Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen katte spørsmål

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettopp tatt over familiens 8 år gamle huskatt ( utekatt ).

Er ikke så vandt med katter, så har noen spørsmål.

1. Han røyter noen helt sinnsykt. Dette har han gjort før også. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre røytingen/gi han bedre pels ? Etter å ha klappet han har jeg små kattehår over alt. Klistrer seg til hånda og overalt.

2. For

Han har de siste årene gått på Hills og Pro Plan etter at jeg fikk overtalt foreldrene mine til å bruke dette og ikke butikk for.

Han er 8 år gammel, kastret og normal vekt ( han var overvektig før, men etter 4 uker på "rømmen" etter en flytting er han nå i passe hold ). Jeg bruker på hunden min Pro Plan og kunne tenke meg dette på katten også. Men hvilket type ??

3. Orm kur

Regner med at katter også bør ha ormkur jevnlig. Hvor ofte ?

2 ganger i året ?? Og hvilken type er best. Har hørt om noe man får hos dyrlegen som bare er 1 tablett ?

4. Chip

Katter bør vel også chip merkes eller ??

5. Andre gode tips ?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ingen katteekspert, men skal prøve meg på et par råd. :)

1. Du skriver han har vært utekatt? Hvis han da er mer inne nå, så kan røytingen komme av det. Eller prøv å bytt for.

2. Ang. for så ville jeg gått i en dyrebutikk og sett hva de har.

3. Jeg gir kattene mine ormekur ca. en gang i året, på sommeren, eller ved mistanke om orm. Jeg har brukt en pasta

som er kjøpt på apoteket, tror den heter banmith? Ellers prøver jeg å variere litt så de ikke blir immune mot den.

4. Katter bør chipmerkes. Jeg har ikke gjort det fordi jeg innbiller meg at folk ikke gidder gå til dyrlegen for å sjekke om

den er chippet etter at de har kjørt over den. :)

Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nettopp tatt over familiens 8 år gamle huskatt ( utekatt ).

Er ikke så vandt med katter, så har noen spørsmål.

1. Han røyter noen helt sinnsykt. Dette har han gjort før også. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre røytingen/gi han bedre pels ? Etter å ha klappet han har jeg små kattehår over alt. Klistrer seg til hånda og overalt.

Du kan prøve å ha fiskeolje i foret. :heart:

2. For

Han har de siste årene gått på Hills og Pro Plan etter at jeg fikk overtalt foreldrene mine til å bruke dette og ikke butikk for.

Han er 8 år gammel, kastret og normal vekt ( han var overvektig før, men etter 4 uker på "rømmen" etter en flytting er han nå i passe hold ). Jeg bruker på hunden min Pro Plan og kunne tenke meg dette på katten også. Men hvilket type ??

Du skriver du vil bruke proplan. Sjekk om de hae et kastratfor.

3. Orm kur

Regner med at katter også bør ha ormkur jevnlig. Hvor ofte ?

2 ganger i året ?? Og hvilken type er best. Har hørt om noe man får hos dyrlegen som bare er 1 tablett ?

Ifølge dyrlegen min bør utekatter ha ormekur 4 ganger i året. Panacur er den typen som tar alt og er i tabelettform.

4. Chip

Katter bør vel også chip merkes eller ??

Ja, det bør de.

5. Andre gode tips ?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...