Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor finne den perfekte hesten?


Susanne&Tapper

Recommended Posts

Min venninne skal kjøpe seg hest til sommaren, og vi leitar rundt på dei "vanlege" annonsesidane, som finn.no, hestemarked.no, hest.no, zett.no .. Har dykk nokre tips til andre sider vi kan leite på?

Eg leitar også litt etter hest på heilfôr, berre for å kikke å sjå kva som er der ute ;) Man blir ekstremt frista når andre skal kjøpe seg hest. Spesielt sidan eg ikkje har hest for øyeblikket heller... Men skal jo få meg hund, så skal ikkje ha hest no da. Men det er jo lov å kikke :D:heart:

Og, kor mykje må ein ca. betale for ein hest til 50.000 fra danmark. Total? :D

Fortell gjerne korleis du fekk din hest? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt dere å stikke innom rideskoler/staller i nærheten å hørt med folk. Det finnes mye bra i Norge også, selv om det er mye fristende i Danmark :D

Selv fikk jeg hesten min da han var rideskolehest på rideskolen jeg gikk. Han kom fra Danmark i 1994. Det var egentlig tilfeldig at jeg begynte med ham, fordi jeg ridde han lite på kurs, og likte han i grunnen ikke heller. På rideskolen jeg gikk så var det slik at de som hadde hest på fór fra før, kunne skrive seg på lister om å ha de andre rideskolehestene i feriene. Så da det ble vinterferie i 98', skulle fórverten til hesten min bort, og jeg skreiv meg på han. Det endte med at jeg også ble fõrvert for ham etterpå, og kjøpte han et år etter :heart:

Har aldri angret, og han er for meg verdens beste hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen spesiell rase ho ser etter, og helst skal hestenvere i noreg. Men vi bur på vestlandet, og dei meir større stallane og salgs-stallane finnst vel på østlandet? Vil ikkje ha noko som er altfor dyrt, omkring 40.000-60.000.

Hesten må passe til ein som skal lære seg sprang, difor ikkje vere heit eller sterk på hinder. Gjerne ein hest som har oppnådd litt i dressuren, og som kan fungere som ein liten lærehest med kapasitet for meir :heart:

Veit noken om Salgsstallar omkring Bergen, eller i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er aller viktigst er at man prver hesten flere ganger, har god kjemi med selger, og at den er igjenom en GRUNDIG vetrinæsjekk, ikke bare bøyeprøve, men hele pakka med rønken, ultralyd ol!

Skal dere kjøpe av hestehandler så vær ekstra nøye med dette, og ha i kontrakten at hesten skal kunne leveres tilbare hvis det viser seg å være noe feil på den..

Når det gjeldr kjøp/salg av hest, skal ma være utrolig nøye, for det er mange som ikke er ærlige..

Hvor du skal kjøpe hest kommer jo noe ann på prisklasse, og hva slags hest man er ute etter..

Jeg kjøpe den første "skikkelige" hesten min i belgia, betalte en forholdsvis høy sum, og blei trill rundlurt for å si det mildt.. Etter et halvt år fant vi huelbredelige skader på ha, og han kunne ikke konkureres med mer.. Og sånt er utrooolig kjedelig!

Den andre hesten min kjøpte jeg av en privat oppdretter, og det har vært utrolig vellykket.. har hatt kontakt med henne hele veien, fått hele livshistorien til hesten, og i tilegg ble han kjøpt til en hyggelig sum..

Han ble desverre også skadet det siste året jeg hadde han, vi prøvde alt for å få han frisk, men det viser seg at han hadde en medfødt svakhet i bakknærne som ble synlig i 9-10 års alderen..

Nå lever han en lykkelig "pensjonisttilværelse" hos oppdretteren jeg kjøpte han av, og der får han være til han en dag skal dø..

Mener ikke å skremme dere, men det er utrolig lett å bli lurt..

Det kan være lettere å få tak i gode hester fra private kjøp, og dette av den grunn at de ofte er glade i hestene, og derfor er ærlige..

Hvis dere skal ha hest i prisklassen rundt 50 000 ville jeg sett mest på hest i norge om jeg var dere.. Det er mye bra hest til den prisen rundt omkring..!

Og kjøper man fra utlandet må man også huske på transportkostnader og toll..

Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne skal kjøpe seg hest til sommaren, og vi leitar rundt på dei "vanlege" annonsesidane, som finn.no, hestemarked.no, hest.no, zett.no .. Har dykk nokre tips til andre sider vi kan leite på?

Eg leitar også litt etter hest på heilfôr, berre for å kikke å sjå kva som er der ute :) Man blir ekstremt frista når andre skal kjøpe seg hest. Spesielt sidan eg ikkje har hest for øyeblikket heller... Men skal jo få meg hund, så skal ikkje ha hest no da. Men det er jo lov å kikke :) :)

Og, kor mykje må ein ca. betale for ein hest til 50.000 fra danmark. Total? :)

Fortell gjerne korleis du fekk din hest? :D

Hest fra Danmark er generelt billigere atkøbe, end at købe hest her, men der kommer jo momsen her og fragt hertil fra Danmark, og så ender mere eller mindre ud med samme pris. Men hvis i vil se på heste til salg i Danmark så check den blå avis på nettet, mener at det er www.dba.dk eller google den blå avis :) Det er der jeg selv fandt en del af mine ungheste og ponier, og selv har annonceret heste til salg.

Hvis jeg skulle købe hest igen, ville jeg ikke lede efter heste i salgsstald, da det generelt er dyrere end at købe hest fra privatperson, men det er jo bare at lede og få prøvet nogle heste indtil man finder den rigtige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...