Gå til innhold
Hundesonen.no

Gal nabo...?


Boubou

Recommended Posts

Vi er så heldige å ha blitt eiere av verdens vakreste og herligste valp. Mmmmm ;)

Og så er vi så heldige å bo i et deilig hus i koselig og barnevennlig strøk, et nytt boligfelt med masse unger.

Hyggelige naboer og greier.

Like før jul, etter å ha vært hundeeiere i en måneds tid, forstod vi at skulle dette gå greit, måtte vi ha gjerde, for vips spratt tassen ut og ville leke, vops bæsjet han i naboens hage isteden, og ...vups... der kom vist en treåring diltende - vi med hjertet dirrende i halsen fikk tak i ham hver gang...men da var han bebis...og vokste og vokste og vokste.

Så, tenkte vi, gjerde må vi ha.

Da vi er nokså nevenyttige, tenkte vi vi skulle sette det opp selv. Også har vi gode priser på byggevarehus, så vi skaffer materialer. Og, jeg er jo maler... Så da maler jeg gjerdet. TENKTE VI.

Så gikk vi til naboene, da. Hr. og fru Høyre, Hr. og fru Venstre, Hr. og Fru Bak og Hr. og Fru 2-meter-i-et-hjørne.

Vi setter opp gjerde, sa vi. Vi gjør alt men det ville vært kult hvis dere ville dele på materialkostnadene. Ikkeno tvang, men sånn for godt naboskaps skyld...

Høyre smiler og nikker, venstre lurer på om vi kunne hjelpe med resten av deres, sånn at det ble likt hele veien. Bak klødde seg i hodet. Fru 2-meter-i-et-hjørne hylte Neeeei!! :)

Hun kunne og ville ikke ha gjerde. Ihvertfall ikke et sånt som vi ville ha (helt vanlig et, ikke no sært). Hun ville ikke være med å betale (vi hadde egentlig aldri spurt HENNE om det), og dette gjorde vi BARE for å være slem med henne...

MHT hunden (Vi vil gjerne at han skal få være ute og leke, og helst ikke at han skal bæsje i din hage, eller rundslikke den hunderedde treåringen din): Han kan stå i bånd! Ja særlig ;)

Så nå skal vi ha befaring fra kommunen...Er folk gale eller hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befaring av kommunen? For noe tøys.

"Gjerde: Innhegning av enkle, lette konstruksjoner som skal hindre ferdsel, f. eks. stakittgjerde, flettverksgjerde o.l.

Dersom innhegningen er tett slik at den i vesentlig grad hindrer sikt, vurderes den etter plan- og bygningsloven som levegg.

Gjerde mot vei eller nabo kan være opptil 1,5 meter høyt hvis gjerdet ikke hindrer sikten i frisiktsoner mot veien. Du kan sette opp gjerde i grensedele mot nabo uten å måtte søke kommunen - under forutsetning av at gjerdet ikke er høyere enn 1,5 m. Hvis naboer ikke er enig om at gjerde skal settes opp - eller uenig om gjerdets utforming - er dette privatsrettslig og kan ikke løses av kommunen.

Må du ha gjerde? I Lov om Grannegjerde står det:

Rett til å ha grannegjerde:

§ 6. Granne har rett til å ha gjerde mot granneeigedom når han kostar det sjølv."

http://www.hushjemhage.no/hus/hus_lover_gjerdemur.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så teit av en nabo da! Så nå kommer kommunen og godkjenner gjerdet deres, dere må betale det, også får dere sette opp gjerdet med dems velsignelse??

Tenker på om jeg får samme problem når jeg flytter hjem igjen, er nødt å gjerde inn hagen, for her er hun vant til å springe løs, men må vel ha 3 meter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som det blir sagt over her, ingen nabo kan nekte dere å sette opp gjerde på egen eiendom. Men å forvente/foreslå at naboer skal være med på å betale for gjerdet som blir satt opp for å gjøre deres hundehold lettere - det er vel litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som det blir sagt over her, ingen nabo kan nekte dere å sette opp gjerde på egen eiendom. Men å forvente/foreslå at naboer skal være med på å betale for gjerdet som blir satt opp for å gjøre deres hundehold lettere - det er vel litt drøyt.

Signert!

Da vi skulle sette opp gjerde, spurte vi ikke. Vi bare gjorde det. Avklarte først med naboen om at vi ville ha gjerde, fordi vi hadde hund (og de hadde barn). Det var helt i orden, og de ble også med å spleise. Hadde de satt seg på bakfotene ang spleising, hadde vi betalt alt selv. Men nå har alle naboene bortover her gjerder imellom, så det var bare naturlig at vi også hadde det.

Mener å ha hørt at hvis naboen setter seg på tverke, kan dere få sette opp gjerde likevel, men at det må være minimum 30 cm inn på deres egen tomt. Aner ikke om det stemmer, men det var noen som sa det til oss en gang..

Kommunen har i alle fall ingenting å gjøre med om man vil sette opp gjerder mellom boligtomter! Man må ikke sende ut nabovarsel for gjerder engang. Hadde jeg vært dere, hadde jeg avbestilt kommunen (og spart de penga) og heller brukt pengene på gjerdet. Enkelt og greit. Naboer kan være sure og tverre, men dere har fullt lov til å sette opp gjerde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er ikke trådstarters irritasjon at nabo 2meter i hjørnet (eller hva hun nå het *ler*) ikke vil betale, MEN at hun motsetter seg gjerdet..

Til trådstarter... dette løser seg helt fint, pust med magen. Men, dere kan nok forberede dere på at nabo 2 m i hjørnet (eller hva det nå igjen var) godt kan bli muggen en stund fremover... Men det overlever dere nok helt fint :ahappy:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er ikke trådstarters irritasjon at nabo 2meter i hjørnet (eller hva hun nå het *ler*) ikke vil betale, MEN at hun motsetter seg gjerdet..

Til trådstarter... dette løser seg helt fint, pust med magen. Men, dere kan nok forberede dere på at nabo 2 m i hjørnet (eller hva det nå igjen var) godt kan bli muggen en stund fremover... Men det overlever dere nok helt fint :ahappy:

Lykke til!

Riktig, akkurat de med 2 meter ble aldri spurt om betaling av noe som helst, det er jo bare småpenger uansett...

Vi tar det isi. Grunnen til at kommunen må komme er at vi har en nivåforskjell slik at vi må ha en lav støttemur i bunnen av gjerdet (det blir likevel ikke emr enn 1,5 m høyt, da) slik at ikke hele greia skal drukne i gjørme ved første regnfall. Alle naboene på vår rekke har dette...

Men nå: igår ringte kommunen til min mann og spurte ganske oppgitt "når passer det dere å ha befaring", og han svarte naturligvis "når det passer for dere, vi bare stikker hjem fra jobb en time" - og kommunemannen pustet lettet ut:

Han hadde vært i kontakt med Fru Gal-Nabo alias 2-meter-i-et-hjørne som hadde resonnert sånn (til opplysning; damen er hemmafru, jobber ikke, har barn i barnehage, ingen dyr, ingen forpliktelser) "njaaaaa, nå er det jo snart vinterferie så det blir litt stress. Og etter vinterferien er det jo nesten ikke noe tid før påsken... (jeg trodde jeg skulle dø!) Såååå, jeg vet ikke helt når vi skulle klare det... Og sånn generelt, så passer det ikke for oss annet enn ca kl 1500 for mannen må være med og han må hente barnet i barnehagen på veien og hun kan ikke hentes for tidlig...

Vel. Vi skal bare være supersnille, vi, så ødelegger hun såpass for seg selv at saken vel er avgjort før det i det hele tatt kommer noen på befaring.

Det jeg synes er ille er vel mest at hun innbiller seg at vi gjør dette for å plage henne. DET er kjipt. Jeg synes det er HELT greit at hun er uenig. Sånn er det. Men, Gjerde må vi ha, for alles skyld. Og vi har vel strengt tatt rett til det. (Her sier andre naboer at man faktisk KAN komme med regning til naboen etterpå, noe vi uansett ikke ville gjort, jeg vet ikke jeg...)

Og det teiteste at hun bare slenger ut at hunden skal i bånd. I en sånn småkjip villahage hvor det er 4-5 meter (litt mer noen steder, da) på hver side av huset...enten setter vi opp ei kort løpeline i RING rundt huste, så får han fly som en annen hamster, eller så kan vi ha et langt bånd et sted, men da kommer han ut av hagen hvis han stikker rett ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er ille er vel mest at hun innbiller seg at vi gjør dette for å plage henne. DET er kjipt. Jeg synes det er HELT greit at hun er uenig. Sånn er det. Men, Gjerde må vi ha, for alles skyld. Og vi har vel strengt tatt rett til det. (Her sier andre naboer at man faktisk KAN komme med regning til naboen etterpå, noe vi uansett ikke ville gjort, jeg vet ikke jeg...)

Nei, det kan du ikke. Les Grannelova som er henvist til over.

Men det ordner seg lell :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg må innrømme at jeg sitter her å storflirer av måten du skriver på..... Vi har vel alle en slik nabo......

*latterkrampe*

Vår "nabo" bor ikke selv på sin eiendom, eiendommen er flerfoldige 100 mål, og inkluderer ett jorde som grenser til vår eiendom. I tillegg så har han av tidligere eier av vår eiendom fått kjøpe 200kvm som er mellom oss og en annen nabo sin skog. Henger med enda?

Vel, vi har campingvogn, og for å få den ut av veien så satt vi den bak garasjen, dog betydde det 1,5 meter av vogna ville bli stående 30-60 cm inn på vår kjære nabo sine 200kvm overgrodde bushland - men vi tok sjansen.

Uken etter lå brev i posten at vi pr. omgående måtte fjerne vogna for deler av den stod på hans eiendom og det skulle han ha seg frabedt, og var den ikke fjernet innen en uke så ville vi bli anmeldt for å ta oss tilrette....... *fnis* Jeg har aldri flirt sånn i mitt syndefulle liv jeg, men min mann flyttet vogna han uten å mukke ....... Gale gale nabo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du kan sette opp gjerde, uten tillatelse fra naboen, bare du har plass på utsiden til å vedlikeholde gjerde, uten å gå inn på naboens tomt. Dvs en liten halv-meter fra grensen, vil jeg tro.

Enkelte naboer vil bare være vanskelige.

:)

Stå på og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har naboer her som vi sette opp gjerde, har spurt hvorfor, da vi har den i bånd hele tiden. Svaret er at di kan komme inn på vores eiendom. Greit det, men di har ikke noe med og komme over til oss, da di vet vi har hund. Vi har sagt at hunden vår ikke går over grensen, men di liker ikke hunder, så di sa jeg måtte sette opp gjerde. Det kan vel di gjøre. Min hund er i bånd. Hvem skal sette opp gjerdet? Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har da ikke noe med å komme inn på deres tomt? " ÅH, HUFF, jeg SNUBLET visst inn innenfor rekkevidde av deres SKUMLE hund...VOPS!

Vanskelig å gå inn på en annens eiendom uten å "merke det" da. Iht de lovene som snille medlemmer har lagt inn over har alle naboer lov til selv å bygge gjerde, men kan ikke kreve dette av sin nabo og heller ikke kreve samarbeid/felles betaling. Om du har hund har ikke noe med saken å gjøre.

Så lenge dere har kontroll på hunden (fysisk, altså bånd, eller psykisk/ren lydighet) kan de ikke si noe på det. Hvis hunden går løs kan de heller ikke tvinge dere til å bygge gjerde, men de kan politianmelde/lage en masse bråk som kan få konsekvenser men jeg akn ikke se at noen selv i en slik sak skulle kunne pålegge dere å bygge gjerde. (Selv om det her er hypotetisk, da hunden deres ikke er løs.)

Er det i det hele tatt lov å gå inn på naboers eiendom sånn helt uten videre? Hvis man ikke har noe der å gjøre liksom? Eller har dere det så stort at det blir innmark? Der er vel ferdsel lov hvis man er forsiktig?

Jeg tror uansett ikke noen kan pålegge dere å bygge gjerde, punktum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her for noen uker siden, var det mye snø. Hunden begynte og bjeffe, den var inne. jeg så ut og der var det spor etter ski, og akebrett rundt våres hus. jeg snakket etterpå med nabofrua, og hun sa hun hadde gått rundt vårt hus for og se om hunden var ute. Hun sa det var lite snø hos henne og mye hos oss, så da tar vi en tur rundt huset hos naboen.(meg) . jeg sa at dette var vår eiendom, så om vår hund var ute kan den jo bjeffe og knurre. da fremmede for den kommer inn på vårt område. Da for dere sette opp gjerde sa hun, men jeg kan ikke garantere at noen av oss kommer inn på deres tomt . kan gå rundt gjerdet. ??? da sa jeg ikke noe mer. Fatter ikke hva hun mente. Rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng for all del opp skilt godt synlig på gjerdet. Så i TILFELLE det blir en situasjone (ikke at jeg tror hunden biter, men kanskje det kommer en liten rift av en glad valpeklo eller at den bjeffer litt), så har dere deres på det rene. Så rent som man får det i alle fall. Merkelig nabo, som sikkert bare ikke liker hunder. Høres ut som om hun har tenkt å gjøre livet surt for dere, håper dere slipper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her for noen uker siden, var det mye snø. Hunden begynte og bjeffe, den var inne. jeg så ut og der var det spor etter ski, og akebrett rundt våres hus. jeg snakket etterpå med nabofrua, og hun sa hun hadde gått rundt vårt hus for og se om hunden var ute. Hun sa det var lite snø hos henne og mye hos oss, så da tar vi en tur rundt huset hos naboen.(meg) . jeg sa at dette var vår eiendom, så om vår hund var ute kan den jo bjeffe og knurre. da fremmede for den kommer inn på vårt område. Da for dere sette opp gjerde sa hun, men jeg kan ikke garantere at noen av oss kommer inn på deres tomt . kan gå rundt gjerdet. ??? da sa jeg ikke noe mer. Fatter ikke hva hun mente. Rare greier.

Det lyder som en nabo der gerne vil have en situation ud af det, og ikke kan lide jeres hund, sæt gjerde op med en låge i, sæt skiltning op om hunden, for al del dokumenter, hvor og hvornår hun går ind på jeres ejendom. Dette er for provokation for at kunne få jeres hund væk, og tror ikke hun vil tøve med at anmelde jeres hund hvis den bider hende idet den passer på sin ejendom, når hun render uinviteret rundt på den.

Når i har sat op gjerde, skriv et brev til naboen med dato på og underskrift, og bed hende venligst holde sig væk fra jeres ejendom, da hun intet har at gøre i jeres have(det er en anden ting hvis hun går til jeres hoveddør og banker på), og tag en kopi(en rigtig kopi) af det, så har i dokumentationpå at i har bedt hende om ikke at "rende" rundt i jeres have hvis uheldet skulle ske, og hun anmelder hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng for all del opp skilt godt synlig på gjerdet. Så i TILFELLE det blir en situasjone (ikke at jeg tror hunden biter, men kanskje det kommer en liten rift av en glad valpeklo eller at den bjeffer litt), så har dere deres på det rene. Så rent som man får det i alle fall. Merkelig nabo, som sikkert bare ikke liker hunder. Høres ut som om hun har tenkt å gjøre livet surt for dere, håper dere slipper det!

har snakket med naboen senest i dag. Hun/di liker ikke hunder eller andre dyr. 2 år siden var alt ok. Hadde ikke noe i mot snille hunder. Nå , plutselig har dette kommet, at di ikke liker dyr i noen form. Men kanin har di fått nå nylig. Rare naboer. Jeg sa at jeg er hundepasser, noe som di visste fra før, og di sa at det må jeg slutte med, for deres småbarn ble redde av hunder. (selv om di står i bånd). Da kommer gjerdet inn og hvorfor di vil inn på min eiendom. NB. jeg tok deres kanin som kom over her hos meg og leverte den tilbake. Buret deres var ikke helt tett. Min hund gjorde ingenting, men di mener fortsatt at jeg ikke må ha hund/eller passe hunder, da di og barna og kaninen ikke liker at jeg har hund. PS. Jeg liker ikke og krangle, så jeg slutter nå med og ha hunder. Hilsen FRED.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med naboen senest i dag. Hun/di liker ikke hunder eller andre dyr. 2 år siden var alt ok. Hadde ikke noe i mot snille hunder. Nå , plutselig har dette kommet, at di ikke liker dyr i noen form. Men kanin har di fått nå nylig. Rare naboer. Jeg sa at jeg er hundepasser, noe som di visste fra før, og di sa at det må jeg slutte med, for deres småbarn ble redde av hunder. (selv om di står i bånd). Da kommer gjerdet inn og hvorfor di vil inn på min eiendom. NB. jeg tok deres kanin som kom over her hos meg og leverte den tilbake. Buret deres var ikke helt tett. Min hund gjorde ingenting, men di mener fortsatt at jeg ikke må ha hund/eller passe hunder, da di og barna og kaninen ikke liker at jeg har hund. PS. Jeg liker ikke og krangle, så jeg slutter nå med og ha hunder. Hilsen FRED.

Du tuller nå? Sikkert en hel gjeng her som kan komme og krangle for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med naboen senest i dag. Hun/di liker ikke hunder eller andre dyr. 2 år siden var alt ok. Hadde ikke noe i mot snille hunder. Nå , plutselig har dette kommet, at di ikke liker dyr i noen form. Men kanin har di fått nå nylig. Rare naboer. Jeg sa at jeg er hundepasser, noe som di visste fra før, og di sa at det må jeg slutte med, for deres småbarn ble redde av hunder. (selv om di står i bånd). Da kommer gjerdet inn og hvorfor di vil inn på min eiendom. NB. jeg tok deres kanin som kom over her hos meg og leverte den tilbake. Buret deres var ikke helt tett. Min hund gjorde ingenting, men di mener fortsatt at jeg ikke må ha hund/eller passe hunder, da di og barna og kaninen ikke liker at jeg har hund. PS. Jeg liker ikke og krangle, så jeg slutter nå med og ha hunder. Hilsen FRED.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Unnskyld meg, men da kan det umulig bety så mye for deg å ha hunder... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men da kan det umulig bety så mye for deg å ha hunder... :rolleyes:

Men jeg er litt usikker på hva fsvante egentlig sier jeg. Fordi, vedkommende sier at h*n er hundepasser i den ene setningen og at disse hundene står i bånd. Og i den andre setningen snakker vedkommende om en hund som den er sin.

Altså, er vedkommende hundepasser- så kan jeg jo skjønne at hvis jobben skal forårsake så mye bråk, og det ikke er noe man brenner for, så dropper man den. MEN, har fsvante egen hund- så ville jeg (hvis det var meg) bedt denne naboen ryke og reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...