å ha en klikkerklok hund, er at hvis du f.eks klikker når den strekker seg (dvs "bukke", ikke sant), så vil den rimelig fort forbinde klikket (og godbiten) med bukkingen og dermed kan du sette navn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte gamlehunden å slikke seg rundt munnen når jeg sa "Nam". Festlig:D Jeg synes egentlig at det er sånn halvveis umulig å trene inn sånne triks uten å bruke klikker, fordi det er vanskelig å være så presis med stemme. Bruker heller ikke klikker noe særlig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man hunden å bukke i grunnen? Uten å liksom "pushe" han ned. Tenker jo at man belønner hunden mens han er litt nede... Så forsetter man å forme adferden mer og mer...

Det der med klikkertrening... Kan man kombinere klikkertrening og vanlig trening. Eller er det slik at når man først begynner å klikkertrene, så må man bare klikkertrene. Kanskje litt dumt spørsmål, men i med at jeg aldri har "trent trent" hunden min, så vet jeg ikke. Har alltid bare vært kosehund. Så sånn konkuransegreier har jeg aldri vært borti.

Jeg har nettopp lært Ask og bukke, det jeg gjorde var at jeg brukte klikkeren (enklere med timingen) og klikket når han var på vei for å legge seg men før han fikk rompa i bakken. Dette forutsetter jo at hunden legger seg med forparten først, ikke bakparten. Det to meg bare par-tre økter før han tilbød rett atferd :rolleyes2: Du kan "fange adferden" også, men det kan ta litt lenger tid og bli litt annerledes. Hunder strekker seg ofte med forparten ned og bakparten opp, da kan du klike for det, eller om han ofte inntar lekestillingen kan du klikke for det. Men jeg ser for meg at det er enklere og shape inn adferden som først beskrevet :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerfolket vil sikkert daue, men jeg klikker inn der jeg finner det mest hensiktsmessig og bruker "bra" ellers. Jeg glemmer jo dingser og kan ikke være avhengig av det for å jobbe. Både bra og klikk er jo en betinget forsterker som etterfølges av godbit, så det er bare timingen som gjør klikkeren mer presis. Når jeg setter sammen atferdskjeder, bruker jeg ball som sluttforsterker og da er det uaktuellt med klikker. Hunden gjør jo gjerne en ti femten delatferder før forsterkeren kommer.

EDIT: Fordelen med å ha en klikkerklok hund, er at hvis du f.eks klikker når den strekker seg (dvs "bukke", ikke sant), så vil den rimelig fort forbinde klikket (og godbiten) med bukkingen og dermed kan du sette navn på det.

Jag är absolut klickertränare, men jag använder inte själva klickern speciellt ofta. Jag gör precis som du. Jag klickar om jag behöver precis timing, annars säger jag "bra" eller bara belönar.

Håller med om att den stora fördelen med att klickerträna tricks är att det eftervart går enormt snabbt att lära dem nya saker. Jag sa "bra" och belönade en (1) gång igår morse när min hund sträckte på sig och gäspade. Då bjöd hon på samma beteende sju gånger till för att få en godbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Lassie er så fiin! :) VELDIG OT her nå, men finnes det ikke slike collier som Lassie? Syns alle collier virker litt annerledes. Veldig mye pels blandt annet. Er Lassie "feil"?

Tror det finst forskjellige linjer :) . Slike Amerikanske linjer og Engelske, eller noe sånt. Aner ikke hvor jeg har det i fra, men en plass må det jo komme fra.

Men er enig. Lassie er spesielt nydelig. Tror faktisk det var en hannhund i tilegg. Hannhunder pleier jo alltid å ha så mye mer hår en tispene (mitt inntrykk)

Tror de amerikanske colliene er litt større...

------

Se på denne siden her :)

http://www.lassie.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på linjene, den amerikanske er grovere og større (og ofte finere i mine øyne) enn de eurpoeiske. Syns endel av de europeiske ligner på forvokste sheltier. Misforstå meg rett, sheltiene er skjønne, men som sheltie, ikke collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man hunden å bukke i grunnen? Uten å liksom "pushe" han ned. Tenker jo at man belønner hunden mens han er litt nede... Så forsetter man å forme adferden mer og mer...

Det der med klikkertrening... Kan man kombinere klikkertrening og vanlig trening. Eller er det slik at når man først begynner å klikkertrene, så må man bare klikkertrene. Kanskje litt dumt spørsmål, men i med at jeg aldri har "trent trent" hunden min, så vet jeg ikke. Har alltid bare vært kosehund. Så sånn konkuransegreier har jeg aldri vært borti.

Jeg gjorde som Fanny, klikket når hunden min strakk på seg en morgen. Mange misforstår og tror at man blir avhengig av klikkeren, og alltid må ha den med seg, - det er feil. Klikkeren er gjerne mer presis, men stemmen fungerer også som en god betinget forsterker, og da jeg lærte inn bukket på hunden min hadde jeg ingen klikker i hånden for jeg satt og spiste frokost ved bordet :wub: Da jeg oppdaget at hunden bukket, sa jeg bare BRA!, og hunden tilbød bukket på nytt med en gang etter at godbiten var servert, og etter et par minutter var kommandoordet lagt til.

Om man kan kombinerer klikkertrening med vanlig trening.. Hmm.. Med "vanlig trening", tenker du kanskje tradisjonell trening hvor en bruker lokkemetoden og fysisk håndtering av hunden for å få frem ønsket adferd? For i klikkertrening er det jo hunden som "gjør all jobben". Alt skjer på hundens eget initiativ (med unntak av targetstick/post-it-lapp, som forøvrig er mye lettere å fjerne enn godbit!) og hunden må tenke selv, noe den ikke gjør ved lokking - den følger bare etter godbiten og forholder seg egentlig ganske passiv til treningen. Det at hunden må tenke selv er noe hunden lærer etterhvert (derav begrepet klikkerklok hund), og for en hund som av og til trener tradisjonelt og av og til med klikker, vil omstillingen å gå fra å forholde seg ganske passiv til å måtte være mer aktiv og tenke selv, kanskje våre litt vanskelig for hunden? Det er jo ingen umulighet å kombinere, men hvorfor kombinere når klikkertrening fungerer og kan brukes til å lære inn alt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Lassie er så fiin! :wub: VELDIG OT her nå, men finnes det ikke slike collier som Lassie? Syns alle collier virker litt annerledes. Veldig mye pels blandt annet. Er Lassie "feil"?

Om dere går inn på linken som er postet over, går inn på "Regnbuebroen" og deretter ser på bildet av Mosshills Golden Noblemann, så ser dere kanskje likheten mellom Lassie og ham? Han var veldig fin og lignet i mine øyne veldig på Lassie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som Fanny, klikket når hunden min strakk på seg en morgen. Mange misforstår og tror at man blir avhengig av klikkeren, og alltid må ha den med seg, - det er feil. Klikkeren er gjerne mer presis, men stemmen fungerer også som en god betinget forsterker, og da jeg lærte inn bukket på hunden min hadde jeg ingen klikker i hånden for jeg satt og spiste frokost ved bordet :) Da jeg oppdaget at hunden bukket, sa jeg bare BRA!, og hunden tilbød bukket på nytt med en gang etter at godbiten var servert, og etter et par minutter var kommandoordet lagt til.

Om man kan kombinerer klikkertrening med vanlig trening.. Hmm.. Med "vanlig trening", tenker du kanskje tradisjonell trening hvor en bruker lokkemetoden og fysisk håndtering av hunden for å få frem ønsket adferd? For i klikkertrening er det jo hunden som "gjør all jobben". Alt skjer på hundens eget initiativ (med unntak av targetstick/post-it-lapp, som forøvrig er mye lettere å fjerne enn godbit!) og hunden må tenke selv, noe den ikke gjør ved lokking - den følger bare etter godbiten og forholder seg egentlig ganske passiv til treningen. Det at hunden må tenke selv er noe hunden lærer etterhvert (derav begrepet klikkerklok hund), og for en hund som av og til trener tradisjonelt og av og til med klikker, vil omstillingen å gå fra å forholde seg ganske passiv til å måtte være mer aktiv og tenke selv, kanskje våre litt vanskelig for hunden? Det er jo ingen umulighet å kombinere, men hvorfor kombinere når klikkertrening fungerer og kan brukes til å lære inn alt? :D

Takk for flott svar =) .

Det var litt mer oppklarende, siden jeg trodde at når man først begynner med klikker, så må man kun bruke den under trening hele tiden. tror kanskje jeg må skaffe meg en klikker da :wub: .. Virker mye lettere. Er vell bare å prøve seg litt frem? Har jo ikke planer om noe særlig, så det vil nok gå bra. Menem.. Kan man få tak i klikker i en vanlig dyrebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar =) .

Det var litt mer oppklarende, siden jeg trodde at når man først begynner med klikker, så må man kun bruke den under trening hele tiden. tror kanskje jeg må skaffe meg en klikker da :) .. Virker mye lettere. Er vell bare å prøve seg litt frem? Har jo ikke planer om noe særlig, så det vil nok gå bra. Menem.. Kan man få tak i klikker i en vanlig dyrebutikk?

Er kjempegøy å klikkertrene! Gleden ved å se at hunden så fort lærer nye, og ofte svært kreative øvelser, er stor! :wub: Men jeg anbefaler deg å lese en del om klikkertrening på nett, eller kjøpe boken "Klikkertrening for din hund" før du setter i gang. Det er ikke så mye feil du kan gjøre som går utover hunden, men det finnes mange nybegynnerfeil som gjør at treningen ikke blir fullt så effektiv. Jeg leste hele boken før jeg startet, og det er jeg glad for, da jeg fikk mange gode tips som hjalp meg videre i treningen.

Klikkere får du i de fleste dyrebutikker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...