Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor finne den perfekte hesten?

Susanne&Tapper

Recommended Posts

Skrevet

Min venninne skal kjøpe seg hest til sommaren, og vi leitar rundt på dei "vanlege" annonsesidane, som finn.no, hestemarked.no, hest.no, zett.no .. Har dykk nokre tips til andre sider vi kan leite på?

Eg leitar også litt etter hest på heilfôr, berre for å kikke å sjå kva som er der ute ;) Man blir ekstremt frista når andre skal kjøpe seg hest. Spesielt sidan eg ikkje har hest for øyeblikket heller... Men skal jo få meg hund, så skal ikkje ha hest no da. Men det er jo lov å kikke :D:heart:

Og, kor mykje må ein ca. betale for ein hest til 50.000 fra danmark. Total? :D

Fortell gjerne korleis du fekk din hest? ;)

Skrevet

Jeg ville anbefalt dere å stikke innom rideskoler/staller i nærheten å hørt med folk. Det finnes mye bra i Norge også, selv om det er mye fristende i Danmark :D

Selv fikk jeg hesten min da han var rideskolehest på rideskolen jeg gikk. Han kom fra Danmark i 1994. Det var egentlig tilfeldig at jeg begynte med ham, fordi jeg ridde han lite på kurs, og likte han i grunnen ikke heller. På rideskolen jeg gikk så var det slik at de som hadde hest på fór fra før, kunne skrive seg på lister om å ha de andre rideskolehestene i feriene. Så da det ble vinterferie i 98', skulle fórverten til hesten min bort, og jeg skreiv meg på han. Det endte med at jeg også ble fõrvert for ham etterpå, og kjøpte han et år etter :heart:

Har aldri angret, og han er for meg verdens beste hest.

Skrevet

Hvis hun vet hvilken rase hun skal ha, så kan hun jo kikke innom slike rase-forum.

Hun kan kontakte salgsstaller rundt i landet.

Skrevet

Det er ingen spesiell rase ho ser etter, og helst skal hestenvere i noreg. Men vi bur på vestlandet, og dei meir større stallane og salgs-stallane finnst vel på østlandet? Vil ikkje ha noko som er altfor dyrt, omkring 40.000-60.000.

Hesten må passe til ein som skal lære seg sprang, difor ikkje vere heit eller sterk på hinder. Gjerne ein hest som har oppnådd litt i dressuren, og som kan fungere som ein liten lærehest med kapasitet for meir :heart:

Veit noken om Salgsstallar omkring Bergen, eller i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal?

Skrevet

Det som er aller viktigst er at man prver hesten flere ganger, har god kjemi med selger, og at den er igjenom en GRUNDIG vetrinæsjekk, ikke bare bøyeprøve, men hele pakka med rønken, ultralyd ol!

Skal dere kjøpe av hestehandler så vær ekstra nøye med dette, og ha i kontrakten at hesten skal kunne leveres tilbare hvis det viser seg å være noe feil på den..

Når det gjeldr kjøp/salg av hest, skal ma være utrolig nøye, for det er mange som ikke er ærlige..

Hvor du skal kjøpe hest kommer jo noe ann på prisklasse, og hva slags hest man er ute etter..

Jeg kjøpe den første "skikkelige" hesten min i belgia, betalte en forholdsvis høy sum, og blei trill rundlurt for å si det mildt.. Etter et halvt år fant vi huelbredelige skader på ha, og han kunne ikke konkureres med mer.. Og sånt er utrooolig kjedelig!

Den andre hesten min kjøpte jeg av en privat oppdretter, og det har vært utrolig vellykket.. har hatt kontakt med henne hele veien, fått hele livshistorien til hesten, og i tilegg ble han kjøpt til en hyggelig sum..

Han ble desverre også skadet det siste året jeg hadde han, vi prøvde alt for å få han frisk, men det viser seg at han hadde en medfødt svakhet i bakknærne som ble synlig i 9-10 års alderen..

Nå lever han en lykkelig "pensjonisttilværelse" hos oppdretteren jeg kjøpte han av, og der får han være til han en dag skal dø..

Mener ikke å skremme dere, men det er utrolig lett å bli lurt..

Det kan være lettere å få tak i gode hester fra private kjøp, og dette av den grunn at de ofte er glade i hestene, og derfor er ærlige..

Hvis dere skal ha hest i prisklassen rundt 50 000 ville jeg sett mest på hest i norge om jeg var dere.. Det er mye bra hest til den prisen rundt omkring..!

Og kjøper man fra utlandet må man også huske på transportkostnader og toll..

Lykke til=)

Skrevet

tja, vi har en Tinkerstall her i bygden. om det er Nordfjoreid du er fra så er det vel en time eller 2 å kjøre hit.

Vet ikke hvor mye de selger for øyeblikket, men de har solgt en del både voksne og føll før

Skrevet
Min venninne skal kjøpe seg hest til sommaren, og vi leitar rundt på dei "vanlege" annonsesidane, som finn.no, hestemarked.no, hest.no, zett.no .. Har dykk nokre tips til andre sider vi kan leite på?

Eg leitar også litt etter hest på heilfôr, berre for å kikke å sjå kva som er der ute :) Man blir ekstremt frista når andre skal kjøpe seg hest. Spesielt sidan eg ikkje har hest for øyeblikket heller... Men skal jo få meg hund, så skal ikkje ha hest no da. Men det er jo lov å kikke :) :)

Og, kor mykje må ein ca. betale for ein hest til 50.000 fra danmark. Total? :)

Fortell gjerne korleis du fekk din hest? :D

Hest fra Danmark er generelt billigere atkøbe, end at købe hest her, men der kommer jo momsen her og fragt hertil fra Danmark, og så ender mere eller mindre ud med samme pris. Men hvis i vil se på heste til salg i Danmark så check den blå avis på nettet, mener at det er www.dba.dk eller google den blå avis :) Det er der jeg selv fandt en del af mine ungheste og ponier, og selv har annonceret heste til salg.

Hvis jeg skulle købe hest igen, ville jeg ikke lede efter heste i salgsstald, da det generelt er dyrere end at købe hest fra privatperson, men det er jo bare at lede og få prøvet nogle heste indtil man finder den rigtige.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...