Gå til innhold
Hundesonen.no

Slått seg tydeligvis


TonjeM

Recommended Posts

Før jeg går igang med elendigheten her, bare for å ha sagt det - jeg har ringt veterinær men vedkommende ville ikke si noe fra eller til..

Så var det elendigheten, da jeg kom hjem fra jobb i dag hørte jeg basenjien skrike inne i leiligheten - smertehyl. Hun har tydeligvis fallt eller Kakkelakken har herjet med henne, et eller annet - uansett hun virker som hun har sinnsykt vondt i ryggen - eller noe sånt. Hun går helt krum. Står hun stille, går hun halvveis ned i lekestilling, må ha hjelp opp ned i sofaen, kan ikke gå i selv svake oppover bakker, drar hun i båndet så skriker hun, ligger helt anspent og skjelver (og legger seg veldig veldig forsiktig) - og hun vil ikke ha mat (hvilket er nesten det mest skremmende). Høres det ut som ryggvondt?

Grunnen til at jeg ikke har hastet med henne til veterinær, er at hun er grassalt, vanvittig redd hos dyrlege - så det er alltid en avveinings sak - hva er verst for henne liksom. Dyrlegen spurte om hun drakk (nei, ikke så langt) om hun tisset (ja, langt om lenge), spurte om vi hadde Rimadyl og sa at hun kunne få en tablett nå og så se det an til imorgen. Men det er lenge til imorgen... er helt angst og kvalm av bekymring her og nå, hun har fått Rimadylen men hun slapper fremdeles ikke av.. Noen som har vært borti noe sånt? Lille basenji har hatt vondt i ryggen en gang tidligere, men ikke så innmari som hun har nå. Nå er det like før jeg begynner røyke igjen altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Høres ut som låsning eller prolaps i ryggen. Eventuelt vondt i magen... Har du kjent på magen og ryggen hennes? Kan hun håndteres nå som hun har så vondt? Stakkar lille snuppa!

Jeg hadde ikke venta til i morra, men jeg er hønemor med store bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda... Hørtes virkelig ikke godt ut!

Høres ut som om det kan være ryggen- eller muligens magen?

tarmslyng? Det kan være akutt.... Lytt til magen hennes. Hører du rumling der inne?

Vanskelig å si. Uff, vil gjerne hjelpe deg, men føler det er lite jeg kan gjøre.

Har hun konstante smerter? Eller er det kun ved bevegelse?

God bedring vesle Amy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste tispa mi har gått med ryggvondt i to år uten at jeg har merket det nevneverdig. Nå venter et liv med ukentlig kiropraktor og periodevis smertestillende. Hadde hun vist slike smerter som du beskriver hadde jeg reist sporenstreks. Min hund har store smerter i ryggen, men viser ikke en brøkdel av symptomer slik din gjør.

I verste fall kan det skje en lammelse og da er det ofte behov for akutt operasjon. Hva en veterinær får gjort sånn med en gang foruten smertelindring er begrenset, men i det minste kan man kanskje klare å avdekke årsaken til ryggsmertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tempen hennes. Er det "innvortes" vil tempen ant. være høyere. Normaltemp på hund ligger på rundt 38,0 -38,2.

Ved utvendig skade vil den ant. være normal.

Tror vel egentlig ikke det er tarmslyng (da skal buken være "oppsvulmet")

Er det høy temp = dra til vet NÅ.

Er tempen normal kan dere muligens se an formen til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen feber. Myk og fin mage. Og hun spiste middagen sin! Og hun har sovnet i sofaen.. ser bedre ut her og nå men det kan jo være Rimadylen. Nå skal jeg jeg legge meg i stolen ved siden av sofaen for å holde øye med frøkna i natt.. tør ikke ha henne i senga i tilfelle hun prøver å hoppe ut av den og jeg skulle sove så tungt at jeg ikke merker det! Så god natt folkens, håper på en rolig natt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så er det morgen igjen. Lille basenji sov hele natten hun, var bare oppe kl 2 for å tisse og så sov hun videre. Hun hoppet selv ut av sofaen og opp i sofaen etterpå. Her og nå er hun ganske så stiv og går med litt krum rygg og halen mellom beina, men er sulten (og det er sannelig ikke lett å kjøre full drama-queen oppføring som hun pleier å gjøre i forbindelse med foringstid, men hun forsøker!). Så nå har jeg gitt henne en Rimadyl til, satt igang motorvarmeren på bilen og ringer Dyrehospitalet kl 8.. Jeg vet ikke hvor flinke de er med slike rygg-ting jeg, og så tenker jeg på hvor stressa hun blir og er det andre hunder der, hun kommer å sprelle og med vond rygg er det bare å grøsse av.

Jeg blir hjemme med henne idag, gubben har jeg tvunget til hjemmekontor imorgen og så tar jeg selv en dag avspasering på fredag, så hun er sikret "pleie og pass" frem til mandag ihvertfall!

Takk for råd og gode tanker da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender masse gode tanker og klemmer, og håper lille basenji blir bedre raskt!

Willy her, skjønner veldig godt at ikke dyrlegen er det gøyeste! :rolleyes: Men vet at noen ganger er det det beste, og sender lille basenji alle de oppmuntringer som tenkes kan! :ahappy:

Klemmer fra Annika, Tasha, Willy og Loke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har vi vært på runde 1 hos dyrlegen. Det er et eller annet i hoften - og desverre har hun fått mat av meg idag, så vi kunne ikke ta røntgen med en gang, men skal tilbake i ettermiddag og da skal hun dopes og få tatt røntgen.. dyrlegen mumlet noe om sprukket blære kanskje (hun har ikke tisset siden kl 2 i natt) og/eller brudd i bekkenet, eventuelt noe med musklene.. :ahappy:

Og stakkaren ble pint og bendet på hos dyrlegen i det vide og det brede, heldigvis var det en dyrlege som ikke insisterte på munnbind så hun slapp ihvertfall det. Nei, jeg tror ikke jeg skal ha flere hunder jeg.. har ikke helse til dette (men slanket seg får man jo..).. stakkars stakkars lille basenji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars lille basenji! Vi krysser fingrene for at det ikke er så ille som det ser ut til, og at hun snart er oppe og dramatiserer "sulter ihjel i fire akter" igjen i kveld :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fryktelig, frykelig likt ut som den gangen gamlehunden fikk en akutt betennelsestilstand i hoften. Lykke til i kveld, krysser fingre for at det er noe ufarlig som er lett å fikse opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig for ryggradsløse og muskel-løse bisker, regelrett "myke" hunder..

Vedr lille basenji, vet ikke helt hva jeg skal tro eller mene. De sa at det var ingenting å se på ryggraden hennes, unntatt at hun har litt spondylose men at det er ikke det som er årsaken til problemene, ei heller var blæra sprukket og bekkenet var også uskadd. Derimot mente de nå at hun hadde fått et slag eller noe sånt til nakken som har ødelagt muskler og som gjør derfor veldig vondt.. sånt liker jeg ikke - når diagnosen hopper fra "bekkenbrudd kanskje med sprukken til blære" til "kink i nakken"! Fikk en respt på Rimadyl som hun skal gå på i 10 dager, og så skal hun holdes helt i ro.

Nei, jeg er ikke sikker. Da vi fikk hjem lille basenji igår kunne hun ikke gå, hvilket jeg tenkte var pga narkosen. Idag kan hun fremdeles ikke gå - forbeina går helt i sikk sakk for henne og når hun står, så lener huns eg fremdeles bakover som er det vondt i hoften men hun står ikke ordentlig på forbeina, de "siger sammen" i anklen liksom, ser helt forferdelig ut, som om hun har "langbein føtter", det synes jeg ser nevrologisk ut..

Nei, er på jobb jeg - kan ikke fortelle mer her og nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Akela; dra til en kiropraktor.

Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til... Om du har mulighet, så anbefaler jeg Torill Malmer ved Asker Dyreklinikk. Hun er en meget dyktig dame; veterinær som behersker kiropraktikk, akupunktur og homeopati.

Lykke til for den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Asker kan jeg få til. Jeg har ingen ide om hvem som er flinke/mindre flinke i det feltet så råd og tips mottas med stoor takknemlighet.

Imidlertid må jeg hele tiden evaluere hvor mye lille basenji skal utsettes for. Hadde dette vært flatten feks så hadde jeg kjørt på uansett, men med lille basenji må jeg hele tiden tenke på hvilken påkjenning hun blir utsatt for hvis jeg skal begynne å taue henne rundt fra sted til sted, kanskje de skal ha nye røntgen-bilder etc. Hun er så nervøs at det grenser til dyreplageri å ta henne til dyrlege faktisk, og det gjør det hele så mye vanskeligere. Jeg må jobbe idag, for imorgen blir jeg jo hjemme med henne og så har jeg innført "plutselig vinterferie" neste uke for å ta meg av henne, så idag må jeg bare jobbe for å få unna alt innen jeg blir borte lenge fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...