Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer, myter og sannheter


Boubou

Recommended Posts

Er gått lei av å lese illsinte, spydige og direkte latterlige innlegg i noen av trådene i debattkjelleren, og tenkte jeg skulle komme opp med en morsommere måte å få ut gugg på :rolleyes:

Hva er fordommene og mytene (og kanskje noen sannheter?) om din rase, om andre raser, om eiere av forskjellig slag, om oppdrettere, veterinærer og om hundehatere?

Plis, vi vil IKKE ha en diskusjon, men humor, brodd, vidd, kom igjen MARI, la det flomme, og la oss få noe å le av, SAMMEN :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

BC-mix...

Jeg har en valp som er en Border Collie-blanding. Han er faktisk kjøpt etter en annonse på FINN.no

Dermed kan dere trekke følgende slutninger:

"Oppdretter" er uvitende, lat og pengegrisk, og totalt blottet for etisk sans.

"Oppdretter" har ikke peiling dyr generelt og særlig ikke på hund.

"Oppdretter" har ikke tatt sine plikter mht valpene alvorlig.

Jeg er en person som aldri har hatt hund før.

Vi kjøpte hunden fordi datteren vår hylte til vi sa ja.

Vi gadd ikke betale så mye for hunden/Vi har lite penger.

Vi er sånn generelt på trynet, og da særlig i forhold til hund.

Vi vil aldri drive hundesport og vet ikke hva lydighet innebærer.

Hunden er en hoppende, siklende galning av en energibunt totalt uten fokus.

Han kneler, stirrer og gjeter alt fra stoler til måker, uten helt å vite hva han driver med.

Han kan ikke slappe av, og vi må ty til bur (i større og større doser) fordi vi tror at det kan hjelpe.

Hunden vil bli omplassert i løpet av det 1. året.

MEN, siden vi ikke kan dra på utstilling, eller noengang få noen gjev rosett, er det en MULIGHET for at vi lever gode liv, har utrettet det vi ville selv og ikke trenger å "leve gjennom hunden", dessuten at vi ikke er feite, eller sånn generelt tapere...

Vel. Jeg vil påstå at ikke noe av dette er sant (jeg tror faktisk til og med at jeg kan kvalifisere til "feit taper og under-achiever") men siden jeg er subjektiv kan dere nok se helt bort fra mitt synspunkt :rolleyes:

Go go go jeg vil ha mer å le av!

Spes. bra: Hunder som spiser rått kjøtt får "smaken" på det og vil derfor bli aggressive (og bite folk)!

Yeah right...

Susanne

Ja, de kan faktisk prøve å spise barn!

Og en om Husky...

eller polarhunder generelt... ANER ikke om det er NOE i det her, men må jo flire for det høres søkt ut:

Huskies vil se på små barn som krabber som byttedyr fordi de beveger seg omtrent som selunger... :heart:

Tribbelpost brug siteringsfunktion og redieringsfunktion mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisiske vannhunder er egentlig pudler..

Dessuten tåler de ikke å være ute om vinteren, fordi de er barbert på rompa. Og nakenrompa er de født med må skjønne. :)

Det er spørsmål om sånne ting jeg får på mail.

"Hvorfor kaller dere det portugisisk vannhund? Er det ikke egentlig det samme som en puddel, bare at den har litt andre farger?"

"De hundene der er jo ikke egna å ha i Norge, er de vel? Siden de ikke har pels på rompa?"

"Er de født med mindre pels bak?"

Enkelte tror også at rasen sliter betydelig med ørene, fordi de er lange. Det er ikke tilfellet, bortsett fra at de får pelsen på ørene ned i vannskåla om de ikke har cockerskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder kan ikke gå lengre enn 1-2km, skal de være med på en lengre tur må de plukkes opp å bæres resten av turen :)

Små hunder bjeffer så mye fordi de er VAKTHUNDER! (- rart min ikke bråker da?)

Små hunder trenger ikke gå i bånd. Små hunder kan få løpe løs rundt som de vil siden de er så små og ikke kan gjøre skade eller skremme folk...

Små hunder krever lite og gjør ikke så mye utav seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... har jo så mange gullkorn å ta av.

men her er et par:

- For at hunden skal skjønne at du er lederen så skal du alltid gå ut døra først og late som du spiser av maten til hunden før hunden får spise.

- Jo mer hunden blir stengt i burdet sitt som valp, jo roligere vil den bli.

- Leste i en gammel bok en gang at hvis man skulle få hunden til å slutte å jage høner så skulle man henge en død høne rundt halsen på hunden å la den gå sånn med høna i et par dager (blir vel da samme læringsprinsipp på andre smådyr? katter, kaniner, ? )

- Ellers fikk jeg også høre en gang at hunden ikke stammet fra ulven. Det var jo overhodet ikke noen likheter med hund og ulv! :)

- Å trene kontakt med hunden er dominant og farlig da man stirrer på hunden sin.

- Hvis man parrer to hunder som har amputert/kupert hale så får man valper med stumphale.

- Tisper er mer lydige og hannhunder har større tålmodighet med barn.

- En valp skal ikke hilse på noen andre hunder før den er minst 4 månder grunnet sykdommer den kan få.

- Det er viktig å ta fra valpen maten og lekene sine så ofte som mulig så får den ikke matforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Emm er fordommer ikke til å spøkes med og i morgen skal skal jeg kanskje som snarest droppe innom en utstilling for å få bekreftet sannheten om at :hund_01: utstillingsmennesker er noen :) sære skapninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Leste i en gammel bok en gang at hvis man skulle få hunden til å slutte å jage høner så skulle man henge en død høne rundt halsen på hunden å la den gå sånn med høna i et par dager (blir vel da samme læringsprinsipp på andre smådyr? katter, kaniner, ? )

Jeg triller rundt på gulvet!!

Hvem vet, det kan jo ha noe for seg, men kanskje ikke helt praktisk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangseier jeg (bare det sier jo sitt) og i tillegg har jeg vært på utstillinger med denne stakkars hunden..

Huffåhuffåhuff...

Og i tilegg har jeg trent henne etter "lokke, tigge etter godbit" metoden, og ikke klikkertent helt fra begynnelsen.. Noe som selvsagt aldri kan gå bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Leste i en gammel bok en gang at hvis man skulle få hunden til å slutte å jage høner så skulle man henge en død høne rundt halsen på hunden å la den gå sånn med høna i et par dager (blir vel da samme læringsprinsipp på andre smådyr? katter, kaniner, ? )

Jeg veit om noen som gjorde det faktisk. :) Den slutta ikke å jage høner for det....

- Hunder som er sorte i munnen er bedre enn de som er lyse i munnen

- Enkelte hundefolk trur at andre bruker høye kommandoer på sine schäferhunder fordi de trur at hundene hører dårlig. Selv om de i RIK programmet må være sikker på at dommeren også hører kommandoene...

- Grå schäfere er bedre enn vanlige schäfere. Alle veit at fargen deler rasen og er avgjørende for mentale og bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle langhårsbelgere (terv og gronnis) er så nervøse at de er redd sin egen skygge og så stressa at de aldri er i ro.

Blandingshunder er friskere og har bedre gemytt enn renrasede hunder.

Hvis man trener elghunder i lydighet, feks innkalling, vil dette ødelegge jaktegenskapene til hunden, og hunden vil aldri mer kunne fungere ordentlig på jakt.

Klikker = klikkertrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule (lyse) hunder smaker bedre... Ja, det sies så - kanskje ikke en myte engang - hva vet jeg?

Myter:

Hunderaser med lang pels på hodet (f.eks. min rase) har dette fordi øynene er mere ømfintlige enn andre hundeøyne...

Hunder som bjeffer - biter ikke.

Hundeaggressive hunder er også farligere mot barn.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Klikkertrening funker ikke på fuglehunder.

- og hvis man bruker det så ødelegger det hunden

Og ikke glem at den eneste apporten som fungerer under krevende forhold (dårlig vær, over lange distanser og/eller sliten hund etter mange dager i fjellet) er apport som er innlært ved tvangsapportering.

Hunder som logrer er snille og hunder som knurrer biter.

Utstilling er for feite, arbeidsløse tapere uten et liv. Men akkurat det er vel gammelt nytt her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Og ikke glem at den eneste apporten som fungerer under krevende forhold (dårlig vær, over lange distanser og/eller sliten hund etter mange dager i fjellet) er apport som er innlært ved tvangsapportering.

Hunder som logrer er snille og hunder som knurrer biter.

Ja selvfølgelig! (hvordan kunne jeg glemme det liksom?!)

Og hvis fuglehunden din er rolig på en utstilling, så er den helt klart dopet!

(ja, det må ha vært noe av det merkeligste jeg har hørt i mine 15 år..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collier må ha bliss i pannen, ellers er de udugelige som gjeterhunder.

Langhårede BCer er bedre gjeterhunder enn korthårede BCer.

Om man setter opp luggen på langhårede raser i en strikk, kan de risikere å bli blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyreplageri å ha whippet fordi man sulter hunden for at den skal være tynn.

Alle må venne hunden til å være i bur, eller så kan den aldri være andre steder en deg.

Mynder, man kan aldri lære de noen ting, fordi de er dumme, og hvis de lærer noe er de ikke renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...