Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen katte spørsmål


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettopp tatt over familiens 8 år gamle huskatt ( utekatt ).

Er ikke så vandt med katter, så har noen spørsmål.

1. Han røyter noen helt sinnsykt. Dette har han gjort før også. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre røytingen/gi han bedre pels ? Etter å ha klappet han har jeg små kattehår over alt. Klistrer seg til hånda og overalt.

2. For

Han har de siste årene gått på Hills og Pro Plan etter at jeg fikk overtalt foreldrene mine til å bruke dette og ikke butikk for.

Han er 8 år gammel, kastret og normal vekt ( han var overvektig før, men etter 4 uker på "rømmen" etter en flytting er han nå i passe hold ). Jeg bruker på hunden min Pro Plan og kunne tenke meg dette på katten også. Men hvilket type ??

3. Orm kur

Regner med at katter også bør ha ormkur jevnlig. Hvor ofte ?

2 ganger i året ?? Og hvilken type er best. Har hørt om noe man får hos dyrlegen som bare er 1 tablett ?

4. Chip

Katter bør vel også chip merkes eller ??

5. Andre gode tips ?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ingen katteekspert, men skal prøve meg på et par råd. :)

1. Du skriver han har vært utekatt? Hvis han da er mer inne nå, så kan røytingen komme av det. Eller prøv å bytt for.

2. Ang. for så ville jeg gått i en dyrebutikk og sett hva de har.

3. Jeg gir kattene mine ormekur ca. en gang i året, på sommeren, eller ved mistanke om orm. Jeg har brukt en pasta

som er kjøpt på apoteket, tror den heter banmith? Ellers prøver jeg å variere litt så de ikke blir immune mot den.

4. Katter bør chipmerkes. Jeg har ikke gjort det fordi jeg innbiller meg at folk ikke gidder gå til dyrlegen for å sjekke om

den er chippet etter at de har kjørt over den. :)

Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nettopp tatt over familiens 8 år gamle huskatt ( utekatt ).

Er ikke så vandt med katter, så har noen spørsmål.

1. Han røyter noen helt sinnsykt. Dette har han gjort før også. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre røytingen/gi han bedre pels ? Etter å ha klappet han har jeg små kattehår over alt. Klistrer seg til hånda og overalt.

Du kan prøve å ha fiskeolje i foret. :heart:

2. For

Han har de siste årene gått på Hills og Pro Plan etter at jeg fikk overtalt foreldrene mine til å bruke dette og ikke butikk for.

Han er 8 år gammel, kastret og normal vekt ( han var overvektig før, men etter 4 uker på "rømmen" etter en flytting er han nå i passe hold ). Jeg bruker på hunden min Pro Plan og kunne tenke meg dette på katten også. Men hvilket type ??

Du skriver du vil bruke proplan. Sjekk om de hae et kastratfor.

3. Orm kur

Regner med at katter også bør ha ormkur jevnlig. Hvor ofte ?

2 ganger i året ?? Og hvilken type er best. Har hørt om noe man får hos dyrlegen som bare er 1 tablett ?

Ifølge dyrlegen min bør utekatter ha ormekur 4 ganger i året. Panacur er den typen som tar alt og er i tabelettform.

4. Chip

Katter bør vel også chip merkes eller ??

Ja, det bør de.

5. Andre gode tips ?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...