Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing - mengdeberegning... og innmat?

Boubou

Recommended Posts

Skrevet

Har begynt å gi valpen min rått for i tillegg til tørrforet. (tørrfor når jeg ikke har tid til noe annet, ellers rått). Har ikke prøvd V&H ennå, kanskje det kommer men er litt skeptisk etter å ha lest "lukt"klagene på en annen tråd. Kommer nok til å gi ca 2/3 rått. Får kjøtt og fiskeavskjær med bein lokalt :) Det gikk så greit så. Vil plusse på med innmat etter som jeg har sjansen...og kyllingskrog eller lammebein når vi har... (blir nok utbenet lammestek på oss fra nå).

2 spørsmål.

Har lest at en valp skal ha 2 % av forventet vekt daglig. MEN?? også 2 % som voksen? da stusser jeg litt. Stemmer dette? (han veier 10 kg nå, vi forventer 20-25)

Hvor mye innmat og hva slag bør jeg gi? Hvor ofte, hvor mye, hva er billig etc.?

Tar gjerne imot kommentarer og veiledning på andre punkter også!

På forhånd takk

Skrevet

hvorfor vil du ikke gi V&H?

Det er veldig mye lettere, og man er sikker på at valpen får i seg det den trenger av vitaminer og mineraler osv..

dessuten er det bare å bruke annet rått i tillegg til V&H..

Bruker det på min hund, og lukta er ikke så ille så lenge man tiner det i kjøleskapet, men plastikk el over.. da lukter det faktisk ikke noe i det hele tatt (med mindre man putter nesa helt nedi da..)

Skrevet
hvorfor vil du ikke gi V&H?

Det er veldig mye lettere, og man er sikker på at valpen får i seg det den trenger av vitaminer og mineraler osv..

dessuten er det bare å bruke annet rått i tillegg til V&H..

Bruker det på min hund, og lukta er ikke så ille så lenge man tiner det i kjøleskapet, men plastikk el over.. da lukter det faktisk ikke noe i det hele tatt (med mindre man putter nesa helt nedi da..)

Det er ikke sånn at jeg IKKE VIL gi v&H men det er liksom ikke så lystbetont, så jeg her ikke kommet så langt ennå. Å gi kyllingskroget fra søndagsmiddagen er liksom så greit og ikke noeekstra gris eller jobb... Og premiemiddag med biffkjøtt og litt beinbite, en kyllinglever og gulrotpure...det er jo gourmetmat:

"Carpaccio de Boeuf aux Osselets, Foies Veloutees de Poulet sur un lit de Carottes" liksom

v&H kommer, det er helt sikkert :ahappy:

Spørsmålet er bare når :rolleyes:

Har dessuten KJEMPELITEN fryser, så det er ikke så praktisk å gå i dyrebutikken (MENY hvor jeg er hver dag har jo ikke V&H) hver uke...

Skrevet

joda, det er så sant så sant, men det blir jo innmari dyrt i lengden da, med biff enker jeg på.. hehe...

Skrevet

Trenger fremdeles svar!!

Lurer på om han har fått litt mye, begynner å bli "rund i kænten" :)

Neida, slank hund, altså, men litt breiere over ryggen tror jeg?

Det er nok godbitene :)

Skrevet

Nokså vanlig med 4-5 % av vekt som valp, altså er valpen 10 kg - skal den ha ca 400-500 gr +/- 10 % og ikke minst aktivitetsnivå.

Som voksen ca 2 til 3 % av voksen vekt, +/- 10 % og aktivitetsnivå.

Dette gjelder for vitaminisert V&H.

En normal, voksen Boerboel hanne på 65 kg skal med andre ord ha mellom 1 - 1,5 kg V&H per dag.

Skrevet
Har begynt å gi valpen min rått for i tillegg til tørrforet. (tørrfor når jeg ikke har tid til noe annet, ellers rått). Har ikke prøvd V&H ennå, kanskje det kommer men er litt skeptisk etter å ha lest "lukt"klagene på en annen tråd. Kommer nok til å gi ca 2/3 rått. Får kjøtt og fiskeavskjær med bein lokalt :heart: Det gikk så greit så. Vil plusse på med innmat etter som jeg har sjansen...og kyllingskrog eller lammebein når vi har... (blir nok utbenet lammestek på oss fra nå).

2 spørsmål.

Har lest at en valp skal ha 2 % av forventet vekt daglig. MEN?? også 2 % som voksen? da stusser jeg litt. Stemmer dette? (han veier 10 kg nå, vi forventer 20-25)

Hvor mye innmat og hva slag bør jeg gi? Hvor ofte, hvor mye, hva er billig etc.?

Tar gjerne imot kommentarer og veiledning på andre punkter også!

På forhånd takk

Jeg har klagd på lukten av vom i en annen tråd.

Trekker tilbake klagen :D . Kjøpte V&H her om dagen for var usikker på om det var den jeg hadde kjøpt før.

Kjenner overhodet ingen lukt jeg altså. Tiner den i kjøleskapet, ikke i romtemperatur og da er den tilnærmet luktfri.

Skrevet

Jeg fôrer valpen med v&h, og jeg regner IKKE ut i fra prosent vekt nå lik kim her nevner, men utifra forventet vekt. Har egentlig ikke regnet så nøye på det, men hun får sikkert servert rundt 200 gram fire ganger daglig. Jeg håper hun skal bli 30+kg som voksen. Hun får nok iallefall, noen ganger spiser hun ikke alt og det er jo greitt. Men hun skal jo vokse maaaasse!

Like mye i en porsjon som basseten min får på en hel dag nesten! :heart:

Jeg synes v&h lukter forferdelig når man kjøper en 20kg blokk og tiner den i badekaret. Men etter at den er inndelt i biter, eller når jeg kjøpte pølser, så pakker jeg hver bit i plastposer og tiner i kjøleskapet og da lukter det absolutt ingenting når jeg serverer. Og jeg er fin på det! :D

Skrevet

Det sammenfaller jo ganske greit, Kaos veier 10 kg, så 4-5 % blir 4-500 g, og forventet vekt er 25 kg, så da blir 2 % 500 g :rolleyes:

Greit som bare det. Det er nok godbitene det blir for mye av da :heart:

Når det gjelder innmat? Hvis jeg gir 1/3 vom (ikke V&H for den har de ikke i butikken min, men ren opphakket vom), 1/3 kjøtt, fisk og bein og 1/3 tørrfor (minskes sansynligvis), holder dette mht innmat, eller må jeg kjøre på med ekstra lever og sånt? Skulle bodd i Frankrike, der har de jo ALT på markedet, men prøv å få tak i hjerte, lunger etc her i Norge, da? :D

Husker mannen min kom hjem fra bestemor med en liten pose andehjerter som han gjerne ville ha til middag :D

Jeg ble egentlig litt grønn da, men det gikk jo fint det og ;)

Frankrike må være himmelen for hunder...eller kanskje ikke, for menneskene spiser jo all den gode maten...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...