Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing - mengdeberegning... og innmat?


Boubou

Recommended Posts

Har begynt å gi valpen min rått for i tillegg til tørrforet. (tørrfor når jeg ikke har tid til noe annet, ellers rått). Har ikke prøvd V&H ennå, kanskje det kommer men er litt skeptisk etter å ha lest "lukt"klagene på en annen tråd. Kommer nok til å gi ca 2/3 rått. Får kjøtt og fiskeavskjær med bein lokalt :) Det gikk så greit så. Vil plusse på med innmat etter som jeg har sjansen...og kyllingskrog eller lammebein når vi har... (blir nok utbenet lammestek på oss fra nå).

2 spørsmål.

Har lest at en valp skal ha 2 % av forventet vekt daglig. MEN?? også 2 % som voksen? da stusser jeg litt. Stemmer dette? (han veier 10 kg nå, vi forventer 20-25)

Hvor mye innmat og hva slag bør jeg gi? Hvor ofte, hvor mye, hva er billig etc.?

Tar gjerne imot kommentarer og veiledning på andre punkter også!

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du ikke gi V&H?

Det er veldig mye lettere, og man er sikker på at valpen får i seg det den trenger av vitaminer og mineraler osv..

dessuten er det bare å bruke annet rått i tillegg til V&H..

Bruker det på min hund, og lukta er ikke så ille så lenge man tiner det i kjøleskapet, men plastikk el over.. da lukter det faktisk ikke noe i det hele tatt (med mindre man putter nesa helt nedi da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du ikke gi V&H?

Det er veldig mye lettere, og man er sikker på at valpen får i seg det den trenger av vitaminer og mineraler osv..

dessuten er det bare å bruke annet rått i tillegg til V&H..

Bruker det på min hund, og lukta er ikke så ille så lenge man tiner det i kjøleskapet, men plastikk el over.. da lukter det faktisk ikke noe i det hele tatt (med mindre man putter nesa helt nedi da..)

Det er ikke sånn at jeg IKKE VIL gi v&H men det er liksom ikke så lystbetont, så jeg her ikke kommet så langt ennå. Å gi kyllingskroget fra søndagsmiddagen er liksom så greit og ikke noeekstra gris eller jobb... Og premiemiddag med biffkjøtt og litt beinbite, en kyllinglever og gulrotpure...det er jo gourmetmat:

"Carpaccio de Boeuf aux Osselets, Foies Veloutees de Poulet sur un lit de Carottes" liksom

v&H kommer, det er helt sikkert :ahappy:

Spørsmålet er bare når :rolleyes:

Har dessuten KJEMPELITEN fryser, så det er ikke så praktisk å gå i dyrebutikken (MENY hvor jeg er hver dag har jo ikke V&H) hver uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså vanlig med 4-5 % av vekt som valp, altså er valpen 10 kg - skal den ha ca 400-500 gr +/- 10 % og ikke minst aktivitetsnivå.

Som voksen ca 2 til 3 % av voksen vekt, +/- 10 % og aktivitetsnivå.

Dette gjelder for vitaminisert V&H.

En normal, voksen Boerboel hanne på 65 kg skal med andre ord ha mellom 1 - 1,5 kg V&H per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å gi valpen min rått for i tillegg til tørrforet. (tørrfor når jeg ikke har tid til noe annet, ellers rått). Har ikke prøvd V&H ennå, kanskje det kommer men er litt skeptisk etter å ha lest "lukt"klagene på en annen tråd. Kommer nok til å gi ca 2/3 rått. Får kjøtt og fiskeavskjær med bein lokalt :heart: Det gikk så greit så. Vil plusse på med innmat etter som jeg har sjansen...og kyllingskrog eller lammebein når vi har... (blir nok utbenet lammestek på oss fra nå).

2 spørsmål.

Har lest at en valp skal ha 2 % av forventet vekt daglig. MEN?? også 2 % som voksen? da stusser jeg litt. Stemmer dette? (han veier 10 kg nå, vi forventer 20-25)

Hvor mye innmat og hva slag bør jeg gi? Hvor ofte, hvor mye, hva er billig etc.?

Tar gjerne imot kommentarer og veiledning på andre punkter også!

På forhånd takk

Jeg har klagd på lukten av vom i en annen tråd.

Trekker tilbake klagen :D . Kjøpte V&H her om dagen for var usikker på om det var den jeg hadde kjøpt før.

Kjenner overhodet ingen lukt jeg altså. Tiner den i kjøleskapet, ikke i romtemperatur og da er den tilnærmet luktfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer valpen med v&h, og jeg regner IKKE ut i fra prosent vekt nå lik kim her nevner, men utifra forventet vekt. Har egentlig ikke regnet så nøye på det, men hun får sikkert servert rundt 200 gram fire ganger daglig. Jeg håper hun skal bli 30+kg som voksen. Hun får nok iallefall, noen ganger spiser hun ikke alt og det er jo greitt. Men hun skal jo vokse maaaasse!

Like mye i en porsjon som basseten min får på en hel dag nesten! :heart:

Jeg synes v&h lukter forferdelig når man kjøper en 20kg blokk og tiner den i badekaret. Men etter at den er inndelt i biter, eller når jeg kjøpte pølser, så pakker jeg hver bit i plastposer og tiner i kjøleskapet og da lukter det absolutt ingenting når jeg serverer. Og jeg er fin på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sammenfaller jo ganske greit, Kaos veier 10 kg, så 4-5 % blir 4-500 g, og forventet vekt er 25 kg, så da blir 2 % 500 g :rolleyes:

Greit som bare det. Det er nok godbitene det blir for mye av da :heart:

Når det gjelder innmat? Hvis jeg gir 1/3 vom (ikke V&H for den har de ikke i butikken min, men ren opphakket vom), 1/3 kjøtt, fisk og bein og 1/3 tørrfor (minskes sansynligvis), holder dette mht innmat, eller må jeg kjøre på med ekstra lever og sånt? Skulle bodd i Frankrike, der har de jo ALT på markedet, men prøv å få tak i hjerte, lunger etc her i Norge, da? :D

Husker mannen min kom hjem fra bestemor med en liten pose andehjerter som han gjerne ville ha til middag :D

Jeg ble egentlig litt grønn da, men det gikk jo fint det og ;)

Frankrike må være himmelen for hunder...eller kanskje ikke, for menneskene spiser jo all den gode maten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...