Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker en omplasseringshund


Bullmann

Recommended Posts

Hei hei, jeg har en 3 år gammel boston terrier, han har så veldig lyst på en søster eller bror.

Det spiller ingen rolle hva slags hund det er rase eller blandings hund, bare den ikke er større en ca. 4 til 11 kilo(trur jeg).

Siden vi fra før har kjøpt en hund ønsker vi å "Adoptere" en/ei som ikke kan være hos sin familie lenger. Vi har søkt på nettet men finner bare "store" hunder som golden rettdrivere og fuglehunder og shjefere osv.. Er det noen her kanskje som har kommet i en slik uheldig situvasjon at dere ikke lenger kan ha deres hund eller om det er noen her som vet om noen..

Ta kontakt da vel...

Voff voff hilsen fra Bullmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg i at det oftest er store hunder som omplasseres.

Det er vel de som lett blir ett problem hvis ikke eierne helt vet hva de går til,

og som er vanskeligst å ha for en uerfaren eier.

jeg vet ikke helt hvor du skal henvende deg,

men har sett på en spansk side hvor de har mange søte hunder som er små/mindre.

De store der, blir og "stående igjen"

"julierescue.com"

Ønsker lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finnes det jo oppdrettere av små hunder som får tilbake hunder de har solgt/satt på fôr som eierne ikke vil ha. Disse omplasseres jo også av og til. Mange legger ut slike hunder på hundeformidlingen gjennom raseklubben.

Ellers har canis.no "hundetorg", og dyrenett.no har også annonsesider. Finn.no har også hunder til omplassering. Ellers er det bare å følge med og håpe at den rette dukker opp. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg har en 3 år gammel boston terrier, han har så veldig lyst på en søster eller bror.

Det spiller ingen rolle hva slags hund det er rase eller blandings hund, bare den ikke er større en ca. 4 til 11 kilo(trur jeg).

Siden vi fra før har kjøpt en hund ønsker vi å "Adoptere" en/ei som ikke kan være hos sin familie lenger. Vi har søkt på nettet men finner bare "store" hunder som golden rettdrivere og fuglehunder og shjefere osv.. Er det noen her kanskje som har kommet i en slik uheldig situvasjon at dere ikke lenger kan ha deres hund eller om det er noen her som vet om noen..

Ta kontakt da vel...

Voff voff hilsen fra Bullmann

Ønsker dere en omplasseringshund fordi dere vil ha en gratis/billig hund, eller fordi dere vil gi en hund som andre ikke kan/vil ha et nytt, godt hjem..?

Hvis dere ser på pakkeprisen til Charlottes, så synes jeg faktisk ikke det er så veldig dyrt. Dere får med veldig mye.

Jeg sier det nå, jeg har sagt det før, og jeg kommer til å si det i framtida...at en hund SKAL koste !

Den er et levende vesen, og har sin pris den også, som det meste av det vi anskaffer oss. Det kan gjerne svi litt i pungen ved anskaffelse av hund, så kanskje folk tenker seg om både en og tre ganger før de skaffer seg en.

De fleste mukker ikke med å betale 10 000 for f.eks. en ny, fin sofa, men hunder og katter skal liksom være gratis eller billigst mulig.

Nå er jo en sofa billigere i drift enn kjæledyra våre, men likevel.. :hyper:

Nå håper jeg selvfølgelig at du får tak i en omplasseringshund som kan bli en passende, fin lekekamerat til hunden din. Men ikke tenk pris, tenk heller at hunden skal være "på nett" med den hunden du allerede har.

Hvis du ikke har råd til å betale noen tusen for en hund nå, så vent, og legg til side det du vet det vil koste (eller mer) å ha den nye hunden pr. mnd. Har du ikke råd til det, så har du heller ikke råd til en hund nr. 2.

Uansett...lykke til i jakten på lekekompisen, og hold oss oppdatert om hvordan det går. :hund_02:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere en omplasseringshund fordi dere vil ha en gratis/billig hund, eller fordi dere vil gi en hund som andre ikke kan/vil ha et nytt, godt hjem..?

Hvis dere ser på pakkeprisen til Charlottes, så synes jeg faktisk ikke det er så veldig dyrt. Dere får med veldig mye.

Jeg sier det nå, jeg har sagt det før, og jeg kommer til å si det i framtida...at en hund SKAL koste !

Den er et levende vesen, og har sin pris den også, som det meste av det vi anskaffer oss. Det kan gjerne svi litt i pungen ved anskaffelse av hund, så kanskje folk tenker seg om både en og tre ganger før de skaffer seg en.

De fleste mukker ikke med å betale 10 000 for f.eks. en ny, fin sofa, men hunder og katter skal liksom være gratis eller billigst mulig.

Nå er jo en sofa billigere i drift enn kjæledyra våre, men likevel.. :hyper:

Nå håper jeg selvfølgelig at du får tak i en omplasseringshund som kan bli en passende, fin lekekamerat til hunden din. Men ikke tenk pris, tenk heller at hunden skal være "på nett" med den hunden du allerede har.

Hvis du ikke har råd til å betale noen tusen for en hund nå, så vent, og legg til side det du vet det vil koste (eller mer) å ha den nye hunden pr. mnd. Har du ikke råd til det, så har du heller ikke råd til en hund nr. 2.

Uansett...lykke til i jakten på lekekompisen, og hold oss oppdatert om hvordan det går. :hund_02:

Nå synes ikke jeg du skal ta helt av før du vet sikkert at de vil ha omplasseringshund fordi de synes rasevalp er for dyrt... Ut ifra det de har skrevet synes jeg det virker som de har lyst til å hjelpe en hund som trenger et nytt hjem. Og siden de har kjøpt en rasehund fra før av tror jeg de er klar over at det koster penger å ha hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes ikke jeg du skal ta helt av før du vet sikkert at de vil ha omplasseringshund fordi de synes rasevalp er for dyrt... Ut ifra det de har skrevet synes jeg det virker som de har lyst til å hjelpe en hund som trenger et nytt hjem. Og siden de har kjøpt en rasehund fra før av tror jeg de er klar over at det koster penger å ha hund. :lol:

Jeg tar ikke helt av...jeg SPURTE bare et enkelt spørsmål..og ga i samme slengen min mening om pris på hunder kontra andre ting vi ser på som en nødvendighet.

Du så vel at jeg ønska han lykke til også...eller..? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullaball, Gullen! Jeg har ikke alltid 10 000 på konto, men jeg kom ikke her og fortell meg at jeg ikke hadde hatt råd til å HA en hund til! Daglige kostnader er sjelden på 10 000, og det fins forsikring. Det er en grunn til at mange folk velger avbetaling på større kjøp (bla hus), fordi de ikke kan punge ut med det det koster i ett jafs. Det betyr ikke at de er dårlige kjøpere, eller at de ikke har råd til å HOLDE et hus/en bil/___ . Uforutsette utgifter.. bla bla bla.. det er sjeldent det, og de fleste klarer å hoste opp 10 000 da; om man så må låne av foreldre eller ta ut sparepenger eller selge en sofa.

Dette var en kommentar til at "hvis de ikke har råd til å betale det en hund koster så har de ikke råd til å ha enda en hund". Hvis man er litt realistisk, så skjønner man at de med to hunder heller ikke har 10 000 på konto, men de klarer da stort sett ypperlig å ha to hunder likevel? Man er ikke nødt å være rik for å ha hund. Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund bajas er fra charlottes omplassering. det kostet meg 4500. men det betyr ingenting hva det kostet. han er like verdifull som en rasehund i mine øyne. prisen innkluderer faktisk vaksine,helsesjekk,mark kur,unghundkurs,bok og 15 kg hill,s..sikkert noe mere også som jeg ikke husker i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å betale noen tusen for en hund nå, så vent, og legg til side det du vet det vil koste (eller mer) å ha den nye hunden pr. mnd. Har du ikke råd til det, så har du heller ikke råd til en hund nr. 2.

Tullaball, Gullen! Jeg har ikke alltid 10 000 på konto, men jeg kom ikke her og fortell meg at jeg ikke hadde hatt råd til å HA en hund til! Daglige kostnader er sjelden på 10 000, og det fins forsikring. Det er en grunn til at mange folk velger avbetaling på større kjøp (bla hus), fordi de ikke kan punge ut med det det koster i ett jafs. Det betyr ikke at de er dårlige kjøpere, eller at de ikke har råd til å HOLDE et hus/en bil/___ . Uforutsette utgifter.. bla bla bla.. det er sjeldent det, og de fleste klarer å hoste opp 10 000 da; om man så må låne av foreldre eller ta ut sparepenger eller selge en sofa.

Dette var en kommentar til at "hvis de ikke har råd til å betale det en hund koster så har de ikke råd til å ha enda en hund". Hvis man er litt realistisk, så skjønner man at de med to hunder heller ikke har 10 000 på konto, men de klarer da stort sett ypperlig å ha to hunder likevel? Man er ikke nødt å være rik for å ha hund. Faktisk.

Nå sier vel Gullen at man skal legge til side den summen det koster å ha hunden, ikke å kjøpe hunden. Og det er jo et godt råd generelt også, å regne litt budsjett og se hva man har råd til. Med to hunder blir mange utgifter dobbelt så dyre.

Jeg antar Gullen har sett det samme som jeg har sett for ofte; folk som ønsker seg hund, som synes det er for dyrt å kjøpe en hund, og skaffer seg en på billigere måte - men glemmer at det som virkelig koster er pengene etterpå. Man behøver ikke å ha ti tusen på bok, men kanskje vite at man kan hoste opp en tusenlapp rimelig problemfritt når hunden må til veterinæren, og at man ikke må sultefôre seg selv for å kunne kjøpe ny fôrsekk til begge hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du ønsker å ta imot en hund som sliter :hyper:

Vi fikk vår omplasseringshund gratis, men det fordi det var en privatperson som tok imot han for å finne nytt hjem.

Tviler på at de søker etter en omplasseringshund bare for å betale mindre, det er ganske kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel Gullen at man skal legge til side den summen det koster å ha hunden, ikke å kjøpe hunden. Og det er jo et godt råd generelt også, å regne litt budsjett og se hva man har råd til. Med to hunder blir mange utgifter dobbelt så dyre.

Jeg antar Gullen har sett det samme som jeg har sett for ofte; folk som ønsker seg hund, som synes det er for dyrt å kjøpe en hund, og skaffer seg en på billigere måte - men glemmer at det som virkelig koster er pengene etterpå. Man behøver ikke å ha ti tusen på bok, men kanskje vite at man kan hoste opp en tusenlapp rimelig problemfritt når hunden må til veterinæren, og at man ikke må sultefôre seg selv for å kunne kjøpe ny fôrsekk til begge hundene?

Tusen takk Emma, for at du har lest OG forstått det jeg skreiv. :P Ikke alle som klarer begge deler, skjønner du.. :lol:

Det er da vel innlysende, at er man skrapa hver mnd, og ikke har noen hundringser til overs, så har man rett og slett ikke råd til å skaffe seg noe som betyr faste utgifter hver mnd, det være seg en bil eller en hund.. Hvis man ikke kutter ut andre ting som koster det samme da..

Selv om man får hunden gratis, så betyr det ikke at den er gratis i "drift". Den skal ha både mat og utstyr, vaksiner, forsikring m.m. Selv med forsikring, så er det dyrt å dra til veterinær med syk hund.

Jeg har heller ikke 10 000 på konto til enhver tid, og har aldri sagt at man må ha det for å holde hund.

Men man må ha det beløpet hunden koster NÅR man kjøper den, samt ha råd til de månedlige utgiftene hundeholdet krever.

Har man ikke summen som hunden koster den dagen man man skal kjøpe hund, så kan man faktisk vente, og legge av penger hver mnd, til man har kjøpesummen. Man kan selvsagt også låne penger, eller finansiere den på andre måter, men hovedpoenget mitt er at man må ha råd til de utgiftene man må beregne at en hund VIL KOSTE PR. MND.

En gratis hund koster ikke noe mindre å holde enn en dyr en. Hvor mye det koster, kommer vel mest an på hvor mye for du må kjøpe pr. mnd. En Grande spiser relativt mer enn en Chihuahua.. :hyper:

Om jeg kjøper meg en Berner-valp til 11-12 000, eller får en gratis forhund, så må jeg tenke meg godt om, før jeg tar en i hus. Jeg regner med mellom 500- 1000 kr. pr. mnd bare i nødvendige utgifter pr Berner. I tillegg kommer de "unødvendige" utgiftene som utstillinger og div. kurs. (Men som man bare MÅ være med på.. :P )

Ble det litt klarere nå, Huldra..? Ellers så kan jeg godt komme bort til deg, så kan vi ta diskusjonen over en kopp kaffe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å titte innom hos Charlottes nettsider, der bruker det å være det meste innen alle størrelser :hyper: Ja, det koster, akkurat slik der burde gjøre. En omplasseringshund er også en hund, og en hund burde ikke være noe folk bare skaffer seg fordi de vil der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen i Tromsø har en liten fyr på rundt 1 år inne nå.

Blandingshund på ca 10 kg.

Se her under omplassering:

http://www.dyrebeskyttelsen-tromso.tk/

Jeg så selv etter omplasseringshund for et års tid siden.

Og skulle også ha en liten en.

Men det var umulig å finne rett og slett, vi kjøpte i stede en renraset hund til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så viktig for deg å legge ut om penger og at man ikke har råd osv når trådstarter ikke sier noe om økonomiske forhold, h*n ser jo bare etter en hund :S

Hva med å holde oss til topicen?

Fordi trådstarter syntes at en hund fra Charlotte's var i dyreste laget..

Jeg spurte om h*n ville ha en omplasseiringshund fordi h*n vil ha en gratis/billig hund, eller for å hjelpe en hund i nød...og så bare durte jeg ivei etter det.. :rolleyes:

:beklager: ...men jeg blir litt "carried away" når det blir snakk om pris på hunder. :hyper:

Det er litt for enkelt å skaffe seg hund, synes jeg, når man tenker på det ansvaret man må belage seg på å ta i opptil 10-15 år framover.

Men du har rett, det er en HELT annen diskusjon, og jeg har da heller aldri mistenkt Bullmann for å være en fattiglus som ikke har råd til å ha en hund nr 2, selv om han kanskje gjerne vil ha en billig.

Men jeg måtte le litt også da, når det så ut som om at Huldra trodde jeg mente at man må legge av 10 000 hver mnd for i det hele tatt å ha råd til hund.. :P Ikke rart det blir diskusjoner.. :lol:

Til deg Bullmann, vil jeg igjen si: Lykke til i jakten på lekekameraten til hunden din. Håper du finner en som passer sammen med han, uansett pris.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev h?n det? Er mye mulig jeg har lest trådstarten for fort, men jeg finner ikke noe der hvor det står at Charlottes er for dyrt? Så vidt jeg kan se, har h?n ikke svart etter at h?n la ut tråden heller?

Sorry..det var IKKE trådstarter som skreiv det, men det var på grunnlag av det, at jeg durte ivei.. :beklager:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å betale noen tusen for en hund nå, så vent, og legg til side det du vet det vil koste (eller mer) å ha den nye hunden pr. mnd. Har du ikke råd til det, så har du heller ikke råd til en hund nr. 2.

Mulig det var dette over jeg reagerte på, eller tenkte litt for mye/lite på da jeg skrev innlegget mitt.

Tusen takk Emma, for at du har lest OG forstått det jeg skreiv. :P Ikke alle som klarer begge deler, skjønner du.. :P

Det er da vel innlysende, at er man skrapa hver mnd, og ikke har noen hundringser til overs, så har man rett og slett ikke råd til å skaffe seg noe som betyr faste utgifter hver mnd, det være seg en bil eller en hund.. Hvis man ikke kutter ut andre ting som koster det samme da..

Selv om man får hunden gratis, så betyr det ikke at den er gratis i "drift". Den skal ha både mat og utstyr, vaksiner, forsikring m.m. Selv med forsikring, så er det dyrt å dra til veterinær med syk hund.

Jeg har heller ikke 10 000 på konto til enhver tid, og har aldri sagt at man må ha det for å holde hund.

Men man må ha det beløpet hunden koster NÅR man kjøper den, samt ha råd til de månedlige utgiftene hundeholdet krever.

Har man ikke summen som hunden koster den dagen man man skal kjøpe hund, så kan man faktisk vente, og legge av penger hver mnd, til man har kjøpesummen. Man kan selvsagt også låne penger, eller finansiere den på andre måter, men hovedpoenget mitt er at man må ha råd til de utgiftene man må beregne at en hund VIL KOSTE PR. MND.

En gratis hund koster ikke noe mindre å holde enn en dyr en. Hvor mye det koster, kommer vel mest an på hvor mye for du må kjøpe pr. mnd. En Grande spiser relativt mer enn en Chihuahua.. :)

Om jeg kjøper meg en Berner-valp til 11-12 000, eller får en gratis forhund, så må jeg tenke meg godt om, før jeg tar en i hus. Jeg regner med mellom 500- 1000 kr. pr. mnd bare i nødvendige utgifter pr Berner. I tillegg kommer de "unødvendige" utgiftene som utstillinger og div. kurs. (Men som man bare MÅ være med på.. :) )

Ble det litt klarere nå, Huldra..? Ellers så kan jeg godt komme bort til deg, så kan vi ta diskusjonen over en kopp kaffe. :P

Men det jeg mener (jo, det ble litt klarere, men jeg vil fremdeles diskutere :):P ) det er at selv om jeg ikke hadde klart å legge av en 1000lapp i mnd (fordi jeg mangler selvdisiplin, eller kanskje noe annet), så betyr ikke det at jeg ikke ville klart å ha råd til å ha enda en hund! Altså; jeg kan bruke opp hele lønningen på mitt liv nå, men får jeg en hund til (gratis eller ei), så vil jeg fremdeles ha råd til å ha den, og den vil få det den trenger av stell og utstyr og mat. Jeg er ikke noen økonom (det er det mannen min som er), og det er mulig jeg er både naiv og godtroende, men i min verden fungerer det så enkelt som at hvis jeg har ansvaret for et dyr, så har jeg det, og jeg betaler det det koster. Pengene ryker med uansett, det er min erfaring. Jeg sitter ikke og regner på hva det koster å ha Tulla pr mnd, og jeg har heller ingen planer om å legge til side for å kjøpe ny valp. Hvis jeg vil ha ny valp, så fungerer det sånn i min økonomi, at jeg kjøper den valpen når den er til salgs, uavhengig av om jeg egentlig har pengene eller ikke. To meget trange mnd går helt greit det faktisk! Og så er vi tilbake til normalen igjen, og hverdagsutgiftene i forhold til hund kommer, og de sklir inn i det daglige, og jeg merker ikke det på økonomien. Det høres kanskje utrolig uvitende ut å ha et så distansert forhold til sin egen økonomi, men som sagt; jeg har erfaring med at pengene ryker ut uansett hva man får inn hver mnd.. Så om jeg hadde hatt en hund eller to, det ville ikke hatt så mye å si.

For å ta et eksempel; en periode fikk vi X antall 1000 inn på konto pr mnd. En annen periode fikk vi Y antall 1000 inn på konto. Forskjellen i vår måte å leve på endret seg ikke, selv om forskjellen mellom X og Y var flere tusen kroner. Mulig det er bare vår økonomi som er sånn, at vi tilpasser oss, men ut i fra det jeg har hørt når jeg har snakket med andre med varierende inntekt, så høres det likt ut. ;) Og derfor mener jeg at hvis man får en hund gratis, så klarer man alltids å tilpasse forbruket sitt etter det. Må man ut med 10 000 så klarer man å tilpasse forbruket til det også, selv om det kanskje svir litt mer enn bare daglige utgifter.

Jeg skal ikke anbefale denne måten å gjøre det på (for jeg er jo ingen økonom), men jeg sier bare at det kan fungere sånn. Fungere ganske så greit også faktisk. Vi er jo slett ikke rike, deltidsjobbere/studenter som vi er, med lån langt over øra, men vi har det likevel ganske så greit, vi har de fleste mnd råd til å bruke noen tusen på "tull" som en ny kommode eller en hunds uforutsette utgifter. Og jeg tror vel egentlig at hvis man bare vil, så klarer "alle" det. Man er ikke nødt å sette seg ned å regne på et budsjett for å vite om man har råd til en hund til eller ikke. Kniper det hardt til hverdags, så skjønner man at en hund til vil ikke gjøre saken bedre. Men plumper det en hund i fanget på en, så har man likevel råd, på merkelig vis..

Mulig det trengs en kaffe for å forklare dette, for jeg ser at jeg sikkert er rimelig uklar på mange punkt her..! :P (Men du er vel ikke Mona, eller drikker du kaffe? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det var dette over jeg reagerte på, eller tenkte litt for mye/lite på da jeg skrev innlegget mitt.

Men det jeg mener (jo, det ble litt klarere, men jeg vil fremdeles diskutere :frantics::) ) det er at selv om jeg ikke hadde klart å legge av en 1000lapp i mnd (fordi jeg mangler selvdisiplin, eller kanskje noe annet), så betyr ikke det at jeg ikke ville klart å ha råd til å ha enda en hund! Altså; jeg kan bruke opp hele lønningen på mitt liv nå, men får jeg en hund til (gratis eller ei), så vil jeg fremdeles ha råd til å ha den, og den vil få det den trenger av stell og utstyr og mat. Jeg er ikke noen økonom (det er det mannen min som er), og det er mulig jeg er både naiv og godtroende, men i min verden fungerer det så enkelt som at hvis jeg har ansvaret for et dyr, så har jeg det, og jeg betaler det det koster. Pengene ryker med uansett, det er min erfaring. Jeg sitter ikke og regner på hva det koster å ha Tulla pr mnd, og jeg har heller ingen planer om å legge til side for å kjøpe ny valp. Hvis jeg vil ha ny valp, så fungerer det sånn i min økonomi, at jeg kjøper den valpen når den er til salgs, uavhengig av om jeg egentlig har pengene eller ikke. To meget trange mnd går helt greit det faktisk! Og så er vi tilbake til normalen igjen, og hverdagsutgiftene i forhold til hund kommer, og de sklir inn i det daglige, og jeg merker ikke det på økonomien. Det høres kanskje utrolig uvitende ut å ha et så distansert forhold til sin egen økonomi, men som sagt; jeg har erfaring med at pengene ryker ut uansett hva man får inn hver mnd.. Så om jeg hadde hatt en hund eller to, det ville ikke hatt så mye å si.

For å ta et eksempel; en periode fikk vi X antall 1000 inn på konto pr mnd. En annen periode fikk vi Y antall 1000 inn på konto. Forskjellen i vår måte å leve på endret seg ikke, selv om forskjellen mellom X og Y var flere tusen kroner. Mulig det er bare vår økonomi som er sånn, at vi tilpasser oss, men ut i fra det jeg har hørt når jeg har snakket med andre med varierende inntekt, så høres det likt ut. :) Og derfor mener jeg at hvis man får en hund gratis, så klarer man alltids å tilpasse forbruket sitt etter det. Må man ut med 10 000 så klarer man å tilpasse forbruket til det også, selv om det kanskje svir litt mer enn bare daglige utgifter.

Jeg skal ikke anbefale denne måten å gjøre det på (for jeg er jo ingen økonom), men jeg sier bare at det kan fungere sånn. Fungere ganske så greit også faktisk. Vi er jo slett ikke rike, deltidsjobbere/studenter som vi er, med lån langt over øra, men vi har det likevel ganske så greit, vi har de fleste mnd råd til å bruke noen tusen på "tull" som en ny kommode eller en hunds uforutsette utgifter. Og jeg tror vel egentlig at hvis man bare vil, så klarer "alle" det. Man er ikke nødt å sette seg ned å regne på et budsjett for å vite om man har råd til en hund til eller ikke. Kniper det hardt til hverdags, så skjønner man at en hund til vil ikke gjøre saken bedre. Men plumper det en hund i fanget på en, så har man likevel råd, på merkelig vis..

Mulig det trengs en kaffe for å forklare dette, for jeg ser at jeg sikkert er rimelig uklar på mange punkt her..! :cheer: (Men du er vel ikke Mona, eller drikker du kaffe? :banana: )

Nei, jeg er ikke Mona, og ja...selvfølgelig drikker jeg kaffe når jeg inviterer meg selv på en kopp... :hyper:

Men først vil jeg si :beklager: til Bullmann for at jeg/vi har kuppa tråden hans med dette økonomipreiket.. :blush:

For min del så har det ingenting å gjøre med hvordan jeg tror hans/hennes økonomi er, for det aner jeg selvsagt ikke. Jeg bare tutrer ivei på generelt grunnlag..

Men altså...

Du er ganske heldig som får det til å gå rundt hver mnd, uansett hvor mye/lite du har i inntekt..

Jeg har da som oftest litt til overs hver mnd jeg også, selv om jeg ikke har fastlønn..den varierer etter antall arbeidstimer..

Men det jeg vil fram til er at HVIS jeg nå f.eks får lyst på en Berner til...og ikke har de 12 000 som det koster å kjøpe en..

Da kan jeg:

A: Låne penger, enten i banken eller av rike foreldre..(som ALDRI ville ha lånt meg penger til hund..) eller av andre, snille "rikinger"..

B: Jeg kan selge en verdigjenstand som jeg kan unnvære..hvis jeg har en..

C: Jeg kan spare, og legge til side penger hver mnd, til jeg har kjøpesummen..

Og det er her jeg skal prøve å forklare poenget mitt IGJEN..

For HVIS jeg ved alternativ C IKKE KLARER å legge til side penger hver mnd...uansett hvor mye jeg prøver...ja, så har jeg da heller ikke råd til å ha den hunden.. For den hunden trenger mat hver mnd, nemlig.. (Husk at det er snakk om en Berner som skal ha kvalitetsfor..ikke butikkfor eller Labb..)

Og hvis hunden blir syk, så kan jeg ikke vente til neste lønning før jeg drar til dyrlegen..

Hvis jeg ikke klarer alternativ C, så klarer jeg ialle fall ikke alternativ A.

For hvis jeg låner penger i banken, så skal den ha sin sum hver mnd, med renter og hele pakka, i tillegg til de faste utgiftene til hunden. De andre utlånerne skal ha igjen pengene sine før eller senere de også..

Merk at dette er HVIS jeg IKKE KLARER Å SPARE noen hundringser hver mnd...selv om jeg desperat ønsker meg en hund til..

Nå har ikke jeg finregna på hvor mye hundene mine koster meg pr mnd, men det sier seg nesten selv når EN Berner spiser 15 kg tørrfor pr mnd..og en sekk koster rundt 500,- kr. ..og forsikringen koster vel 2000,- for året...bare del summen på 12..

Pluss så på vet.honorarer ved vaksiner og skader/sykdom..ormekurer og andre nødvendige ting.. så blir snittet raskt 1000,- kr pr mnd i snitt...

Ergo er dette penger jeg MÅ HA for å ha råd til denne hunden..

Og...jeg sier det igjen og igjen og igjen.. Klarer jeg ikke å legge av noen hundringser i sparingen til ny hund...hvordan i all verden skal jeg da ha råd til å gi den det livet den fortjener..?

Små hunder er billige i kosten, og sikkert billigere i "drift" ellers også...og hundeholdet er hva man gjør det til..dyrt eller billig...men billig kan bli dyrt i lengden...da tenker jeg på hvis man kutter ut forsikringen f.eks. fordi man tenker at "dette er en sunn rase". Man kan også fore med et billig for, og ellers gjøre alt billig... Men sånn funker det ikke i min verden..

Mine hunder får det lille "ekstra".. fordi de fortjener det..

Nå har jeg "skrivi" mange spaltemeter igjen...og jeg er så trøtt, at jeg orker ikke å lese igjennom hva som står engang..

Skal bli spennende å lese hva jeg har "skrivi" senere i dag..

Nå skal jeg hjem og finne senga..og jeg håper at Mona spretter opp når hundene vil ut og tisse utpå mårran/formiddagen.. :icon_clapping: Som om det kommer til å skje.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke Mona, og ja...selvfølgelig drikker jeg kaffe når jeg inviterer meg selv på en kopp... :hyper:

Men først vil jeg si :beklager: til Bullmann for at jeg/vi har kuppa tråden hans med dette økonomipreiket.. :blush:

For min del så har det ingenting å gjøre med hvordan jeg tror hans/hennes økonomi er, for det aner jeg selvsagt ikke. Jeg bare tutrer ivei på generelt grunnlag..

Men altså...

Du er ganske heldig som får det til å gå rundt hver mnd, uansett hvor mye/lite du har i inntekt..

Jeg har da som oftest litt til overs hver mnd jeg også, selv om jeg ikke har fastlønn..den varierer etter antall arbeidstimer..

Men det jeg vil fram til er at HVIS jeg nå f.eks får lyst på en Berner til...og ikke har de 12 000 som det koster å kjøpe en..

Da kan jeg:

A: Låne penger, enten i banken eller av rike foreldre..(som ALDRI ville ha lånt meg penger til hund..) eller av andre, snille "rikinger"..

B: Jeg kan selge en verdigjenstand som jeg kan unnvære..hvis jeg har en..

C: Jeg kan spare, og legge til side penger hver mnd, til jeg har kjøpesummen..

Og det er her jeg skal prøve å forklare poenget mitt IGJEN..

For HVIS jeg ved alternativ C IKKE KLARER å legge til side penger hver mnd...uansett hvor mye jeg prøver...ja, så har jeg da heller ikke råd til å ha den hunden.. For den hunden trenger mat hver mnd, nemlig.. (Husk at det er snakk om en Berner som skal ha kvalitetsfor..ikke butikkfor eller Labb..)

Og hvis hunden blir syk, så kan jeg ikke vente til neste lønning før jeg drar til dyrlegen..

Hvis jeg ikke klarer alternativ C, så klarer jeg ialle fall ikke alternativ A.

For hvis jeg låner penger i banken, så skal den ha sin sum hver mnd, med renter og hele pakka, i tillegg til de faste utgiftene til hunden. De andre utlånerne skal ha igjen pengene sine før eller senere de også..

Merk at dette er HVIS jeg IKKE KLARER Å SPARE noen hundringser hver mnd...selv om jeg desperat ønsker meg en hund til..

Nå har ikke jeg finregna på hvor mye hundene mine koster meg pr mnd, men det sier seg nesten selv når EN Berner spiser 15 kg tørrfor pr mnd..og en sekk koster rundt 500,- kr. ..og forsikringen koster vel 2000,- for året...bare del summen på 12..

Pluss så på vet.honorarer ved vaksiner og skader/sykdom..ormekurer og andre nødvendige ting.. så blir snittet raskt 1000,- kr pr mnd i snitt...

Ergo er dette penger jeg MÅ HA for å ha råd til denne hunden..

Og...jeg sier det igjen og igjen og igjen.. Klarer jeg ikke å legge av noen hundringser i sparingen til ny hund...hvordan i all verden skal jeg da ha råd til å gi den det livet den fortjener..?

Små hunder er billige i kosten, og sikkert billigere i "drift" ellers også...og hundeholdet er hva man gjør det til..dyrt eller billig...men billig kan bli dyrt i lengden...da tenker jeg på hvis man kutter ut forsikringen f.eks. fordi man tenker at "dette er en sunn rase". Man kan også fore med et billig for, og ellers gjøre alt billig... Men sånn funker det ikke i min verden..

Mine hunder får det lille "ekstra".. fordi de fortjener det..

Nå har jeg "skrivi" mange spaltemeter igjen...og jeg er så trøtt, at jeg orker ikke å lese igjennom hva som står engang..

Skal bli spennende å lese hva jeg har "skrivi" senere i dag..

Nå skal jeg hjem og finne senga..og jeg håper at Mona spretter opp når hundene vil ut og tisse utpå mårran/formiddagen.. :cheer: Som om det kommer til å skje.. <_<

Lurer på om vi snakker forbi hverandre? Du snakker om hva som trengs for å kjøpe en hund til vanlig valpepris, mens jeg snakker om hva som trengs for å kunne betale det en hund krever i hverdagen.

Jeg er enig i at den beste måten å få råd til ny hund på, er å spare. Men, og det er her jeg tror vi er uenige; jeg mener at selv om man ikke klarer å spare, så betyr ikke det at man ikke har råd til (enda) en hund. Grunnen til at man ikke klarer å legge av en sum i mnd, kan ha to årsaker:

A: man har ikke pengene; det kniper temmelig hardt i utgangspunktet

B: mangel på selvdisiplin/prioriterer feil

Hvis alternativ A, så kjenner man det nok rimelig godt på lommeboka uansett, og jeg tviler på at folk vil gå til anskaffelse av enda en utgiftspost sånn med det første. Meget mulig jeg tror for godt om folk på det punktet, og at de ikke skjønner det, men la oss nå anta det for diskusjonens skyld. :)

Hvis alternativ B, så handler det egentlig ikke om mangel på penger, men om at man bevisst eller ubevisst bruker pengene man burde/skulle spart, på noe annet. Og det er nok sånn vi (jeg) er.. :frantics: Jeg sitter ikke og regner på hver lille krone jeg får, og ser hva jeg bruker penger på. Men hadde jeg gjort det, hadde jeg selvsagt kunnet foreta prioriteringer; velge bort å kjøpe tyggis og kaffe på skolen, kjøpe billigere klær, billigere brød, ikke gå på kino osv osv. Mye av pengene vi får blir nok brukt på "sånt tull"; tull i den forstand at det strengt tatt ikke er livsnødvendig. Selv om buksene er litt slitt nede ved foten, så trenger man jo egentlig ikke ny, eller?

Og så får man seg en hund, da. Og nå antar jo jeg at den har vært nokså gratis, fordi man jo ikke har spinket og spart (og derfor vil jeg ikke trekke inn de 12 000 du evt ville brukt på en ny hund, fordi det ikke er det det handler om i mine øyne). Man får altså en hund, og den hunden krever en viss andel av pengene for å ha det bra (fôr, dyrlege, forsikring, utstyr, kurs osv osv). Og det er nå man må prioritere. Man har altså valgt å få en hund, og da må man kanskje velge bort andre ting, som kino eller nye bukser hver mnd. Jeg snakker altså om alternativ B; siden ting kanskje ikke er planlagt så godt, eller man ikke har klart å prioritere å spare til hund. Likevel, til tross for at man tilsynelatende "ikke hadde råd" til en hund til, siden man ikke "klarte" å spare, så får man på merkelig vis råd likevel. Man merker liksom ikke at man ikke går på kino så ofte, eller at klærne slites litt mer før de byttes ut.. Skjønner du hva jeg mener? Det går liksom av seg selv, fordi nå er det hunden som ER HER som er viktig, og den krever virkelig sitt. Man sier ikke som så at nei, jeg er vant til å kjøpe bukser oftere enn dette, så denne hunden må nok være uten mat til neste mnd... ? Selvsagt kjøper man først mat til hunden, deretter ser man om man har råd til det man hadde før man fikk hund i hus.

Nå er "utgiftsposten hund" temmelig høyt oppe på min prioriteringsliste, og det er noe sånt jeg tror det handler om. Hvis man egentlig ikke bryr seg så mye, så går det kanskje utover hunden; den får dårligere fôr en periode (som kanskje blir lengre enn man hadde tenkt..?), vaksinasjon utsettes til neste gang man har nok penger til overs osv. Sånn fungerer det ikke hos oss. Huslånet, mat til oss, og mat til Tulla er det som kommer høyest opp på vår liste. Etterpå kommer regninger og bensin. Og til slutt kommer "luksusgoder" som kino og restaurantbesøk, ny kommode eller tv. Men er det ikke sånn hos alle? :icon_clapping:

Uff, jeg følte jeg hadde ting ganske klart da jeg begynte å skrive, og så bare ballet det på seg og jeg vet ikke om jeg endte opp i et høl av surr eller ikke.. :rolleyes: Håper det ble så forståelig som mulig!

(Jeg trodde en stund Mona hadde fått seg nytt nick, men nå har det gått opp for meg hvem du er..! Ting går ikke så fort rundt oppi denne kulen som kalles hodet mitt.. :banana: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...