Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer, myter og sannheter


Boubou

Recommended Posts

Kjente "sannheter" om raser og hundetrening!

ENJOY :)

Noen godbiter:…

Chihuahua er ingen hund, men en gnager!

Man må ikke løfte opp en Chihuahua. Denne rasen har et hull i hodet, og hvis man løfter den opp kan hjernen falle ut.

En chihuahua må aldri løftes etter nakkeskinnet, da øynene kan dette ut.

Bullterrien har en hjernefeil som gjør at den løper inn i vegger etter den har fylt to år. Det er slik de har fått den spesielle hodefasongen.

Hvis en Pitbull biter deg, så må den bli hengene helt til du kommer til dyrlegen og den blir bedøvet.

Pitbullen er genmanipulert slik at den naturlige bakteriehemningen hos hunder har forsvunnet hos rasen. Hvis du blir bitt av en pitbull vil du derfor dø i løpet av få dager pga. infeksjoner i blodet.

En Pitbull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

Om en Afghansk mynde kommer seg løs, må den skytes for å få tak i den igjen.

Greyhounde må ikke få løpe løs uten om på en løpsbane, for da klarer de ikke å stoppe igjen.

Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt.

Mange Gordon Settere har ikke hjerne. Tidligere avlet man bort hjernen hos rasen.

Man må ikke ha Rottweileren på soverommet, for da vil den angripe deg mens du sover.

Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

Dersom en Tispe en gang har hatt ett blandings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Om hunden ikke gjør som du sier, så har du ikke tatt den hardt nok!

Afghansk mynde/ mynder

Om en Afghansk mynde kommer seg løs, må den skytes for å få tak i den igjen.

Afgansk mynde er den eneste hunderasen som er bevist dummere enn andre, derfor går de ikke an å dressere.

Greyhounde må ikke få løpe løs uten om på en løpsbane, for da klarer de ikke å stoppe igjen.

Bullterrier

Bullterrien har en hjernefeil som gjør at den løper inn i vegger etter den har fylt to år. Det er slik de har fått den spesielle hodefasongen.

Border collie, collie, gjeterhund

Gjeterhundfolka ødelegger Border Collien. De er blitt så korte i frembeina.

Border Collie er født ferdig dresserte.

Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

Collie har så små hodeskaller at hjernen sprenger på, og gir dem hodepine.

Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

Chi hua hua/ miniatyrhund

Miniatyrhunder kan ikke bli stuerene, fordi de er så små.

Små hunder kan ikke brukes til noe, for de er så dumme. Dette er fordi de har små hjerner.

Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

Chihuahua er ingen hund, men en gnager!

Man må ikke løfte opp en Chihuahua. Denne rasen har et hull i hodet, og hvis man løfter den opp kan hjernen falle ut.

En chihuahua må aldri løftes etter nakkeskinnet, da øynene kan dette ut.

Små hunder kan ikke, og behøver ikke gå tur.

Alle små hunder er sinte på store hunder.

Hvis du dunker en liten hund i bakhodet, hopper øynene ut

Cocker spaniel/ spaniels

Lysebrune, ensfargete cocker spaniels er aggressive. Dette er en trend.

Spaniels er feige

Røde og svarte Cockere biter fordi de har en genfei. Eller et symptom kalt Cocker syndromet.. Collier lider av det samme.

Dobbermann

Ingen hunderase har mer ´killer-instinkt´ enn Dobermann. Hvis du slipper alle hunderasene hver for seg løs i skogen og lar de leve der, er Dobermann den eneste rasen som overlever.

Dobbermann går umotivert rett i strupen på deg, selv om du stirrer på den.

Dobermann har nesten alltid en hjerneskade, dette fordi at hjernen ikke vokser til maksimalt grunnet for smal skalle

Golden Retriver

Det har vært så mye innavl på Golden Retriver, at de nå har altfor mye hormoner, og blir gale når de kommer i kjønnsmodningen.

Aldri sett to retriever hanner sammen. Den ene av de vil i så tilfelle bli ridd i døden av den andre. Dette pga at retrievere har for mye kjønnshormoner fordi det bare avles på eksteriør.

Pitbull/ kamphund

Pitbullen har en hjernefeil, og det er grunnen til at den er forbudt i mange land.

Pitbullen er genmanipulert slik at den naturlige bakteriehemningen hos hunder har forsvunnet hos rasen. Hvis du blir bitt av en pitbull vil du derfor dø i løpet av få dager pga. infeksjoner i blodet.

Kamphunder har et drapsgen, som lett lar seg aktivisere ved feil hundeoppdragelse.

Pitbullen kan låse kjeven. De har en tapp/låsemekanisme i kjevebeinene som gjør at kjeven går i lås. For å få åpnet munnen på en pitbull må hunden drepes.

Pitbuller er farlige fordi de mangler en enzym i hjernen som kontrollerer bitehemning.

En Pitbull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

En Pitbull har en giftig bakterieflora i munnen, så om du mot formodning skulle overleve et bitt, vil du dø av blodforgiftning.

En Pitbull sager med kjevene når den biter for å lage mest mulig skade.

Kuler preller av på en Pitbull

Hvis en Pitbull biter deg, så må den bli hengene helt til du kommer til dyrlegen og den blir bedøvet.

Pitbullen er avlet opp av NASA på Area 51, for å være en av de råeste og farligste hundene i verden. En mann som jobbet hos NASA klarte å smugle en pitbull ut av Area 51. Men hunden han smuglet ut var ikke ferdig avlet så det var noe som manglet i hodet på hunden. Det er derfor det er så mange farlige pitbuller på kloden vår, og det skumle er at andre folk avler videre på dette.

Schäfer

Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

Schäfere spiser små babyer

Schäfere er feige, og angriper deg alltid bakfra.

Setter/ Fuglehund

Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt.

Mange Gordon Settere har ikke hjerne. Tidligere avlet man bort hjernen hos rasen.

Rottweiler/ store raser

Man må ikke ha Rottweileren på soverommet, for da vil den angripe deg mens du sover.

Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

Du kan ikke ha hundevalper i nærheten av Rottweiler eller Dobermann tisper, for da spiser de dem opp.

Har en Rottweiler eller Dobermann først fått smakt på blodet ditt (uansett grunn), så må du avlive de, for de blir blodtørste og kommer til å drepe deg.

Store hunder som f.eks. Rottweiler og Irsk Ulvehund skal ikke gå i trapper før de bli 12 mnd, de må derfor bæres.

Man må ikke gå tur eller leke med irske ulvehund valper pga de er så store at

det vil ødelegge skjelettet dems.

Andre raser

Rasen Beagel kan ikke være løs, da de stikker.

Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame.

Grand danois og kinesisk naken hund er de eneste hunderasene som er i stand til å sulte seg til døde. Dette pga for mye avl, og at noen hunder er ødelagt av dette.

Damatiner, Grand Danois og Rhodesian Ridgeback er verdens mest spesielle raser, de takler nemlig ikke å stå på kennel. Selv ikke for en helg.

Avl/ opprinnelse

Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

Hvis du parrer en hund med kuperte ører, med en hund med vanlige ører, kan godt noen valper ende opp med kuperte ører, det samme gjelder kuperte haler.

Dersom en Tispe en gang har hatt ett balndings kull, kan ikke denne tispen noen sinne føde renrasede hunder senere... Selv om hun pares med en hund av samme kjønn!

Helse/ gemytt

Om man klipper negler på en hund og det starter å blø, vil hunden blø i hjel.

Røde hunder er aggressive og farlige.

Hundehold/ trening

Når en hund angriper en annen, kan du stanse slåsskampen ved å stikke en finger i anusen på den.

Om du har en hannhund som vil sloss med andre hunder, kan du binde et fiskesnøre rundt pungen på hunden, og nappe til hver gang den hisser seg opp.

Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Om hunden ikke gjør som du sier, så har du ikke tatt den hardt nok!

Når en rase egentlig er avlet for noe, går det ikke an å bruke den til annet enn dette.

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Når en hund angriper en annen, kan du stanse slåsskampen ved å stikke en finger i anusen på den.

Om du har en hannhund som vil sloss med andre hunder, kan du binde et fiskesnøre rundt pungen på hunden, og nappe til hver gang den hisser seg opp.

Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.

Om hunden ikke gjør som du sier, så har du ikke tatt den hardt nok!

Når en rase egentlig er avlet for noe, går det ikke an å bruke den til annet enn dette.

Utstillingshunder må ikke på noen måte lære å sitte, fordi da klarer de ikke å stå på utstilling.

:) Er dette noe du har hørt og er det virkelig noe folk har prøvd??

Og denne var jo lur. Tydelig at det må være noen ekstremt kloke mennesker som har uttalt seg her:

Klikkertrening er bare tull, da klikket fra en klikker er ikke ubehagelig nok så det kan brukes i hundetrening.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spes. bra: Hunder som spiser rått kjøtt får "smaken" på det og vil derfor bli aggressive (og bite folk)!

Yeah right...

Susanne

Ja selvfølgelig! Mine hunder får rått kjøtt hverdag som godbiter eller fordi jeg bar vil gi hundene noe de setter pris på. Og jada, de gnager på meg hver dag fordi de har fått smaken på kjøtt. De bare venter på at jeg skal dø så de får et festmåltid. Ehm ja...

Border collien er født lydig...

Er det noe "galt" er det kun fordi den er understimulert (ja det sier hvertfall de fleste).

Ja jøss. Vet om en som gav tilbake sin BC-valp fordi den ikke var lydig når han fikk den. Grøss. Det pleier å hjelpe å lære dem litt;)

Små hunder kan ikke gå lengre enn 1-2km, skal de være med på en lengre tur må de plukkes opp å bæres resten av turen :)

Små hunder bjeffer så mye fordi de er VAKTHUNDER! (- rart min ikke bråker da?)

Små hunder trenger ikke gå i bånd. Små hunder kan få løpe løs rundt som de vil siden de er så små og ikke kan gjøre skade eller skremme folk...

Små hunder krever lite og gjør ikke så mye utav seg :rolleyes:

Yay. Små hunder kan da være like farlige de som store:P Hoho, små hunder kommer gjerne til akkurat der de vil fordi de kan smyge seg innimellom alt:P

hmm... har jo så mange gullkorn å ta av.

men her er et par:

- For at hunden skal skjønne at du er lederen så skal du alltid gå ut døra først og late som du spiser av maten til hunden før hunden får spise.

- Jo mer hunden blir stengt i burdet sitt som valp, jo roligere vil den bli.

- Leste i en gammel bok en gang at hvis man skulle få hunden til å slutte å jage høner så skulle man henge en død høne rundt halsen på hunden å la den gå sånn med høna i et par dager (blir vel da samme læringsprinsipp på andre smådyr? katter, kaniner, ? )

- Ellers fikk jeg også høre en gang at hunden ikke stammet fra ulven. Det var jo overhodet ikke noen likheter med hund og ulv! :)

- Å trene kontakt med hunden er dominant og farlig da man stirrer på hunden sin.

- Hvis man parrer to hunder som har amputert/kupert hale så får man valper med stumphale.

- Tisper er mer lydige og hannhunder har større tålmodighet med barn.

- En valp skal ikke hilse på noen andre hunder før den er minst 4 månder grunnet sykdommer den kan få.

- Det er viktig å ta fra valpen maten og lekene sine så ofte som mulig så får den ikke matforsvar.

Jah, sier seg jo selv.......

En av de vanligere: Hvis tispen en gang har fått et blandingskull, så vil hun aldri kunne få renrasede valper etterpå - så det så!

Susanne

Hmm, jeg kan ikke annet enn å le av den:P

- Klikkertrening funker ikke på fuglehunder.

- og hvis man bruker det så ødelegger det hunden

Skjønt det der fra det hundepensjonatet jeg jobba på. Holdt på å bli gal når eierne levere hundenog sier: Ikke napp i båndet, den skal dra og ikke prøv å få den til å sitte eller noe. Den skal faktisk brukes til jakt.

Det er dyreplageri å ha whippet fordi man sulter hunden for at den skal være tynn.

Alle må venne hunden til å være i bur, eller så kan den aldri være andre steder en deg.

Mynder, man kan aldri lære de noen ting, fordi de er dumme, og hvis de lærer noe er de ikke renraset.

Ja det må du jo skjønne. Min whippet er vel kanskje litt i det rundeste laget, men sulter den når den slankes? Hmm.

Vel fikk jo høre da at jeg sulteforer min ene greyhound. hun er 10 mnd og så å si skjellett. Jeg har satt henne på streng foringsplan: Hun får ikke lov til å leke med de andre mer enn 5 min en gang om dagen. Jeg går heller kortere, roligere og flere turer. Masse hjernestimuli og jeg bruker forballen masse! Hun får mat 3 ganger om dagen og hun spiser som en hest. Ca 3 kg tørrfor og 4 kg v&h går med til henne. Hun har ikke mark eller noen form for sykdommer. Hun er slik. Oppdretter og eier bor i USA og sier at dette er veldig normalt hos enkelte greyhounder. Enda påstår folk at min hund ikke får nok mat:. Hehe, jeg bare ler. 7 kg med mat om dagen og noe mer for hun ikke stappa i seg. Magen bare buler ut.

Men får jo til stadighet høre at min eldste hund er lat. Ja desverre er hun alt for tykk. Hun får lite tørrfor men får gulerøtter i foret for å dekke litt over den hungeren. Jeg bare må kutte ned på foret. Går masse turer pr dag og hun er med og løper masse. Hun er av de som har mest energi selv etter en 5 timers tur:P Vil gjerne på en 5 timers tur igjen.

Dessuten tåler jo ikke mynder å være ute om vinteren. De eier jo ikke pels!

Alle dalmatinere har hudsykdommer og andre sykdommer. De er jo lyde ihuden.

Alle shæfere og rottweilere har HD

Alle rottweilere er direkte farlige og bør ikke være ute i offentligheten.

Du må jo skjønne at alle mastiffer og mange terriere er kamphuner og umulige å bo sammen med. Dessuten er de jo livsfarlige.

Alle mynder er stressede hunder, og de kan kun være ute så de får løpe løpe løpe. Er de rolige er de jo seff blandinger eller dopa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhunder angriper deg bakfra uten forvarsel, og de bjeffer og buser på folk og fe fordi de er redd.

Ikke meningen å herpe tråden, men denne synes jeg er dum, det er jo opplest og vedtatt at de faktisk er usikre når de holder på slik. Det gjelder jo ikke bare schäferen heller... usikre hunder bruker busingen for å skape avstand og fordi de har erfart at de andre løper sin vei.

Border collie, collie, gjeterhund

Gjeterhundfolka ødelegger Border Collien. De er blitt så korte i frembeina.

:) Fineste rareste border collien.

Border Collie er født ferdig dresserte.

åh... det forklarer jo en hel del...

Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

hihi klart det...

Collie har så små hodeskaller at hjernen sprenger på, og gir dem hodepine.

*fnis* Ja de får migrene og det er jammen meg helt sant, da bare går de sin vei og vil ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hendte faktisk på en utstilling i Sverige i helgen, uttalesen kom fra en dommer...

Dommeren bestemte seg for å gjøre noen uttaleser om rasen. Dommerens påstand var:

Hundene måtte være dårlige gjeterhunder ettersom dem ikke hadde noe særlig til masse! Dem kom ikke til å jobbe med utholdenhet med mindre dem la seg mer ut og fikk mer beinnyggning...

Altså dem var ikke dårlige gjeterhunder pga dem manglet instinkter. Det var ikke pga dem evt hadde dårlig kondisjon. Nopp, dem måtte være dårlige gjeterhunder pga dem manglet fyldig benbygning og masse på kroppen. :) Kiss my a**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder, man kan aldri lære de noen ting, fordi de er dumme, og hvis de lærer noe er de ikke renraset.

Det gjelder jo alle renrasede hunder egentlig? Alle vet vel at blandingshunder i tillegg til å være friskere også er smartere enn rene!

:):):):):):D:P

Det er noen herlige konklusjoner på gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

Ah! Det forklarer jo fokusproblemet til vesla her! Jeg tok på henne jeg, mye til og med! :) Vi får prøve å ikke gjøre den samme bommereten med de som er små nå :closedeyes:

Men altså, jeg hadde alaska husky når jeg fikk mitt første barn jeg, og det var faktisk de som var dypt sjokkert over at vi beholdt dem, for alle veit jo at huskyer spiser babyer. Ikke burde jeg gi de rått kjøtt heller, for da ville de drepe meg når jeg sov - særlig fordi jeg tok en stor risk bare ved å la de sove på soverommet vårt.

De kunne forøvrig ikke gå pent i bånd fordi at jeg ikke var lederen deres, og løsninga på det var at jeg måtte legge de på rygg og tvinge de til å underkaste seg minst en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden gjør ikke annet enn å bjeffe. Man kan umulig ha buhund i blokk/rekkehus pga. dette. Dermed kan man ikke kjøpe buhund om man er redd for lyd.

:rolleyes:

Det KAN være jeg har vært heldig med min hund, men han bjeffer sjelden så lenge det ikke er andre hunder involvert og generelt har jeg slett ikke oppfatning av dagens buhund som mer gneldrete enn andre raser. Jeg syns buhunden fortjener en sjanse, rasen har forandret seg en god del fra den var gårdshund i gamle dager. Jeg mener mye bjeffing kommer av kjedsomhet og understimulerte, frustrerte buhunder tar det ut på bjeffing, mens andre raser ødelegger inventar osv.

Terriere er mer utsatt for å bli aggresive enn andre raser. Jeg syns den påstanden er litt...merkelig...egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en om BC:

En ren border Collie er svart med hvite tegninger. Punktum.

Og så fikk jeg en rar en fra en jeg trente med i helgen:

"Du som har belgisk fårehund (nei, det har jeg ikke, vet han ligner litt på terv, men , nei...) må ikke leke så mye med hunden din for han har masse gjeter OG jaktinnstinkt og lek vil gjøre ham stressa... " SERIØST??? (han er jo mest fårehund, selv om det ble feil land)

Tar gjerne imot kommentarer men synes det høres litt rart ut. Altså, vi trener masse på å lande, roe ned når det trengs, og Kaos er egentlig en veldig rolig hund...synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en om BC:

En ren border Collie er svart med hvite tegninger. Punktum.

Og så fikk jeg en rar en fra en jeg trente med i helgen:

"Du som har belgisk fårehund (nei, det har jeg ikke, vet han ligner litt på terv, men , nei...) må ikke leke så mye med hunden din for han har masse gjeter OG jaktinnstinkt og lek vil gjøre ham stressa... " SERIØST??? (han er jo mest fårehund, selv om det ble feil land)

Tar gjerne imot kommentarer men synes det høres litt rart ut. Altså, vi trener masse på å lande, roe ned når det trengs, og Kaos er egentlig en veldig rolig hund...synes jeg...

Hensikten med denne tråden er ikke noe seriøse diskusjoner, men for å svare veldig kort, så kan jeg vel si at belgiske fårehunder ikke skiller seg spesielt ut fra andre hunderaser når det gjelder lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å herpe tråden, men denne synes jeg er dum, det er jo opplest og vedtatt at de faktisk er usikre når de holder på slik. Det gjelder jo ikke bare schäferen heller... usikre hunder bruker busingen for å skape avstand og fordi de har erfart at de andre løper sin vei.

Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Dette begynner å bli veldig OT, men hvorfor mener du at de buser og utaggerer da? :)

Har jeg skrevet at det er en usannhet? Hvor? Uansett er det er en holdning folk ofte har til schäferhunden, uten å tenke på at årsakene kan være ganske nyanserte. Ofte er det folkene rundt som er reddest, hunden følger bare deres gode eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

Det mest skremmende med denne er vel i grunnen at den er uttalt av en person som svært svært mange forguder og ser opp til og tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre gullkorn:

- Hvis du ikke har tid til å miljøtrene valpen, eller sosialisere. Da kjøper du labrador! De er født glade i mennesker og hunder.

( Sa en kunde til en annen kunde i en dyrebutikk jeg var i)

- Labrador valper skal få mindre for enn det det står på pakken når de er valper. Fordi ellers kan det hende at de blir altfor glade i mat.

- Og for ikke å glemme: Når du har setter må du ikke ha noen ting i huset som ligner på fugler. Da blir de gale.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine skyeterriere var ALLTID barna til de store (beardisene) - helt uavhengig av hva jeg prøvde å fortelle de vi møtte..

Og en superløsning til, som blir mer og mer populær nå for tiden: Ethvert oppdragelses/temperamentsproblem løses ved kastrering (gjelder hannhunder)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...