Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle fra USA

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har erfaring? Hvordan er det med frakt og toll? Hvor mye må man beregne? Hørte rykter om at det er noe med at hvis du handler for under 200 kr trenger du ikke betale toll (eller noe slikt)? Hvis noen har tips, jeg er takknemlig for en pm/mail (eller evt. svar her) :P

Skrevet

Men hva med frakt? Er det noe generellt, eller kommer det helt ann på hvor du handler fra? Da tenker jeg på ting som f.eks. ett dekken i vekt...

Skrevet

"Frakt" er oftest lik porto (og pakking) - og det bør selvsagt stå spesifisert på hjemmesiden til selgeren.

Moms er noe helt annet.

DET er det tollen, dvs det "Norge" skal ha for at du kjøper ting (tjenester) i utlandet. Helt enkelt fortalt er dette 25% av varens verdi.

Hvis man handler på en nettbutikk (dvs. sitter hjemme her i Norge og bestiller "ting"), så skal man betale moms for alt som overstiger 200,-.

Hvis man selv reiser utenlands (og er der "ute" under 24 timer) er grensen 3000,-. men hvis man er utenlands i over 24 timer er grensen på varer man kan innføre tollfritt kr. 6000,-.

DET er grunnregelen (uansett hvilket land man kjøper ifra). Enten det gjelder et kjøleskap, bil, pelskåpe, diamanter - eller en hund. Selvsagt er det endel som er forbudt å kjøpe/importere til landet, men DET er jo egentlig en helt annen diskusjon, da.. (Tenker ikke bare på hund, men også våpen, narkotiske stoffer, osv.)

Og joda, det HENDER at tollen ikke bryr seg (selv om verdien overstiger det de har satt som grense) - men "som regel" gjør de ikke dèt, så dette bør selvsagt tas med i beregningen over hvor billig tinene man ønsker å kjøpe faktisk er..

Susanne

Skrevet

Jeg har fått gaver tilsendt fra utlandet et par ganger, filmer og sånn bestilt på amazon.uk, og har måtte betalt haugevis (litt under 200 kroner) for å få pakka fordi det har kostet over 200 kroner. :rolleyes: SKjønner ikke helt den regelen, MÅ man liksom betale nesten 200 uavhengig av om pakka man får har verdi på 250 kr eller 999 kr?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
    • Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...