Gå til innhold
Hundesonen.no

En slags haleknekk? Vri? Bøy?


Aussieglis

Recommended Posts

En av valpene i kullet jeg venter valp fra har en haleknekk/bøy/vri ganske langt innpå halen. Man kjenner det godt hvis man kjenner over halen og det vises i visse situasjoner men ikke hele tiden. Er dette en utstillingsfeil og burde jeg skrive mail til oppdretter i full fart å si noe? Jeg har lyst på en korrekt valp (i form av at den ikke har haleknekk, feil farge, er overtegnet, for liten/for stor osv) siden jeg har lyst til å stille hunden min også. Jeg leter ikke etter noen utstillingsstjerne, men det er liksom min aller første rasehund, og da vil jeg jo at den skal være et ganske så korrekt eksemplar.. På en måte. Og jeg har jo lyst til å stille hunden min, så da er det vel kanskje ikke noe sjakktrekk å vente på en valp som kanskje har utstillingsfeil?

Skal jeg si ifra?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis...

Men si gjerne ifra at du har lyst til å stille ut din nye hund, og at du gleder deg til det. Hvis da oppdretteren likevel ønsker å selge deg denne valpen - kanskje du skal finne en annen oppdretter...

Sjekk først om dette faktisk ER et problem på rasen, og om det er noe som dommere generelt bryr seg om eller ikke.. PÅ akkurat MIN rase vil man nok kunne lete lenge før man finner en eneste dommer som engang skulle merket det, men på andre raser er dette nærmeste en automatisk "null" i premie på utstilling..

Selvsagt finnes det langt værre feil enn en haleknekk - men det ER dog noe som endel dommere virkelig dømmer "nedenom og hjem", så en slik valp må være EKSTREMT bra ellers for at en oppdretter skal selge en slik til utst.interesserte..

Og hvis da valpen er eksteriørt SÅ ekstremt bra, så er den kanske likevel "god nok" for ditt bruk. Dvs om de aller fleste dommere vil faktisk IKKE si noe spesielt om dette problemet?

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en aussie du skal ha, og det er en stumphale det er snakk om har veldig mange av stumpene haleknekk. Vet om flere aussier med en 90 graders vinkel i stumphalen. Og på aussien er det bare halefestet som skal bedømmes, dermed skal det ikke ha noenting å si. De jeg vet om med knekk er champions og det har heller aldri blitt bemerket av dommere.

Tror det var en liten avstemming på aussieforumet for en tid tilbake, og der viste det seg at overraskende mange av landets stumphale-aussier har knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har NBT, men hun har ikke kort stump hale.. Nærmest halv hale vil jeg si. Og "knekken" eller "bøyen" sitter veldig langt inn, nesten ved festet syns jeg å huske.

Hmm.. Jeg har postet spm på aussieforumet men ingen har visst lyst til å svare meg der idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dersom hunden ikke har korrekt stumphale, og ei heller korrekt lang hale - men en sånn midtimellom hale som i tillegg har knekk så ville jeg sagt til oppdretter at jeg ikke ville hatt den valpen.

Selv om haleknekken nå er av en slik karakter at den bare kjennes, så vil antagelig synes godt når hunden vokser til og det kan tidvis se skrekkelig rart ut.

Dersom ønsket ditt er å ha en utstillingshund så bør den være fri for slike lyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv hale går også som 'stump'. Halen skal ikke bedømmes, uansett om den er 2 cm eller 50 cm.... Det er halefestet som bedømmes, men som i alle andre raser har du dommere som ikke kan standarden og da skjer jo som oftest følgende:

-Dommer dømmer øyefarge nedenom og hjem, selv om alle farger og kombinasjoner av disse er tillatt

-Dommer dømmer blue merle med for mye svart, selv om dette ikke skal dømmes på aussie, men på sheltie/collie

-Dommer dømmer overtegnet, på hunder som etter standarden ikke er overtegnet

Så jeg hadde ikke hatt noe imot den aktuelle valpen, sånn foruten at jeg ikke liker aussien med halv hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Halv hale går også som 'stump'. Halen skal ikke bedømmes, uansett om den er 2 cm eller 50 cm.... Det er halefestet som bedømmes, men som i alle andre raser har du dommere som ikke kan standarden og da skjer jo som oftest følgende:

-Dommer dømmer øyefarge nedenom og hjem, selv om alle farger og kombinasjoner av disse er tillatt

-Dommer dømmer blue merle med for mye svart, selv om dette ikke skal dømmes på aussie, men på sheltie/collie

-Dommer dømmer overtegnet, på hunder som etter standarden ikke er overtegnet

Så jeg hadde ikke hatt noe imot den aktuelle valpen, sånn foruten at jeg ikke liker aussien med halv hale.

Vel, siden det nå engang er slik at det ofte er helheten som har størt innvirkning på resultatet på de fleste utstillinger så vil man vel neppe gjøre det særlig bra om man kommer med en hund med tjafsehale, dvs. halvlang med knekk/bøy på - det ser jo ikke lekkert ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Kan jeg skrive dette:

"Men du? Jeg lurte på en liten ting.. Halen til Mojo med den lille bøyen på, er det noe som blir sett på som utstillingsfeil? Jeg har hørt at i Norge så skal ikke halen på aussien bedømmes, bare halefestet. Jeg husker ikke helt nøyaktig hvor bøyen satt, men satt den ikke ganske langt inn ved halefestet? Det er jo ikke en utstillingsstjerne jeg ønsker meg, men jeg har alikevel lyst på en valp som er så "korrekt" som mulig med tanke på farge, overtegninger, hale osv. Kanskje du kunne hatt det i bakhodet mens du spekulerer videre? Jeg blir ikke skuffet hvis jeg får en valp med en liten feil med halen sin, men det hadde vært litt ekstra stas å fått en valp man føler er helt "rett" på en måte.. Uff det ble vanskelig å forklare.. Håper du skjønner hvor jeg vil hen. :)"

for eksempel?? Jeg må få det ut på en hyggelig og litt forklarende måte uten å høres for utseendefiksert ut. Selv om det kanskje er det jeg er..?

Oppdretter spurte jo om jeg hadde noen ønsker og favoritter. Kan ikke mitt ønske bli å få en valp med så korrekt hale som mulig? Eller blir det feil??

Mange rare spørsmål kanskje, men det er mitt første SERIØSE hundekjøp på en måte.. Jeg aner ikke hvordan ting helst burde gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det høres helt greit ut. Det må for all del være lov å komme med ønsker når man kjøper valp, fremfor å bli prakket på noe man egentlig ikke vil ha... Jeg var veldig sær og kresen når jeg kjøpte valp for noen måneder siden, uten at oppdretter tok seg nær av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussie har bøy på stumphalen sin, nå har vi bare stilt på valpeshow og ingen dommere har bemerket det :) Heller ikke autoriserte dommere som har møtt henne senere, og det er en par.

På min ser man det når hun logrer og man kjenner det, men det er mange som ikke har oppdaget det før jeg har sakt det, selv ikke dommere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...