Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie og gjeting?


LeneG

Recommended Posts

Har alltid vært glad i BC og det er en rase jeg vurderer å skaffe meg

i fremtiden en gang.

Vet jo at BCen er skapt for å gjete og har funnet masse tråder angående det.

Nå har det seg sånn at jeg har ikke annet enn 4 katter og 3 barn å gjete så vi må vel gjøre

det ett annet sted.

Hva gjør dere som gjeter med hunden men ikke har sau?

Går dere på gjeterkurs hele tiden eller hvordan funker det opplegget?

Kan man drive med annen trening for å oppveie for gjetingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Da jeg bodde i Nord-Trøndelag ble det holdt treninger en fast dag i uka. Da kunne man komme og trene hunden på sau. Dette foregikk i helt kontrollerte former. Der jeg var å prøvde jenta mi var det en fast gjeng som trente hundene sine, og det var flest sauebønder som holdt gjetingen ved like på eldre hunder og trente opp unghunder. Enkelte av de som var der hadde Border Collie for konkurransegjeting og ikke for arbeid.

Og ikke minst det sosiale ble holdt ved like. Beundringen av hundene som klarte å håndtere sauen uansett hva sauene fant på var stor.

Trur nok det er muligheter for å finne plasser å trene på gjeting i området der du også bor.

Siden jenta mi er pysete når det kommer til sau har vi måttet finne andre ting å gjøre. Det går knallefint å gjete sauen, men når sauene snur seg og ser på henne blir de kjempeskummel.. Grøss og gru tenker hun, og rusler bort og legger seg et stykke unna sauene. Spesielt når treningene er inne, og sauene går inn i et hjørne. Når sauene går fremover er hun kjempegira. Men tvert sauen snur seg, stopper hun å fungere. Sauene er ikke dumme dem, og utnytter dette til fulle.

Hun har vært med to høstferier på rad, og gjetet villsau. Og det har visst fungert helt ypperlig, uten at noen sauer har hoppet fra holmen og uti vannet. Så hun kan når hun vil.

Som turhund fungerer hun helt ypperlig. Er vant til å gå løs, og verken stikker av, jager dyr eller noe annet tull.

Lydighet er hun grei nok i, og vi skal prøve oss på spor eller rundering. Og agility skal vi komme godt i gang igjen med, har vært plaga med at hun har tatt litt av under agilityen. Derfor har vi brukt en del tid på å terpe på lydigheten og å trene ro.

Så vil si at border collien er en helt ypperlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært glad i BC og det er en rase jeg vurderer å skaffe meg

i fremtiden en gang.

Vet jo at BCen er skapt for å gjete og har funnet masse tråder angående det.

Nå har det seg sånn at jeg har ikke annet enn 4 katter og 3 barn å gjete så vi må vel gjøre

det ett annet sted.

Hva gjør dere som gjeter med hunden men ikke har sau?

Går dere på gjeterkurs hele tiden eller hvordan funker det opplegget?

Kan man drive med annen trening for å oppveie for gjetingen?

Har du en plan for denne treningen? Altså med det tenker jeg ikke mål som å komme på lag ol, men det er lett å ha tanker om trening daglig og så ramler alt i hopes etter en liten stund når man blir lei av å jobbe med det samme dag ut og dag inn. Så om du egentlig bare vil ha en turkompis og en som du kan trene litt med uten å ha noe mål og mening med det finnes det mange raser du godt kan bruke til det formålet. Hvorfor vil du ha BC? Sorry at jeg er litt småskarp og jeg kommer sikker til å få litt pepper, men BC ønskes å holdes som gjeterhund, med de egenskapene den alt innehar på godt og vondt.

Jeg driver med gjeting utenom lp trening, og jeg synes han skal få lov til det. Det er det beste han vet og for å tenke på noe annet enn tørr lp, så drar vi på jordet til noen vi kjenner som også har gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en plan for denne treningen? Altså med det tenker jeg ikke mål som å komme på lag ol, men det er lett å ha tanker om trening daglig og så ramler alt i hopes etter en liten stund når man blir lei av å jobbe med det samme dag ut og dag inn. Så om du egentlig bare vil ha en turkompis og en som du kan trene litt med uten å ha noe mål og mening med det finnes det mange raser du godt kan bruke til det formålet. Hvorfor vil du ha BC? Sorry at jeg er litt småskarp og jeg kommer sikker til å få litt pepper, men BC ønskes å holdes som gjeterhund, med de egenskapene den alt innehar på godt og vondt.

Jeg driver med gjeting utenom lp trening, og jeg synes han skal få lov til det. Det er det beste han vet og for å tenke på noe annet enn tørr lp, så drar vi på jordet til noen vi kjenner som også har gjeterhund.

Alle har vi vel ett eller annet vi faller for hos en hund. For meg har BCen ett herlig vesen og jeg liker rett og slett væremåten dens, utseendet og at de er litt sånn"vær så snill å gi meg noen oppgaver da, jeg gjør hva som helst for deg".

Jeg bryr meg ikke om at du er skarp Margrethe. Jeg har også hørt om og sett understimulerte BCer, eller hunder generelt.

Det gjelder vel ikke bare den.

Nå har jeg en rase som krever lite, litt for lite for meg. Hvis jeg skal ha hund igjen når hun vandrer så må jeg ha en hund med litt trøkk i samtidig som den kan fungerere sammen med familien vår.

Jeg vil ha en hund som er lett å lære opp og som kan gå løs.

Jeg har ikke noe plan for noe trening foreløpig, har såvidt begynt å tenke på at jeg skal ha en hund senere.

Det er vel derfor jeg spør og lurer. Vurderer andre raser også.

Vet at jeg vil trene med hunden men ikke hva og hvordan.

Har ikke noe ønske om å konkurrere, til det er jeg altfor nervøs.

Om jeg blir lei av jobbe med det samme dag ut og dag inn vet jeg jo faktisk ikke.

Er det noen som vet det på forhånd?

Vet bare at jeg blir veldig glad i dyra mine og vil at de skal ha det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn, at før man velger rase så burde man ha et lite bilde av hva man ønsker å gjøre med hunden, hvor mye tid man har å bruke på trening og mosjon og om man er villig til å kurse seg selv og hunden. Så kan man begynne å se på raser og vurdere dem opp mot det man har lyst til å drive med.

En gjeterhund trenger ikke å være med på konkurranser og vinne masse skinnende pokaler for å ha det bra, men den trenger virkelig å få brukt seg fysisk og psykisk ellers får man fort problemer av en eller annen sort. Understimulerte hunder bråker mer, er vanskeligere å nå inn til og de blir ofte litt for mye hvis man bare skal ha en familiehund.

Hvorfor ikke prøve å sette deg inn i noen av tingene man kan trene med hunder og begynne med den du har? Selv om hun/han er rolig og bedagelig så kan alle hunder trenes til et visst nivå. Les om bruks, LP og AG. Kjøp "nesearbeid for hund" og gå ut i skogen og prøv med hunden din. Er det noe du vil bruke mye tid på? For det tar en del tid, særlig om man har "høyenergi" hunder som kunne jobbet hele dagen om de hadde fått lov. Bare det å skulle gå 2 spor om dagen kan ta flere timer med alt "arbeidet" (gå ut sporet, la det ligge 30min, gå sporet) og vil man bruke LP og AG som aktivisering så må man trene mer enn en halvtime i uka for at hunden skal være fornøyd liksom... Etter 4t på hundeklubben så vil en BC kunne legge seg ned for å snorke når den kommer hjem men ikke lenge etterpå vil den være klar for mer action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en plan for denne treningen? Altså med det tenker jeg ikke mål som å komme på lag ol, men det er lett å ha tanker om trening daglig og så ramler alt i hopes etter en liten stund når man blir lei av å jobbe med det samme dag ut og dag inn. Så om du egentlig bare vil ha en turkompis og en som du kan trene litt med uten å ha noe mål og mening med det finnes det mange raser du godt kan bruke til det formålet. Hvorfor vil du ha BC? Sorry at jeg er litt småskarp og jeg kommer sikker til å få litt pepper, men BC ønskes å holdes som gjeterhund, med de egenskapene den alt innehar på godt og vondt.

Og hva med de borderne som ikke egner seg til gjeting? Det er faktisk en håndfull av disse også. Men disse ser man vel sjeldent siden de ofte får seg en kule bak låven, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ jo ikke gjete med hunden selv om det er en BC. Bare den får mye aktivisering (og gjerne i konkurransesammenheng)! Ellers er det fint å dra på gjerterkurs ja. Samme om du ikke vil satse på gjeting, er det fint for både deg og oppdretter å se at hunden har instinktet på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med de borderne som ikke egner seg til gjeting? Det er faktisk en håndfull av disse også. Men disse ser man vel sjeldent siden de ofte får seg en kule bak låven, eller?

Det blir jo noe HELT annet da, og er totalt urelevant.

De aller fleste steder som har et lokalt gjeterhundlag arrangerer treninger, enten det er faste eller noe mer sporadiske. Ofte kan man også få tilbud om å trene hos en lokal gjeterhundmann, etter et kurs eller to. Min oppfatning av miljøet er at de synes det er supert med rekruttering, og de er veldig imøtekommende.

Jeg synes en BC bør få gjete, fordi en border generelt sett aldri er så lykkelig som når den får det, det er det de aller helst vil. Har du først prøvd gjeting med BC'en, og sett de fantastiske instinktene i bruk, så våkner lysten til å prøve det litt mer. Kjempeflott at du vurderer dette før du kjøper BC! Ellers er det mye man kan gjøre dersom du av diverse grunner ikke får brukt hunden på sau. Alt fra bruks til lydighet, freestyle, redningshund osv. Jeg personlig ville nok ikke trent bare ag med en ung bc, men i kombinasjon med andre aktiviteter er det og en fin mulighet.

Vi trener spor og lydighet, pluss masse tur, frem til jeg får begynt å trene gjeting oftere (må bare ha lappen først.. :)), og hun er veldig glad i å trene- men ingenting måler seg med å leke med hvite ulldotter på et jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve å sette deg inn i noen av tingene man kan trene med hunder og begynne med den du har? Selv om hun/han er rolig og bedagelig så kan alle hunder trenes til et visst nivå. Les om bruks, LP og AG. Kjøp "nesearbeid for hund" og gå ut i skogen og prøv med hunden din.

Nu er det ikke en unghund Bessie har, den har nok kun et par år igen,på grund af størrelse og idet at den også har Hd, der giver lidt problemer. Så der er en god grund til at det ikke bliver til mere med den end der gør.

Det er jo en forespørgsel om BC, for at finde ud af om hun skal anskaffe sig en senere hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo noe HELT annet da, og er totalt urelevant.

Eh...Hvorfor det? Jeg sier jo bare at det finnes mange bordere som ikke egner seg til gjeting da. For det er faktisk en hel del som skal stemme oppe i nøtten, dersom den skal fungere som gjeterhund. Jeg sier IKKE at de fleste border collier passer bedre som sofahunder, derimot at det er en del som ikke egner seg til gjeting. Og hvorfor skal man ikke kunne skaffe seg en slik hund, dersom det likevel viser seg at den ikke er egnet for gjeterhundarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...Hvorfor det? Jeg sier jo bare at det finnes mange bordere som ikke egner seg til gjeting da. For det er faktisk en hel del som skal stemme oppe i nøtten, dersom den skal fungere som gjeterhund. Jeg sier IKKE at de fleste border collier passer bedre som sofahunder, derimot at det er en del som ikke egner seg til gjeting. Og hvorfor skal man ikke kunne skaffe seg en slik hund, dersom det likevel viser seg at den ikke er egnet for gjeterhundarbeid.

Broren til bikkja mi fikk en kule i skallen, fordi den rett og slett var for dum og ikke egnet seg som gjeter. Så det skjer jo. Hva er vitsen å ha en hund som ikke egner seg til det du trenger den til?

Min har helt klart gjeterteft tror jeg.. Men i med at den er blanding, så gjeter den ikke som en renraset ville ha gjort. Altså den gjeter ikke så intenst med øynene... Men har helt klart noe i seg da. Men den ville nok aldri ha blitt noen "champion".

EDIT:

Gjeting er jo en veldig grei sport i grunnen. Virker veldig gøy. Kunne godt tenkt meg å prøvd selv. + At hunden får bruke både hode og kroppen. Det virker som at du trenger en god kommunikasjon med hunden også. hunden elsker det jo. Så hadde jeg vert deg, så ville jeg funnet ut litt mer om gjeting. I med at det er det, som denne rasen er skapt for. Derfor synes jeg at alle gjeterhunder burde få prøvd litt gjeting. Akkuratt som jakthunder burde få jakte. Man jakter jo ikke hele året, men hunden får i alle fall litt jakt i året. Så det å kombinere sporter med en Bc burde jo bare være bra + At den får være en familie og turhund.. Det må jo være det ultimate og perfekte liv for en BC. Er jo ikke alle gjeterfolk som drar med bikkjer å bader og slikt.. Sånn som vi hyperoverinterriserte hundefolk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til bikkja mi fikk en kule i skallen, fordi den rett og slett var for dum og ikke egnet seg som gjeter. Så det skjer jo. Hva er vitsen å ha en hund som ikke egner seg til det du trenger den til?

Fordi den ikke egner seg til gjeting, så gir vi den en kule liksom - så med andre ord, vi bør likvidere hunder som er uegnet til det formålet de blir innkjøpt til? Eller kanskje en slik hund kan få en sjanse et annet sted? For eksempel som lp-hund, eller er den for dum til det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den ikke egner seg til gjeting, så gir vi den en kule liksom - så med andre ord, vi bør likvidere hunder som er uegnet til det formålet de blir innkjøpt til? Eller kanskje en slik hund kan få en sjanse et annet sted? For eksempel som lp-hund, eller er den for dum til det også?

Det var ikke min hund <_< .. jeg hadde aldri drept den fordi den ikke egner seg til det den "skal". Men den hunden var omplasseringshund ja. Så det skjer jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi vel ett eller annet vi faller for hos en hund. For meg har BCen ett herlig vesen og jeg liker rett og slett væremåten dens, utseendet og at de er litt sånn"vær så snill å gi meg noen oppgaver da, jeg gjør hva som helst for deg".

Ja de er vakre... men du og du, inne i seg selv er de små mareritt til de blir 3-4 år, spør Aya med Knott og Knott er av de rolige :P

Jeg bryr meg ikke om at du er skarp Margrethe. Jeg har også hørt om og sett understimulerte BCer, eller hunder generelt.

Det gjelder vel ikke bare den.

Nå har jeg en rase som krever lite, litt for lite for meg. Hvis jeg skal ha hund igjen når hun vandrer så må jeg ha en hund med litt trøkk i samtidig som den kan fungerere sammen med familien vår.

Jeg vil ha en hund som er lett å lære opp og som kan gå løs.

Det er her mye av problemet ligger. Alle tror de er så lettlærte, de er ikke det! Det er utrolig vansklig å jobbe med en bc, fordi de lærer så fort feil også! Jeg gikk jo fra Schäfer til Bc og hei for en overgang. Så å gå fra en Leonberger til en bc er en hel mil. Ikke noe galt med LB, men ja du sier du jo selv, de har litt "tyngre" for det :blink: Løs kan de ikke gå før du har lært dem det på lik måte som alle andre hunder.

Jeg har ikke noe plan for noe trening foreløpig, har såvidt begynt å tenke på at jeg skal ha en hund senere.

Det er vel derfor jeg spør og lurer. Vurderer andre raser også.

Vet at jeg vil trene med hunden men ikke hva og hvordan.

Har ikke noe ønske om å konkurrere, til det er jeg altfor nervøs.

Det er ett godt utgangspunkt synes jeg. Se likevel på andre raser, for bc er en helt helt annen verden enn LB. Jeg sier ikke dette bare på gøy håper du skjønner det, dette sier jeg like mye for deg som for hunden.

Om jeg blir lei av jobbe med det samme dag ut og dag inn vet jeg jo faktisk ikke.

Er det noen som vet det på forhånd?

Nei det er klart du ikke kan vite det og jeg jobber nå ikke hver dag med Z'n selv (bare nesten...) Personlig gikk jeg for BC fordi jeg ville noe med han. Jeg ville konkurrere og jeg ville bruke hunden min siden jeg faktisk kjøpte meg en brukshund med instinker så langt oppe i dagen. Det er dager hvor jeg tenker at han passer faktisk best i sofaen, men så kommer samvittigheten å tar meg, det er en arbeidshund og kan jeg ikke gi han det så får jeg heller sette han vekk. OG det skal være sagt at jeg faktisk vurderer en annen rase neste gang det går litt for fort i det hodet for min del :D

Vet bare at jeg blir veldig glad i dyra mine og vil at de skal ha det bra ;)

Og det hersker det ingen tvil om :P

Emile: Hva i all verden har de hundene som ikke har instinktene med dette å gjøre? Bessie vet jo ikke hva hun får før hun har holdt på en stund med den, ikke sant. Så fortell meg gjerne hvorfor dette er relevant i forhold til at Bessie ønsker seg bc fordi de fasinerer henne og hun vurderer rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...Hvorfor det? Jeg sier jo bare at det finnes mange bordere som ikke egner seg til gjeting da. For det er faktisk en hel del som skal stemme oppe i nøtten, dersom den skal fungere som gjeterhund. Jeg sier IKKE at de fleste border collier passer bedre som sofahunder, derimot at det er en del som ikke egner seg til gjeting. Og hvorfor skal man ikke kunne skaffe seg en slik hund, dersom det likevel viser seg at den ikke er egnet for gjeterhundarbeid.

En BC som ikke egner seg til gjeting betrakter man vel på lik linje med andre, krevende bruksraser, og da trener man jo ikke gjeting da, det er ikke verre enn det. Da kan man trene lp, bruks, freestyle osv. Jeg synes fremdeles ikke det er relevant ift ts' problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste steder som har et lokalt gjeterhundlag arrangerer treninger, enten det er faste eller noe mer sporadiske. Ofte kan man også få tilbud om å trene hos en lokal gjeterhundmann, etter et kurs eller to. Min oppfatning av miljøet er at de synes det er supert med rekruttering, og de er veldig imøtekommende.

Jeg synes en BC bør få gjete, fordi en border generelt sett aldri er så lykkelig som når den får det, det er det de aller helst vil. Har du først prøvd gjeting med BC'en, og sett de fantastiske instinktene i bruk, så våkner lysten til å prøve det litt mer. Kjempeflott at du vurderer dette før du kjøper BC! Ellers er det mye man kan gjøre dersom du av diverse grunner ikke får brukt hunden på sau. Alt fra bruks til lydighet, freestyle, redningshund osv. Jeg personlig ville nok ikke trent bare ag med en ung bc, men i kombinasjon med andre aktiviteter er det og en fin mulighet.

Vi trener spor og lydighet, pluss masse tur, frem til jeg får begynt å trene gjeting oftere (må bare ha lappen først.. :D), og hun er veldig glad i å trene- men ingenting måler seg med å leke med hvite ulldotter på et jorde.

Takk for god info. Jeg synes en BC er herlig i sitt rette element. Skikkelig imponerende.

Nu er det ikke en unghund Bessie har, den har nok kun et par år igen,på grund af størrelse og idet at den også har Hd, der giver lidt problemer. Så der er en god grund til at det ikke bliver til mere med den end der gør.

Det er jo en forespørgsel om BC, for at finde ud af om hun skal anskaffe sig en senere hen.

Takk Einstein&Charlie :blink: Da trengte jeg ikke å svare på den selv.

Det er her mye av problemet ligger. Alle tror de er så lettlærte, de er ikke det! Det er utrolig vansklig å jobbe med en bc, fordi de lærer så fort feil også! Jeg gikk jo fra Schäfer til Bc og hei for en overgang. Så å gå fra en Leonberger til en bc er en hel mil. Ikke noe galt med LB, men ja du sier du jo selv, de har litt "tyngre" for det :P Løs kan de ikke gå før du har lært dem det på lik måte som alle andre hunder.

Det er ett godt utgangspunkt synes jeg. Se likevel på andre raser, for bc er en helt helt annen verden enn LB. Jeg sier ikke dette bare på gøy håper du skjønner det, dette sier jeg like mye for deg som for hunden.

Vet det er mer jobb med en BC enn en LB ( men ikke mobb LBen ) . Ihvertfall når det gjelder aktivitetssiden.

Jeg vil jo også ha en rase som krever mer.

Kan erstatte den tiden jeg støvsuger etter Bessie med trening så går det opp i opp :P . Det var en spøk altså...

Det er flere andre raser jeg vurderer enn BC så kommer nok flere spørsmål fra denne kanten senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mer jobb med en BC enn en LB ( men ikke mobb LBen ) . Ihvertfall når det gjelder aktivitetssiden.

Åh nei! Jeg ville aldri falle meg inn å mobbe LB'n. De er store flotte dyr :D Faro hadde en venn her i verden og det var en diger LB hannhund, skjønneste i verden og beskyttet Faro mot den stygge verden gjorde han, så nei jeg gjør ikke narr av den rasen!

Kan erstatte den tiden jeg støvsuger etter Bessie med trening så går det opp i opp :blink: . Det var en spøk altså...

*sjokkert* Kjøpe seg bc for å støvsuge mindre *rister på hodet og overser glatt at det var spøk og tar det på ramme alvor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emile: Hva i all verden har de hundene som ikke har instinktene med dette å gjøre? Bessie vet jo ikke hva hun får før hun har holdt på en stund med den, ikke sant. Så fortell meg gjerne hvorfor dette er relevant i forhold til at Bessie ønsker seg bc fordi de fasinerer henne og hun vurderer rasen?

Jeg heter egentlig Emilie da :blink: Men uansett:

Poenget mitt var vel, opprinnelig, at det finnes drøssevis med border collier som ikke duger til gjeting. Ønsker man ikke å drive aktivt med gjeterhundarbeid, men gjerne vil drive med annen hundesport, som for eksempel lp, så er det ikke vanskelig å finne seg en border som kan egne seg til dette. Helt uten at eier må ha dårlig samvittighet for at bikkjen ikke får tatt seg ut på sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter egentlig Emilie da :blink: Men uansett:

Poenget mitt var vel, opprinnelig, at det finnes drøssevis med border collier som ikke duger til gjeting. Ønsker man ikke å drive aktivt med gjeterhundarbeid, men gjerne vil drive med annen hundesport, som for eksempel lp, så er det ikke vanskelig å finne seg en border som kan egne seg til dette. Helt uten at eier må ha dårlig samvittighet for at bikkjen ikke får tatt seg ut på sau.

Ja akkurat angående BC så har jeg også tenkt på omplasseringshund siden det virker som det er veldig mange av dem.

Da har man jo som du sier Emilie også litt forutsetninger for å vite hva hunden krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat angående BC så har jeg også tenkt på omplasseringshund siden det virker som det er veldig mange av dem.

Da har man jo som du sier Emilie også litt forutsetninger for å vite hva hunden krever.

Jepp, de er det mange av og tar du deg av en slik en kan jeg bare applaudere. :blink: For mange av de trenger å komme til noen som gidder å aktivisere dem så de får ett godt liv. Slik som Gobben til Emilie og Crizpo her på sonen. Han kom fra ett hjem der han ikke hadde det så godt og så tok Crizpo over og delte han med Emilie. Så etter som jeg ser det så har jo Emilie god kjennskap til understimulerte border collie og vet (det var kanskje Crizpo som gjorde jobben?) nøyaktig hva man får.

Jeg heter egentlig Emilie da :D Men uansett:

Ups..

Poenget mitt var vel, opprinnelig, at det finnes drøssevis med border collier som ikke duger til gjeting. Ønsker man ikke å drive aktivt med gjeterhundarbeid, men gjerne vil drive med annen hundesport, som for eksempel lp, så er det ikke vanskelig å finne seg en border som kan egne seg til dette. Helt uten at eier må ha dårlig samvittighet for at bikkjen ikke får tatt seg ut på sau.

De finnes det nok av ja, men hvordan skal en finne ut det ved å se i valpekassen? Der vil jeg si det er relativt vanskelig å finne en ikkegjeter, eller? Skjønner jo at du forsvarer de gjeterhundene som kommer inn til dere som ikke har gjeting i seg og har bare havnet hos en familie som ikke klarte av border collien sin. Og klart, de kan brukes til "bare" lp osv. MEN du finner ikke de i valpekassen sånn helt uten videre, og jeg støtter IKKE de som avler på slike "tomme" bc, de mangler en del ting som ikke er ønskelig hos bc nemlig jaktdriften...

Men lett å snakke om slikt uten å så altfor mye greie på hva som er ønskelig i bc også for oss konk.folk og for oss som støtter bc avl uten innblanding av tullball som en ikkegjeter innehar. Men kanskje greit å sette seg inn i bc, avl og gjeting først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Etter ett stk omplasseringsbc og to stk valper så vil jeg nok ikke overta en unghund/voksen igjen, med mindre jeg personlig kjenner de den kommer fra, og bakgrunnen den har. Det krever SÅ mye tid og krefter å rette opp der andre har gjort ting feil (heh, nå hørtes jeg ut som DEN supertreneren, noe jeg ikke er-- men:p), og det er fryktelig mye enklere å drive innlæring enn avlæring. Det er lett å få mye rare uvaner/hang ups og så videre på kjøpet. Det er selvsagt et alternativ, men da ville jeg vært uhyre skeptisk til det aller meste:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mer jobb med en BC enn en LB ( men ikke mobb LBen ) . Ihvertfall når det gjelder aktivitetssiden.

Jeg vil jo også ha en rase som krever mer.

Det er vel ikke først og fremst aktivitetsnivået som er den største overgangen fra BC til LB, det finnes jo de LB'ene som er AKTIVE nok. Problemet er vel at det går fortere i hodet til BC'en enn hos LB'en, og DET er en overgang som er vanskelig å henge med på. Med litt tregere raser så har du tid når du ser at hunden lurer på om den skal gjøre noe, mens med BC så gjør de ting når de tenker på det, det er ikke alltid de tenker på det før de gjør det heller, liksom - og de lærer fortfort - så man får ikke det samme slingringsmonnet som man har med de litt tregere rasene.

Og det er ikke vondt ment, og det kan hende du tar sånne overganger mye bedre enn hva f.eks jeg gjorde, men jeg bytta fra alaska husky til belger, og det tok tid før jeg lærte meg å være i forkant og ikke minst planlegge treninga bedre så jeg slapp å avlære ting som gikk litt skeis - og som jeg ville hatt tid til å rette opp underveis med f.eks AH. Og AH'en er ikke tregere enn LB'en, og belgeren er ikke like kjapp som BC'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er interessert i en "ny" rase som er veldig annerledes enn den man har, så er jo et godt tips å oppsøke ulike miljøer for disse hundene - og se dem i sving, såvel som "bare" på tur etc, og observere og spørre og grave. Ikke bare finne frem til "verdensmestrene", men også de "vanlige" hundeeierne som man treffer på tur, på treff, whatever (sånn generelt).

Det viktige er ikke å se etter bare de vellykkede - men også de mer "mistilpassede"... hva deres vaner og uvaner er, og om man orker dette.

Snakket med noen som bodde på gård nylig, de har diverse dyr, er aktive, hadde bruk for litt assistanse til hverdags, men de fikk en omplasseringsborder som gikk helt berserk med gjeting av ALT.

Samtidig møter jeg jevnlig en border collie som kommer fra gård, som ikke egnet seg til kravene som eier/oppdretter stilte, og som denne drevne bonden bevisst omplasserte til byfolk - som er på sin andre eller tredje slike "dårlige gjeter fra en gård på landet", og har fått trivelige familie- og turhunder ut av alle sammen, og der jeg ikke merker noen påtrengende gjeting i det hele tatt. Ikke er det "supereiere" heller, men rolige og konsekvente folk.

Men for å klare å skille dette... se hva som er en "bra border collie" for eget bruk, og hva som er en dårlig... DET krever endel av eieren som skal ha den!

Forøvrig ble det registrert rundt 900 border collier ifjor. Jeg tror neppe at alle disse - for å si det mildt - kommer til aktive gjeterhundeiere. Eller, for den saks skyld, til aktive konkurransefolk. Så man kan jo lure litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Etter ett stk omplasseringsbc og to stk valper så vil jeg nok ikke overta en unghund/voksen igjen, med mindre jeg personlig kjenner de den kommer fra, og bakgrunnen den har. Det krever SÅ mye tid og krefter å rette opp der andre har gjort ting feil (heh, nå hørtes jeg ut som DEN supertreneren, noe jeg ikke er-- men:p), og det er fryktelig mye enklere å drive innlæring enn avlæring. Det er lett å få mye rare uvaner/hang ups og så videre på kjøpet. Det er selvsagt et alternativ, men da ville jeg vært uhyre skeptisk til det aller meste:P

Ja, du sier noe der. Har vært heldig med Bessie sånn sett selv

om hun har ett par atferder jeg gjerne skulle hatt vekk.

Det er vel ikke først og fremst aktivitetsnivået som er den største overgangen fra BC til LB, det finnes jo de LB'ene som er AKTIVE nok. Problemet er vel at det går fortere i hodet til BC'en enn hos LB'en, og DET er en overgang som er vanskelig å henge med på. Med litt tregere raser så har du tid når du ser at hunden lurer på om den skal gjøre noe, mens med BC så gjør de ting når de tenker på det, det er ikke alltid de tenker på det før de gjør det heller, liksom - og de lærer fortfort - så man får ikke det samme slingringsmonnet som man har med de litt tregere rasene.

Ja har fått den oppfattelsen jeg og. Voldsomt kjappe i vendingen :rolleyes2:

Når man er interessert i en "ny" rase som er veldig annerledes enn den man har, så er jo et godt tips å oppsøke ulike miljøer for disse hundene - og se dem i sving, såvel som "bare" på tur etc, og observere og spørre og grave. Ikke bare finne frem til "verdensmestrene", men også de "vanlige" hundeeierne som man treffer på tur, på treff, whatever (sånn generelt).

Skal ta med meg venninnen min og besøke masse utstillinger.

Er veldig nysgjerrig på mange raser egentlig.

Kjenner 2 som eier BC. Hvis det blir alvor av Bc planene noen gang så skal jeg

spørre om å låne en av de en stund så jeg ser hvordan den er å ha i hus.

Vet jo at jeg kan få noe helt annet og min blir i tilfellet ikke ferdig oppdratt, men da får vi kanskje

en pekepinn ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...