Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkehøgskole


Heidihj

Recommended Posts

Jeg har ett år til jeg skal søke på folkehøyskole. Jeg har bestemt meg for å ta friluftsliv og hundkjøring, men er usikker på hvilke skole jeg skal velge. Jeg står vel mest mellom 69* nord og Pasvik. Noen som har erfaring med disse skolene, og eventuelt andre som tilbyr den samme linja? Kom med både positive og negative sider med året dere gikk der. Jeg trenger all info jeg kan få. Har virkelig valgets kvaler her :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Arg! En smule irritert her nå ja. Hadde skrevet et langt svar til deg, men så ble alt bort pga det elendige nette mitt...

Jeg har gått villmarksliv med hundekjøring på Pasvik folkehøgskole og anbefaller virkelig linja og skolen. Fantastisk natur, fanatstiske personale på skolen og mange flotte opplevelser og nye venner. Jeg gidder ikke skrive masse om skolen nå, men du må bare spørre om det du lurer på. Har du vært inne på sidene til skolen?

Når det gjelder 69*nord eller pasvik hadde jeg utvilsomt gått for Pasvik. Både fordi 69* nord er en veldig liten skole med bare hundekjørings- og hestelinje (hvis de ikke har utvida i det siste) og pga lærerens syn på hundeoppdragelse stemmer dårlig med min. Det betyr jo ikke nødvendigvis at han ikke er flink, men jeg syns det er totalt unødvendig å banke bikkja for å få en god trekkhund. Og det mener læreren på Pasvik fhs også. Læreren på hundekjøringslinja er utrolig dyktig og en fantastisk trivelig kar.

Jeg vil også anbefalle deg å ta en titt på Øytun folkehøgskole. Jeg har ikke gått på den selv, men har hørt mye bra om den. De har også en friluftsliv og hundekjøringslinje.

Øytun og 69*nord er kristne folkehøgskoler, mens Pasvik er frilynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal mest sansynlig gå på pasvik eller torshus folkehøyskole (hund og friluftsliv) neste år. Problemet mitt er at jeg er avhengig av å ha med egen hund, noe som er vanskelig de fleste steder. Men fra disse to skolene har jeg fått positivt svar om at de skal gjøre alt de kan for å få det til (men for å få lov må man ha en spesiell grunn/ha oppnådd noe + ha en nødløsning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg skal mest sansynlig gå på pasvik eller torshus folkehøyskole (hund og friluftsliv) neste år. Problemet mitt er at jeg er avhengig av å ha med egen hund, noe som er vanskelig de fleste steder. Men fra disse to skolene har jeg fått positivt svar om at de skal gjøre alt de kan for å få det til (men for å få lov må man ha en spesiell grunn/ha oppnådd noe + ha en nødløsning).

Thorshus har et mer variert friluftsliv med klatring, dykking osv. enn det Pasvik har (snakker bare om selve linja med hundekjøring her), men mindre hundekjøring. Pasvik fhs har mer ren hundekjøring, snørekjøring osv og et Lars Monsen superlight friluftsliv. Pasvik fhs har også et tett samarbeid med f.eks. Svend Engholm. Men ikke så variert friluftsliv på linja som det Thorshus har. Torshus er vel også en frilynt folkehøgskole mener jeg å huske.

Ang hund kan man nok få til en ordning, skolene er jo ivrige på å få elever, men du har en utforing med hvem som skal passe hunden når du er på turer hvor hund ikke kan være med. Pasvik har f.eks. skoleturer til Russland, mens Torshus har (hadde ihvertfall) en lang seiltur hvor hund blir vanskelig. Så det gjelder å ha litt fantasi og finne løsninger pluss at man har en nødløsning i bakhånd som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tok opp denne tråden igjen...

Jeg skal inn på Pasvik folkehøyskole til høsten der jeg får ha med Amira! :thumbs: Jeg har begynt å grue-glede meg veldig mye...! Jeg vet ikke helt ennå hvordan Amira skal bo, men læreren sa at vi skulle nok finne en løsning alle ble fornøyde med, så blir det vel sånn (håper jeg!) Amira har ikke akkurat tykk pels da, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker man ikke på Øytun folkehøgskole i Alta?

Norges første hundekjøringslinje og med en av Norges absolutt beste hundekjørere som lærer:)

Gikk der selv for to år siden og var kjempe fornøyd med året. Utrolig naturopplevelser, flotte turer, herlige hunder og jeg lærte kjempe mye om både friluftsliv, hundetrening og hund generelt. Miljøet på skolen var veldig bra, ingen intriger (som jeg har opplevd og hørt om på andre, mindre folkehøgskoler).

En kamerat hadde med seg setteren sin opp og det ordnet seg også fint. Bare å ta kontakt med skolene på forhånd:)

har du mulighet og lyst er det, uansett pasvik eller øytun utrolig bra med et år i finnmark, når får du oppleve det igjen? En helt annen verden som iallefall jeg er veldig glad for at jeg fikk oppleve:)

Lykke til med valget, folkehøgskole er bare best:)

www.oytun.no er hjemmesiden til Øytun og www.sautso.com er en side for tidligere elever. (om du skulle være interresert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så rart? For det ordnet seg for kameraten min, men det er kanskje fordi han hadde jakthund og gikk jakt & fiske, mens du har lydighetshund og det ikke er noen linjer der det passer?

De sa at de hadde lett elever fått lov til det tidligere, men at det ikke hadde vært helt vellykket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy du drar til Pasvik til høsten Maren! :)

Jeg vurdere også Øytun :) Står mellom Øytun og Pasvik nå. Men har enda flere månder igjen på å bestemme meg. Jeg skal ikke ha med Elwira, så da går det jo greit akkurat den biten.

Gleder meg veldig til å starte på folkehøgskole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du iallefall på en god tanke, et år i finnmark var helt fantastisk synes jeg. Selv kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale Øytun på det varmeste, da mitt år var fantastisk:) he he

Bare å ta kontakt på PM om det er noe du tror jeg kan hjelpe deg med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...